ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο άτυπος εμπορικός πόλεμος, μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας, προκαλεί περιδίνηση στην παγκόσμια ναυτιλία.
Οι εξελίξεις είναι ραγδαίες με εκατέρωθεν ταυτόχρονες στρατηγικές κινήσεις που επιχειρούν να φέρουν σε δύσκολη θέση τον αντίπαλο ή να μετριάσουν μέτρα, όπως η επιβολή δασμών και η επιβολή αυξημένων τελών σε κινεζικά πλοία που προσεγγίζουν αμερικανικά λιμάνια.
Οι νέες χρεώσεις, οι οποίες βρίσκονται ακόμη υπό συζήτηση στο Γραφείο του Εμπορικού Εκπροσώπου των Ηνωμένων Πολιτειών, υποκινούνται από την ανάγκη κάλυψης του αυξανόμενου κόστους υποδομών, ασφάλειας και περιβάλλοντος στα μεγάλα λιμάνια των ΗΠΑ.
Η Cosco, ο τέταρτος μεγαλύτερος φορέας εκμετάλλευσης εμπορευματοκιβωτίων στον κόσμο, διαβεβαιώνει τους πελάτες της για τη σταθερότητα των υπηρεσιών της στον Ειρηνικό.
Πρόσφατα η εταιρεία αναγνώρισε ότι τα μέτρα του Εμπορικού Αντιπροσώπου των ΗΠΑ (USTR) θα μπορούσαν να δημιουργήσουν λειτουργικές δυσκολίες, αλλά επανέλαβε τη δέσμευσή της για διατήρηση της χωρητικότητας, της ποιότητας των υπηρεσιών και των ανταγωνιστικών τιμών.
Η κινεζική εταιρεία, αποφάσισε να διατηρήσει αμετάβλητες τις υπηρεσίες της μεταξύ Ασίας και Ηνωμένων Πολιτειών και να απορροφήσει ένα σημαντικό μέρος των πρόσθετων χρεώσεων, αντί να τις μετακυλίσει αμέσως στους πελάτες. Αυτή η στρατηγική στοχεύει στην υπεράσπιση του μεριδίου αγοράς και της ανταγωνιστικότητας στις θαλάσσιες διαδρομές, που θεωρούνται στρατηγικές για το παγκόσμιο εμπόριο.
Σύμφωνα με εκτιμήσεις της HSBC, το νέο καθεστώς θα μπορούσε να κοστίσει στην Cosco και τη θυγατρική της εταιρεία OOCL πάνω από 2,1 δισεκατομμύρια δολάρια το 2026.
Ειδικότερα, 1,5 δισεκατομμύρια δολάρια για την Cosco (5,3% των εκτιμώμενων εσόδων) και 654 εκατομμύρια δολάρια για την OOCL (7,1% των συνολικών εσόδων).
Οι δασμοί που έχουν επιβληθεί μονομερώς από τις ΗΠΑ ισοδυναμούν με 600 δολάρια ανά FEU σε ένα πλοίο 10.000 TEU, περισσότερο από το ένα τέταρτο της τρέχουσας τιμής spot ναύλου στην γραμμή Σαγκάης-Δυτικής Ακτής των ΗΠΑ.
Για να μετριάσουν τις επιπτώσεις, η COSCO και η OOCL θα μπορούσαν να αξιοποιήσουν τους εταίρους τους στην Ocean Alliance (CMA CGM και Evergreen), αναπτύσσοντας πλοία με μεγαλύτερη χωρητικότητα που ναυπηγήθηκαν στην Ιαπωνία και την Κορέα, ανακατευθύνοντας παράλληλα τα κινεζικά πλοία σε άλλα δρομολόγια.
Άλλες εναλλακτικές λύσεις περιλαμβάνουν διαδρομές μέσω Μεξικού, Καναδά ή Καραϊβικής, επιλογές που έχουν ήδη διερευνηθεί από τις δύο εταιρείες.
Αναλυτές της ναυτιλίας υποστηρίζουν ότι η απορρόφηση ολοένα και υψηλότερου κόστους θα μπορούσε να συμπιέσει τα περιθώρια κέρδους και να ασκήσει πίεση στις ταμειακές ροές, ειδικά σε μια αγορά που χαρακτηρίζεται από έντονο ανταγωνισμό και ασταθή ζήτηση.
