• Ναυτιλία

    PwC Ελλάδας: Ετήσια ενημέρωση για χρηματοοικονομικά θέματα στον κλάδο της ναυτιλίας

    PwC

    PwC


    Η ετήσια ενημέρωση των στελεχών οικονομικών τμημάτων ναυτιλιακών εταιρειών πραγματοποιήθηκε κατά την διάρκεια μιας διήμερης διαδικτυακής εκδήλωσης που διοργάνωσε πρόσφατα η PwC Ελλάδας, με τίτλο “The Annual PwC Update for Shipping Industry Finance Professionals”.

    Στην εκδήλωση συμμετείχαν περισσότερα από 100 στελέχη του κλάδου τα οποία ενημερώθηκαν για τις παγκόσμιες τάσεις και για σημαντικά θέματα που απασχολούν τις ναυτιλιακές εταιρείες και διαμορφώνουν το χρηματοοικονομικό τοπίο του ναυτιλιακού κλάδου.

    Λειτουργώντας μέσα σε ένα απρόβλεπτο και ταχύτατα μεταβαλλόμενο επιχειρηματικό περιβάλλον η ναυτιλία καλείται να προσαρμόζεται άμεσα στις νέες εξελίξεις και στις συνεχείς προκλήσεις.

    Η Santos Equitz, Managing Director, Shipping Industry Leader, PwC Ελλάδας, ανέφερε:

    «Η επίδραση της πανδημίας του COVID 19, οι νέες απαιτήσεις που αφορούν την απόδοση των εταιρειών σε θέματα ESG (Περιβάλλον, Κοινωνία και Εταιρική Διακυβέρνηση) και άλλοι κανονισμοί οι οποίοι επηρεάζουν την ναυτιλιακή χρηματοδότηση, όπως επίσης και οι νέες φορολογικές νομοθεσίες και κανονισμοί, διαμορφώνουν ένα πολύ απαιτητικό περιβάλλον για τις ναυτιλιακές εταιρείες στο οποίο τα στελέχη των οικονομικών τμημάτων καλούνται να ανταποκριθούν γρήγορα και αποτελεσματικά. Η χρήση της κατάλληλης τεχνολογίας, η εφαρμογή αποτελεσματικής εταιρικής διακυβέρνησης και η ανάπτυξη στρατηγικών που βελτιώνουν την εταιρική απόδοση σε θέματα ESG είναι τα κύρια εργαλεία που μπορούν να βοηθήσουν της ναυτιλιακές να ανταποκριθούν σε αυτές τις νέες προκλήσεις».

    Πως η πανδημία του Covid 19 επηρεάζει τις ετήσιες χρηματοοικονομικές εκθέσεις

    Η πανδημία του COVID 19 σε συνδυασμό με τις συχνές διακυμάνσεις στις χρηματιστηριακές αγορές, έχουν δημιουργήσει ένα περιβάλλον το οποίο επηρεάζει σημαντικά την λογιστική διαχείριση και την αναφορά των δραστηριοτήτων και συναλλαγών των επιχειρήσεων.

    Η PwC παρουσίασε τις απόψεις της σχετικά με τον αντίκτυπό που έχουν αυτά τα θέματα στη ναυτιλία, η οποία έχει επηρεαστεί από τις αναταραχές που προκλήθηκαν στις επιχειρήσεις από τα μέτρα αντιμετώπισης της κρίσης και της εύρυθμης λειτουργίας τους, ειδικά όσον αφορά στη διαχείριση των πληρωμάτων και την απαιτούμενη συντήρηση των πλοίων.

    Όπως επισημάνθηκε, ο έλεγχος απομείωσης στοιχείων ενεργητικού επηρεάζει διάφορα κονδύλια στις χρηματοοικονομικές καταστάσεις, δεδομένου ότι βασίζονται σε παραδοχές και υποθέσεις οι οποίες δοκιμάζονται από την αβεβαιότητα που επικρατεί στην αγορά.

    Η PwC προέτρεψε τις εταιρείες να επικοινωνούν από νωρίς με τις δανείστριες τράπεζές τους σε περίπτωση που προβλέπουν πιθανές ρήξεις των δανειακών όρων, καθώς η ταξινόμηση των δανειακών υποχρεώσεων στον ισολογισμό επηρεάζει σημαντικά τους δείκτες ρευστότητας και την αξιολόγηση της αρχής της συνέχισης της επιχειρηματικής δραστηριότητας (going concern) σαν βάση κατάρτισης των χρηματοοικονομικών καταστάσεων.

    Το σημερινό περιβάλλον δημιουργεί την ανάγκη για διαφάνεια στις γνωστοποιήσεις, με τους χρήστες των καταστάσεων χρηματοοικονομικής αναφοράς να επιθυμούν να κατανοήσουν σε βάθος το πως ανταποκρίνονται οι ναυτιλιακές εταιρείες στις επιπτώσεις που προκύπτουν από την πανδημία.

