Το ποδόσφαιρο έχει πάψει εδώ και χρόνια να είναι μόνο γκολ, πάθος και κερκίδες.

Σήμερα, είναι μια τεράστια βιομηχανία όπου κάθε λογότυπο, κάθε τετραγωνικό εκατοστό στη φανέλα, είναι πολύτιμο real estate. Στη φετινή Premier League, οι ομάδες κλείνουν συμβόλαια που ξεπερνούν τη φαντασία, με τις χορηγίες μπροστά στη φανέλα («front-of-shirt») να σπάνε κάθε ρεκόρ.

1

Κι ενώ η Μάντσεστερ Σίτι κολυμπά στα εκατομμύρια της Etihad, η Τσέλσι μπαίνει στη σεζόν χωρίς βασικό χορηγό στο στήθος — κάτι που θα ήταν αδιανόητο πριν λίγα χρόνια.

Από τους 20 συλλόγους της Premier League, οι 19 έχουν ήδη επιβεβαιώσει τον χορηγό φανέλας τους για τη σεζόν 2025-26. Μοναδική εξαίρεση αποτελεί η Τσέλσι, η οποία δεν έχει ακόμη συμφωνήσει με νέο χορηγό. Τις δύο προηγούμενες σεζόν, οι «μπλε» ξεκίνησαν επίσης τη χρονιά χωρίς χορηγό, καθώς δεν κατάφεραν να εξασφαλίσουν συμφωνία με ικανοποιητικούς οικονομικούς όρους. Τη σεζόν 2024-25, η Τσέλσι αγωνίστηκε χωρίς χορηγό στη φανέλα για το μεγαλύτερο μέρος της χρονιάς. Ενώ στη σεζόν 2023/24, αρκετές εβδομάδες μετά την έναρξη, υπέγραψε συμφωνία με την αμερικανική εταιρεία αθλητικής τεχνολογίας Infinite Athlete, αξίας περίπου 45 εκατ. ευρώ.

Τώρα που η ομάδα του Λονδίνου λαμβάνει ξανά μέρος στο Champions League και έχοντας κατακτήσει το καλοκαίρι, Παγκόσμιο Κύπελλο Συλλόγων, είναι πιθανό να μπορέσει να εξασφαλίσει συμφωνία με την επιθυμητή οικονομική αξία.

Οι αριθμοί κάτωθι είναι κατά προσέγγιση και προέρχονται από δημόσιες αναφορές και έγκυρα ρεπορτάζ.

Χορηγίες φανέλας Premier League 2025-26

Ομάδα Χορηγός Ποσό / σεζόν (€)
Μάντσεστερ Σίτι Etihad Airways 77.625.000
Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ Snapdragon 69.000.000
Άρσεναλ Emirates 57.500.000
Λίβερπουλ Standard Chartered 57.500.000
Τότεναμ AIA 46.000.000
Νιούκαστλ Sela 28.750.000
Άστον Βίλα Betano 23.000.000
Γουέστ Χαμ BoyleSports 13.800.000
Λιντς Red Bull 13.800.000
Φούλαμ SBOTOP 11.500.000
Έβερτον Stake 11.500.000
Γουλβς DEBET 11.500.000
Μπράιτον American Express 9.545.000
Μπόρνμουθ bj88 9.200.000
Νότιγχαμ Φόρεστ Bally’s 9.200.000
Κρίσταλ Πάλας NET88 5.800.000
Σάντερλαντ W88 5.800.000
Μπρέντφορντ Hollywoodbets 4.220.000
Μπέρνλι 96 4.025.000
Τσέλσι

Τα μανίκια και οι προμηθευτές

Δεν είναι όμως μόνο το μπροστινό μέρος της φανέλας. Τα μανίκια και οι προμηθευτές αθλητικού υλικού αποτελούν κι αυτά πηγή τεράστιων εσόδων και προβολής. Στα μανίκια βρίσκουμε εταιρείες όπως η Expedia (Λίβερπουλ), η DXC Technology (Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ) και η OKX (Μάντσεστερ Σίτι).

Η Nike χορηγεί τρεις ομάδες σε τούτη την αγωνιστική περίοδο, μία λιγότερη από πέρσι, καθώς η πενταετής συνεργασία της με τη Λίβερπουλ έληξε. Πέρα από τη Μπράιτον, η αμερικανική εταιρεία προμηθεύει φανέλες σε δύο συλλόγους από το παραδοσιακό «Top Six»: την Τσέλσι και την Τότεναμ.

