• Ναυτιλία

    Τέσσερις Έλληνες εφοπλιστές μιλούν για την χρηματοδότηση στη ναυτιλία: Πιο δραστήριες οι ελληνικές τράπεζες στα ναυτιλιακά δάνεια


    Την εκτίμηση ότι οι ελληνικές τράπεζες εμφανίζονται πιο δραστήριες το τελευταίο διάστημα στην χρηματοδότηση ναυτιλιακών εταιρειών εξέφρασαν οι εφοπλιστές Αριστείδης Πίττας, Βαλέντιος Βαλέντης και Μιχάλης Χαλκιάς, μιλώντας στο 7ο analyst & investor ναυτιλιακό συνέδριο της Capital Link  για την χρηματοδότηση στη ναυτιλία.

    Παράλληλα, ο εφοπλιστής Γιώργος Γιουρούκος αναφέρθηκε στα οφέλη αλλά και στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εισηγμένες στο χρηματιστήριο ναυτιλιακές, καθώς και στις περισσότερες επιλογές χρηματοδότησης που διαθέτουν.

    Οι μικρότερες ναυτιλιακές δανείζονται ακριβά

    Την εκτίμηση ότι δεν υπάρχει έλλειψη χρηματοδότησης γενικά και ότι οι μεγάλες και μεσαίες ναυτιλιακές με σωστή διαχείριση στα οικονομικά τους έχουν πρόσβαση σε κεφάλαια, εξέφρασε ο Αριστείδης Πίττας, CEO Euroseas & Eurodry. Ωστόσο, τόνισε ότι είναι δύσκολο για τις μικρότερες ναυτιλιακές, καθώς πρέπει να καταλήξουν στην ακριβή χρηματοδότηση για να εξασφαλίσουν κεφάλαια.

    “Οι παραδοσιακές μεγάλες τράπεζες των δυτικών οικονομικών, μετά την κατάρρευση του σούπερ κύκλου της αγοράς, είναι πρόθυμες να χρηματοδοτήσουν μόνο τις μεγάλες ναυτιλιακές και με λιγότερα κεφάλαια, αλλά εξακολουθούν να δανείζουν μάλλον φθηνά”, υποστήριξε.

    “Λόγω των δυσκολιών που υπήρχαν τα τελευταία χρόνια, βλέπουμε τώρα την εξέλιξη δύο διαφορετικών τύπων χρηματοδότησης. Υπάρχουν τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα της Δύσης, με κάποιες πιστωτικές πλατφόρμες αρκετά πιο ακριβές, με επικεφαλής επαγγελματίες της ναυτιλίας που μπορούν να κατανοήσουν τα διάφορα project και το ρίσκο που ενέχουν. Αυτός είναι και ο λόγος που βλέπουμε να χρηματοδοτούνται παλαιάς κατασκευής πλοία, αν πρόκειται για μία συμφέρουσα συμφωνία. Ωστόσο, αυτά τα credit funds δανείζουν με υψηλό κόστος”, συνέχισε.

    “Υπάρχουν μικρές εταιρείες που έχουν πάρει τέτοια δάνεια”.

    Τα credit funds σε περίπτωση που κάτι δεν πάει καλά προχωρούν με ευκολία σε κατασχέσεις περιουσιακών στοιχείων.

    Η δεύτερη πηγή χρηματοδότησης είναι η Άπω Ανατολή. Κυρίως η Κίνα αλλά και η Ιαπωνία και η Ταιβάν δανείζουν πλοιοκτήτες της Δύσης είτε άμεσα είτε μεσώ συμφωνιών sale and leaseback, που τους παρέχουν την σιγουριά ότι θα κρατήσουν το πλοίο εάν δεν υπάρξει η απόδοση που έχει συμφωνηθεί.

    Μία εισηγμένη εταιρεία έχει περισσότερες επιλογές χρηματοδότησης, επισήμανε ο Γιώργος Γιουρούκος, εκτελεστικός πρόεδρος της Global Ship Lease και CEO της Technomar.

    Υπάρχουν διάφορα εργαλεία στα οποία μπορεί να προστρέξει, μεταξύ των οποίων και η έκδοση ομολόγου.

    Κινητικότητα στις ελληνικές τράπεζες

    Νομίζω ότι οι ελληνικές τράπεζες εξετάζουν και πάλι τις εισηγμένες ναυτιλιακές, υποστήριξε ο Βαλέντιος Βαλέντης, CEO Pyxis Tankers.

    “Εμείς πρόσφατα πήραμε δάνειο από μία μεγάλη, παραδοσιακή ελληνική τράπεζα. Χρειαζόμαστε τις ελληνικές τράπεζες στην αγορά, χρειαζόμαστε τράπεζες που κατανοούν τη ναυτιλία και οι ελληνικές τράπεζες γνωρίζουν τον κλάδο”, τόνισε.

    Σημειώνεται ότι η Pyxis Tanker ανακοίνωσε τον περασμένο Ιούλιο δανειακή συμφωνία με την Alpha Bank ύψους 15,25 εκατ. δολαρίων.

    “Είναι αλήθεια ότι οι ελληνικές τράπεζες είναι αρκετά δραστήριες τελευταία και σίγουρα μπορούν να παίξουν ρόλο και να καλύψουν τα κενά”, εκτίμησε ο Μιχάλης Χαλκιάς.

