Ναυτιλία

Λιμάνι Αλεξανδρούπολης: «Γκάζι» στην ιδιωτικοποίηση – Οι «παίκτες» και το παρασκήνιο

  • Contributor

Δημήτρης Πολίτης, Διευθύνων Σύμβουλος ΤΑΙΠΕΔ, Παναγιώτης Σταμπουλίδης Εντεταλμένος Σύμβουλος του Ταμείου


Με πρωτόγνωρους ρυθμούς θα επιταχυνθούν, σύμφωνα με πληροφορίες του mononews, οι διαδικασίες για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης, που περνά στην επόμενη φάση της μετά από την κατάθεση, χθες, δύο προσφορών, από κοινοπραξίες Αμερικανικών συμφερόντων και με ελληνική συμμετοχή, για την απόκτηση του 67% του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος της ακριτικής πόλης- από τις τέσσερις που είχαν μπει στην τελική ευθεία εξαιτίας της «αποχώρησης» των κοινοπραξιών ΟΛΘ (συμφερόντων Ι. Σαββίδη) και CAMERON S.A – GOLDAIR CARGO AE – BOLLORE AFRICA LOGISTICS. (στο οποίο συμμετείχε και ο όμιλος Κοπελούζου).

Προσφορές υπέβαλαν τελικώς η κοινοπραξία NTERNATIONAL PORT INVESTMENTS ALEXANDROUPOLIS, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP (των αδελφών Χαραλαμπάκη που κατέχει ήδη το λιμάνι της Καβάλας, έχοντας εξαιρετικές σχέσεις με τον τέως Πρέσβη και νυν Υφυπουργό των ΗΠΑ Τζ. Πάιατ)– EUROPORTS-EFA GROUP και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Και η LIBERTY PORT HOLDINGS ΜΟΝΟΠΡΟΣΩΠΗ Α.Ε. (θυγατρική QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT, που αντιπροσωπεύει μία ομάδα Τεξανών επενδυτών από τον χώρο του πετρελαίου).

Όπως ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ η διαδικασία αξιολόγησης των προσφορών θα εκκινήσει άμεσα, με την προβλεπόμενη αποσφράγιση των σχετικών φακέλων να πραγματοποιείται, σύμφωνα με πληροφορίες, ενδεχομένως και στο επόμενο Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου.

Αμερικανική στήριξη

Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι χθες στο λιμάνι βρέθηκαν, όχι μόνο ο Πρεσβευτής των ΗΠΑ στη χώρα μας κ. Τζ. Τσούνης (επιβεβαιώνοντας μέχρι κεραίας το προχθεσινό ρεπορτάζ του mononews) και  αντιπροσωπεία του αμερικανικού οργανισμού εθνικής ασφάλειας Business Executives for National Security, αλλά και ο ΑΓΓΕΘΑ κ. Κ. Φλώρος, οι οποίοι δεν δίστασαν να φωτογραφηθούν με τη Διοίκηση του ΟΛΑ. Με τον Ελληνοαμερικανό αξιωματούχο, σε ανάρτησή του στο twitter, να αναδεικνύει τον «ζωτικό ρόλο που διαδραματίζει το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης στην νότια πτέρυγα του ΝΑΤΟ, υποβοηθώντας την Ελλάδα να ηγηθεί της περιφερειακής ενεργειακής διαφοροποίησης, ως πύλη «κλειδί» προς τα Δυτικά Βαλκάνια και την Μαύρη Θάλασσα».

Οι σημαντικές εξελίξεις έρχονται να επιβεβαιώσουν το δεδηλωμένο τεράστιο ενδιαφέρον των ΗΠΑ για τη στρατηγική σημασία του λιμανιού, όπως αυτό εκφράστηκε με τις συνεχείς επισκέψεις ανώτατων Αμερικανών αξιωματούχων στην περιοχή, με πιο πρόσφατη αυτή του ισχυρού άνδρα της Επιτροπής Εξωτερικών Σχέσεων της Γερουσίας Μπ. Μενέντεζ, ο οποίος, σε δηλώσεις του δεν δίστασε να υπογραμμίσει ότι «η Αλεξανδρούπολη είναι η νέα διάσταση της ελληνοαμερικανικής συνεργασίας».

Ενδεικτικοί για το μελλοντικό ρόλο που επιφυλάσσεται για το λιμάνι, είναι και οι χαρακτηρισμοί «ζωτικό κεφάλαιο» που «προσφέρει μοναδικές ευκαιρίες», οι οποίοι εμπεριέχονται στην έκθεση του Εβραϊκού Ινστιτούτου για την Εθνική Ασφάλεια της Αμερικής (The Jewish Institute for National Security of America- JINSA), της πανίσχυρης δεξαμενής σκέψης και ενός από τα πιο επιδραστικά lobby των ΗΠΑ (έκθεση που επίσης ανέδειξε το mononews από τις 26 Αυγούστου). Οι συντάκτες της οποίας δεν δίστασαν να παροτρύνουν δημοσίως, τους ιθύνοντες στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού να διατηρήσουν την Αλεξανδρούπολη «μακριά από ρωσικά χέρια».