Οι ίδιοι αναλυτές του ναυτιλιακού κλάδου προειδοποιούν ότι εάν οι δασμοί επιβεβαιωθούν στην πιο επαχθή τους μορφή, πολλές εταιρείες μπορεί να προτιμήσουν να εκτρέψουν μέρος των δραστηριοτήτων τους σε εναλλακτικά λιμάνια ή να αυξήσουν τις τιμές διακίνησης των κοντέινερ και των άλλων φορτίων, με άμεσες συνέπειες στην παγκόσμια αλυσίδα εφοδιασμού.
Επίσης, οι αναλυτές προειδοποιούν ότι αυτές οι αναδιαρθρώσεις δικτύου θα μπορούσαν να αυξήσουν τη διαθέσιμη χωρητικότητα βραχυπρόθεσμα, καθώς πολλά από τα παλαιότερα πλοία -που κατασκευάστηκαν ή κατασκευάζονται εκτός Κίνας- θα διατηρηθούν αντί να διαλυθούν.
Αξίζει να επισημανθεί ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του Drewry δείχνουν ότι το μερίδιο των πλοίων κινεζικής κατασκευής που αναπτύσσονται σε διαδρομές των ΗΠΑ έχει ήδη μειωθεί κατά 20% τους τελευταίους μήνες .
Η κανονιστική αβεβαιότητα τροφοδοτεί αμφιβολίες και ορισμένοι παρατηρητές πιστεύουν ότι η προθεσμία της 14ης Οκτωβρίου θα μπορούσε να αναβληθεί, καθώς αποτελεί μοχλό διαπραγμάτευσης εν μέσω εμπορικών εντάσεων μεταξύ Ουάσινγκτον και Πεκίνου.
Η ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ
Η απόφαση του Ντόναλντ Τραμπ, να ενισχύσει τις ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ, για να μετριάσει την κυριαρχία των Κινέζων σε αυτό τον τομέα, έχει ανοίξει δρόμο για την εισαγωγή τεχνογνωσίας από τα ναυπηγεία της Νότιας Κορέας και ήδη Νοτιοκορεάτικες ναυπηγικές μονάδες έχουν εξασφαλίσει συνέργιες και ναυπηγεία στις ΗΠΑ.
Μέσα σε αυτό το νέο περιβάλλον, η νοτιοκορεατική ναυπηγική εταιρεία HD Hyundai Heavy Industries διαπραγματεύεται με πολλές εταιρείες για την απόκτηση ενός αμερικανικού ναυπηγείου, καθώς προετοιμάζεται να επεκταθεί στην ναυπηγική αγορά της Αμερικής.
Ένα ανώτερο στέλεχος δήλωσε ότι η εταιρεία στοχεύει στην οικοδόμηση μιας μακροπρόθεσμης παρουσίας στις ΗΠΑ και στην εξασφάλιση συμβάσεων πολεμικών πλοίων για το Πολεμικό Ναυτικό των ΗΠΑ.
Ο Woo-maan Jeong, επικεφαλής σχεδιασμού και διαχείρισης του τμήματος ναυτικών και ειδικών πλοίων της Hyundai, εξήγησε ότι ο όμιλος έχει θέσει ως στόχο, έσοδα 3 τρισεκατομμυρίων γουόν (περίπου 2,2 δισεκατομμύρια δολάρια) ετησίως έως το 2035 από τις αμερικανικές επιχειρήσεις πολεμικών πλοίων.
Ο W. Jeong δήλωσε ότι οι ΗΠΑ αντιμετωπίζουν έλλειψη ναυπηγικής ικανότητας καθώς το ναυτικό τους χάσμα με την Κίνα μεγαλώνει. Πρόσθεσε ότι η Ουάσινγκτον θα πρέπει να βασιστεί σε υποδομές και πόρους από συμμάχους για να ξεπεράσει τις βραχυπρόθεσμες προκλήσεις της στον τομέα της ναυπηγικής.
Η ναυπηγική βιομηχανία των ΗΠΑ, η οποία κάποτε ήταν η κορυφαία στον κόσμο κατά τη διάρκεια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, πλέον αποτελεί μόνο το 0,04% της παγκόσμιας παραγωγής, σύμφωνα με στοιχεία του ΟΗΕ από το 2024. Αντίθετα, η Κίνα και η Νότια Κορέα κατέχουν μαζί το 83% της αγοράς εμπορικής ναυπηγικής.