    Για μεγαλύτερη κινητικότητα των ελληνικών τραπεζών στην χρηματοδότηση της ναυτιλίας μίλησε και ο Αριστείδης Πίττας.

    “Οι ελληνικές τράπεζες  γνωρίζουν τους περισσότερους μετέχοντες της αγοράς και μπορούν να αξιολογήσουν την ποιότητα, διαθέτουν στελέχη που γνωρίζουν τον κλάδο της ναυτιλίας, αυξάνουν το χαρτοφυλάκιο τους και δανείζουν σε Έλληνες πλοιοκτήτες συγκεκριμένα ποσά με αξιοπρεπή spreads”, ανέφερε.

    Εισηγμένες VS ιδιωτικές ναυτιλιακές

    Ο Μιχάλης Χαλκιάς, Co-CEO της Prime Marine, μη εισηγμένης στο χρηματιστήριο, επισήμανε ότι η εταιρεία του έχει πραγματοποιήσεις αρκετές συμφωνίες με private equity και υποστήριξε ότι η διαφορά της ιδιωτικής ναυτιλιακής από την δημόσια είναι ότι έχει μεγαλύτερη ευελιξία να ακολουθήσει διαφορετικά μονοπάτια με τους συνεταίρους της.

    Όπως τόνισε, η εταιρεία του παρέμεινε ιδιωτική καθώς αυτό της επέτρεψε να δημιουργήσει μία πλατφόρμα και να υιοθετεί διαφορετικές στρατηγικές.

    “Υπάρχει ακόμη σήμερα ενδιαφέρον -έστω και πιο περιορισμένο- για επενδύσεις από private equity στη ναυτιλία, αλλά όχι όπως παλαιότερα”, ανέφερε, ενώ εκτίμησε ότι  η υστέρηση που παρατηρείται δεν οφείλεται στην έλλειψη ενδιαφέροντος για επενδύσεις στη ναυτιλία, αλλά στο γεγονός ότι άλλοι κλάδοι μπορεί να ταιριάζουν καλύτερα στην ατζέντα των funds.

    “Η εισηγμένη που επιθυμεί ρευστότητα και επενδυτές πρέπει να είναι κοντά τους για να το πετύχει και να τους δείξει τη διαφορά της σε σχέση με τις άλλες εταιρείες”, ανέφερε ο Γιώργος Γιουρούκος.

    Δυστυχώς η ναυτιλία είναι μικρός κλάδος και οι εταιρείες της είναι μικρές για τα χρηματιστήρια, ενώ δεν υπάρχουν πολλά success stories από τις εισηγμένες του κλάδου με αποτέλεσμα ο δρόμος για την εταιρεία που θέλει να δείξει ότι είναι διαφορετική και αξίζει να επενδύσει κάποιος σε αυτήν, είναι ανηφορικός, υποστήριξε.

    “Τα τελευταία δύο χρόνια κάναμε τους επενδυτές να καταλάβουν τη διαφορά. Βέβαια δραστηριοποιούμαι στον κλάδο των containerships, με τέσσερις μόνο εισηγμένες, όλες καλές εταιρείες. Είναι ένας πιο σταθερός κλάδος”, εξήγησε.

    Οι επενδυτές πρέπει να καταλάβουν ότι στη ναυτιλία οι τοποθετήσεις είναι μακροπρόθεσμες. Δεν είναι ιδανικό μέρος για hedge funds. Πρέπει οι επενδυτές να παραμείνουν στη μετοχή  6 μήνες έως ένα χρόνο το λιγότερο. Η ναυτιλία είναι κυκλικός κλάδος. Υπάρχουν πάντα προοπτικές κερδών και δυνατότητα για καλά μερίσματα, σύμφωνα με τον κ. Γιουρούκο.

    Δεν παρέλειψε, ωστόσο, να κάνει αναφορά στο γεγονός ότι υπήρξαν και περιπτώσεις εισηγμένων ναυτιλιακών που μεταχειρίστηκαν με κακό τρόπο τους μετόχους τους.

    Ο Αριστείδης Πίττας, υποστήριξε ότι η σημαντικότερη παράμετρος είναι η πορεία των αγορών.

    “Η ναυτιλία μπήκε στα χρηματιστήρια την περίοδο 2005-2008 και εκείνη την εποχή οι τιμές ήταν υψηλές και όλοι είχαν προσδοκίες για περαιτέρω άνοδο. Ακολούθησαν δέκα άσχημα χρόνια, κατά το οποία υπήρξαν ανοδικά διαστήματα χωρίς διάρκεια. Η ναυτιλία είναι ένας κυκλικός κλάδος και οι επενδυτές πάντα θα επενδύουν σε αυτή την κυκλικότητα. Αυτό ισχύει και για τους άλλους κυκλικούς κλάδους στις αγορές. Δεν είναι σταθεροί οι επενδυτές, παίζουν με βάση τις αγορές”, ανέφερε.

    Σύμφωνα με τον κ. Πίττα, τα private equity επενδύουν και στα χρηματιστήρια, αλλά έχουν μεγαλύτερη προοπτική στις επενδύσεις τους 5,6,7 χρόνια. “Αυτό είναι ένα καλό διάστημα για την ναυτιλία, που ο κύκλος της διαρκεί συνήθως λιγότερο από επτά χρόνια”.

    Παράλληλα, εκτίμησε ότι τα επόμενα δύο χρόνια η αγορά θα δώσει σημαντικές αποδόσεις τους επενδυτές.

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