    Η Stephanie Dias, Assurance Director, σχολίασε:

    «Οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να λειτουργούν προληπτικά όταν συνομιλούν με τους δανειστές τους, καθώς οι παρούσες συνθήκες στην αγορά μπορεί να αυξήσουν τον κίνδυνο ρευστότητας και τον πιστωτικό κίνδυνο των αντισυμβαλλομένων μερών. Οι εταιρείες χρειάζεται να έχουν κατανοήσει σε βάθος την δυνατότητα για πρόσβαση σε πρόσθετη χρηματοδότηση ή αναχρηματοδότηση των υφιστάμενων δανείων τους, καθώς οι απαιτήσεις που απορρέουν από τις δανειακές τους συμβάσεις έχουν σημαντικές επιπτώσεις στην αξιολόγηση της δυνατότητας τους για συνέχιση της επιχειρηματικής δραστηριότητας (going concern)».

    Οι τάσεις στην Εταιρική Διακυβέρνηση

    Κατά την εκδήλωση, παρουσιάστηκαν και οι πρόσφατες τάσεις στην εταιρική διακυβέρνηση, καθώς και η επίδραση αυτής στην χρηματοοικονομική απόδοση των επιχειρήσεων. Σύμφωνα με τα στελέχη της PwC, η ναυτιλία χρειάζεται να λάβει άμεσα δράσεις ώστε να προκύψει η απαραίτητη βελτίωση στον τομέα της εταιρικής διακυβέρνησης, καθώς αναμένεται ότι θα επηρεαστεί από τις νέες τάσεις σε σχέση με τις αναφορές ESG και νέα κανονιστικά πλαίσια που τίθενται σε εφαρμογή.

    Πρόσφατες έρευνες έχουν δείξει ότι οι ναυτιλιακές εταιρείες που έχουν ισχυρή εταιρική διακυβέρνηση έχουν και αυξημένη απόδοση μετοχικού κεφαλαίου συγκριτικά με την αγορά. Επιπλέον, οι δανειστές χρησιμοποιούν τις εκθέσεις ESG που δημοσιεύουν οι εταιρείες, έτσι ώστε να αξιολογήσουν τους μακροπρόθεσμους κινδύνους ως προς την μελλοντική ανάπτυξή τους.

    Καθώς, η πλειοψηφία των ελληνικών ναυτιλιακών εταιρειών αποτελείται από οικογενειακές επιχειρήσεις, είναι σημαντικό η εταιρική διακυβέρνηση να συνυπάρχει με μια ισχυρή οικογενειακή διακυβέρνηση, έτσι ώστε να ισχυροποιείται η εμπιστοσύνη των πιστωτών.

    Είναι, δε, αναμενόμενο ότι η βιωσιμότητα μιας επιχείρησης και η αξιοπιστία της προς τα εξωτερικά ενδιαφερόμενα μέρη, θα επηρεαστούν σε σημαντικό βαθμό από την αποτελεσματικότητα της οικογενειακής διακυβέρνησης.

    Ο Γιώργος Δρέλλας, Senior Manager, Governance, Risk & Compliance, PwC Ελλάδας σχολίασε:

    «Η αποτελεσματικότητα της εταιρικής διακυβέρνησης αποτελεί σημαντική πρόκληση για τις ναυτιλιακές εταιρείες, καθώς επηρεάζει ένα ευρύ φάσμα ενδιαφερόμενων μερών μεταξύ των οποίων οι πλοιοκτήτες, οι εργαζόμενοι, οι πιστωτές, οι ναυλωτές, η κοινωνία κλπ, οι οποίοι επιθυμούν την εξυπηρέτηση των συμφερόντων τους μέσω ενός μηχανισμού εταιρικής διακυβέρνησης ο οποίος διασφαλίζει τη λογοδοσία, την εποπτεία και τον έλεγχο. Συνεπώς, η εταιρική διακυβέρνηση είναι θέμα που θα πρέπει να απασχολεί τόσο τις εισηγμένες όσο και τις μη-εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες».

    Οι εξελίξεις σε θέματα ESG και οι επιπτώσεις στην δυνατότητα χρηματοδότησης της ναυτιλίας

    Το ESG και τα θέματα που άπτονται της κλιματικής αλλαγής εξελίσσονται με ταχείς ρυθμούς και εξακολουθούν να αποτελούν σημαντική πρόκληση για την ναυτιλία. Οι νέοι κανονισμοί που προσδιορίζουν τις γνωστοποιήσεις που πρέπει να περιλαμβάνονται στις εκθέσεις ESG και οι απαιτήσεις που προκύπτουν έχουν μεγάλο αντίκτυπο στις ναυτιλιακές χρηματοδοτήσεις.

    Επιπλέον, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους μία σειρά από θέματα όπως τη διαχείριση των φορέων αξιολόγησης ESG, τις μεταβαλλόμενες απαιτήσεις των επενδυτών, τη δημιουργία ESG απολογισμών που ικανοποιούν τις προσδοκίες των επενδυτών, την ενίσχυση της διακυβέρνησης, το σχεδιασμό στρατηγικών για τη κλιματική ουδετερότητα και τη χρήση της τεχνολογίας για την παροχή αξιόπιστων δεδομένων για παράγοντες μέτρησης της απόδοσης ESG της εταιρείας σε όλα τα ενδιαφερόμενα μέρη.

