• Ναυτιλία

    Κυπριακή Ναυτιλία: Οι 35 δράσεις μέχρι το 2030

    Οι 35 δράσεις της Κυπριακής Ναυτιλίας μέχρι το 2030

    Βασίλης Δημητριάδης, υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου


    Το «στρατηγικό όραμα για την Κυπριακή Ναυτιλία» περιλαμβάνει 35 δράσεις, με αυστηρό χρονοδιάγραμμα υλοποίησης, επιγράφεται «Sea Change 2030».

    Την ολοκληρωμένη πρόταση παρουσίασε ο υφυπουργός Ναυτιλίας της Κύπρου κ. Βασίλης Δημητριάδης, ο οποίος υπογράμμισε ότι «Το “SEA Change 2030” θα αναπτυχθεί μέσα από την δημιουργία μιας συνεχούς, διαδραστικής και συστηματικής διαδικασίας, ενός νέου μοντέλου προσέγγισης και λειτουργίας του Υφυπουργείου που θα στηρίξει την υλοποίηση του οράματος».

    Ο στόχος είναι να δημιουργηθεί το μεγαλύτερο κέντρο πλοιοδιαχείρισης της Ευρώπης. Να επισημάνουμε ότι η Κύπρος ξεκίνησε τη διαμόρφωση θεσμικού πλασίου στην δεκαετία του ’80, όταν αξιωματικός του Λιμενικού Σώματος εγκαταστάθηκε στη Λεμεσό και άρχισε τη συγγραφή των πρώτων νόμων και εγκυκλίων.

    Έκτοτε, με την εξειδίκευση δικηγορικών γραφείων η Κύπρος κατόρθωσε να προσελκύσει μεγάλο αριθμό ξένων πλοιοκητών και να διαθέτει σήμερα ένα ισχυρό στόλο.

    Οι 35 δράσεις

    Αναλυτικά οι 35 δράσεις του Κυπριακού ναυτιλιακού οράματος είναι οι εξής:

    Η Κύπρος να καταστεί ένας σημαντικός και ισχυρός πρωταγωνιστής στη διαμόρφωση ναυτιλιακής πολιτικής με θετική επιρροή στα παγκόσμια ναυτιλιακά δρώμενα, και ένα ελκυστικό ναυτιλιακό κέντρο που να στοχεύει στην αειφόρα ανάπτυξη και στην αριστεία.

    Η σχέση της Κύπρου με τη θάλασσα και την ναυτιλία είναι θεμελιώδης τόσο για το κράτος όσο και για την εθνική μας οικονομία. Είμαστε περήφανοι για τα επιτεύγματα της κυπριακής ναυτιλίας και έχουμε υποχρέωση να διασφαλίσουμε ότι η επιτυχημένη πορεία του τομέα θα συνεχιστεί και θα εδραιωθεί περαιτέρω.

    Στη ναυτιλία, τα «πάντα ρεί». Συνεπώς, η συνεχής διαβούλευση, η αποτελεσματική αντιμετώπιση και η προληπτική προσαρμογή στις προκλήσεις και στις αναδυόμενες ευκαιρίες, είναι απαραίτητα συστατικά για την εξασφάλιση ενός βιώσιμου μέλλοντος για την κυπριακή ναυτιλία.

    Η διαμόρφωση στρατηγικού οράματος για την κυπριακή ναυτιλία είναι το αποτέλεσμα πολύμηνης εντατικής δημόσιας διαβούλευσης, με την εγχώρια και τη διεθνή ναυτιλιακή βιομηχανία καθώς και εσωτερικής ανάλυσης και αξιολόγησης με τα στελέχη του Υφυπουργείου Ναυτιλίας.

    Το έγγραφο αυτό ενσωματώνει το αποτέλεσμα αυτής της διαδικασίας, ορίζει το μακροπρόθεσμο όραμα και εξηγεί πως θα υποστηριχθεί και θα τύχει υλοποίησης.

    Δημιουργία πλατφόρμας «Cyprus Open Maritime Exchange» (COME) Στρατηγικός Πυλώνας: EXTROVERT (ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ).

