Η Κάλιαρι, που άνοιξε την πόρτα στον Μαουρίτσιο Φιόρι και την Praxis Capital Management, βρίσκεται σε τροχιά αναδιάρθρωσης. Αν και ο Τομάσο Τζιουλίνι διατηρεί τον έλεγχο, το αμερικανικό χρήμα ρίχνει βάρος στο Project του νέου σταδίου. Η αποτίμηση του συλλόγου, με βάση τα πρόσφατα deals της Serie A, κυμαίνεται κοντά στα 100–120 εκατ. ευρώ. Η Κάλιαρι δεν είναι «μεγάλο brand», αλλά αποτελεί σταθερό entry point για Αμερικανούς επενδυτές που βλέπουν υπεραξία σε υποδομές.

Η Μίλαν και αποτίμηση άνω του 1 δισ. ευρώ

Η Μίλαν είναι η πιο «βαριά» αμερικανική επένδυση στο ιταλικό ποδόσφαιρο. Ο Τζέρι Καρντινάλε μέσω της RedBird αγόρασε τον σύλλογο έναντι 1,2 δισ. ευρώ, ποσό που την καθιστά ένα από τα ακριβότερα assets στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο. Η σημερινή αποτίμηση θεωρείται ακόμη υψηλότερη, κοντά στα 1,4–1,5 δισ. ευρώ λόγω αγωνιστικής σταθερότητας, εμπορικών συμφωνιών και της προόδου στις συζητήσεις για νέο γήπεδο. Η Μίλαν έχει γίνει καθαρό franchise με διεθνές positioning, μακριά από τα παλιά «ιταλικά» δεδομένα.

1

Το brand του Νταν Φρίντκιν της Ρόμα

Ο Νταν Φρίντκιν, με προσωπική περιουσία πάνω από 4 δισ. δολάρια, εξαγόρασε τη Ρόμα το 2020 και έκτοτε προσπαθεί να χτίσει σταθερότητα γύρω από ένα σύλλογο που παραδοσιακά έχει διοικητικές αναταράξεις. Η αποτίμηση της Ρόμα αυτή τη στιγμή εκτιμάται σε 800–900 εκατ. ευρώ, με τη δημιουργία νέου γηπέδου να αποτελεί το μεγάλο κλειδί που μπορεί να τη σπρώξει πάνω από το 1 δισ. ευρώ. Η ομάδα λειτουργεί πλέον με αμερικανικά standards, πιο «εταιρικά», λιγότερο συναισθηματικά.

Το μοντέλο επενδύσεων της Φιορεντίνα

Ο Ρόκο Κομίσσο της Mediacom αγόρασε τη Φιορεντίνα το 2019 και μετέφερε την ομάδα σε ένα μοντέλο επενδύσεων που συνδυάζει παράδοση με επιθετική αναβάθμιση υποδομών. Η αποτίμηση της Φιορεντίνα εκτιμάται μεταξύ 250 και 300 εκατ. ευρώ, με το project του «νέου» Φράνκι να αποτελεί το κεντρικό στοίχημα της θητείας του. Η σχέση του με την πόλη παραμένει έντονη, συναισθηματική και συχνά εκρηκτική, αλλά το αμερικανικό μοντέλο έχει αλλάξει πλήρως τη λειτουργία του συλλόγου.

Υπεραξίες στην Αταλάντα

Το δίδυμο Στιβ Παλιούκα – Αντόνιο Περκάσσι δημιούργησε ένα υβριδικό σχήμα στην Αταλάντα. Ο Αμερικανός, γνωστός από τους Μπόστον Σέλτικς, έχει την πλειοψηφία, όμως ο Περκάσσι παραμένει ενεργός και κρατά τον πολιτισμικό πυρήνα της ομάδας. Η αποτίμηση της Αταλάντα ξεπερνά τα 500–550 εκατ. ευρώ χάρη στα συνεχόμενα ευρωπαϊκά εισιτήρια, στις υπεραξίες πωλήσεων και στο μοντέλο των ακαδημιών που είναι από τα ισχυρότερα στην Ευρώπη. Είναι ίσως το πιο «έξυπνο» ξένο deal στη Serie A.

777 Partners και asset των 200 εκατ. ευρώ

Η παλαιότερη ομάδα της Ιταλίας ανήκει από το 2021 στους Τζος Βάντερ και Στίβεν Πάλικ της 777 Partners. Με εκτελεστικό πρόσωπο τον Χουάν Αντόνιο Ρέντο, το αμερικανικό γκρουπ επιχειρεί να μετατρέψει την Τζέονα σε έναν κόμβο multi-club στρατηγικής. Η αποτίμηση του συλλόγου εκτιμάται σε 150–200 εκατ. ευρώ, ενώ η παρουσία στο δίκτυο 777 (Σεβίλλη, Χέρτα Βερολίνου, Σταντάρ Λιέγης) επιτρέπει κοινούς μηχανισμούς scouting και εμπορικών deals.