    Τέλος, καθώς οι δεσμεύσεις ESG αποτελούν ολοένα και περισσότερο πιεστικά κοινωνικά ζητήματα, αναδεικνύεται μία ακόμη σειρά θεμάτων που πρέπει να ληφθούν υπόψη από τις ναυτιλιακές εταιρείες όπως το μέγεθος και η ηλικία του στόλου, η εφαρμοστικότητα των υπαρχόντων τεχνικών και λειτουργικών μέτρων που λαμβάνονται, η ανάγκη για συνεχή πρόσβαση στα δεδομένα και σε εναλλακτικά πράσινα καύσιμα.

    Ο Δημήτρης Σακίπης, Senior Manager, ESG, Sustainability & Climate Change, PwC Ελλάδας σημείωσε:

    «Καθώς οι επιδόσεις των εταιρειών σε θέματα ESG αποτελούν πλέον ένα πολύ σημαντικό κριτήριο χρηματοδότησης, οι ναυτιλιακές εταιρείες θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους την αναγκαιότητα για τον συνολικό επιχειρησιακό μετασχηματισμό τους. Κάτι τέτοιο συμπεριλαμβάνει τον σχεδιασμό στρατηγικών κλιματικής ουδετερότητας και μείωσης εκπομπών, την ενσωμάτωση των ESG κριτηρίων στις επιχειρησιακές λειτουργίες και την δημιουργία μηχανισμών δημοσιοποίησης ESG πληροφοριών οι οποίοι να ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις των ενδιαφερόμενων μερών συμπεριλαμβανομένων των φορέων χρηματοδότησης, των ναυλωτών, των ασφαλιστικών και των κανονιστικών φορέων».

    Η επίπτωση του πλαισίου Βασιλεία 4 (Basel IV) στα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και η επίδραση του στη χρηματοδότηση της ναυτιλίας

    Εκτενής αναφορά έγινε και στην υλοποίηση του πλαισίου Βασιλεία 4 (Basel IV) από τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα. Το νέο πλαίσιο αποτελεί σημαντική πρόκληση για τις τράπεζες τόσο σε Ευρωπαϊκό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς επιφέρει αλλαγές στις μεθοδολογίες υπολογισμού των κεφαλαιακών απαιτήσεων, οι οποίες ενδεχομένως θα οδηγήσουν και σε διαφορετική επιμέτρηση αυτών για όλες τις κατηγορίες κινδύνων.

    Ειδικότερα για τον κλάδο της ναυτιλίας, το πλαίσιο της Βασιλείας 4 εισάγει νέους τύπους κατηγοριοποίησης για το σκοπό υπολογισμού των κεφαλαιακών απαιτήσεων σύμφωνα με την τυποποιημένη προσέγγιση. Επιπρόσθετα, η κεφαλαιακή επίπτωση για τις χρηματοδοτήσεις στη ναυτιλία εξαρτάται από την προσέγγιση που ακολουθεί κάθε Τράπεζα για τον υπολογισμό των κεφαλαιακών απαιτήσεων για τον πιστωτικό κίνδυνο.

    Η αναμενόμενη αύξηση των κεφαλαιακών απαιτήσεων των τραπεζών λόγω των ναυτιλιακών τους χαρτοφυλακίων ενδέχεται να οδηγήσει σε αύξηση του κόστους κεφαλαίου και κατά συνέπεια σε αύξηση στο κόστος δανεισμού προς τη ναυτιλία.

    Σύμφωνα με τον Ευάγγελο Βενιζέλο, Partner, Assurance, PwC Ελλάδας:

    «Καθότι το πλαίσιο Βασιλεία 4 αναμένεται ότι θα κάνει τη δανειακή χρηματοδότηση ακριβότερη, οι ναυτιλιακές εταιρείες χρειάζεται να εξετάσουν εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης, όπως είναι η αυξανόμενη χρηματοδότηση από εταιρείες παροχής χρηματοδοτικών μισθώσεων στη ναυτιλία, ειδικά όταν οι εταιρείες αυτές δεν είναι θυγατρικές τραπεζικών ομίλων. Άλλες εναλλακτικές πηγές χρηματοδότησης αποτελούν οι ιδιωτικές τοποθετήσεις (private placements) και η έκδοση ομολόγων υψηλών αποδόσεων».

    Διαβάστε ακόμη:

    H Okeanis Eco Tankers καλύτερη εταιρεία δεξαμενοπλοίων για το 2020 – Στα $16.000 την ημέρα ο ναύλος για το eco tanker «Nisos Anafi»

    Στα 9 δισ. δολάρια οι επενδύσεις το 2020 – Δεξαμενόπλοια ναυπηγούν, bulker αγοράζουν οι Έλληνες εφοπλιστές

    Κωνσταντίνος Αρνόκουρος: Ο καπετάνιος που έγινε φιλάνθρωπος εφοπλιστής

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