«Σήμερα, ένας χρόνος μετά την έναρξη του Κανονισμού Ρυμούλκησης του ΟΛΘ, αφού υπήρξε λυσσαλέα αντίδραση ορισμένων πλοιοκτητών και χρηστών του λιμένα στον εκσυγχρονισμό και την ασφάλεια στον χώρο των ρυμουλκήσεων, όλα αυτά για τα οποία κατηγορήθηκε ο ΟΛΘ, ακόμη και δικαστικά, καταρρίφτηκαν. Θα είχε πράγματι μεγάλο ενδιαφέρον να ακούγαμε τη γνωστή συντεχνιακή ομάδα που έχει τώρα να πει.

Είναι, ίσως, λυπηρό, αλλά πάντως αναμφισβήτητο ότι η λαϊκή ρήση επιβεβαιώνεται για μια ακόμη φορά: «Κλέφτης και ο ψεύτης τον πρώτο χρόνο χαίρονται». Αναμένουμε τώρα με πολύ ενδιαφέρον τον Κανονισμό Ρυμούλκησης του ΟΛΠ ελπίζοντας ότι θα ακολουθήσει το παράδειγμα του ΟΛΘ προς την ασφάλεια και την ανταγωνιστικότητα του λιμένα του. Ειδικά για το ζήτημα της ανταγωνιστικότητας πρέπει να τονιστεί ότι στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης οι τρεις μεγάλες εταιρείες μεταφοράς χρησιμοποίησαν τη χρονική περίοδο από 1 Ιουλίου 2023 έως 30 Ιουνίου 2024 και με βάση τον Κανονισμό Ρυμούλκησης που ίσχυε έως τότε, 1002 ρυμουλκά ενώ με τον Κανονισμό του ΟΛΘ χρησιμοποίησαν 870 ρυμουλκά, δηλ. 132 ρυμουλκά λιγότερα».

1

Αυτά επισημαίνει ο Πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών & Πλοίων Υποστήριξης Υπερακτίων Εγκαταστάσεων, Παύλος Ξηραδάκης, με αφορμή την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του ΟΛΘ και την εφαρμογή του νέου κανονισμού λιμένα για τα ρυμουλκά.

Ωστόσο, η Ελληνική Ένωση Πλοιοκτητών Ρυμουλκών, Ναυαγοσωστικών, Αντιρρυπαντικών & Πλοίων Υποστήριξης Υπερακτίων Εγκαταστάσεων, με ανακοίνωση της τονίζει:

Μόλις την προηγούμενη εβδομάδα, η ΟΛΘ Α.Ε. αύξηση των καθαρών κερδών της για το α΄ εξάμηνο του 2025 κατά 16,7% έναντι του α΄ εξαμήνου του 2024, φτάνοντας τα 15,9 ευρώ και επιβεβαιώνοντας τη σταθερά αναπτυξιακή πορεία του Οργανισμού Λιμένα Θεσσαλονίκης.

Ωστόσο, το πρώτο εξάμηνο του 2025 συμπίπτει και με τη συμπλήρωση ενός έτους από την εφαρμογή του Κανονισμού Ρυμούλκησης του ΟΛΘ, ο οποίος, όπως είναι γνωστό, υπήρξε αντικείμενο εντονότερων αντιπαραθέσεων μεταξύ των φορέων που εμπλέκονται στον τομέα των ρυμουλκήσεων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης καθώς και δικαστικών διενέξεων κατά της ηγεσίας του ΟΛΘ από τη μερίδα των υπό εξέταση φορέων.

Χρειάζεται, επομένως, να γίνει μια αποτίμηση της κατάστασης που επικρατούσε πριν και της σημερινής σε αυτόν τον άκρο ενδιαφέροντα χώρο της ρυμούλκησης. Αναμφισβήτητα, λοιπόν, η πραγματικότητα είναι ότι υπήρξε, κατ’ αρχήν, εκσυγχρονισμός των ρυμουλκών που δραστηριοποιούνται στη Θεσσαλονίκη και σαφής βελτίωση της ασφάλειας στις υπηρεσίες ρυμούλκησης. Νέα, σύγχρονα ρυμουλκά ήλθαν στη θέση των παλιών, πράγμα που οφείλεται και στο γεγονός ότι ο ΟΛΘ με τον Κανονισμό ρυμούλκησης, όχι μόνο εφάρμοσε τις ελάχιστες οδηγίες της ελληνικής νομοθεσίας, δηλ. το Π.Δ. 83/2022, αλλά πήρε την πρωτοβουλία να θέσει πρόσθετες ασφαλείας, όπως η ελάχιστη ελκτική δύναμη των ρυμουλκών, η πυροσβεστική τους ικανότητα, απαγόρευση δραστηριοποίησης μονοπροπέλων ρυμουλκών καθώς και ρυμουλκών ηλικίας άνω των 30 ετών, η πιστοποίηση των εταιρειών. των ρυμουλκών με συγκεκριμένα ISO καθώς και η υποχρεωτική ασφάλεια των ρυμουλκών για ζημιές έναντι των τριών.

Τα επιχειρήματα της μερίδας των πλοιοκτητών των ρυμουλκών και των χρηστών λιμένα που αντιστοιχούν στην εφαρμογή του Κανονισμού ρυμούλκησης περί κινδύνου έλλειψης ρυμουλκών που να συμμορφώνονται με τις αναφορές του Κανονισμού, απώλειας θέσεων εργασίας των ναυτικών που εργάζονται στα ρυμουλκά και αύξηση του κόστους των ρυμουλκήσεων, δεν επιβεβαιώθηκαν. Το αντίθετο μάλιστα. Τίποτε από τα παραπάνω δεν προέκυψε. Καμιά εταιρεία ρυμουλκών δεν απώλεσε την πελατεία της, κανείς δεν έχει τη δουλειά του και, το κυριότερο, το λιμάνι της Θεσσαλονίκης κατέστη ακόμη πιο ασφαλείς και πιο ανταγωνιστικό διότι υπήρξε ξεκάθαρη μείωση του αριθμού των ρυμουλκών που γράφει για τη ρυμούλκηση. των πλοίων που καταπλέουν σε αυτό, πράγμα το οποίο, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι δεν υπήρξε κάποια αύξηση των τιμών των ρυμουλκήσεων και μάλιστα σε μια γενικότερη περίοδο αύξησης του κόστους των υπηρεσιών και των υλικών πανελλαδικά, οδήγησε σε μείωση των δαπανών τους.

Τελικά, ο ΟΛΘ επιβραβεύεται για τις πρωτοβουλίες του, λαμβανομένου υπόψη μάλιστα ότι ήταν ο πρώτος φορέας διαχείρισης και εκμετάλλευσης λιμένων που εφάρμοσε την υποχρέωση που έθεσε το Π.Δ. 83/2022 για την έκδοση Κανονισμού ρυμούλκησης για κάθε λιμάνι.

Διαβάστε επίσης:

ΟΛΠ: Τριπλή διάκριση στα Compliance Awards 2025

Ακύρωση του αυριανού δρομολογίου του «Άνεμος» λόγω κακοκαιρίας

Στέφανος Γκίκας: Διατηρητέα τα 58 «Σύρματα» της Μήλου