Η ναυτική εκπαίδευση στην Ελλάδα βρίσκεται σε κρίσιμο σταυροδρόμι και απαιτεί γενναίες αποφάσεις. Στην Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού πιστεύουμε ακράδαντα πως το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας περνά μέσα από μια σύγχρονη, δημόσια, καλά στελεχωμένη και θεσμικά αναβαθμισμένη ναυτική εκπαίδευση.

Θεωρούμε απαραίτητη την πλήρη διατήρηση και ενίσχυση του δημόσιου χαρακτήρα των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, καθώς και την επένδυση σε ανθρώπινο δυναμικό, υποδομές και περιεχόμενο σπουδών.

1

Η Ελλάδα οφείλει να προσφέρει στους μελλοντικούς αξιωματικούς του εμπορικού μας ναυτικού υψηλού επιπέδου σπουδές, αντάξιες της παγκόσμιας ναυτιλιακής παρουσίας της.

Διεκδικούμε την άμεση στελέχωση των Α.Ε.Ν. και των Κέντρων Επιμόρφωσης (όπως το Κ.Ε.Σ.Ε.Ν.) με μόνιμο και πλήρως καταρτισμένο εκπαιδευτικό προσωπικό.

Η σημερινή κατάσταση, με την πλειοψηφία των μαθημάτων να καλύπτεται από ωρομίσθιους εκπαιδευτές, υπονομεύει τη σταθερότητα και την ποιότητα της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Είναι αδιανόητο να μιλάμε για επένδυση στο μέλλον, όταν δεν εξασφαλίζουμε ούτε τα στοιχειώδη για τους διδάσκοντες και τους διδασκόμενους.

Θεωρούμε εξίσου κρίσιμο να εξασφαλιστούν όλες οι κοινωνικές και υλικοτεχνικές προϋποθέσεις για την απρόσκοπτη φοίτηση των σπουδαστών. Στηρίζουμε την καθολική παροχή σίτισης, στέγασης, δωρεάν συγγραμμάτων και κάλυψης μετακινήσεων για όλους, χωρίς αποκλεισμούς και προϋποθέσεις. Πιστεύουμε ότι όλοι όσοι επιλέγουν να ακολουθήσουν το ναυτικό επάγγελμα πρέπει να έχουν ίσες ευκαιρίες.

Έχουμε επισημάνει επανειλημμένα τη σημασία των εκπαιδευτικών ταξιδιών, τα οποία αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της επαγγελματικής κατάρτισης των μελλοντικών αξιωματικών. Απαιτούμε να διασφαλιστεί η έγκαιρη και οργανωμένη τοποθέτηση των σπουδαστών σε εκπαιδευτικά ταξίδια, ώστε να μην κινδυνεύει η ομαλή πρόοδός τους στις σπουδές και η αποφοίτησή τους. Το κράτος και η ναυτιλιακή κοινότητα οφείλουν να αντιμετωπίζουν το ζήτημα αυτό ως στρατηγική προτεραιότητα και όχι ως διοικητική τυπικότητα.

Η Ένωσή μας έχει εκφράσει επίσης έντονο προβληματισμό για τη διαρκή μείωση του ενδιαφέροντος των νέων για το ναυτικό επάγγελμα. Το γεγονός ότι εκατοντάδες θέσεις εισακτέων στις Α.Ε.Ν. μένουν κάθε χρόνο κενές, αποτελεί σοβαρή ένδειξη ότι απαιτούνται αλλαγές τόσο στον τρόπο προβολής του επαγγέλματος όσο και στο ίδιο το σύστημα εισαγωγής και φοίτησης. Προτείνουμε την αναβάθμιση του τρόπου εισαγωγής, με αξιοκρατικά και πιο ευέλικτα κριτήρια, αλλά και την ενίσχυση της εξωστρέφειας των ναυτικών σχολών ώστε να ανακτηθεί το κύρος και η ελκυστικότητα του ναυτικού επαγγέλματος.

Ζητούμε τη θεσμική αναβάθμιση των Ακαδημιών Εμπορικού Ναυτικού, ώστε να αναγνωριστούν ως ισότιμες με τα ανώτερα τεχνολογικά ιδρύματα της χώρας. Η ακαδημαϊκή αναγνώριση των σπουδών δεν είναι μόνο ζήτημα κύρους, είναι επίσης πρακτική ανάγκη για τη διασύνδεση της ναυτικής εκπαίδευσης με την υπόλοιπη ανώτατη εκπαίδευση, για τη διευκόλυνση μεταπτυχιακών σπουδών και επαγγελματικής ανέλιξης των αξιωματικών του Εμπορικού Ναυτικού.

Πιστεύουμε τέλος ότι η τεχνολογική εξέλιξη πρέπει να ενσωματωθεί δημιουργικά και μεθοδικά στη ναυτική εκπαίδευση. Η τεχνητή νοημοσύνη και τα προηγμένα ναυτιλιακά συστήματα δεν αποτελούν απειλή για το επάγγελμά μας, είναι εργαλεία που μπορούν να αυξήσουν την ασφάλεια, την αποδοτικότητα και την αποτελεσματικότητα στο πλοίο. Ως εκ τούτου, πρέπει να διδάσκονται ουσιαστικά και συστηματικά, ενταγμένα στο καθημερινό πρόγραμμα σπουδών των μελλοντικών αξιωματικών.

Η Πανελλήνια Ένωση Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού δεν θεωρεί τη ναυτική εκπαίδευση ένα δευτερεύον ζήτημα. Αντιθέτως, τη θεωρούμε θεμέλιο λίθο της ελληνικής ναυτιλίας. Η αναβάθμισή της δεν είναι απλώς εκπαιδευτική ανάγκη, αλλά εθνική προτεραιότητα.