    1. Ενδυνάμωση αποτελεσματικού και εποικοδομητικού διαλόγου με ρυθμιστικές αρχές αρμόδιες για διαμόρφωση ναυτιλιακής πολιτικής τόσο σε διεθνές επίπεδο όσο και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το Cyprus Open Maritime Exchange είναι ένα διαδικτυακό κανάλι επικοινωνίας με την ναυτιλιακή βιομηχανία, τους μη κυβερνητικούς οργανισμούς και όλους όσους εμπλέκονται στις θαλάσσιες μεταφορές και στην εφοδιαστική αλυσίδα, επιδιώκοντας την ανταλλαγή απόψεων για τρέχοντα θέματα που απασχολούν την ναυτιλία μέσω στοχευμένων διαδικτυακών συναντήσεων.
    2. Ενδυνάμωση σχέσεων με άλλα κράτη για ανταλλαγή απόψεων για θέματα κοινού ενδιαφέροντος καθώς και για διαμόρφωση κοινών προσεγγίσεων σε θέματα ναυτιλιακής πολιτικής.
    3. Ενδυνάμωση αποτελεσματικού και εποικοδομητικού διαλόγου με ρυθμιστικές αρχές αρμόδιες για διαμόρφωση ναυτιλιακής πολιτικής τόσο σε διεθνές επίπεδο όσο και σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης.
    4. Συστηματική Ανασκόπηση Πολιτικής μέσα από την ανάλυση των τάσεων της αγοράς σε διαβούλευση με την ναυτιλιακή βιομηχανία και όλων όσων εμπλέκονται στις θαλάσσιες μεταφορές και στην εφοδιαστική αλυσίδα στοχεύοντας στη: Προώθηση δια βίου μάθησης και ενθάρρυνση της πρωτοβουλίας και διορατικότητας στα στελέχη του Υφυπουργείου μέσα από την λειτουργία κατάλληλης οργανωτικής δομής που να εξυπηρετεί αποτελεσματικά τους στόχους. Αποτελεσματική, πιο αποδοτική και έγκυρη εφαρμογή του διεθνούς, κοινοτικού, περιφερειακού και εθνικού νομοθετικού πλαισίου. ∆ιαμόρφωση και προώθηση πολιτικών που στοχεύουν σε μια πιο αειφόρο, κοινωνικά και ηθικά υπεύθυνη ναυτιλιακή βιομηχανία. Παροχή ενός ελκυστικού επιχειρηματικού περιβάλλοντος για την συνεχή ανάπτυξη της ναυτιλιακής βιομηχανίας που να περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, φορολογικά και άλλα κίνητρα. ∆ιασφάλιση διπλωματικής προστασίας στα υπό Κυπριακής σημαίας πλοία και προβολή της Κυπριακής ναυτιλίας δια μέσου της Οικονομικής ∆ιπλωματίας.
    5. Προώθηση δια βίου μάθησης και ενθάρρυνση της πρωτοβουλίας και διορατικότητας στα στελέχη του Υφυπουργείου μέσα από την λειτουργία κατάλληλης οργανωτικής δομής που να εξυπηρετεί αποτελεσματικά τους στόχους.
    6. Συστηματική παρακολούθηση των εργασιών των εξουσιοδοτημένων Αναγνωρισμένων Οργανισμών (Νηογνωμόνων) καθώς και των Αναγνωρισμένων Οργανισμών για θέματα Προστασίας (Security) μέσα από διαβουλεύσεις, επιτόπιες επιθεωρήσεις και ελέγχους.
    7. Επανεργοποίηση του δικτύου εποπτών πλοίων με στόχο την επίτευξη 100% επιθεωρήσεων των πλοίων που περιλαμβάνονται στον “Κατάλογο Προτεραιότητας για Έλεγχο από το Κράτος της Σημαίας”.
    8. Συνεχής παρακολούθηση και έλεγχος των πλοίων που περιλαμβάνονται στον “Κατάλογο Προτεραιότητας για Έλεγχο του Κράτος της Σημαίας”.
    9. Αναθεώρηση των θεσμικών κυρώσεων που επιβάλλονται ως αποτέλεσμα ελλείψεων και/ή μη συμμόρφωσης.
    10. Αποτροπή μελλοντικών κατακρατήσεων παρέχοντας συστηματική ενημέρωση στους πλοιοκτήτες και πλοίο διαχειριστές μέσω της παροχής πληροφοριών: ∆ημιουργία πλαισίου, και υποστήριξη της εφαρμογής κριτηρίων και διαδικασιών, για ασφαλείς και ουσιαστικές εξ’ αποστάσεως επιθεωρήσεις και ελέγχους κατασκευής, εξοπλισμού ή εξαρτισμού του πλοίου ή/και για των εξ’ αποστάσεως έλεγχο συστημάτων ασφαλούς διαχείρισης ή προστασίας. Παροχή στήριξης και καθοδήγησης στα πλοία σε ιδιάζουσες τοπικές και περιφερειακές συνθήκες.
