• Ναυτιλία

    Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου

    • Έλλη Πατέρα
    Τι δείχνουν οι δείκτες για τη ναυλαγορά ξηρού φορτίου


    Ύφεση παρουσίασε η ναυλαγορά  των πλοίων ξηρού φορτίου την εβδομάδα 16-20 Σεπτεμβρίου 2019.  

    Σύμφωνα με ναυτιλιακούς αναλυτές, πτωτικά σε γενικές γραμμές κινήθηκε η ναυλαγορά των πλοίων τύπου CAPESIZE. Παρόλο που παρουσίασε διακυμάνσεις στην αρχή της εβδομάδας δεν κατάφερε να διατηρήσει την δυναμική της. Η αβεβαιότητα που αναπτύχθηκε σε σχέση με τις τιμές των καυσίμων λόγω της αναζωπύρωσης των πολεμικών σεναρίων στον Περσικό Κόλπο όχι μόνο διατάραξε την δραστηριότητα της ναυλαγοράς αλλά από ότι φάνηκε αποδείχτηκε και επιβλαβής στους ναύλους αφού σχεδόν όλες οι βασικές διαδρομές παρουσίασαν πτώση.

    Ως εκ τούτου, για παράδειγμα, ο δείκτης C5 στην διαδρομή Δυτική Αυστραλία-Κίνα την Παρασκευή διαμορφώθηκε από τα $10.92 ανά τόνο της προηγούμενης εβδομάδας, στα $9.15 ανά τόνο ενώ παράλληλα ο δείκτης C3 στην διαδρομή Βραζιλία-Κίνα διαμορφώθηκε στα $23.71 ανά τόνο με εβδομαδιαίες απώλειες της τάξεως των $2.00 ανά τόνο.

    Τέλος, ο δείκτης BCI έκλεισε με αρνητικό πρόσημο στις 3,952 μονάδες με εβδομαδιαίες απώλειες της τάξεως των 586 μονάδων με τον μέσο όρο στις πέντε βασικές διαδρομές χρονοναύλωσης να παρουσιάζει εβδομαδιαία πτώση της τάξεως των $ 3,832 αφού διαμορφώθηκε στα $ 30,169 ημερησίως.

    PANAMAXES/KAMSARMAXES 

    Ύφεση σε γενικές γραμμές παρουσίασε η ναυλαγορά του Ατλαντικού. Ειδικότερα, βόρεια η αγορά παρουσίασε επιβράδυνση αφού ο αριθμός των απαιτήσεων μειώθηκε ενώ στην Ευρώπη η διαθέσιμη χωρητικότητα άρχισε να μεγαλώνει με αποτέλεσμα και τα επίπεδα των ναύλων σταδιακά να υποχωρήσουν.

    Αντίθετα, στην Μαύρη Θάλασσα, η κινητικότητα της ναυλαγοράς ήταν πιο αυξημένη με τον αριθμό των απαιτήσεων να κινείται σε υγιή επίπεδα. Παρόλα αυτά, διαφορετική εικόνα παρουσίασε η αγορά της Νοτίου Αμερικής, αφού οι ναυλωτές προκειμένου να καλύψουν τις απαιτήσεις τους επικεντρώθηκαν κυρίως σε δικά τους πλοία αποφεύγοντας να μπουν σε διαπραγματεύσεις  με άλλους με αποτέλεσμα οι πλοιοκτήτες να αναγκαστούν να μειώσουν τις προσφορές τους κάτω από τα επίπεδα που είχαν ολοκληρωθεί προηγούμενες ναυλώσεις.

    Παράλληλα, ύφεση παρουσίασε και η αγορά του Ειρηνικού καθώς οι απαιτήσεις από τα βόρεια ήταν ανεπαρκής να καλύψουν την αγορά οδηγώντας αρκετά διαθέσιμα πλοία να ταξιδέψουν με έρμα νοτιότερα προκειμένου να ναυλωθούν. Επίσης, στην Νοτιοανατολική Ασία, παρόλο που ο αριθμός των  απαιτήσεων από την Ινδονησία αρχικά ήταν ικανοποιητικός δεν υπήρξε εισροή νέων φορτίων με αποτέλεσμα η αγορά να αρχίσει να χάνει την δυναμική της και τα επίπεδα των ναύλων σε όλες τις διαδρομές  να υποχωρήσουν.

    Τέλος, λίγες πληροφορίες αναφέρθηκαν σχετικά με τις χρονοναυλώσεις μακράς περιόδου. Παρόλα αυτά, ενδεικτικό ήταν ένα panamax διαθέσιμο στην Ιαπωνία που ναυλώθηκε για ένα έτος στα $12.5k ημερησίως. Ο δείκτης BPI την Παρασκευή 20/9/2019 έκλεισε με αρνητικό πρόσημο στις 2013 μονάδες. 

