F

Ναυτιλία

Στο top 10 των μεγάλων των containerships ο ροκάς εφοπλιστής Γιώργος Γιουρούκος

WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη

Γιώργος Γιουρούκος


Βήμα προς βήμα έχτισε την καριέρα του στον εφοπλισμό ο Γιώργος Γιουρούκος, ο οποίος πριν από 30 χρόνια περίπου ξεκίνησε ως μέτοχος σε ένα πλοίο, και σήμερα, μέσω των εταιρειών του, διαχειρίζεται ένα στόλο από περίπου 150 πλοία.

Μάλιστα η εισηγμένη στο αμερικανικό χρηματιστήριο εταιρεία του, η Global Ship Lease με την τελευταία αγορά που έκανε για 12 containerships αξίας 233,9 εκατ. δολαρίων, είναι η όγδοη πλέον μεγαλύτερη ανεξάρτητη ναυτιλιακή εταιρεία στο κόσμο, σε όρους μεταφορικής δυνατότητας των πλοίων – 322.770 teu.

Ο ίδιος είναι λάτρης της ροκ μουσικής, δεν χάνει ευκαιρία να παίζει τα κομμάτια που αγαπά στην κιθάρα του, ενώ έχει αδυναμία και στις μηχανές. Στο εξοχικό του στην Αράχοβα βρίσκονται παρκαρισμένες 12 «γουρούνες» έτοιμες πάντα για την επόμενη εξόρμηση στον Παρνασσό.

Στην αγορά έχει ένα από τα καλύτερα ονόματα, αφού όπως λένε, δεν είναι τυχαίο ότι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες, όπως η Star Bulk του Πέτρου Παππά, με στόλο 140 πλοίων, του εμπιστεύονται κάποια πλοία τους για διαχείριση, παρά το γεγονός ότι έχουν τη δυνατότητα να το κάνουν οι ίδιες.

Αλλά και ο ίδιος δεν ξεχνά τα πρώτα του βήματα. Την αίθουσα συσκέψεων στα γραφεία της private εταιρείας του Technomar που διαχειρίζεται περίπου 90 πλοία, κοσμεί μια ραπτομηχανή, από την βιοτεχνία ρούχων της μητέρας του, και σε όποιον την βλέπει για πρώτη φορά, εξηγεί ότι από εκεί ξεκίνησαν όλα.

Τα πρώτα του βήματα στη ναυτιλία ξεκίνησαν από την Primera, σήμερα Primebulk, της οικογένειας Κορώνη, όταν τον εμπιστεύτηκαν και μπήκε μέτοχος  σε ένα από τα πλοία της εταιρείας.

Πολύ σύντομα με τον παραδοσιακό ελληνικό τρόπο, έξυπνες αγορές και πωλήσεις πλοίων, άνοιξε δικά του γραφεία (Technomar) στο ίδιο κτήριο με την Prime, και από τότε δεν ξανακοίταξε πίσω.

Η πορεία

Ο κ. Γιουρούκος σπούδασε μηχανολόγος μηχανικός στο University College του Λονδίνου και απέκτησε μεταπτυχιακό στη μηχανολογία από το πανεπιστήμιο Brunel, όμως τον κέρδισε η ναυτιλία. Το 1993 έκανε τα πρώτα του βήματα σε μεγάλη ελληνική, ναυτιλιακή εταιρεία την Prime ενώ στη συνέχεια ίδρυσε την Technomar και δραστηριοποιήθηκε έντονα και με μεγάλη επιτυχία στις αγοραπωλησίες πλοίων και στις συνεργασίες με διεθνή fund. Οι συναλλαγές που πραγματοποίησε όλα αυτά τα χρόνια ξεπέρασαν τις 200,  ενώ πέτυχε και καθοριστικές συμφωνίες με private equity funds και μεγάλες τράπεζες για εξασφάλιση κεφαλαίων χρηματοδότησης.

Το 2010 ο εφοπλιστής προχωρά στο δεύτερο μεγάλο του εγχείρημα, ιδρύοντας σε συνεργασία με τις επενδυτικές Kelso & Company και Maas Capital Investments τη ναυτιλιακή Poseidon Containers Holdings, και εισέρχεται στην αγορά εμπορευματοκιβωτίων. Λίγο αργότερα, το 2015 η εταιρεία με στόλο 18 πλοίων, βάζει πλώρη για το αμερικανικό χρηματιστήριο και προχωρά σε δημόσια προσφορά με στόχο την άντληση 250 εκατ. δολαρίων. Αν και η IPO πραγματοποιήθηκε με επιτυχία, η διοίκηση της αποφάσισε τελικά να αναβάλει την εισαγωγή της. Ορισμένοι απέδωσαν την απόφαση αυτή στους φόβους για επικείμενη πτώση της αγοράς.