Το καναδικό μοντέλο της Μπολόνια

Ο Τζόουι Σαπούτο διαχειρίζεται την Μπολόνια με φαινομενικά χαμηλό προφίλ, αλλά με ιδιαίτερα σταθερό cash flow. Η ομάδα υπολογίζεται μεταξύ 250 και 300 εκατ. ευρώ σε αξία, με το νέο γήπεδο «Ρενάτο Νταλ’ Αρα» να αποτελεί καταλύτη για να ανέβει ακόμη περισσότερο. Η Μπολόνια είναι από τα καλύτερα case studies μακροχρόνιας ξένης ιδιοκτησίας: χωρίς βιασύνες, χωρίς υπερεπενδύσεις, αλλά με σταθερή ανοδική πορεία και σοβαρό πλάνο ανάπτυξης.

Οι Αμερικανοί της Presidio 

Η Βερόνα, υπό τον Άλεξ Μίντιτς και το αμερικανικό επενδυτικό σχήμα Presidio, προσπαθεί να αφήσει πίσω της χρόνια αναταραχής. Με έμφαση στη σταθεροποίηση του οικονομικού ισολογισμού και σε πιο δομημένο μοντέλο scouting, η αποτίμηση κυμαίνεται μεταξύ 120 και 150 εκατ. ευρώ. Είναι ένα από τα πιο «φρέσκα» ξένα εγχειρήματα στη Serie A.

Πάρμα,… η ανάσταση ενός brand

Ο Αμερικανός επιχειρηματίας Κάιλ Κράουζ πήρε την Πάρμα μέσα από τα συντρίμμια μιας νέας πτώχευσης και την επανέφερε σταδιακά στα μεγάλα σαλόνια. Με αποτίμηση 200–250 εκατ. ευρώ, με σχέδιο για νέο γήπεδο και με νέο μοντέλο επενδύσεων σε νεαρούς παίκτες, η Πάρμα επιχειρεί ένα comeback που συνδυάζει συναισθηματισμό, business λογική και υπομονή. Ο Κράουζ αντιμετωπίζει την ομάδα σαν «προσωπικό project», όχι απλώς ως επένδυση.

Πώς οι ξένοι επενδυτές αλλάζουν τη Serie A

Οι ξένοι ιδιοκτήτες έχουν επιφέρει μια σειρά από βαθιές μεταβολές στο ιταλικό ποδόσφαιρο, που ξεπερνούν το αγωνιστικό κομμάτι:

Πρώτον, επαναφέρουν την επενδυτική λογική στα γήπεδα. Η Serie A, με ελάχιστα σύγχρονα στάδια, αντιλαμβάνεται πλέον ότι χωρίς νέα γήπεδα δεν υπάρχει βιώσιμο μοντέλο. Η Μίλαν, η Ρόμα, η Φιορεντίνα, η Πάρμα και η Κάλιαρι έχουν ήδη συγκεκριμένα projects.

Δεύτερον, εισάγουν corporate governance που λείπει από τις παραδοσιακές ιταλικές διοικήσεις. Μεγαλύτερη διαφάνεια, επαγγελματικά στελέχη, νέες τεχνολογίες (analytics), marketing που στοχεύει στη διεθνοποίηση.

Τρίτον, αλλάζουν το τηλεοπτικό προϊόν. Το γεγονός ότι τόσα πολλά clubs έχουν Αμερικανούς ιδιοκτήτες συμπαρασύρει και πίεση για πιο «NBA-style» ανάδειξη περιεχομένου, καλύτερη παραγωγή, πιο καθαρό storytelling και διεθνείς συνεργασίες.

Τέταρτον, μετατρέπουν τις ομάδες σε assets με μεταπωλητική προοπτική. Η Serie A γίνεται αγορά για funds που βλέπουν υπεραξίες σε βάθος χρόνου και όχι άμεσο κέρδος.

Ουσιαστικά, η Serie A έχει πάψει να είναι μια κλειστή, οικογενειακή λίγκα και εξελίσσεται — έστω αργά — σε ένα πιο μοντέρνο οικοσύστημα που θυμίζει Premier League-lite, με ΗΠΑ και Καναδά να ηγούνται της επενδυτικής εισροής.