• Ναυτιλία

    Μαύρη Θάλασσα: Ρωσία και Ουκρανία χαρακτηρίζουν εχθρικά τα πλοία που προσεγγίζουν τα λιμάνια- Ανησυχία των Ελλήνων εφοπλιστών

    Πλοία στη Μαύρη Θάλασσα


    Το Υπουργείο Εξωτερικών της Ρωσίας στον επίσημο λογαριασμό του στο Twitter αναδημοσίευσε δήλωση του ρωσικού υπουργείου Άμυνας στην οποία αναφέρεται ότι «με τη λήξη της Πρωτοβουλίας για τη Μαύρη Θάλασσα, όλα τα πλοία που κατευθύνονται προς τα ουκρανικά λιμάνια μέσω της Μαύρης Θάλασσας θα θεωρούνται ως πιθανοί μεταφορείς στρατιωτικού φορτίου από τις 12 π.μ.»

    Το υπουργείο Άμυνας της Ρωσίας γνωστοποίησε ότι θα εφαρμόσει την απόφαση του έναντι των πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα από σήμερα 20 Ιουλίου 2023.

    Το υπουργείο Άμυνας δεν ανέφερε ποιες ενέργειες θα μπορούσε να κάνει για τα πλοία που ταξιδεύουν στην Ουκρανία.

    Την ίδια ώρα, σε αντίστοιχη κίνηση προχώρησε και η Ουκρανία, προειδοποιώντας ότι όσα πλοία κατευθύνονται προς τα λιμάνια της Ρωσίας στη Μαύρη Θάλασσα, καθώς και προς ουκρανικά λιμάνια υπό ρωσική κατοχή, θα θεωρούνται ως πιθανοί μεταφορείς στρατιωτικού φορτίου.

    Όπως αναφέρει το Bloomberg, τόσο η απειλή της Ρωσίας όσο και της Ουκρανίας δεν είναι σαφές το τι σημαίνουν για τα πλοία που θα προσπαθήσουν να εισέλθουν στα λιμάνια των δυο αντίπαλων χωρών.

    Πάντως, οι ΗΠΑ προειδοποίησαν ότι ο ρωσικός στρατός θα μπορούσε να επιτεθεί σε μη στρατιωτικά πλοία στη Μαύρη Θάλασσα.

    Η Μαύρη Θάλασσα φιλοξενεί ένα σημαντικό ρωσικό τερματικό σταθμό πετρελαίου στο Νοβοροσίσκ με πάνω από μισό εκατομμύριο βαρέλια αργού να εξάγονται την ημέρα. Το ίδιο λιμάνι είναι βασικό για εξαγωγή λιπασμάτων, σιτηρών και άνθρακα. Η χώρα διαθέτει επίσης αρκετούς σταθμούς στο Ταμάν απέναντι από την Ανατολική Κριμαία.

    Αντίδραση δεν υπάρχει προς ώρας από το υπουργείο Ναυτιλίας, ωστόσο, υπάρχει έντονη ανησυχία ανάμεσα στους Έλληνες εφοπλιστές για το μέλλον των μεταφορών στη Μαύρη Θάλασσα, δεδομένου ότι στην περιοχή βρίσκεται μεγάλος αριθμός ελληνικών συμφερόντων πλοία.

    Αυξάνεται η ένταση στη Μαύρη Θάλασσα

    Η κατάσταση στη Μαύρη Θάλασσα εντάθηκε τις τελευταίες μέρες μετά την αποχώρηση της Ρωσίας από τη συμφωνία για τις εξαγωγές σιτηρών, με αφορμή μια επίθεση στη Γέφυρα της Κριμαίας.

    Μετά την αποχώρησή της από τη συμφωνία για τα σιτηρά της Μαύρης Θάλασσας, η Μόσχα είχε κατηγορήσει την Ουκρανία ότι χρησιμοποιεί τον διάδρομο σιτηρών της Μαύρης Θάλασσας για «σκοπούς μάχης».