Οι βρετανικές φίρμες Castore και Umbro έχουν από δύο χορηγικές συμφωνίες με συλλόγους της Premier League. Η Castore έχει συνεργαστεί τα τελευταία χρόνια με αρκετές ομάδες όπως η Άστον Βίλα, η Νιούκαστλ και η Γουλβς. Τη σεζόν 2025/26 συνεργάζεται με την Έβερτον και τη νεοφώτιστη Μπέρνλι, με τις συμφωνίες να βρίσκονται στον δεύτερο χρόνο τους. Η Έβερτον φέρεται να λαμβάνει 24 εκατ. εκατομμύρια ετησίως, ποσό που αποτελεί σημαντική αύξηση σε σχέση με τα 11 εκατομμύρια της προηγούμενης συμφωνίας με τη Hummel. Αυτή η διαφορά οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι η Castore είναι ιδρυτικός χορηγός του νέου γηπέδου των «toffees» στο Bramley-Moore Dock, χωρητικότητας 52.888 θεατών.

Τον Μάρτιο του 2024, η Castore υπέγραψε αποκλειστική υπο-άδεια χρήσης (sub-license) της Umbro Professional Team Sports, η οποία της επιτρέπει να εμπορεύεται το brand Umbro στο Ηνωμένο Βασίλειο, τη Γερμανία, την Αυστρία, την Ελβετία, το Βέλγιο, την Ολλανδία και τη Δανία. Η συμφωνία περιλαμβάνει και το αποκλειστικό δικαίωμα διαχείρισης των υπαρχουσών συνεργασιών της Umbro στην Premier League. Για τη σεζόν 2025-26, αυτές είναι με τη Μπόρνμουθ και τη Γουέστ Χαμ.

Χορηγοί μανικιών & προμηθευτές αθλητικού υλικού

Ομάδα Χορηγός μανικιού Προμηθευτής εμφάνισης
Μάντσεστερ Σίτι OKX Puma
Μάντσεστερ DXC Technology Adidas
Λίβερπουλ Expedia Adidas
Άρσεναλ Visit Rwanda Adidas
Τσέλσι Nike
Τότεναμ Kraken Nike
Νιούκαστλ Noon Adidas
Άστον Βίλα Trade Nation Adidas
Γουέστ Χαμ QuickBooks Umbro
Έβερτον Christopher Ward Castore
Φούλαμ Adidas
Γουλβς JD Sports SUDU
Μπράιτον Experience Kissimmee Nike
Λιντς Γιουνάιτεντ Parimatch Adidas
Νότιγχαμ Φόρεστ Ideagen Adidas
Κρίσταλ Πάλας Kaiyun Sports Macron
Σάντερλαντ LiveScore Bet Hummel
Μπρέντφορντ Cazoo Joma
Μπόρνμουθ LEOS International Umbro
Μπέρνλι Castore

Οι τάσεις που διαμορφώνονται

Οι Big-6 εξακολουθούν να παίζουν μπάλα μόνοι τους. Η Μάντσεστερ Σίτι, η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ, η Λίβερπουλ, η Άρσεναλ, η Τότεναμ και η Τσέλσι (αν κλείσει τελικά deal) βρίσκονται σε άλλο επίπεδο. Τα ποσά τους συχνά ξεπερνούν τα 50 εκατ. ευρώ ετησίως, με τη Σίτι να φτάνει τα 77,6 εκατ. ευρώ μόνο από την Etihad.

Συνάμα, ομάδες όπως η Νιούκαστλ και η Άστον Βίλα αρχίζουν να κλείνουν deals πολλών εκατομμυρίων, με την παρουσία στην Ευρώπη και τις νέες επενδύσεις να ανεβάζουν την εμπορική τους αξία.

Η, δε, απουσία συμφωνίας για το μπροστινό μέρος της φανέλας της Τσέλσι είναι έκπληξη. Μιλάμε για μία από τις μεγαλύτερες ομάδες του κόσμου που προς το παρόν χάνει δεκάδες εκατομμύρια ευρώ κάθε σεζόν.

Το στοίχημα κυριαρχεί

Οι σύλλογοι της Premier League υπέγραψαν νέες συμφωνίες με εταιρείες τυχερών παιχνιδιών για τη χορηγία του μπροστινού μέρους της φανέλας τους, παρόλο που έχει συμφωνηθεί εθελοντική απαγόρευση που τίθεται σε ισχύ από την επόμενη σεζόν. Ο αριθμός των ομάδων με τέτοιους χορηγούς παραμένει πάνω από το 50%, γεγονός που έχει προκαλέσει κατηγορίες ότι η απαγόρευση είναι απλώς ένα «κυνικό τέχνασμα».

