• Ναυτιλία

    Ναυτιλία: Small is beautiful

    • Λάμπρος Καραγεώργος
    εφοπλιστές - ναυτιλία


    Κερδισμένοι ήταν την προηγούμενη εβδομάδα οι πλοιοκτήτες πλοίων μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου μικρότερου μεγέθους, καθώς οι ναύλοι στα πλοία, όπως είναι τα panamaxes, handysize και supramaxes κινήθηκαν ανοδικά σε αντίθεση με τους ναύλους των πολύ μεγάλου μεγέθους (+170.000 Dwt) Capes, τα οποία εξακολουθούν να δέχονται σημαντικές πιέσεις.

    Όπως εκτιμούν ναυλομεσιτικοί κύκλοι η επιδημία του κορονοϊού σε αυτή φάση έχει πολλαπλές και εν μέρει αντιφατικές επιπτώσεις στη ναυλαγορά, ενδεικτικές των ανισορροπιών που επικρατούν πλέον στο κλάδο.

    Για παράδειγμα η άνοδος των ναύλων από τα πολύ χαμηλά επίπεδα οφείλεται όπως σημειώνεται ως ένα βαθμό και στην έλλειψη πλοίων κυρίως στις περιοχές της Νοτιοανατολικής Ασίας, καθώς σε ορισμένα λιμάνια τα πλοία που έρχονται από Κίνα, μπαίνουν σε «καραντίνα» προκειμένου να ελεγχθεί η κατάσταση της υγείας των πληρωμάτων, με αποτέλεσμα να παραμένουν στα λιμάνια περισσότερο χρόνο.

    Πάντως η επιδημία του κορονοϊού έχει επηρεάσει τη ζήτηση βασικών προϊόντων του κλάδου χύδην ξηρού φορτίου, όπως σιδηρομετάλλευμα, άνθρακα κ.λ.π. καθώς η παραγωγική δραστηριότητα τη Κίνα έχει μειωθεί σημαντικά. Η κατάσταση αυτή επηρεάζει κυρίως τα capes που εξυπηρετούν τις κινεζικές εισαγωγές στα συγκεκριμένα προϊόντα.

    Σύμφωνα με στοιχεία της Bimco οι εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος της Βραζιλίας τον Ιανουάριο μειώθηκαν σε ετήσια βάση κατά 19% στους 26,7 εκατ. τόνους. Τα δύο τρίτα των συνολικών εξαγωγών ήτοι περίπου 18 εκατ. τόνοι κατευθύνθηκαν στην Κίνα.

    Καθώς η Κίνα προσπαθεί να αυξήσει την παραγωγική δραστηριότητα και να επιστρέψει στην κανονικότητα η πορεία των εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος της Βραζιλίας και γενικότερα της αγοράς χύδην ξηρού φορτίου παραμένουν αβέβαιες, σύμφωνα με την Bimco.

    Σημειώνεται ότι ο μέσος ημερήσιος ναύλος στα capes έχει μειωθεί το Φεβρουάριο φέτος σε σύγκριση με πέρυσι τον ίδιο μήνα πάνω από 60% και βρίσκεται κάτω από τα 3.000 δολ. την ημέρα.

    Ο μέσος ναύλος των capes την προηγούμενη Παρασκευή βρέθηκε στα 2.250 δολ περίπου από 2.700 δολ την ημέρα μια εβδομάδα πριν, ενώ ο δείκτης Baltic Capesize Index (BCI) μειώθηκε στις – 328 μονάδες από –226 μονάδες μία εβδομάδα πριν.

    Αντιθέτως στα πλοία μικρότερου μεγέθους σημειώθηκε μία ανάκαμψη με τους δείκτες στα πλοία panamax, supramax και handysize να ακολουθούν την τελευταία εβδομάδα ανοδική ρότα.

    Έτσι οι αντίστοιχοι δείκτες BPI, BSI και BHI από τις 787 μονάδες, 524 και 304 μονάδες βρέθηκαν στις 905 μονάδες, 606 μονάδες και 324 μονάδες αντίστοιχα την προηγούμενη Παρασκευή.

    Είναι ενδεικτικό επίσης ότι ο μέσος ναύλος στα panamaxes ήταν την προηγούμενη εβδομάδα στα 8.150 δολ. την ημέρα τρεις και πλέον φορές υψηλότερος από αυτόν των capes.

    Οι ναύλοι στα μικρότερα μεγέθους πλοία κινήθηκαν ανοδικά γιατί αυτές οι κατηγορίες πλοίων είναι λιγότερο εκτεθειμένα στην κινεζική ζήτηση.

    Αποτέλεσμα της εξέλιξης αυτής είναι ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς Baltic Dry Index (BDI) από τις 497 μονάδες την Παρασκευή 21 Φεβρουαρίου να σκαρφαλώσει στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας στις 535 μονάδες.

    Οι αγορές πλοίων

    Το τελευταίο διάστημα η ζήτηση για δεξαμενόπλοια παραμένει σταθερή, ενώ σημειώθηκε μία αξιοσημείωτη αύξηση συναλλαγών σε πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων.

    Αντιθέτως στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, η εικόνα στις αγοραπωλησίες δείχνει μια στασιμότητα κυρίως στα πλοία μεγάλου μεγέθους, ενώ αυξάνεται κάπως η ζήτηση για τα μικρότερου μεγέθους πλοία σύμφωνα με ναυλομεσιτικούς οίκους.



    ΣΧΟΛΙΑ