    Η κυβέρνηση της Ρωσίας κατηγόρησε το καθεστώς του Ζελένσκι ότι χρησιμοποίησε τον ανθρωπιστικό διάδρομο και τις διατάξεις για την ασφάλεια της ναυσιπλοΐας στο πλαίσιο της Πρωτοβουλίας της Μαύρης Θάλασσας για να επιτεθεί σε ρωσικές πολιτικές και στρατιωτικές εγκαταστάσεις.

    Το υπουργείο Εξωτερικών της Ρωσίας κατηγορεί επίσης σε ένα δελτίο τύπου τον Γενικό Γραμματέα του ΟΗΕ για την επιλογή του «να αγνοήσει σκόπιμα το γεγονός ότι τόσο η Πρωτοβουλία της Μαύρης Θάλασσας όσο και το Μνημόνιο Συνεννόησης ορίζουν ξεκάθαρα την παράδοση ρωσικής αμμωνίας, η οποία δεν έχει διασφαλιστεί, και ο αγωγός αμμωνίας Togliatti-Odessa που ελέγχεται στην Ουκρανία.

    Νωρίτερα την Τετάρτη, ο πρέσβης της Ουκρανίας στην Αυστραλία και τη Νέα Ζηλανδία, Vasyl Myroshnychenko, κατηγόρησε τη Ρωσία για επιθέσεις στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης σιτηρών στα λιμάνια μετά την απόσυρσή της από τη συμφωνία σιτηρών.

    «Οι ρωσικές επιθέσεις στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης σιτηρών στα λιμάνια είναι στοχευμένες. Η Ρωσία καταστρέφει τα λιμάνια σιτηρών ενός από τους μεγαλύτερους παγκόσμιους προμηθευτές τροφίμων. Η Ουκρανία ταΐζει κυριολεκτικά τον κόσμο. Ποιος θα το σταματήσει;» αυτός τόνισε χαρακτηριστικά.

    Υπενθυμίζεται ότι ο πρόεδρος της Ουκρανίας Βολοντίμιρ Ζελένσκι τόνισε ότι οι επιθέσεις στην Οδησσό κατέστρεψαν περίπου 60.000 τόνους σιτηρών και η Μόσχα επιτέθηκε στο λιμάνι σκόπιμα αφού αποχώρησε από τη συμφωνία εξαγωγής σιτηρών.

    «Η σημερινή επίθεση Ρώσων τρομοκρατών στην Οδησσό αποδεικνύει ότι στόχος τους δεν είναι μόνο η Ουκρανία και όχι μόνο οι ζωές του λαού μας. Περίπου ένα εκατομμύριο τόνοι τροφίμων αποθηκεύονται στα λιμάνια που δέχθηκαν σήμερα επίθεση. Αυτός είναι ο όγκος που θα έπρεπε να είχε παραδοθεί στις καταναλωτικές χώρες στην Αφρική και την Ασία εδώ και πολύ καιρό.

    Ο τερματικός σταθμός του λιμανιού που υπέστη τα περισσότερα από τον ρωσικό τρόμο χθες το βράδυ είχε αποθηκευμένα σε αυτό 60.000 τόνους αγροτικών προϊόντων, τα οποία προορίζονταν να μεταφερθούν στην Κίνα», δήλωσε την Τετάρτη ο Ουκρανός πρόεδρος.

    «Η σημερινή απόφαση της Ρωσικής Ομοσπονδίας θα επιφέρει πλήγμα στους ανθρώπους που έχουν ανάγκη παντού», επισήμανε ο κ. Γκουτέρες, μιλώντας σε δημοσιογράφους στα κεντρικά γραφεία του ΟΗΕ στη Νέα Υόρκη.

    Το Κρεμλίνο σχολίασε, ωστόσο, ότι οι τιμές των σιτηρών δεν έχουν αλλάξει σχεδόν καθόλου στα παγκόσμια χρηματιστήρια τις τελευταίες ημέρες.

