• Ναυτιλία

    Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου

    • Έλλη Πατέρα
    bulk ξηρό φορτίο ναυτιλία ναυλαγορά


    Επιβράδυνση παρουσίασε η ναυλαγορά των πλοίων ξηρού φορτίου την εβδομάδα 14-18 Οκτωβρίου 2019. 

    Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές, ασαφή εικόνα παρουσίασε η ναυλαγορά των πλοίων τύπου CAPESIZE  λόγω της αδράνειας των εμπλεκόμενων, έως ότου ξεκαθαρίσει ποια κατεύθυνση θα ακολουθήσει η αγορά.

    Ειδικότερα, στον Ειρηνικό, παρόλο που ο όγκος των φορτίων ήταν υγιής οι ναύλοι δεν βελτιώθηκαν και έτσι τα επίπεδα των διαπραγματεύσεων αλλά και των ναυλώσεων παρέμειναν σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα αμετάβλητα.

    Ως εκ τούτου,  ο δείκτης C5 στην διαδρομή Δυτική Αυστραλία-Κίνα την Παρασκευή διαμορφώθηκε πτωτικά στα $9,11 ανά τόνο με εβδομαδιαίες απώλειες της τάξεως των $0.12 ανά τόνο. Από την άλλη, στον Ατλαντικό, οι ναύλοι σε ταξίδια από την Βραζιλία παρουσίασαν διακυμάνσεις καθώς μέχρι και τα μέσα της εβδομάδας παρατηρήθηκε αδράνεια μεταξύ των ναυλωτών και των πλοιοκτητών αφού και οι δυο πλευρές δεν έδειχναν διατεθειμένες να προχωρήσουν σε κάποια συμφωνία.

    Η αγορά στην συνέχεια παρουσίασε ύφεση υποκινούμενη και από τις πτωτικές τάσεις των παραγώγων (FFAs) σε συνδυασμό με την αυξημένη διαθέσιμη χωρητικότητα  συμπεριλαμβανόμενων και των υπό έρμα πλοίων με κατεύθυνση την περιοχή. Ως εκ τούτου, ο δείκτης C3 στην διαδρομή Βραζιλία-Κίνα την Παρασκευή διαμορφώθηκε με αρνητικό πρόσημο στα $20.95 ανά τόνο με εβδομαδιαίες απώλειες σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα της τάξεως των $2.83 ανά τόνο.

    Τέλος, ο δείκτης BCI έκλεισε με θετικό πρόσημο στις 3,064 μονάδες με εβδομαδιαία πτώση της τάξεως των 226 μονάδων και με τον μέσο όρο στις πέντε βασικές διαδρομές χρονοναύλωσης να παρουσιάζει εβδομαδιαία πτώση της τάξεως των $ 1,265 αφού διαμορφώθηκε στα $ 25,117 ημερησίως.

    PANAMAXES/KAMSARMAXES 

    Σημάδια ύφεσης παρουσίασε η ναυλαγορά και στα δυο ημισφαίρια. Ειδικότερα, στον Βόρειο Ατλαντικό γενικά η ζήτηση και η κινητικότητα περιορίστηκαν ενώ κάποιες απαιτήσεις οι ναυλωτές προτίμησαν να τις καλύψουν με δικό τους τονάζ. Έτσι, για παράδειγμα, σε υπερατλαντικά κυκλικά ταξίδια οι ναυλώσεις κυμάνθηκαν μεταξύ $15.5-16.5k ημερησίως.

    Παράλληλα, οκνηρή εικόνα παρουσίασε και η αγορά της Νοτίου Αμερικής, αφού η ζήτηση επιβράδυνε και σε συνδυασμό με την υποτονική εικόνα των παραγώγων (FFAs) οι διαπραγματεύσεις μεταξύ ναυλωτών και πλοιοκτητών κινήθηκαν με μεγάλο χάσμα.

    Ως εκ τούτου, οι ναύλοι κατά την διάρκεια της εβδομάδας υποχώρησαν και έτσι οι ναυλώσεις για παράδειγμα σε καλών προδιαγραφών kamsarmaxes διαθέσιμα με ημερομηνίες Νοεμβρίου σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή ολοκληρώθηκαν στα επίπεδα των $17k+$700k(ballast bonus).

    Από την άλλη, στον Ειρηνικό ο όγκος των νέων φορτίων ήταν υγιής κυρίως από τα βόρεια της περιοχής και της Αυστραλίας, όμως η προσφορά της διαθέσιμης χωρητικότητας ειδικά βόρεια, ήταν μεγαλύτερη με αποτέλεσμα τα επίπεδα των ναύλων να υποχωρήσουν αφού οι ναυλωτές μείωσαν τις προσφορές τους και κατ ‘επέκταση το ίδιο αναγκάστηκαν να πράξουν και οι πλοιοκτήτες.