Αρκετά ναυπηγεία των ΗΠΑ παραμένουν ενεργά, συμπεριλαμβανομένων των Philly Shipyard, τα οποία αποκτήθηκαν το 2024 από τη νοτιοκορεατική ναυπηγική Hanwha Ocean, ένα ναυπηγείο που λειτουργεί η General Dynamics στη Δυτική Ακτή, και της Huntington Ingalls Industries, ενός από τους μεγαλύτερους προμηθευτές του Πολεμικού Ναυτικού των ΗΠΑ.
Η Νότια Κορέα έχει ήδη δεσμευτεί για σημαντικές επενδύσεις για την υποστήριξη της ναυπηγικής βιομηχανίας στις ΗΠΑ.
Τον Ιούλιο, η Σεούλ δεσμεύτηκε 150 δισεκατομμύρια δολάρια για αμερικανικά ναυπηγεία, στο πλαίσιο ενός πακέτου 350 δισεκατομμυρίων δολαρίων που διαπραγματεύτηκε με την Ουάσινγκτον για μειώσεις δασμών. Η HD Hyundai αποκάλυψε επίσης στα τέλη Αυγούστου ότι θα συγχωνευθεί με τη θυγατρική της HD Hyundai Mipo.
Παρά τις ευκαιρίες, η Hyundai βλέπει αρκετές δυσκολίες στη λειτουργία της εντός των ΗΠΑ. Η εταιρεία επικαλέστηκε έλλειψη εξειδικευμένου εργατικού δυναμικού και δήλωσε ότι πολλοί εργαζόμενοι σε αμερικανικά ναυπηγεία αποχωρούν μέσα σε ένα χρόνο. Τα προγράμματα κατάρτισης θα μπορούσαν να διαρκέσουν τρία έως πέντε χρόνια πριν βελτιωθεί η παραγωγικότητα, δήλωσε ο Jeong, επικαλούμενος την εμπειρία της Hyundai στην ίδρυση ενός ναυπηγείου στο Περού.
Ο Νόμος περί Εμπορικής Ναυτιλίας του 1920, γνωστός ως Νόμος Jones, θέτει περιορισμούς, ενώ η τροπολογία Byrnes-Tollefson απαγορεύει σε ξένα ναυπηγεία να κατασκευάζουν πολεμικά πλοία. Ο Jeong δήλωσε ότι το Κογκρέσο των ΗΠΑ εξετάζει πιθανές τροποποιήσεις για την χαλάρωση αυτών των νόμων, αν και αναγνώρισε ότι είναι απίθανο να καταργηθούν εντελώς.
Στις 17 Σεπτεμβρίου, η HD Hyundai Heavy Industries βάφτισε ένα αντιτορπιλικό εξοπλισμένο με Aegis 8.200 μετρικών τόνων στο ναυπηγείο της στο Ulsan. Το σκάφος, το οποίο είναι το ισχυρότερο αντιτορπιλικό Aegis στον κόσμο μέχρι σήμερα, θα παραδοθεί στο Ναυτικό της Νότιας Κορέας μέχρι το τέλος του 2026 και ολοκληρώθηκε σε μόλις 18 μήνες.
Η Hyundai τόνισε ότι το αντιτορπιλικό ενσωματώνει αμερικανική τεχνολογία, συμπεριλαμβανομένων συστημάτων μάχης από την Lockheed Martin, περιγράφοντας το ως σύμβολο της συνεργασίας ΗΠΑ-Κορέας.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κυβέρνηση Τραμπ: Ζητά έγκριση Κογκρέσου για πώληση όπλων 6,4 δισ. δολαρίων στο Ισραήλ
- Πανικός στα αεροδρόμια Λονδίνου, Βερολίνου και Βρυξελλών από κυβερνοεπίθεση – Καθυστερήσεις και χειροκίνητα check in
- Παπαστεργίου για Ηλεκτρονικό Φάκελο Δικογραφίας: Μετάβαση σε ένα δικαστικό περιβάλλον πιο γρήγορο και πιο διαφανές
- Γάζα: Ο ισραηλινός στρατός προειδοποιεί για «πλήγματα άνευ προηγουμένου» – Μισό εκατ. Παλαιστίνιοι έχουν εκτοπισθεί, συνεχίζεται η «μεγάλη έξοδος»