    «Η Γραμματεία του ΟΗΕ προφανώς δεν ενδιαφέρεται για την εξαγωγή ρωσικών σιτηρών, το μεγαλύτερο μέρος του σιταριού, που παραδίδεται σε χώρες της Ασίας (60%) και της Αφρικής (30%, ή λιπασμάτων», λέει το ρωσικό υπουργείο Εξωτερικών.

    Το υπουργείο Εξωτερικών πρόσθεσε ότι «έχουν ειπωθεί πολλά για τη μείωση των τιμών των τροφίμων παγκοσμίως χάρη στην Πρωτοβουλία της Μαύρης Θάλασσας.

    Ωστόσο, δεν αναφέρουν το γεγονός ότι η δηλωθείσα μείωση 23% στις τιμές των τροφίμων υπολογίστηκε σε σύγκριση με τα στοιχεία κατά το σοκ των τιμών του Μαρτίου 2022 και οι τιμές αυτές έχουν σταθεροποιηθεί με φυσικό τρόπο στις συνθήκες της αγοράς.

    Οι τιμές των σιτηρών δεν έχουν αλλάξει σχεδόν καθόλου στα παγκόσμια χρηματιστήρια τις τελευταίες ημέρες».

    Επισημαίνεται ότι η Ουκρανία ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι καθιερώνει μια προσωρινή ναυτιλιακή διαδρομή μέσω της Ρουμανίας στον απόηχο του τέλους της Πρωτοβουλίας για τα σιτηρά στη Μαύρη Θάλασσα.

    «Στόχος του είναι να διευκολύνει την απεμπλοκή της διεθνούς ναυτιλίας στο βορειοδυτικό τμήμα της Μαύρης Θάλασσας», δήλωσε σε επιστολή του προς τον Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό (IMO), ο Βασίλ Σκουράκοφ, αναπληρωτής υπουργός κοινοτήτων, εδαφών και υποδομής της Ουκρανίας.

    Η Ουκρανία πρόσθεσε στην επιστολή προς τον ΙΜΟ ότι δημιούργησε έναν «μηχανισμό» για την παροχή «εγγυήσεων αποζημίωσης για ζημιές» στους ναυλωτές, τους χειριστές πλοίων και τους ιδιοκτήτες πλοίων «που προκλήθηκαν ως αποτέλεσμα της ένοπλης επίθεσης της Ρωσικής Ομοσπονδίας».

    Οι παγκόσμιες ασφαλιστικές εταιρείες, ωστόσο, είναι πολύ επιφυλακτικές όσον αφορά την παροχή οποιασδήποτε κάλυψης σε πλοία που κατευθύνονται σε αυτό το επικίνδυνο μέρος του κόσμου.

    Αναλυτές της Arrow υπογράμμιζαν προς τους πελάτες τους χθες:

    «Το ουκρανικό εμπόριο σιτηρών είναι ένα μικρό κομμάτι της συνολικής εικόνας της συνολικής ζήτησης ξηρού χύδην όγκου, ωστόσο η απώλειά του πιθανότατα θα γίνει πιο έντονη για το τμήμα Panamax.

    Οι συνδυασμένες παγκόσμιες εξαγωγές καλαμποκιού και σιταριού θα αυξηθούν το επόμενο έτος καθώς άλλοι εξαγωγείς πιέζουν υψηλότερα, αντισταθμίζοντας οποιαδήποτε απώλεια από την Ουκρανία.

    Ανάλογα με τον τρόπο με τον οποίο αναπτύσσονται τα δίκτυα logistics, η Ρουμανία μπορεί να είναι σε θέση να αυξήσει περαιτέρω τον χειρισμό των ουκρανικών φορτίων, παρέχοντας μια διαδρομή βαθέων υδάτων στην αγορά».

