Στο Συμβούλιο Ασφαλείας του ΟΗΕ, με θέμα τη θαλάσσια ασφάλεια και υπό την προεδρία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, μίλησε η πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ), Μελίνα Τραυλού, τονίζοντας τον παγκόσμιο χαρακτήρα του ζητήματος. Παρούσα στη συζήτηση ήταν και η ηγεσία του Οργανισμού, με τον γενικό γραμματέα Αντόνιο Γκουτέρες να τοποθετείται επίσης.

Η κ. Τραυλού υπενθύμισε πως «η Ελλάδα ήταν πάντα ένα περήφανο θαλάσσιο κράτος». Όπως ανέφερε, «πάνω από 20% της παγκόσμιας ναυτιλίας ξεκινά από την Ελλάδα και το 60% του ευρωπαϊκού στόλου προέρχεται από τη χώρα μας». Πρόσθεσε δε ότι «αυτό δεν είναι μόνο μια εθνική υπερηφάνεια, αλλά αποτέλεσμα της θαλάσσιας κληρονομιάς που έχει η χώρα μας».

1

Η πρόεδρος της ΕΕΕ υπογράμμισε τον ρόλο των θαλασσών στη διεθνή οικονομία αναφέροντας πως «Η ασφάλεια των θαλασσών μας επηρεάζει όλους, παντού», είπε, επισημαίνοντας ότι είναι ένα θέμα «που ίσως έχει παραγκωνιστεί μέχρι τώρα». Όπως εξήγησε, οι θάλασσες «ενώνουν τις οικονομίες και βοηθούν τις κοινωνίες να ευημερήσουν».

Αναφερόμενη στη δυναμική του τομέα, σημείωσε ότι «110.000 πλοία βρίσκονται στις θάλασσες κάθε στιγμή, μεταφέροντας το 90% του παγκόσμιου εμπορίου με μικρό κόστος και αποτελεσματικότητα», ενώ «πάνω από 12 δισ. τόνοι αγαθών μετακινούνται συνεχώς – από πρώτες ύλες και καταναλωτικά αγαθά έως φάρμακα».

Η  Μελίνα Τραυλού ανέδειξε τη σημασία των ανθρώπων πίσω από τη ναυτιλία τονίζοντας πως στην καρδιά της βιομηχανίας μας έχουμε 2 εκατ. ναυτικούς που δουλεύουν μέρα-νύχτα». «Η ναυτιλία δεν είναι απλά ένας τρόπος εμπορίου, είναι ένας σιωπηλός φρουρός της παγκόσμιας ευμάρειας, ενώνει τον κόσμο», πρόσθεσε λίγο αργότερα.

Υπενθύμισε, επίσης, ότι κατά την πανδημία η ναυτιλία κράτησε ενεργή την εφοδιαστική αλυσίδα, μεταφέροντας κρίσιμα αγαθά και φάρμακα, «αν και οι ναυτικοί παρέμεναν χωρίς πρόσβαση σε ιατρική περίθαλψη».

Αναφερόμενη στις διασώσεις στη θάλασσα, η πρόεδρος της ΕΕΕ τόνισε ότι «τα εμπορικά πλοία συχνά συμμετέχουν σε αποστολές διάσωσης», ωστόσο υπογράμμισε πως «δεν είναι σχεδιασμένα γι’ αυτόν τον σκοπό». Όπως δήλωσε χαρακτηριστικά: «Πρέπει οι χώρες να αναλάβουν αυτήν την ευθύνη».

«Η ναυτιλία ποτέ δεν πλέει σε ήρεμα νερά, πάντα ζούμε με φουρτούνες», δήλωσε με έμφαση, προσθέτοντας ότι «σήμερα οι κίνδυνοι δεν είναι απλά οι φουρτούνες. Η ναυτιλία εργαλειοποιείται οικονομικά και πολιτικά».

Έκανε ειδική αναφορά σε απειλές όπως η πειρατεία («είναι συνεχής κίνδυνος απέναντι στα πλοία και τα φορτία»), οι γεωπολιτικές εντάσεις, καθώς και οι επιθέσεις με στρατιωτικά όπλα σε εμπορικά πλοία.

Η κα Τραυλού δεν παρέλειψε να αναφερθεί στη διακίνηση όπλων, ναρκωτικών και ανθρώπων, αλλά και στον κυβερνοπόλεμο ως αναδυόμενο κίνδυνο, λέγοντας πως μία κυβερνοεπίθεση μπορεί να σταματήσει ένα πλοίο, να κλέψει ευαίσθητα δεδομένα, να ξεκινήσει μια περιβαλλοντική καταστροφή και υπογραμμίζοντας πως η «κακή χρήση της Τεχνητής Νοημοσύνης κάνει τα πλοία ευάλωτα».

«Συνεχώς βελτιστοποιούμε τις πρακτικές μας. Σεβόμαστε τους παγκόσμιους κανονισμούς. Συνεργαζόμαστε με το ναυτικό σε επικίνδυνες περιοχές και αν χρειαστεί, έχουμε τη δική μας ασφάλεια, όπως ένοπλους φρουρούς σε εμπορικά πλοία», ανέφερε για τις προσπάθειες του κλάδου να διατηρήσουν την προστασία, προειδοποιώντας παράλληλα πως οι ναυτιλιακές επιχειρήσεις δεν μπορούν να επωμιστούν το βάρος μόνες τους. «Αν και η ναυτιλία είναι ανθεκτική, δεν μπορούμε να περιμένουμε να λύσει όλα αυτά τα προβλήματα», είπε χαρακτηριστικά

Η ομιλία της κατέληξε με ένα κάλεσμα για παγκόσμια συνεργασία: «Χρειάζεται παγκόσμια δέσμευση για να διατηρήσουμε τη θαλάσσια ασφάλεια ως ύψιστη προτεραιότητα». Ζήτησε τη δημιουργία ενός συστήματος θαλάσσιας ασφάλειας για την υπεράσπιση της ελευθερίας της ναυσιπλοΐας.

Κλείνοντας, χρησιμοποίησε μια ελληνική λέξη «συνέργεια» για να τονίσει τη σημασία της συλλογικής δράσης: «Πρέπει να ανταποκριθούμε. Θα χρησιμοποιήσω την ελληνική λέξη συνέργεια για να περιγράψω πώς θα μπορούσε να επιτευχθεί θαλάσσια ασφάλεια».