• Ναυτιλία

    Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου

    • Έλλη Πατέρα
    Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου


    Απώλειες συνέχισε να παρουσιάζει η ναυλαγορά των πλοίων ξηρού φορτίου την εβδομάδα 4-8 Νοεμβρίου 2019.

    Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές, πτώση γενικά παρουσίασε η ναυλαγορά των χύδην φορτίων με αποτέλεσμα ο δείκτης BDI την Παρασκευή να κλείσει με αρνητικό πρόσημο στις 1378 μονάδες. Ειδικότερα,  πτωτικά συνέχισε να κινείται η αγορά των πλοίων τύπου CAPESIZE σπάζοντας στον μέσο όρο των πέντε κυρίων διαδρομών απασχόλησης το φράγμα των $20,000 κάτι που είχε να συμβεί από τις αρχές Ιουλίου.

    Ειδικότερα, οι αυξητικές τάσεις της διαθέσιμης με έρμα χωρητικότητας και η έλλειψη φορτίων από την Βραζιλία οδήγησαν τους ναύλους στην διαδρομή C3 Βραζιλία-Κίνα σε πτώση άνω των $2.00 ανά τόνο αφού μέχρι την Παρασκευή ο δείκτης διαμορφώθηκε με αρνητικό πρόσημο στα $18.01 ανά τόνο.

    Από την άλλη, στον Ειρηνικό, η ζήτηση σε σύγκριση με εκείνη του Ατλαντικού διατηρήθηκε σε πιο σταθερά επίπεδα και έτσι σε σχεδόν όλες τις διαδρομές η ναυλαγορά κινήθηκε δυναμικότερα με τους ναύλους μέχρι τα μέσα της εβδομάδας να ενισχύονται κοντά στα $9.20 ανά τόνο.

    Ωστόσο, μέχρι το τέλος της εβδομάδας οι αυξητικές τάσεις της διαθέσιμης χωρητικότητας, η μειωμένη ζήτηση, τα αδύναμα παράγωγα (FFAs) και το γενικότερο αρνητικό κλίμα της ναυλαγοράς οδήγησαν τους ναύλους κάτω από τα επίπεδα των $9.00 ανά τόνο και έτσι ο δείκτης στην διαδρομή C5 Δυτική Αυστραλία-Κίνα την Παρασκευή διαμορφώθηκε στα $8.34 ανά τόνο με εβδομαδιαία πτώση σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα της τάξεως των $0.87 ανά τόνο.

    Τέλος, ο δείκτης BCI στο τέλος της εβδομάδας διαμορφώθηκε με αρνητικό πρόσημο στις 2,444 μονάδες με εβδομαδιαία πτώση της τάξεως των 502 μονάδων και με τον μέσο όρο στις πέντε βασικές διαδρομές χρονοναύλωσης να παρουσιάζει εβδομαδιαίες απώλειες της τάξεως των $ 4,870 αφού διαμορφώθηκε στα $ 19,716 ημερησίως.

    PANAMAXES/KAMSARMAXES 

    Πτωτικά συνέχισε να κινείται η ναυλαγορά και στα δυο ημισφαίρια, ενώ μικρή στήριξη προσέφερε η αγορά των capesizes αφού παρουσίασε παρόμοια εικόνα. Ειδικότερα, η αγορά του Βόρειου Ατλαντικού σημείωσε επιβράδυνση αφού τα νέα φορτία, συγκριτικά με το αντίστοιχο διαθέσιμο τονάζ στις περιοχές της Βαλτικής και της Ευρώπης, ήταν λίγα οδηγώντας τους ναύλους σε χαμηλότερα επίπεδα.

    Ενδεικτικά, σε μικρής διάρκειας κυκλικά ταξίδια Βαλτικής οι ναυλώσεις σε kamsarmaxes από τα επίπεδα των $12k ημερησίως που κυμάνθηκαν στην αρχή της εβδομάδας υποχώρησαν στα $11k ημερησίως. Παράλληλα, ύφεση παρουσίασε και η αγορά του Κόλπου της Αμερικής με μονάχα λίγες απαιτήσεις προς την Άπω Ανατολή ενώ σχεδόν οι περισσότεροι ναυλωτές είχαν στρέψει το ενδιαφέρον τους σε πλοία με προδιαγραφές Παναμά.

    Επιπροσθέτως, παρόμοια εικόνα παρουσίασε και η ναυλαγορά της νοτίου Αμερικής εν μέρει και λόγω της έλλειψης νέων φορτίων ειδικά για το δεύτερο δεκαπενθήμερο Νοεμβρίου. Ενδεικτικά, οι ναυλώσεις σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή σε kamsarmaxes κυμάνθηκαν μέχρι και τα επίπεδα των $15k+$500k(ballast bonus).

    Στο μεταξύ, στον Ειρηνικό, οι πτωτικές τάσεις της ναυλαγοράς συνεχίστηκαν καθώς οι νέες απαιτήσεις ήταν λίγες και η διαθέσιμη χωρητικότητα υψηλότερη. Κατά τα μέσα της εβδομάδας παρατηρήθηκε αύξηση της κινητικότητας όμως λόγω της υψηλής προσφοράς σε τονάζ οι ναύλοι υποχώρησαν.

    Επίσης, ενδιαφέρον είχε το γεγονός ότι μερικά πλοία διαθέσιμα στον Βόρειο Ειρηνικό λόγω της έλλειψης ζήτησης διαπραγματεύονταν μέχρι και φορτία άνθρακα από την Ινδονησία ενώ μέχρι το τέλος της εβδομάδας πληροφορίες ανέφεραν ότι οι ναυλώσεις σε κάποια kamsarmaxes υποχώρησαν ακόμη και σε τετραψήφιο νούμερο.

