• Ναυτιλία

    Μειωμένες κατά 13% οι νέες παραγγελίες νεότευκτων πλοίων


    Παρά την αρκετά έντονη κινητικότητα στις παραγγελίες νέων πλοίων, οι φετινές συμφωνίες παραμένουν κατά 13% χαμηλότερες σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2022.

    Αυτό επισημαίνεται στην τελευταία εβδομαδιαία έκθεσή της Xclusiv. Σύμφωνα με τα στοιχεία, μέχρι τις 25 Αυγούστου έχουν πραγματοποιηθεί συνολικά 751 παραγγελίες, με την αγορά δεξαμενόπλοιων να οδηγεί τη δραστηριότητα των ναυπηγείων. Αυτός ο αριθμός συγκρίνεται με τις 864 παραγγελίες που έγιναν μεταξύ της ίδιας περιόδου Ιανουαρίου και Αυγούστου 2022.

    Αναλυτικότερα, η Xclusiv διευκρίνισε ότι «στην αγορά ξηρού χύδην φορτίου, από τον Ιανουάριο έως τον Αύγουστο του 2023, παραγγέλθηκαν συνολικά 287 πλοία, σχεδόν 16% λιγότερο από ένα χρόνο πριν.

    Μόνο 21 από τα 287 πλοία που παραγγέλθηκαν είναι ικανά να χρησιμοποιούν εναλλακτικά καύσιμα. Εκτός από τη μεθανόλη και το LNG ως λύση καυσίμου, οι πλοιοκτήτες άρχισαν πρόσφατα να εξετάζουν το ενδεχόμενο της αμμωνίας.

    Ο τομέας της Panamax διαδραμάτισε ηγετικό ρόλο στη ναυπηγική δραστηριότητα νέων πλοίων μεταφοράς ξηρού φορτίου χύδην, με 113 πλοία σε παραγγελία από τις αρχές του 2023, που αντιπροσωπεύουν το 39% των συνολικών παραγγελιών χύδην φορτίου για το 2023 και σχεδόν διπλάσιο σε σύγκριση με τις παραγγελίες την αντίστοιχη περίοδο του 2022.

    Επιπλέον, ο τομέας Ultramax ήταν παρουσιάζει ενδιαφέρον, με 86 παραγγελίες πλοίων μέχρι σήμερα, περίπου 13% περισσότερα από ό,τι τη συγκρίσιμη περίοδο του 2022. Ωστόσο, όλα τα άλλα πλοία μεταφοράς χύδην σημείωσαν μείωση στον αριθμό των συμβολαίων έως το 2023, με το Handysize.

    Οι τομείς, Supramax και Capesize μειώθηκαν κατά 38%, 84% και 50% αντίστοιχα. Από τα τέλη Αυγούστου 2023, ο συνολικός στόλος bulker αποτελείται από 13.450 πλοία, ενώ οι ανεκτέλεστες παραγγελίες είναι 1.077 πλοία, που ισοδυναμεί με αναλογία ανεκτέλεστων παραγγελιών προς στόλο 8%.

    Ο υπάρχων στόλος αυξήθηκε κατά 3,5% σε ετήσια βάση, ενώ την ίδια περίοδο το βιβλίο παραγγελιών αυξήθηκε κατά 25%, ανεβάζοντας την αναλογία βιβλίου παραγγελιών/στόλου από 6,2% σε 8%”.

    Η Xclusiv πρόσθεσε επίσης ότι «στην αγορά δεξαμενόπλοιων, έχουν πραγματοποιηθεί συνολικά 232 παραγγελίες πλοίων έως τις 25 Αυγούστου 2023, που αντιπροσωπεύουν περίπου το 50% του συνολικού βιβλίου παραγγελιών δεξαμενόπλοιων. Πρόκειται για σημαντική αύξηση, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022, όταν ο αριθμός των πλοίων που τέθηκαν σε λειτουργία ήταν 88».