    Νοτιότερα, τα φορτία άνθρακα Ινδονησίας παρέμειναν λίγα με αποτέλεσμα και οι ναυλώσεις να ολοκληρωθούν σε χαμηλότερα επίπεδα σε σύγκριση με προηγούμενες αντίστοιχες συμφωνίες. Ο δείκτης BPI την Παρασκευή 18/10/2019 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο στις 1840 μονάδες. 

    SUPRAMAXES/ULTRAMAXES 

    Μικτές τάσεις παρουσίασε η ναυλαγορά και στα δυο ημισφαίρια ενώ η κινητικότητα σε ναυλώσεις σημείωσε επιβράδυνση. Ειδικότερα, στον Ατλαντικό, η αγορά του Κόλπου της Αμερικής παρουσίασε ύφεση με τους ναύλους για παράδειγμα, σε υπερατλαντικά ταξίδια να υποχωρούν μέχρι το τέλος της εβδομάδας άνω των $750 ημερησίως. Από την άλλη, οι ναύλοι της Νοτίου Αμερικής κατάφεραν να διατηρήσουν τα πρόσφατα επίπεδα και έτσι ενδεικτικά για παράδειγμα σε ultramaxes σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή, κυμάνθηκαν περίπου στα $16.5k+$650k (ballast bonus).

    Επίσης, πτωτική εικόνα παρουσίασε και η αγορά της Μεσογείου αφού οι ναύλοι υποχώρησαν. Τέλος, αξίζει να σημειωθεί ότι καθώς πλησιάζει ο Ιανουάριος 2020 όπου οι νέοι κανονισμοί του IMO για τους ρύπους θα μπουν σε εφαρμογή και σε συνδυασμό με τις έντονες διακυμάνσεις που παρατηρούνται στις τιμές των καυσίμων αρκετοί πλοιοκτήτες έστρεψαν το ενδιαφέρον τους σε μεγαλύτερης διάρκειας χρονοναυλώσεις ειδικά στην περιοχή του Ατλαντικού.

    Στο μεταξύ, η ναυλαγορά του Ειρηνικού παρουσίασε λίγο-πολύ παρόμοια εικόνα με εκείνη της προηγούμενης εβδομάδας, αφού τις πρώτες μέρες εμφάνισε επιβράδυνση ενώ στην συνέχεια η δραστηριότητα αυξήθηκε.

    Ειδικότερα, στις διαδρομές από τα βόρεια η αγορά ήταν πιο υποτονική με περιορισμένη κινητικότητα. Αντίθετα, νοτιότερα παρατηρήθηκε μεγαλύτερη δραστηριότητα, ενώ παράλληλα παρόμοια εικόνα παρατηρήθηκε και σε ταξίδια μέσω της Αυστραλίας. Ενδεικτικά, πληροφορίες ανέφεραν την ναύλωση ενός ιαπωνικής κατασκευής ultramax διαθέσιμο στην Νοτιοανατολική Ασία στα επίπεδα των $15kημερησίως.

    Από την άλλη, στην αγορά της Νοτίου Αφρικής η ροή των φορτίων ήταν συνεχής με αποτέλεσμα να απορροφηθεί η διαθέσιμη χωρητικότητα. Ο δείκτης BSI την Παρασκευή 18/10/2019 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο στις 1222μονάδες.

    HANDYSIZE 

    Στον Ατλαντικό η γενικότερη αίσθηση ήταν ότι η ναυλαγορά στις περισσότερες διαδρομές παρουσίασε σημάδια ύφεσης ενώ σε σύγκριση με τις προηγούμενες εβδομάδες η κινητικότητα ήταν πιο οκνηρή.

    Στη Δυτική Μεσόγειο, για παράδειγμα, η διαθέσιμη χωρητικότητα δυσκολεύτηκε να απορροφηθεί, ενώ στην Νότιο Αμερική, παρόλο που στην αρχή της εβδομάδας μερικά πλοία ήταν ακόμη αναύλωτα, στην συνέχεια απορροφήθηκαν στηρίζοντας έτσι και την δυναμική των ναύλων.

    Από την άλλη, στον Ειρηνικό η ναυλαγορά στις περισσότερες διαδρομές παρέμεινε αμετάβλητη με τον όγκο των φορτίων να έχει μειωθεί και τους ναύλους γενικά να παραμένουν στάσιμοι.

    Ειδικότερα, στην περιοχή του Βόρειου Ειρηνικού η αγορά ήταν υποτονική με λίγες διαθέσιμες απαιτήσεις, ενώ αντίθετα νοτιότερα, παρόλο που όγκος των φορτίων σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα ήταν μειωμένος, ο ικανοποιητικός αριθμός φορτίων από την Αυστραλία βοήθησε να διατηρηθούν οι ναύλοι σε σταθερά επίπεδα. Ο δείκτης BΗSI την Παρασκευή 18/10/2019 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο στις 651 μονάδες.

     

     

     



    ΣΧΟΛΙΑ