F

Business

Σταϊκούρας: Γιατί δεν επιλέξαμε «μοντέλο Lufthansa» για την Aegean

  • Βασίλης Τσεκούρας
YΠΟΙΚ: Στα €230 εκατ. το συνολικό ποσό της κρατικής επιδότησης από τα δύο Προγράμματα

Χρήστος Σταϊκούρας, Υπουργός Οικονομικών


Έκτακτη επιχορήγηση στην Aegean ύψους 120 εκατ. ευρώ θα χορηγήσει το ελληνικό δημόσιο, στο πλαίσιο της οικονομικής ενίσχυσης του ομίλου, λόγω της πανδημίας.

Σύμφωνα με τον Χρήστο Σταϊκούρα, συνολικά ο κλάδος των αερομεταφορών, υπέστη, εξαιτίας των περιοριστικών μέτρων, πολύ σημαντική απώλεια εσόδων, λόγω της τεράστιας μείωσης της επιβατικής κίνησης.

Είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με την – από 13.1.2021 – ανακοίνωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας, η συνολική αεροπορική επιβατική κίνηση (εσωτερικού-εξωτερικού) κυμάνθηκε στα 19,7 εκατ. επιβάτες το 2020, σημειώνοντας σημαντική πτώση κατά 69%.

Τα στοιχεία αυτής της μεγάλης μείωσης, απόρροια της πανδημίας και των μέτρων περιορισμού στις μετακινήσεις που παγκοσμίως έχουν επιβληθεί, δείχνουν ότι η χώρα μας επέστρεψε σε επίπεδα διακίνησης επιβατών προ 30ετίας, και συγκεκριμένα στο μακρινό 1991, όταν είχαν διακινηθεί 19,6 εκατ. επιβάτες στα αεροδρόμια της Ελλάδας.

Όπως τόνισε ο Υπουργός Οικονομικών από το βήμα της Βουλής, μόνο για τον μήνα Δεκέμβριο του 2020, υπήρξε μείωση κατά 85% στη συνολική επιβατική κίνηση (εσωτερικού – εξωτερικού) και μείωση κατά 88% στις αφίξεις επιβατών εξωτερικού. Συγκεκριμένα, το 2019, απέδωσε 390 εκατ. ευρώ σε φόρους, εισφορές και τέλη υποδομών της χώρας.

Το ποσό αυτό είναι 9 φορές μεγαλύτερο από τα μερίσματα που πλήρωσε την ίδια χρήση στους μέτοχους της.

Οι επιχορηγήσεις στις ευρωπαϊκές αεροπορικές

Σημειώνεται ότι η πλειονότητα των Ευρωπαϊκών χωρών είτε έχει ήδη προβεί σε σχετικές ρυθμίσεις παροχής κρατικής ενίσχυσης στους βασικούς τους αερομεταφορείς, είτε εξετάζει σχετικές ρυθμίσεις.

Ενδεικτικά ανέφερε τα εξής:

-Ο όμιλος της Tap Air Portugal ενισχύθηκε με 1,2 δισ. ευρώ από το πορτογαλικό κράτος, το οποίο είναι από αρκετές απόψεις συγκρίσιμο με το δικό μας κράτος.

-Ο όμιλος της Lufthansa ενισχύθηκε με ποσό της τάξεως των 11 δισ. ευρώ, εκ των οποίων περίπου 9 δισ. ευρώ από το Γερμανικό Δημόσιο, 0,3 δισ. ευρώ από το Βελγικό Δημόσιο, 0,45 δισ. ευρώ από το Αυστριακό Δημόσιο και 1,4 δισ. ευρώ από το Ελβετικό Δημόσιο.

-Ο όμιλος της Alitalia ενισχύθηκε με 273 εκατ. ευρώ από το Ιταλικό Δημόσιο.

-Ο όμιλος Airfrance – KLM έλαβε ενίσχυση 7 δισ. ευρώ από το Γαλλικό Δημόσιο αναφορικά με την Airfrance και 3,4 δισ. ευρώ από το Ολλανδικό Δημόσιο αναφορικά με την KLM.