    Τέλος, στη Νότιο Αφρική η κινητικότητα ήταν περιορισμένη, αν και πληροφορίες ανέφεραν την ναύλωση πλοίου χωρητικότητας 76k dwt με παράδοση στον Περσικό Κόλπο σε ταξίδι μέσω της Νοτίου Αφρικής με φορτίο άνθρακα προς την Ινδία στα $10k ημερησίως. Ο δείκτης BPI την Παρασκευή 8/11/2019 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο στις 1290 μονάδες. 

    SUPRAMAXES/ULTRAMAXES 

    Πτωτική πορεία συνέχισε να ακολουθεί η ναυλαγορά του Ειρηνικού με τους ναύλους να παρουσιάζουν απώλειες. Στην Νοτιοανατολική Ασία, παρόλο που ο όγκος των απαιτήσεων που συμφωνήθηκε κινήθηκε σε υγιή επίπεδα, οι ναυλώσεις, σε supramaxes με παράδοση στην Σιγκαπούρη υποχώρησαν κοντά στα $8.5k ημερησίως ενώ παράλληλα σε συνήθη κυκλικά ταξίδια με φορτία άνθρακα κοντά στα επίπεδα των $7.5k ημερησίως.

    Από την άλλη, στο Βόρειο Ειρηνικό οι απαιτήσεις ήταν περιορισμένες με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να μείνουν με λίγες επιλογές ενώ οι ναύλοι παρουσίασαν σημαντική πτώση αφού για παράδειγμα σε κυκλικά ταξίδια οι ναυλώσεις σε supramaxes διαθέσιμα στην περιοχή της Κορέας-Ιαπωνίας υποχώρησαν στα επίπεδα των $8k ημερησίως.

    Παράλληλα, αρνητική εικόνα παρουσίασε και η αγορά του Περσικού Κόλπου-Δυτικής Ινδίας αφού παρόλο που η κινητικότητα και η ροή φορτίων ήταν σε αξιοπρεπή επίπεδα, η αγορά δεν μπόρεσε να αφομοιώσει τις αυξητικές τάσεις της διαθέσιμης χωρητικότητας.

    Στη ναυλαγορά του Ατλαντικού οι απώλειες ήταν σταδιακές αφού παρατηρήθηκε μείωση των νέων απαιτήσεων σε κομβικές περιοχές όπως για παράδειγμα τις περιοχές της Μεσογείου/Μαύρης Θάλασσας αλλά και στην αγορά της Ευρώπης όπου κύριο χαρακτηριστικό ήταν η αύξηση της διαθέσιμης χωρητικότητας οδηγώντας τους ναύλους σε σύγκριση με την προηγούμενη εβδομάδα σε ακόμη πιο χαμηλά επίπεδα.

    Επίσης, αξίζει να σημειωθεί, ότι σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, όσο το τέλος της χρονιάς πλησιάζει οι πλοιοκτήτες προκειμένου να απαλλαγούν από τα παλαιά καύσιμα φαίνεται να έχουν στρέψει το ενδιαφέρον τους κυρίως σε ταξίδια μακράς διάρκειας με αποτέλεσμα οι προσφορές τους σε διαδρομές είτε προς τον Κόλπο της Αμερικής είτε προς τη Νότιο Αμερική να είναι και πιο ανταγωνιστικές. Ο δείκτης BSI την Παρασκευή 8/11/2019 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο στις 824 μονάδες.

    HANDYSIZE

    Αρνητικό ήταν και το κλίμα της αγοράς των Handies με την spot διαθέσιμη χωρητικότητα να παρουσιάζει αυξητικές τάσεις με τον όγκο των φορτίων να έχει μειωθεί σημαντικά.

    Ειδικότερα, στην Μεσόγειο η εικόνα ήταν παρόμοια με εκείνη των προηγούμενων εβδομάδων. Μερικοί πλοιοκτήτες με μεγάλη ποσότητα καυσίμων έστρεψαν το ενδιαφέρον τους σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή προκειμένου να μπορέσουν να τα καταναλώσουν πριν το νέο έτος ενώ παράλληλα, στην Ευρώπη οι επιλογές σε ταξίδια μειώθηκαν με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να επιλέξουν ακόμη και βρώμικα φορτία.

    Από την άλλη, μικρή κινητικότητα παρατηρήθηκε  στα φορτία σιτηρών προς τη Δυτική Μεσόγειο όπου πληροφορίες ανέφεραν την ναύλωση πλοίου χωρητικότητας 37k dwt με παράδοση στο Μαρόκο στα $10k ημερησίως. Στον Ειρηνικό, οι ναύλοι δεν παρουσίασαν τις ίδιες έντονες απώλειες των supramaxes, παρόλα αυτά σε όλες τις διαδρομές υποχώρησαν.

    Συγκεκριμένα, βόρεια, η συνεχής έλλειψη φορτίων δεν βοήθησε τους πλοιοκτήτες στην ολοκλήρωση κάποιας καλής ναύλωσης ενώ νότια ακόμη και τα μεγαλύτερης χωρητικότητας πλοία δυσκολεύτηκαν αρκετά να πετύχουν πενταψήφιες συμφωνίες.

    Παρόλα αυτά, φήμες ανέφεραν ότι πλοίο χωρητικότητας 39k dwt διαθέσιμο στην Σιγκαπούρη κατάφερε να ναυλωθεί για ταξίδι Ινδονησίας-Κίνας με φορτίο άνθρακα στα επίπεδα των $10k ημερησίως. Ο δείκτης BΗSI την Παρασκευή 8/11/2019 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο στις 539 μονάδες.

     

     



    ΣΧΟΛΙΑ