Στη διεκδίκηση δύο από τα σημαντικότερα οδικά έργα που προγραμματίζονται στη Βόρεια Ελλάδα, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 700 εκατ. ευρώ, εισήλθαν από χθες οι κορυφαίοι ελληνικοί όμιλοι υποδομών και κατασκευών, καταθέτοντας τις δεσμευτικές τους προσφορές.

Οι ΓΕΚ Τέρνα, Άβαξ και Άκτωρ Παραχωρήσεις (Όμιλος Aktor) – Metlen περνούν πλέον στο τελικό στάδιο για την ανάληψη των δύο συμβάσεων ΣΔΙΤ που αναμένεται να μεταμορφώσουν τις οδικές υποδομές και να βελτιώσουν τις μετακινήσεις σε τρεις κρίσιμες περιφερειακές ενότητες της χώρας.

1

Τα έργα αφορούν την αναβάθμιση του άξονα ΕΟ2 Μαυροβούνι – Έδεσσα με παρακάμψεις σε Γιαννιτσά και Χαλκηδόνα και τη λειτουργία/συντήρηση του τμήματος γέφυρα Αξιού – Έδεσσα, προϋπολογισμού 445 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ, καθώς και τον κάθετο άξονα Δράμα – Αμφίπολη, προϋπολογισμού 248,5 εκατ. ευρώ.

Οι συγκεκριμένες παρεμβάσεις έρχονται να συμπληρώσουν το πλέγμα των περιφερειακών οδικών υποδομών, ύστερα από το κλείσιμο του κύκλου των μεγάλων παραχωρήσεων με το έργο του ΒΟΑΚ και την πρόσφατη υπογραφή της σύμβασης με τη ΓΕΚ Τέρνα.

Όπως σημειώνουν τόσο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών όσο και οι συμμετέχοντες όμιλοι, τα έργα θα συμβάλουν καθοριστικά στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας και στη διευκόλυνση της κυκλοφορίας σε περιοχές με έντονη κινητικότητα, όπως η Θεσσαλονίκη, η Πέλλα και η Δράμα, που αποτελούν σημαντικούς κόμβους εμπορίου και τουρισμού.

Αν και οι προσφορές επρόκειτο αρχικά να κατατεθούν στα τέλη Οκτωβρίου 2025, οι προεπιλεγέντες όμιλοι ζήτησαν παράταση, με δύο εταιρείες να αιτούνται επιπλέον δύο μήνες και μία έναν μήνα. Το υπουργείο ενέκρινε την παράταση, προκειμένου να διασφαλιστεί μεγαλύτερος ανταγωνισμός και καλύτερο αποτέλεσμα για το Δημόσιο, μεταφέροντας την καταληκτική ημερομηνία για την 1η Δεκεμβρίου.

Η διάρκεια κάθε σύμβασης ΣΔΙΤ έχει οριστεί στα 30 έτη (360 μήνες), με τα πρώτα 3–4 χρόνια να αφορούν την κατασκευή και αναβάθμιση των έργων και τα υπόλοιπα τη λειτουργία και συντήρησή τους.

Οδικός άξονας Θεσσαλονίκη – Έδεσσα

Το πρώτο έργο περιλαμβάνει τη μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση τριών τμημάτων της Εθνικής Οδού 2, συνολικού μήκους περίπου 25 χιλιομέτρων, καθώς και τη λειτουργία και συντήρηση του βασικού άξονα από τη γέφυρα Αξιού έως την Έδεσσα, μήκους 52,33 χλμ.

Η ολοκλήρωση του έργου αναμένεται να αναβαθμίσει θεαματικά την οδική ασφάλεια και να μειώσει τον χρόνο διαδρομής:

  • κατά 6–8 λεπτά στις διαδρομές Θεσσαλονίκη–Γιαννιτσά και Θεσσαλονίκη–Σκύδρα,
  • και κατά 10 λεπτά στη διαδρομή Θεσσαλονίκη–Έδεσσα.

Ο ιδιώτης ανάδοχος θα κληθεί να υλοποιήσει:

ΜΕΛΕΤΗ – ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ – ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ

– Το τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα (9,42 χλμ.), συμπεριλαμβανομένης της σύνδεσης με την Περιφερειακή Οδό Έδεσσας.

– Την Παράκαμψη Γιαννιτσών (Α/Κ Γιαννιτσών – Α/Κ Παραλίμνης), μήκους 8,91 χλμ.

– Την Παράκαμψη Χαλκηδόνας (Α/Κ Χαλκηδόνας – Α/Κ Ελεούσας), μήκους 6,34 χλμ.

ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ – ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ

– Του βασικού άξονα γέφυρας Αξιού – Έδεσσας, συνολικού μήκους 52,33 χλμ.

– Το υπουργείο Υποδομών τονίζει ότι η παρέμβαση θα βελτιώσει ουσιαστικά τη συνδεσιμότητα μεταξύ Θεσσαλονίκης και Πέλλας, σε έναν άξονα που παρουσιάζει σταθερά υψηλό φόρτο και συχνές καθυστερήσεις.

Οδικός άξονας Δράμα – Αμφίπολη

Το δεύτερο έργο αφορά τη συνολική αναβάθμιση της Εθνικής Οδού Δράμας – Αμφίπολης, μήκους περίπου 43 χιλιομέτρων, με κύριο στόχο την ταχύτερη και ασφαλέστερη σύνδεση της Δράμας με την Εγνατία Οδό και την ενίσχυση της πρόσβασης στον αρχαιολογικό χώρο της Αμφίπολης.

Η παρέμβαση περιλαμβάνει:

  • αποκατάσταση και διαπλάτυνση 13,5 χλμ. της υπάρχουσας οδού,
  • κατασκευή 29,5 χλμ. νέων τμημάτων,
  • δημιουργία εννέα κόμβων για τη σύνδεση με την τοπική και περιφερειακή οδοποιία.

Σύμφωνα με το υπουργείο, το έργο θα αναβαθμίσει κατακόρυφα την οδική ασφάλεια, θα μειώσει τους χρόνους μετακίνησης και θα δώσει ώθηση στην οικονομική και τουριστική ανάπτυξη περιοχών που παρουσιάζουν αυξημένη επισκεψιμότητα.

 

Διαβάστε επίσης 

Stéphane Boujnah (Euronext): Γιατί αγοράσαμε το ελληνικό Χρηματιστήριο

ΕΚΤ: Μπλόκο στο σχέδιο της ΕΕ για δάνειο 163 δισεκ. δολαρίων στην Ουκρανία

Σιάμισιης (HelleniQ Energy): Είναι ανάγκη να συνεχιστούν οι μεταρρυθμίσεις στην Ελλάδα