Συνολικά 11 σύλλογοι θα ξεκινήσουν τη σεζόν 2025/26 με εταιρείες τυχερών παιχνιδιών στο μπροστινό μέρος της φανέλας τους — ίδιος αριθμός με την προηγούμενη χρονιά.

Σχεδόν όλοι οι σύλλογοι διατήρησαν τον ίδιο χορηγό, με δύο εξαιρέσεις: η Γουέστ Χαμ αντικατέστησε τη Betway με την ιρλανδική εταιρεία Boyle Sports, ενώ η Νότιγχαμ Φόρεστ αντικατέστησε την Kaiyun με την αδειοδοτημένη στο Ηνωμένο Βασίλειο Bally’s. Κανένας σύλλογος που είχε στο παρελθόν χορηγό εταιρεία τυχερών παιχνιδιών δεν επέλεξε μη-σχετική χορηγία για τη φανέλα του τη φετινή σεζόν.

«Η εθελοντική απαγόρευση των χορηγιών τυχερών παιχνιδιών στο μπροστινό μέρος της φανέλας είναι ένα κυνικό τέχνασμα για να αποφευχθεί αυστηρότερη ρύθμιση στη διαφήμιση τυχερών παιχνιδιών», δήλωσε ο Will Prochaska, διευθυντής του Coalition to End Gambling Ads.

Οι σύλλογοι εκτιμάται ότι κέρδισαν 101.000.000 λίρες εκατομμύρια από τις συμφωνίες χορηγίας φανέλας με εταιρείες τυχερών παιχνιδιών την αγωνιστική περίοδο 2024-25, σύμφωνα με στοιχεία της GlobalData. Όπως εκτιμά το «The Sponsor», η απαγόρευση ενδέχεται να μειώσει την αξία των χορηγιών φανέλας κατά 38%. Κανένας σύλλογος από τις λεγόμενες «Big Six» — Άρσεναλ, Τσέλσι, Λίβερπουλ, Μάντσεστερ Σίτι, Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και Τότεναμ — δεν έχει χορηγό τυχερών παιχνιδιών στο μπροστινό μέρος της φανέλας. Εκτός των «Big Six», μόνο οι Μπράιτον, Λιντς και Νιούκαστλ έχουν χορηγούς που δεν σχετίζονται με τον τζόγο — και οι συμφωνίες τους συνδέονται με την ιδιοκτησία του συλλόγου ή με παλαιούς χορηγούς σταδίου.

Αρκετοί σύλλογοι έλαβαν προειδοποιήσεις τον Μάιο ότι ενδέχεται να αντιμετωπίσουν διώξεις λόγω συνεργασιών με μη αδειοδοτημένες εταιρείες. Παρ’ όλα αυτά, οι νέες φανέλες τους συνεχίζουν να προβάλουν τα εν λόγω brands, αν και η Επιτροπή Τυχερών Παιχνιδιών ξεκαθαρίζει ότι είναι ευθύνη των συλλόγων να διασφαλίσουν πως οι εταιρείες διαθέτουν άδεια λειτουργίας στο Ηνωμένο Βασίλειο.

Ο ιδιοκτήτης της Νότιγχαμ Φόρεστ, Ευάγγελος Μαρινάκης, δήλωσε πως ο σύλλογος συνεργάζεται με την Bally’s — εταιρεία πίσω από τα Virgin Games, Jackpotjoy και Double Bubble Bingo — «σε μια σειρά από συναρπαστικές πρωτοβουλίες».

Το αποτέλεσμα είναι πως οι φανέλες δεν μπορούν να φορεθούν από όλους τους παίκτες. Όταν ο 15χρονος Τζέρεμι Μόνγκα έκανε το ντεμπούτο του με τη Λέστερ τον Απρίλιο του 2025, μπήκε στον αγωνιστικό χώρο φορώντας φανέλα χωρίς χορηγό, αντί για την επίσημη φανέλα της ομάδας με τη διαφήμιση της BC Game…

Για μια άλλη φανέλα…

Η Premier League 2025-26 δείχνει πως η φανέλα είναι πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο για κάθε σύλλογο. Από την Etihad και την Emirates μέχρι τα στοιχηματικά brands και τις διεθνείς πλατφόρμες τεχνολογίας, τα συμβόλαια καθορίζουν όχι μόνο τα οικονομικά αλλά και την εικόνα των ομάδων.

Και αν κάτι είναι σίγουρο, είναι ότι στο σύγχρονο ποδόσφαιρο η φράση «παίζουμε για τη φανέλα» αποκτά ένα εντελώς διαφορετικό, καθαρά… οικονομικό νόημα.