    Η Ρουμανία διαχειρίζεται περίπου το ένα τρίτο των εξαγωγών σιτηρών της Ουκρανίας από την έναρξη του πολέμου, με την Arrow να προβλέπει ότι πολλά περισσότερα φορτία θα κατευθυνθούν από αυτήν την εξαγωγική διαδρομή.

    «Οι πληροφορίες μας δείχνουν ότι η Ρωσία έριξε πρόσθετες θαλάσσιες νάρκες στις προσεγγίσεις προς τα ουκρανικά λιμάνια», δήλωσε ο εκπρόσωπος του Συμβουλίου Εθνικής Ασφαλείας του Λευκού Οίκου Άνταμ Χοντζ, προσθέτοντας:

    «Πιστεύουμε ότι αυτή είναι μια συντονισμένη προσπάθεια για να δικαιολογηθούν τυχόν επιθέσεις εναντίον πλοίων στη Μαύρη Θάλασσα και να κατηγορηθεί η Ουκρανία για αυτές τις επιθέσεις».

    Η Ρωσία δήλωσε χθες ότι τα Ηνωμένα Έθνη είχαν τρεις μήνες για να εφαρμόσουν τους όρους ενός μνημονίου που θα διευκόλυνε τις ρωσικές εξαγωγές γεωργικών προϊόντων εάν ήθελε η Μόσχα να επαναλάβει τις συνομιλίες για να επιτρέψει την επανεκκίνηση των εξαγωγών ουκρανικών σιτηρών.

    Ο ρωσικός στρατός, εν τω μεταξύ, έχει βάλει στο στόχαστρο αυτή την εβδομάδα την Οδησσό, το κορυφαίο λιμάνι της Ουκρανίας, σε μια κλίμακα που δεν έχει παρατηρηθεί από τις πρώτες ημέρες του πολέμου πριν από 17 μήνες.

    Οι λιμενικές εγκαταστάσεις με έναν τερματικό σταθμό σιτηρών και έναν τερματικό σταθμό πετρελαίου έχουν χτυπηθεί, δήλωσε ο ουκρανικός στρατός, καθώς και δεξαμενές αποθήκευσης και εγκαταστάσεις φόρτωσης πλοίων.

    ΗΠΑ: Στη «μαύρη λίστα» Ρώσος πλοιοκτήτης

    Ενόψει των σημερινών εξελίξεων, η Ουάσιγκτον έθεσε στη «μαύρη λίστα» Ρώσο πλοιοκτήτη και στόλο 14 πλοίων για υποστήριξη του πολέμου εναντίον της Ουκρανίας.

    Η κυβέρνηση Μπάιντεν αποκάλυψε νέες “μαύρες λίστες” σε μια προσπάθεια να τιμωρήσει εταιρείες που υποστηρίζουν τον πόλεμο της Μόσχας στην Ουκρανία, επιβάλλοντας κυρώσεις σε Ρώσο εφοπλιστή, εταιρείες παροχής υπηρεσιών πετρελαιοειδών και άλλους.

    Επισημαίνεται επίσης, ότι τα ρωσικά πετρελαιοφόρα έχουν χαράξει μια δύσκολη πορεία και διαδρομή από τη Βόρεια Θάλασσα.

    Τα πλοία Aframaxes εγκαταλείπουν τα λιμάνια της Βαλτικής με προορισμό το κινεζικό λιμάνι Rizhao, ακολουθώντας μιας εξαιρετικά επικίνδυνη θαλάσσια οδό, στη Βόρεια Θάλασσα, σε μια προσπάθεια της Μόσχας να εκμεταλλευτεί τη συντομότερη διαδρομή προς την Κίνα.

    Διαβάστε επίσης:

    Στην Ελλάδα τα ισραηλινά πυροσβεστικά αεροσκάφη

    Ψήφος των αποδήμων: Πέντε από τα οκτώ κόμματα λένε «Ναι» στο ν/σ

    Πετρέλαιο: Κατοχύρωση κερδών σε WTI και Brent



    ΣΧΟΛΙΑ