Τα χρόνια που θα ακολουθήσουν ο Γιώργος Γιουρούκος ισχυροποιεί το στόλο του και επιδίδεται στην αναζήτηση ευκαιριών στην αγορά μεταχειρισμένων πλοίων, με αποκορύφωμα τη διετία 2016-2017 κατά την οποία σύμφωνα με ναυλομεσίτες, εξαγόρασε 15 φορτηγά πλοία. Για τις συγκεκριμένες εξαγορές, αρκετές από τις οποίες έγιναν μέσω πλειστηριασμών γερμανικών ναυτιλιακών που είχαν πτωχεύσει, ξόδεψε πάνω από 100 εκατ. δολάρια.

Ωστόσο η μεγάλη κίνηση γίνεται το  2018 όταν και συμφωνεί με τον Michael Gross, πρόεδρο της ναυτιλιακής Global Ship Lease με έδρα το Λονδίνο και προχωρά στη συγχώνευση της συγκεκριμένης εταιρείας με την Poseidon Containers Holdings, μία συναλλαγή ύψους 780 εκατ. δολαρίων.

Έτσι δημιουργήθηκε μία μεγάλη εταιρεία με βάση περιουσιακών στοιχείων άνω των 1,2 δισ. δολ. σε μεσαία και μικρότερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

Για την κίνησή του μάλιστα αυτή βραβεύτηκε από τα Lloyd’s List Awards  me το βραβείο  Greek Shipping Newsmaker of the Year.

Η τελευταία κίνηση

Με περισσότερα από 1 δισ. δολάρια εξασφαλισμένα έσοδα για τα επόμενα χρόνια, από τα ναυλοσύμφωνα των πλοίων της, και την αγορά των containerships στα ύψη,  η Global Ship Lease ήταν δεδομένο ότι θα «έβγαινε στην αγορά για ψώνια». Το είχε προαναγγείλει και ο ίδιος ο κ. Γιουρούκος όταν ανακοινώθηκαν τα πολύ θετικά οικονομικά αποτελέσματα του περασμένου έτους.

«Καθώς οι πελάτες μας, οι εταιρείες liner ‘ξεμένουν’ από ελεύθερη χωρητικότητα, μετά την κατακόρυφη αύξηση της ζήτησης, σε συνδυασμό με την συμφόρηση στα λιμάνια, ειδικά στην δυτική Ακτή των ΗΠΑ και στην Κίνα, καταφέραμε να υπογράψουμε νέα ή να επεκτείνουμε ναυλοσύμφωνα, σε επίπεδα αλλά και διάρκεια, που δεν είχαμε συναντήσει τα τελευταία χρόνια», σημείωνε χαρακτηριστικά.

Έτσι μάλλον ήρθε φυσιολογικά η ανακοίνωση της Global Ship Lease, για την αγορά 12 containerships από την Borealis Finance αξίας 233,9 εκατ. δολαρίων. Μετά από τη συγκεκριμένη κίνηση, ο στόλος της ναυτιλιακής θα αποτελείται από 62 containerships συνολικής μεταφορικής ικανότητας 322.770 teu, καθιστώντας την Global Ship Lease τον όγδοο μεγαλύτερο πλοιοκτήτη πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, με βάση την χωρητικότητα.

Τα πλοία, μέσης χωρητικότητας περίπου 3.000 teu και μέσης ηλικίας 11 ετών, είναι ναυλωμένα σε κορυφαίες εταιρείες τακτικών γραμμών, με υπόλοιπη διάρκεια ναύλωσης από τρεις έως 25 μήνες.

Τα 12 πλοία είναι προγραμματισμένο να παραδοθούν στην Global Ship Lease κατά το τρίτο τρίμηνο του 2021. Η εταιρεία αναμένει να χρηματοδοτήσει την εξαγορά με μετρητά, νέο τραπεζικό δανεισμό και την έκδοση 35 εκατ. δολαρίων από τις υφιστάμενες 8,00% Senior Unsecured Notes στους πωλητές.

Με βάση τις υφιστάμενες ναυλώσεις και τις εκτιμώμενες ανανεώσεις με τις τρέχουσες τιμές της αγοράς για τα τέσσερα ναυλωμένα πλοία που θα ελευθερωθούν πριν από τα μέσα του 2022, τα νεοαποκτηθέντα containerships αναμένεται να συνεισφέρουν περίπου 60,5 εκατομμύρια δολάρια στα προσαρμοσμένα EBITDA της εταιρείας τους πρώτους 12 μήνες.

Ο Γιώργος Γιούκουκος, Εκτελεστικός Πρόεδρος της Global Ship Lease, σχολίασε μεταξύ άλλων: «Αυτές οι προσθήκες στον στόλο της GSL Θα αυξήσουν την δυναμική μας στον τομέα των feeder και handy, όπου πρόσφατα τα ναύλα σημειώνουν ρεκόρ λόγω της ισχυρής ζήτησης, ενώ έχουν ήδη ξεκινήσει συζητήσεις για την εξασφάλιση επιπλέον κάλυψης του στόλου με όρους που αντικατοπτρίζουν αυτές τις εξαιρετικές συνθήκες της αγοράς».

Διαβάστε επίσης


ΣΧΟΛΙΑ