«Η αγορά πετρελαίου βρίσκεται για άλλη μια φορά παγιδευμένη ανάμεσα σε αντικρουόμενες αφηγήσεις, με τον Διεθνή Οργανισμό Ενέργειας (IEA) να προειδοποιεί για μια “ολοένα και πιο φουσκωμένη αγορά”, ενώ ο ΟΠΕΚ προβλέπει πολύ πιο αισιόδοξες προοπτικές».

Οι αναλυτές του ναυλομεσιτικού οίκου Xclusiv, επισημαίνουν ότι ο IEA έχει μειώσει τις προβλέψεις του για την αύξηση της ζήτησης για το 2025 και το 2026 σε 680.000 και 700.000 βαρέλια ημερησίως, επικαλούμενος την αδύναμη κατανάλωση του ΟΟΣΑ και τη χαμηλότερη από την αναμενόμενη ζήτηση στις αναδυόμενες αγορές και στη συνέχεια προσθέτουν:

1

«Η ζήτηση στην Κίνα αυξήθηκε κατά 230.000 βαρέλια ημερησίως τον Ιούνιο σε ετήσια βάση, η πρώτη αύξηση έγινε τον Φεβρουάριο, ωστόσο η ανάπτυξη αναμένεται να επιβραδυνθεί σε μόλις 90.000 βαρέλια ημερησίως το 2025 και 160.000 βαρέλια ημερησίως το 2026.

Αντιθέτως, ο ΟΠΕΚ προβλέπει αύξηση της ζήτησης το 2026 στα 1,4 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως και έχει αυξήσει την «έκκλησή» του για το αργό πετρέλαιο του ΟΠΕΚ+ στα 43,1 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως.

Επισημαίνεται ότι τα χαμηλά αποθέματα του ΟΟΣΑ, εξακολουθούν να είναι 92 εκατομμύρια βαρέλια κάτω από τον πενταετή μέσο όρο – υποστηρίζοντας ότι η ανθεκτικότητα της ζήτησης και τα περιορισμένα αποθέματα θα επιτρέψουν τη σταδιακή κατάργηση των εθελοντικών περικοπών χωρίς να πλήξουν τις τιμές.

Το Brent έχει αντικατοπτρίσει αυτή την διελκυστίνδα, υποχωρώντας στα 61 δολάρια/βαρέλι τον Μάιο, ανακάμπτοντας πάνω από τα 80 δολάρια/βαρέλι κατά τη διάρκεια της έξαρσης των σχέσεων Ισραήλ-Ιράν και τώρα κυμαίνεται κοντά στα 68 δολάρια/βαρέλι’.

Οι αναλυτές της Xclusiv, επισημαίνουν επίσης:

«Η συμπεριφορά εισαγωγών της Κίνας επιτείνει την αβεβαιότητα. Οι εισροές αργού πετρελαίου έφτασαν σε υψηλό 22 μηνών τον Ιούνιο, αλλά επιβραδύνθηκαν τον Ιούλιο, με πιθανή περαιτέρω μείωση, εκτός εάν το κράτος ενισχύσει τα στρατηγικά αποθέματα.

Τα ανεξάρτητα διυλιστήρια αντιμετωπίζουν αυστηρότερες ποσοστώσεις, ενώ τα κρατικά διυλιστήρια διαθέτουν σχεδόν ένα δισεκατομμύριο βαρέλια εμπορικών αποθεμάτων.

Χωρίς νέες αγορές SPR, οι εισαγωγές θα μπορούσαν να μειωθούν στα 11,05 εκατομμύρια βαρέλια ημερησίως, αν και οι συζητήσεις για αύξηση SPR κατά 100 εκατομμύρια βαρέλια μπορεί να διατηρήσουν τα τρέχοντα επίπεδα.

Τα κινέζικα διυλιστήρια είναι επίσης επιφυλακτικά για τα ρωσικά πετρέλαια ενόψει των συνομιλιών ΗΠΑ-Ρωσίας, στρέφονται προς μειωμένες ποιότητες του Ιράν και ESPO.

Εν τω μεταξύ, η Ινδία χαράζει τη δική της πορεία. Πληγείσα από τους δασμούς 25% στις εισαγωγές της Ουάσινγκτον, το Νέο Δελχί επιταχύνει τη διαφοροποίηση, ενισχύοντας τους δεσμούς με τη Βραζιλία.

Οι ροές από τη Βραζιλία προς την Ινδία αυξήθηκαν κατά 75% σε ετήσια βάση το πρώτο εξάμηνο του 2025 στα 72.000 βαρέλια ημερησίως, με επικεφαλής τις ποιότητες Lula/Tupi και Sepia της Petrobras.