    Είναι ενδιαφέρον ότι το 2023 θα σημειωθεί σημαντική αύξηση στις παραγγελίες πλοίων εναλλακτικών καυσίμων κατά 88 μονάδες (περίπου 38% των παραγγελιών του 2023). Αυτό συγκρίνεται με τις 13 παραγγελίες για πλοία εναλλακτικών καυσίμων που δόθηκαν την ίδια περίοδο το 2022. Αν και έχει σημειωθεί σημαντική αύξηση στις παραγγελίες για πλοία έτοιμα για μεθανόλη (35), το LNG παραμένει το κύριο εναλλακτικό καύσιμο επιλογής για νέες κατασκευές δεξαμενόπλοιων (47 από τις 88 εναλλακτικές παραγγελίες είναι στην πραγματικότητα έτοιμο για LNG ή ικανό LNG ).

    Τους πρώτους οκτώ μήνες του 2023, παραγγέλθηκαν 57 πλοία Aframax/LR2, 69 MR2, 40 Suezmax και 11 πλοία Vlcc. Σε σύγκριση με τα 20 Aframax/LR2, 31 MR2, 2 Suezmax και 3 Vlcc που παραγγέλθηκαν την ίδια περίοδο του 2022.

    Είναι περισσότερο από προφανές ότι οι συνεχώς αυξανόμενοι ναύλοι των δεξαμενόπλοιων, μαζί με τον χαμηλό αριθμό νέων παραγγελιών, έχουν πυροδοτήσει το ενδιαφέρον για περαιτέρω κατασκευές νέων δεξαμενόπλοιων.

    Ο στόλος των δεξαμενόπλοιων στο νερό και το βιβλίο παραγγελιών έχει αυξηθεί σημαντικά από έτος σε έτος, με το πρώτο να ανέρχεται πλέον σε 7.535 μονάδες (αύξηση 2,6% από έτος σε έτος), ενώ το βιβλίο παραγγελιών ανέρχεται σήμερα σε 480 μονάδες (με αύξηση 42% σε ετήσια βάση).

    Εν τω μεταξύ, «στην αγορά των εμπορευματοκιβωτίων έχουν παραγγελθεί 142 πλοία έως το 2023, μείωση σχεδόν 51% σε σύγκριση με την περίοδο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2022. Οι 116 από τις 142 νέες παραγγελίες τροφοδοτούνται από εναλλακτικά καύσιμα. Μέχρι και 75 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κινούνται με μεθανόλη, ενώ 27 με LNG. Ο συνολικός ενεργός στόλος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων ανήλθε στις 6.000 μονάδες (αύξηση 5% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022), ενώ η συνολική συσσώρευση παραγγελιών πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκε κατά περίπου 2%, σε 917 παραγγελίες, αλλά η αναλογία του βιβλίου παραγγελιών.

    Ο στόλος των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων (σε επίπεδο πλοίων) είναι πλέον στο 15,3%, έχοντας φτάσει στο μέγιστο του 17,5% στο τέλος του 2022.

    Τέλος, στον κλάδο LPG και LNG «έχουν παραγγελθεί μέχρι στιγμής 90 πλοία το πρώτο οκτάμηνο του 2023, με μείωση περίπου 39% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2022. Είναι χαρακτηριστικό ότι 82 από τις 90 παραγγελίες είναι με εναλλακτικά καύσιμα. Ο ενεργός στόλος αριθμεί 2.374 μονάδες, ενώ τον Αύγουστο του 2022 υπήρχαν 2.247 ενεργές μονάδες (αύξηση 5,6%). Το βιβλίο παραγγελιών αυξήθηκε κατά 18% σε 496 παραγγελίες, με την αναλογία βιβλίου παραγγελιών προς στόλο να αυξάνεται από 18,6% τον Αύγουστο του 2022 σε 20,9% επί του παρόντος».

    Διαβάστε επίσης:

    Attica Group: Στις 22 Νοεμβρίου η νέα ΕΓΣ για την έγκριση της συγχώνευσης της ANEK

    Πάνος Λασκαρίδης: Η επέκταση στα τάνκερ και οι κινήσεις για πιο «πράσινο» στόλο

    Moore Maritime Index: Αυξήθηκαν οι δαπάνες στα φορτηγά από 5 έως 9% και στα τάνκερ από 3% έως 7%



    ΣΧΟΛΙΑ