ΑΜΚ 60 εκατ. ευρώ

Προϋπόθεση για τη λήψη της κρατικής ενίσχυσης, η Aegean δεσμεύεται να προβεί σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου ύψους 60 εκατ. ευρώ και να χορηγήσει στο Ελληνικό Δημόσιο, χωρίς επιβάρυνση, παραστατικά τίτλων δικαιωμάτων κτήσης κοινών μετοχών (warrants) εκδόσεως της εταιρίας.

Οι εν λόγω τίτλοι αντιπροσωπεύουν δικαίωμα απόκτησης ποσοστού 11,5% επί του μετοχικού κεφαλαίου, όπως αυτό θα διαμορφωθεί μετά την ορισθείσα αύξησή του, ενώ το Δημόσιο θα διαθέτει δικαίωμα άσκησης αυτών των δικαιωμάτων εντός χρονικού διαστήματος από 2 έως 5 έτη μετά την ημερομηνία εκταμίευσης της εν λόγω οικονομικής ενίσχυσης προς την εταιρεία.

Όπως τόνισε ο Υπουργός Οικονομικών «εάν είχαμε πάει με το “μοντέλο Lufthansa” κατ’ αναλογία των κεφαλαιοποιήσεων πριν την κρίση των εταιρειών, θα έπρεπε να συμβάλουμε περίπου με 650-700 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων 400-450 εκατ. ευρώ σε κοινές και προνομιούχες μετοχές. Θα υπήρχε τότε άμεση συμμετοχή περί το 25% του Ελληνικού Δημοσίου, αλλά με πολλαπλάσιο κόστος και  ρίσκο για τον φορολογούμενο.

Εάν η εταιρεία πάει καλά σε βάθος πενταετίας, τα warrants, στην ίδια τιμή που θα μπουν τα νέα χρήματα σήμερα, θα μας αποδώσουν και ένα σημαντικό μέρος επιστροφής. Ανεβαίνει η τιμή της μετοχής, κερδίζει και το Κράτος. Πέφτει η τιμή της μετοχής, το Κράτος δεν ζημιώνεται επιπρόσθετα» τόνισε χαρακτηριστικά.

Εξηγήσεις στους βουλευτές για τα… warrants

Ο Χρήστος Σταϊκούρας από το βήμα της Βουλής έκανε και… χρηματιστηριακά μαθήματα στους βουλευτές.

Όπως εξήγησε «η τιμή διάθεσης των νέων μετοχών – και άρα η τιμή εξάσκησης – είναι χαμηλότερη από την τρέχουσα χρηματιστηριακή τιμή, προκειμένου η αύξηση μετοχικού κεφαλαίου να είναι επενδυτικά ελκυστική για τους νέους μετόχους. Προβλέπεται, δηλαδή, ότι μέσω των warrrants, το Δημόσιο θα μπορεί είτε να λάβει πίσω από την εταιρεία τη διαφορά μεταξύ της χαμηλότερης τιμής εξάσκησης και της (τότε) υψηλότερης τρέχουσας χρηματιστηριακής τιμής, είτε να λάβει το 11,5% των μετοχών της εταιρείας σε χαμηλότερη τιμή από την τρέχουσα χρηματιστηριακή τιμή – κάτι που σηματοδοτεί και υψηλότερη ωφέλεια κατά την άσκηση του δικαιώματος».

Διαβάστε επίσης:

Σταϊκούρας: Η κυβέρνηση αποδεικνύει έμπρακτα την αποφασιστικότητά της στην αντιμετώπιση της πανδημίας
Υπουργείο Οικονομικών: Όλο το πακέτο στήριξης για το ιδιωτικό χρέος
Βουλή: Θετική γνώμη από τους φορείς στο νομοσχέδιο του ΥΠΟΙΚ για την αντιμετώπιση των συνεπειών της πανδημίας


ΣΧΟΛΙΑ