Παράλληλες διαδικασίες …με νόημα

Οι χθεσινές εξελίξεις αναφορικά με την επόμενη φάση της ιδιωτικοποίησης του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης συνέπεσαν χρονικά, αφενός με την αποσφράγιση των τριών οικονομικών προσφορών για την απόκτηση επίσης του 67% του  Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας (ATTICA A.E. ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ & ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε./ΚΟΙΝΟΠΡΑΞΙΑ GRIMALDI EUROMED S.p.A.- MΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ Α.Ν.Ε. & ΕΠΕΝΔΥΤΙΚΗ ΚΑΤΑΣΚΕΥΑΣΤΙΚΗ ΕΜΠΟΡΙΚΗ ΚΑΙ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΗ Α.Ε./ΟΛΘ Α.Ε.). Με το ΤΑΙΠΕΔ να ζητά την υποβολή βελτιωμένων προσφορών από τους δύο πλειοδότες του διαγωνισμού. Αφετέρου με την υπερψήφιση από την αρμόδια Επιτροπή της Βουλής της τροποποίησης της Σύμβασης Παραχώρησης του λιμανιού της Θεσσαλονίκης. Και παράλληλα με την ολοκλήρωση των αξιολογήσεων από το ΤΑΙΠΕΔ και για άλλα περιφερειακά λιμάνια της χώρας, για τα οποία, σύμφωνα με κυβερνητικές πηγές, έχει εκδηλωθεί πολύ μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον από μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους.

«Δεν υπάρχει ταβάνι»

Πέρα από τη γεωστρατηγική σημασία της Αλεξανδρούπολης (αρκεί να δει κανείς τις καθημερινές αναφορές στα τουρκικά κανάλια και τις εφημερίδες), και το ρόλο που του επιφυλάσσουν οι ΗΠΑ, στο πλαίσιο του ευρύτερου σχεδιασμού για την αναβαθμισμένη ανατολική πτέρυγα του ΝΑΤΟ (αρκεί να διαβάσει κανείς το νέο δόγμα της Συμμαχίας που υιοθέτησε η πρόσφατη Σύνοδος της Μαδρίτης), το λιμάνι αποτελεί κι ένα οικονομικό «φιλέτο» για τον νέο επενδυτή (όποιος κι αν είναι), καθώς η μισή ζώνη του είναι σήμερα αναξιοποίητη, την ώρα που τα οικονομικά αποτελέσματα για το 2022 προβλέπεται ότι θα ανέλθουν σε ιστορικά υψηλά, συντρίβοντας αυτά του προηγούμενου έτους. Χαρακτηριστική είναι η πρωτοφανής για το συγκεκριμένο λιμάνι εικόνα πλοίων που περιμένουν στην «ουρά», προκειμένου να πάρουν σειρά, με το σκέλος και των φορτώσεων σιτηρών ή άλλων εμπορικών προϊόντων να αυξάνεται με γεωμετρική πρόοδο.

Η Αλεξανδρούπολη έχει (και μπορεί να προσλάβει περαιτέρω) σαφές συγκριτικό -ανταγωνιστικό πλεονέκτημα, λόγω της ταχείας, ασφαλούς και οικονομικής πρόσβασης στην Ευρωπαϊκή ενδοχώρα. Πολλώ δε μάλλον εξαιτίας της αδήριτης ανάγκης να διατηρηθούν οι εναλλακτικοί διάδρομοι εξαγωγής Ουκρανικών σιτηρών προς τον υπόλοιπο κόσμο. Ήδη, έχει «κατοχυρωθεί» η σύνδεση εντός 2,5 ημερών με την Κωνστάντζα της Ρουμανίας, ενώ το πεδίο δραστηριότητας μπορεί να διευρυνθεί και προς την Ζάγκαν της Πολωνίας, σε λιγότερο από πέντε ημέρες, ακόμα και προς το Ταλίν της Εσθονίας αλλά και άλλους προορισμούς της Βαλτικής και της Βόρειας Ευρώπης.

Και στην κατεύθυνση αυτή, η Κυβέρνηση έχει δείξει εμπράκτως το ενδιαφέρον της, με την επιτάχυνση της κατασκευής ή και βελτίωσης κρίσιμων υποδομών της ευρύτερης περιοχής, όπως η αναμενόμενη εντός του 2023 ολοκλήρωση της ανατολικής περιφερειακής οδού Αλεξανδρούπολη, οι συνδέσεις με την Εγνατία και το Ευρωπαϊκό network και η δημοπράτηση της διπλής σιδηροδρομικής σύνδεσης Αλεξανδρούπολης- Ορμενίου.

Διαβάστε επίσης

Ιδιωτικοποίηση λιμανιού Αλεξανδρούπολης: Όλο το παρασκήνιο λίγο πριν από τη λήξη της προθεσμίας για τις δεσμευτικές προσφορές



ΣΧΟΛΙΑ