Η πολιτική δυναμική αυξάνεται, με τον πρωθυπουργό Μόντι και τον πρόεδρο Λούλα να διερευνούν βαθύτερη συνεργασία.

Ενώ τα φορτία από τη Βραζιλία κοστίζουν τρεις φορές περισσότερο από την προσφορά στη Μέση Ανατολή και χρειάζονται ένα μήνα για να αποσταλούν, η μετατόπιση υπογραμμίζει τον τρόπο με τον οποίο οι δασμοί και οι κυρώσεις αναδιαμορφώνουν τις ροές πετρελαίου, υποστηρίζοντας τη ζήτηση ανά τονο-μίλι και την απασχόληση σε VLCC μεγάλων αποστάσεων.

Αυτά τα μεταβαλλόμενα θεμελιώδη μεγέθη αντικατοπτρίστηκαν στα κέρδη των δεξαμενόπλοιων κατά τη διάρκεια του Ιουλίου και του Αυγούστου. Οι τιμές των Aframax υποχώρησαν κατά το μεγαλύτερο μέρος του Ιουλίου, φτάνοντας στο κατώτατο σημείο τους κοντά στα 23.200 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα στις 23 Ιουλίου, πριν ανακάμψουν πάνω από τα 35.000 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα μέχρι τα μέσα Αυγούστου, καθώς η δραστηριότητα στη λεκάνη του Ατλαντικού επιταχύνθηκε.

Τα Suezmaxes ακολούθησαν μια ακόμη πιο απότομη πορεία, αυξανόμενα από 27.500 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα στις αρχές Ιουλίου σε πάνω από 62.000 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα μέχρι τις 22 Αυγούστου, καθώς το Καζακστάν εκτρέπει τις εξαγωγές αργού πετρελαίου από τον αγωγό BTC στον τερματικό σταθμό CPC στο Νοβοροσίσκ, όπου οι περιορισμοί χωρητικότητας έχουν μετατοπίσει τις εξαγωγές αργού πετρελαίου στα suezmaxes έναντι των aframaxes.

Εν τω μεταξύ, τα κέρδη των VLCC μετακινήθηκαν από τα χαμηλά των 30.000 δολαρίων ΗΠΑ/ημέρα τον Ιούλιο σε πάνω από 47.000 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα στις 22 Αυγούστου, υποστηριζόμενα από τη ζήτηση για μακρινές αποστάσεις από την Ινδία και τις συζητήσεις της Κίνας για δημιουργία αποθεμάτων.

Η απόδοση των MR ήταν πιο άνιση: ενώ οι ναύλοι του Ατλαντικού αυξήθηκαν από 19.000 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα στα μέσα Ιουλίου σε πάνω από 36.000 δολάρια ΗΠΑ/ημέρα στα μέσα Αυγούστου, οι ναύλοι του Ειρηνικού παρέμεινε υποτονικό, κυμαινόμενο κυρίως στα χαμηλά των 20.000 δολαρίων ΗΠΑ/ημέρα».

«Η απόκλιση μεταξύ των τμημάτων αντανακλά την αλληλεπίδραση μεταξύ των μακροοικονομικών ισορροπιών προσφοράς-ζήτησης και των στρεβλώσεων του περιφερειακού εμπορίου», τονίζουν οι αναλυτές της Xclusiv και συμπεραίνουν: «Τα Suezmaxes και τα Aframaxes, που βρίσκονται πιο κοντά στις διαταραχές του Ατλαντικού και της Μεσογείου, έχουν σημειώσει άνοδο, ενώ τα VLCCs επωφελούνται από τη διαφοροποίηση της Ινδίας και τις πιθανές ροές SPR. Τα MRs, που εξαρτώνται περισσότερο από τη ζήτηση προϊόντων και τις συναλλαγές σε μικρότερες αποστάσεις, δυσκολεύονται να διατηρήσουν τη δυναμική τους».

Διαβάστε επίσης:

StealthGas (Χάρης Βαφειάς): Έσοδα ρεκόρ, αλλά μειωμένα κέρδη

Βαγγέλης Μαρινάκης: Η Capital Clean Energy Carriers πούλησε πλοίο- κοντέινερ με κέρδος 6,9 εκατ. δολ. – Συνολικά έχει πουλήσει 13 πλοία αξίας 694 εκατ. δολ.

Υπ. Ναυτιλίας: Ελεύθερη μετακίνηση για 35.000 νησιώτες αθλητές από το 2026