    11. Συνεχής παρακολούθηση και έλεγχος των πλοίων που περιλαμβάνονται στον “Κατάλογο Προτεραιότητας για Έλεγχο του Κράτος της Σημαίας”. Για συγκεκριμένες εκστρατείες ελέγχων από τα Κράτη του Λιμένα, και Από τα αποτελέσματα της ανάλυσης των ελλείψεων και / ή μη συμμορφώσεων που καταγράφηκαν: στα πλαίσια ελέγχων από το Κράτος της Σημαίας, στα πλαίσια ελέγχων από τα Κράτη του Λιμένα, που αναφέρονται στις ετήσιες εκθέσεις των Μνημονίων Συνεργασίας Κρατών του Λιμένα.
    12. ∆ημιουργία πλαισίου, και υποστήριξη της εφαρμογής κριτηρίων και διαδικασιών, για ασφαλείς και ουσιαστικές εξ’ αποστάσεως επιθεωρήσεις και ελέγχους κατασκευής, εξοπλισμού ή εξαρτισμού του πλοίου ή/και για των εξ’ αποστάσεως έλεγχο συστημάτων ασφαλούς διαχείρισης ή προστασίας.
    13. Ψηφιοποίηση όλων των παρεχόμενων υπηρεσιών του Υφυπουργείου, προωθώντας ένα αμιγώς ψηφιακό περιβάλλον, διαμορφώνοντας το πλαίσιο υποστήριξης μονοθυριδικής εξυπηρέτησης (one-stop-shop) μέσα από έργο που χρηματοδοτείται από το Μηχανισμό Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
    14. Επιδίωξη διαμόρφωσης ειδικού νομοθετικού και διοικητικού πλαισίου για δημιουργία Ναυτιλιακής Εταιρείας Περιορισμένης Ευθύνης.
    15. Επανασχεδιασμός και ενίσχυση της στελέχωσης του δικτύου των Ναυτιλιακών Γραφείων της Κυπριακής ∆ημοκρατίας στο εξωτερικό.
    16. ∆ημιουργία φιλικής προς το χρήστη Ηλεκτρονικής Ναυτιλιακής Βιβλιοθήκης (e-Maritime Library) με την οποία θα παρέχεται ενημέρωση και εντοπισμός της ναυτιλιακής νομοθεσίας, καθώς και των εγκυκλίων, ανακοινώσεων και οδηγιών.
    17. ∆ημιουργία “Ηλεκτρονικού Γραφείου Υποστήριξης” (e-Helpdesk) το οποίο θα λειτουργεί ως ενιαίο σημείο επαφής με σκοπό να ανταποκρίνεται σε όλα τα αιτήματα μέσω διαδικτυακής κινητής εφαρμογής.
    18. Συνεχής επικαιροποίηση των Πράσινων Φορολογικών Κινήτρων, τα οποία εντάσσονται στο ήδη εγκεκριμένο απο την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, Κυπριακό Σύστημα Φόρου Χωρητικότητας, μέσω των οποίων αναγνωρίζονται οι προσπάθειες που καταβάλλει η ναυτιλιακή βιομηχανία για προληπτική και έγκαιρη μείωση των εκπομπών αέριων ρύπων του θερμοκηπίου.
    19. Επιβράβευση πράσινων πρωτοβουλιών με επίδοση Βραβείου (Green Achieve – ment Award) για προληπτική και έγκαιρη βελτίωση της περιβαλλοντικής απόδοσης του πλοίου.
    20. ∆ημιουργία πλαισίου παροχής εκπαίδευσης και κατάρτισης για θέματα κυβερνοασφάλειας με την στήριξη της Κυπριακής Αρχής Ψηφιακής Ασφάλειας και σε συνεργασία με τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό για την Ασφάλεια στην Θάλασσα (EMSA) και τον Οργανισμό της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την Κυβερνοασφάλεια (ENISA).
    21. Αποτελεσματική αντιμετώπιση των προκλήσεων και κινδύνων που απορρέουν από τον ψηφιακό μετασχηματισμό της ναυτιλιακής βιομηχανίας παρέχοντας καθοδήγηση και προστασία από τις απειλές και επιθέσεις στον κυβερνοχώρο, σε συνεργασία με την Κυπριακή Αρχή Ψηφιακής Ασφάλειας.
    22. ∆ημιουργία κατάλληλου περιβάλλοντος (”Research Innovation Shipping Environment” – “RISE”), μέσω της παροχής χρηματοδοτικών εργαλείων, για την ενθάρρυνση της έρευνας και της καινοτομίας στη ναυτιλία με την υποστήριξη του Ιδρύματος Έρευνας και Καινοτομίας.
