• Ναυτιλία

    Θρίλερ με πλοίο ελληνικής ναυτιλιακής και δύο κολοσσούς του πετρελαϊκού κλάδου

    • Εριέττα Κομνηνού

    To tanker Searuby


    Ένα δεξαμενόπλοιο τύπου aframax της ναυτιλιακής Thenamaris, συμφερόντων του εφοπλιστή Νικόλα Μαρτίνου, παραμένει εδώ και ένα μήνα δέσμιο της διαμάχης δύο εμπόρων πετρελαίου, για τους 100.000 τόνους μολυσμένου ρωσικού αργού πετρελαίου που έχει στις δεξαμενές του.

    Η Socar Trading του Αζερμπαϊτζάν έχει καταθέσει αγωγή στο Λονδίνο εναντίον της Glencore Energy UK, ζητώντας αποζημίωση ύψους 52,9 εκατομμυρίων δολαρίων, σύμφωνα με τα δικαστικά έγγραφα.

    Η Socar Trading ισχυρίζεται ότι το παράρτημα Σουηδίας της Glencore, παραβίασε τη μεταξύ τους σύμβαση καθώς το πετρέλαιο που επρόκειτο να παραδοθεί μολύνθηκε και συνεπώς δεν πληροί τις προδιαγραφές.

    “Συγκεκριμένα, μολύνθηκε με υψηλό επίπεδο οργανικών χλωριδίων, γεγονός που το καθιστούσε [μεταξύ άλλων] ανασφαλές για διύλιση ή / και εμπορία ή / και  δεν έχει την ποιότητα του ρωσικού εξαγόμενου ακατέργαστου πετρελαίου” επισημαίνει στην αγωγή της της η Socar Trading.

    Πρόκειται για την πρώτη περίπτωση φορτίου αργού πετρελαίου από τα εκατομμύρια ρωσικά βαρέλια που βγαίνουν ημερησίως από τον αγωγό της Druzhba, που φτάνει μέχρι το αγγλικό δικαστήριο. Σημειώνεται ότι τον περασμένο Απρίλιου ο συγκεκριμένος αγωγός βρέθηκε μολυσμένος με οργανικά χλωρίδια.

    Οι εξαγωγές αργού πετρελαίου από το Ust-Luga στη Βορειοδυτική Ρωσία βρέθηκαν να έχουν επίπεδα ρύπων 10 έως 15 φορές υψηλότερα από το κανονικό, σύμφωνα με όσα ανέφερε το Reuters τον Μάιο.

    Η συμφωνία

    Η Glencore είχε σύμβαση πώλησης του φορτίου στην Socar, η οποία με τη σειρά της επρόκειτο να το διαθέσει στη Star Rafineri, η οποία εκμεταλλεύεται διυλιστήριο στην Τουρκία για λογαριασμό της State Oil Co της Δημοκρατίας του Αζερμπαϊτζάν.

    Η Socar Trading επέλεξε το χωρητικότητας 114,100-dwt aframax Searuby (κατασκευής 2017), το οποίο ανήκει στη ναυτιλιακή Thenamaris, για να μεταφέρει το ακατέργαστο φορτίο. Σύμφωνα με τα έγγραφα του δικαστηρίου, το πλοίο φορτώθηκε στο Ust-Luga μεταξύ 22 και 23 Απριλίου 2019.

    Ο εμπορικός αντίκτυπος

    Ως αποτέλεσμα των εικαζόμενων παραβιάσεων της Glencore, η Socar Trading ισχυρίζεται ότι έχασε όσα επρόκειτο να κερδίσει από τη συμφωνία με την Star Rafineri και υποστηρίζει ότι έχει εκτεθεί σε πιθανή αξίωση από την τελευταία, για παραβίαση της μεταξύ τους σύμβασης πώλησης.

    Η τιμή αγοράς των 52,9 εκατομμυρίων δολαρίων για το φορτίο είχε ήδη καταβληθεί από την τράπεζα της Socar, Rabobank, με εγγυητική επιστολή, η οποία δόθηκε στη Glencore στις 18 Απριλίου, σύμφωνα με τα έγγραφα του δικαστηρίου.

    Έτσι, τώρα η Socar ζητά την επιστροφή των χρημάτων της και επιπλέον αποζημίωση για τις προκληθείσες ζημιές.

    Το μολυσμένο πετρέλαιο

    Το Searuby είναι πλέον αγκυροβολημένο για περισσότερο από ένα μήνα – ακόμα πλήρως φορτωμένο – και οι επόμενες κινήσεις του παραμένουν ασαφείς. Η Glencore διέταξε να αποπλεύσει από την Aliaga σε διεθνή ύδατα στις 13 Μαΐου.

    Περισσότερες αξιώσεις για μολυσμένα φορτία ακατέργαστου ρωσικού πετρελαίου αναμένεται να υπάρξουν σύντομα, με τους πελάτες να ζητούν αποζημιώσεις για τις διακοπές στον ανεφοδιασμό.

    Η Transneft, η οποία εκμεταλλεύεται τον αγωγό Druzhba, δήλωσε ότι θα αποζημιώσει τους παραγωγούς πετρελαίου για τις απώλειές τους από το μολυσμένο αργό πετρέλαιο, αλλά ανέφερε ότι οι ζημίες που προκλήθηκαν περαιτέρω στην αλυσίδα εφοδιασμού θα πρέπει να επιλυθούν μεταξύ των εταιρειών πετρελαίου και των πελατών τους, ανέφερε το Reuters στις 10 Ιουνίου.

    Ωστόσο, η εταιρεία δήλωσε ότι θα αποζημιώσει μόνο Ρώσους παραγωγούς και εταιρείες, ενώ οι αγοραστές από τη Δύση θα πρέπει να ζητήσουν αποζημίωση από τους Ρώσους προμηθευτές, σύμφωνα με το Reuters.

    Η απαίτηση της Socar Trading κατατέθηκε στο εμπορικό δικαστήριο του Λονδίνου στις 29 Μαΐου, αλλά μόλις πρόσφατα δημοσιοποιήθηκε. Η απόφαση αναμένεται προσεχώς.

     



    ΣΧΟΛΙΑ