    SUPRAMAXES/ULTRAMAXES 

    Ενεργή παρέμεινε η ναυλαγορά του Ατλαντικού την εβδομάδα που πέρασε με τις ναυλώσεις να ολοκληρώνονται σε παρόμοια επίπεδα με εκείνα της προηγούμενης εβδομάδας.

    Στη Μαύρη Θάλασσα, το κλίμα της αγοράς στα supramaxes  αλλά και σε ultramaxes παρέμεινε θετικό αφού οι απαιτήσεις σε ταξίδια προς την Άπω Ανατολή αυξήθηκαν. Από την άλλη, στη Νότιο Αμερική οι ναύλοι παρουσίασαν ύφεση με την ζήτηση σε σύγκριση με το προηγούμενο διάστημα να έχει μειωθεί.

    Επίσης, η εικόνα της αγοράς του Κόλπου της Αμερικής παρουσίασε ομοιότητες με εκείνη της προηγούμενης εβδομάδας αφού αρχικά κινήθηκε υποτονικά ενώ προς το τέλος ενισχύθηκε με αποτέλεσμα και οι ναυλωτές να κρατήσουν θέση αναμονής μέχρι και την τελευταία στιγμή προκειμένου να ναυλώσουν κάποιο πλοίο.

    Στον Ειρηνικό η ναυλαγορά αρχικά κινήθηκε υποτονικά ενώ οι ναύλοι παρουσίασαν μικτή εικόνα όπως για παράδειγμα στην Νοτιοανατολική Ασία όπου σε κάποια ταξίδια υποχώρησαν ενώ σε άλλα ενισχύθηκαν. Ενδεικτικά, σε supramaxes με παράδοση στις Φιλιππίνες σε ταξίδια με φορτία άνθρακα προς την Ινδία οι ναυλώσεις από περίπου $13k ημερησίως που είχαν κυμανθεί την προηγούμενη εβδομάδα υποχώρησαν στα επίπεδα $12k ημερησίως ενώ από την άλλη, σε πλοία διαθέσιμα στην Ινδονησία σε ταξίδια με προορισμό την Κίνα οι πλοιοκτήτες πέτυχαν καλύτερους ναύλους δηλαδή μεταξύ $14-14.5k ημερησίως.

    Αντίθετα, βόρεια, η ναυλαγορά παρουσίασε ύφεση αφού οι συμφωνίες για παράδειγμα σε ultramaxes με παράδοση στην περιοχή της Κορέας-Ιαπωνίας από τα επίπεδα των $14k ημερησίως υποχώρησαν κοντά στα επίπεδα των $13k ημερησίως. Τέλος πτωτικές τάσεις συνέχισε να παρουσιάζει και η αγορά της Νοτίου Αφρικής ενώ η κινητικότητα σημείωσε επιβράδυνση.  Ο δείκτης BSI την Παρασκευή 20/9/2019 έκλεισε με θετικό πρόσημο στις 1300 μονάδες.

    HANDYSIZE 

    Σε γενικές γραμμές το κλίμα της ναυλαγοράς του Ατλαντικού παρέμεινε θετικό με την αγορά της Νοτίου Αμερικής να έχει παρουσιάσει μικρή βελτίωση. Επίσης, η αγορά της Ευρώπης άρχισε να σταθεροποιείται ενώ της Μεσογείου κινήθηκε σε παρόμοια επίπεδα με εκείνα της προηγούμενης εβδομάδας.

    Αντίθετα, στον Ειρηνικό η ναυλαγορά κινήθηκε πτωτικά αφού ο αριθμός των φορτίων δεν ήταν επαρκής ούτως ώστε να καλυφθεί η αυξημένη διαθέσιμη χωρητικότητα και ως εκ τούτου οι ναύλοι να διατηρήσουν την δυναμική τους.

    Ενδεικτικά, βόρεια, για παράδειγμα σε μεγάλης χωρητικότητας πλοία διαθέσιμα στην περιοχή της Ιαπωνίας-Κορέας σε ταξίδια Βόρειου Ειρηνικού με προορισμό την Άπω Ανατολή οι ναυλώσεις κινήθηκαν μεταξύ $9.5-10k ημερησίως ενώ παράλληλα, νοτιότερα σε κυκλικά ταξίδια Ινδονησίας διατηρήθηκαν μεταξύ $11.5-12k ημερησίως.

    Αντίθετα, η αγορά του Ινδικού Ωκεανού ήταν αρκετά δραστήρια καθώς παρατηρήθηκε μεγάλη κινητικότητα σε φορτία από την ανατολική και δυτική Ινδία. Ο δείκτης BΗSI την Παρασκευή 20/9/2019 έκλεισε με θετικό πρόσημο στις 692  μονάδες.

     



    ΣΧΟΛΙΑ