    23. ∆ημιουργία κουλτούρας έρευνας και καινοτομίας στη ναυτιλιακή βιομηχανία μέσω στοχευμένων πρωτοβουλιών με στόχο τον εντοπισμό ευκαιριών και την ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων για αποτελεσματική αντιμετώπιση των τρεχουσών αναγκών και των προκλήσεων.
    24. Προώθηση ηλεκτρονικής εκπαίδευσης, ηλεκτρονικής κατάρτισης και ηλεκτρονικής μάθησης αξιοποιώντας τη διαθέσιμη τεχνολογία.
    25. Επιβολή υποχρέωσης των πλοιοκτητών/διαχειριστών να παρέχουν (αντί ή συμπληρωματικά με την καταβολή χρηματικών ποινών) συνεχή εκπαίδευση των ναυτικών επί του πλοίου, με ψηφιακά μέσα.
    26. ∆ημιουργία Συστήματος Ολοκληρωμένης ∆ιαχείρισης Ναυτικών (e-IMoSS) διαθέσιμο στον πλοίαρχο, στους πλοιοκτήτες και διαχειριστές του πλοίου που αποσκοπεί στην: Προώθηση της Κύπρου ως κέντρο διαιτησίας και διαμεσολάβησης σε ναυτιλιακές διαφορές σε συνεργασία με τον Παγκύπριο ∆ικηγορικό Σύλλογο, το Κυπριακό Κέντρο ∆ιαιτησίας και ∆ιαμεσολάβησης και την ναυτιλιακή παροχή περιεκτικής βάσης δεδομένων που βιομηχανία. θα καλύπτει όλα τα θέματα που σχετίζονται με την κατάρτιση, την πιστοποίηση και την στελέχωση των ναυτικών που υπηρετούν σε πλοία υπό Κυπριακή σημαία, και απλούστευση των διαδικασιών για δημιουργία καταλόγων πληρώματος, της εργοδότησης επί των πλοίων και τις αλλαγές πληρωμάτων με σκοπό την μείωση του διοικητικού άχθους αντικαθιστώντας, συνάμα, την αναγκαιότητα της τήρησης Ναυτολoγιού.
    27. Προώθηση της Κύπρου ως κέντρο διαιτησίας και διαμεσολάβησης σε ναυτιλιακές διαφορές σε συνεργασία με τον Παγκύπριο ∆ικηγορικό Σύλλογο, το Κυπριακό Κέντρο ∆ιαιτησίας και ∆ιαμεσολάβησης και την ναυτιλιακή παροχή περιεκτικής βάσης δεδομένων που βιομηχανία.
    28. ∆ιαφώτιση της κοινωνίας των πολιτών για τον ρόλο της ναυτιλίας και της γαλάζιας οικονομίας στη ζωή μας μέσα από στοχευμένες εκστρατείες.
    29. Προώθηση της διασφάλισης της αρχής της ισότητας και της διαφορετικότητας στο τομέα των ναυτικών και ναυτιλιακών επαγγελμάτων.
    30. Παροχή καθοδήγησης σε τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα για τη δημιουργία προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών που σχετίζονται με τη ναυτιλία και προώθηση συνεργειών με ακαδημαϊκά ιδρύματα, ερευνητικά κέντρα και τη ναυτιλιακή βιομηχανία.
    31. ∆ημιουργία θαλάσσιας και ναυτιλιακής κουλτούρας στους νέους μέσω έ ξ υ π ν ω ν – δ ι α δ ρ α σ τ ι κ ώ ν πρωτοβουλιών και στοχευμένων εκστρατειών που να απευθύνονται σε μαθητές της δημοτικής και μέσης εκπαίδευσης.
    32. ∆ημιουργία συνθηκών και ενθάρρυνσης της θαλάσσιας συνδεσιμότητας της Κύπρου με την ηπειρωτική Ευρώπη και με άλλες γειτονικές χώρες.
    33. Συνεχής ενίσχυση των μηχανισμών προστασίας και έγκαιρης αντιμετώπισης περιστατικών ρύπανσης και θαλάσσιων ατυχημάτων στο παράκτιο οικοσύστημα της Κύπρου.
    34. ∆ιαμόρφωση ολιστικού και αποτελεσματικού νομοθετικού και διοικητικού πλαισίου λειτουργίας Σκαφών Αναψυχής, δημόσιας και ιδιωτικής χρήσης.
    35. Στήριξη παράκτιου τουρισμού δημιουργώντας ένα βιώσιμο πλαίσιο για τα ακτοπλοϊκά επιβατικά σκάφη μέσω στοχευμένου Σχεδίου Κρατικής Ενίσχυσης (de minimis) που αποσκοπεί στη πρόληψη της ρύπανσης, στη βελτίωση της ασφάλειας και στη διευκόλυνση της πρόσβασης σε άτομα με μειωμένη κινητικότητα, συμβάλλοντας στους στόχους της Εθνικής Στρατηγικής Τουρισμού.



    ΣΧΟΛΙΑ