• Ναυτιλία

    «Χρυσή» χρονιά για τη διεθνή ναυτιλία το 2020, σύμφωνα με αναλυτές


    Το 2020 αναμένεται να είναι η καλύτερη χρονιά της τελευταίας πενταετίας για τη διεθνή ναυτιλία, όμως είναι μάλλον απίθανο να έχουμε έναν νέο «υπερ-κύκλο» όπως αυτός που είχε εμφανιστεί στα μέσα της δεκαετίας του 2000, σύμφωνα με τους αναλυτές των ναυτιλιακών αγορών.

    Ο Jonathan Chappell, αναλυτής της Evercore, τονίζει ότι, αναφορικά με τις προοπτικές για το 2020, η εταιρεία είναι «πολύ θετική» για τα τάνκερ, «θετική» για τα πλοία LNG και «συγκρατημένα αισιόδοξη» για το ξηρό φορτίο, αν και οι περισσότεροι είναι ακόμα πιο αισιόδοξοι για το ξηρό φορτίο.

    «Όλα έχουν να κάνουν με την προσφορά και τη ζήτηση. Τίποτα παραπάνω, τίποτα λιγότερο. Πιστεύουμε ότι η αύξηση της ζήτησης θα ξεπεράσει την επέκταση της δυναμικότητας των τάνκερ το 2020, όχι όμως στο ξηρό φορτίο», δήλωσε ο Chappell. Ο ίδιος εξήγησε πως οι προοπτικές είναι πολύ καλές για τα τάνκερ λόγω των περιορισμένων παραγγελιών και της επιβράδυνσης της αγοράς από το 2017, ενώ πρόσθεσε πως η αγορά θα επηρεαστεί και από τις επιβολή των κανονισμών του IMO για τις εκπομπές ρύπων, αν και δεν είναι σαφές πόσο μεγάλη θα είναι αυτή η επίπτωση.

    Η Evercore προβλέπει αύξηση των μέσων ημερήσιων τιμών ναύλωσης το 2020 κατά 46% για τα VLCCs, κατά 38% για τα suezmaxes, κατά 35% για τα aframaxes και κατά 27% για τα LR2. Όσον αφορά στο ξηρό φορτίο, προβλέπει αυξήσεις 17% για τα capesizes, 14% για τα panamaxes, 20% για τα supramaxes και 30% για τα handysizes.

    Ωστόσο, ο Chappell ξεκαθαρίζει πως μάλλον δεν θα πρέπει να περιμένουμε έναν «υπερ-κύκλο» όπως αυτόν που είδαμε από το 2003 ως το 2008, όταν ο δείκτης Baltic Exchange έφτασε ως και στις 11.689 μονάδες, πριν καταρρεύσει λόγω της ύφεσης έξι μήνες αργότερα μόλις στις 666 μονάδες. Τότε, εξήγησε, η αγορά προερχόταν από μία 20ετία περίπου ανεπαρκών επενδύσεων στα πλοία, ενώ άλλοι παράγοντες όπως η χρηματοπιστωτική κρίση στην Ασία, η αυξημένη ζήτηση πρώτων υλών στην Κίνα και η «φούσκα» των dot-com στις ΗΠΑ, βοήθησαν επίσης στον σχηματισμό εκείνου του «υπερ-κύκλου». Τέτοιοι παράγοντες δε συντρέχουν σήμερα, δεδομένης της δυναμικότητας των ναυπηγείων και της διαθεσιμότητας κεφαλαίων, και γι’ αυτό λογικά δεν θα έχουμε κάτι τέτοιο και το 2020, εκτιμά ο ίδιος.

    Όσον αφορά στο τι θα γίνει μετά το 2020, ο Chappell επεσήμανε πως κανείς δεν μπορεί να το ξέρει, γιατί αποτελούν μυστήριο οι προοπτικές των παραγγελιών νεότευκτων πλοίων έως το τέλος του 2021. Σημείωσε πως οι προοπτικές για το LNG δείχνουν «πραγματικά κακές», όμως ίσως παρουσιαστεί μία ισχυρή ανάκαμψη στο ξηρό φορτίο, αν και όλα θα ανατραπούν σε περίπτωση που σημειωθεί μία οικονομική ύφεση.

    Σε κάθε περίπτωση, η Evercore δεν θα προβεί σε προβλέψεις για μετά το 2020 μέχρι η φετινή χρονιά να ολοκληρωθεί και να φανεί η επίπτωση των νέων κανονισμών του ΙΜΟ στη διεθνή ναυτιλία.

    Από την πλευρά του, ο Randy Giveans, αναλυτής της Jefferies, εκτιμά πως οι τιμές το 2020 ίσως να είναι οι υψηλότερες από το 2008, καθώς η ζήτηση αναμένεται να είναι μεγαλύτερη από την προσφορά στην αγορά.

    «Αν και οι τιμές των τάνκερ του 2015 και του ξηρού φορτίου του 2010 θα είναι δύσκολο να ξεπεραστούν, όλοι οι άλλοι τομείς κάθε άλλης χρονιάς της περασμένης δεκαετίας αναμένεται να ξεπεραστούν το 2020», δήλωσε στο TradeWinds, προσθέτοντας ότι ο αντίκτυπος από τους νέους κανονισμούς του ΙΜΟ πιθανόν να οδηγήσει ακόμα πιο ψηλά τις τιμές.

    Πάντως, παρατήρησε πως ο εμπορικός πόλεμος μεταξύ ΗΠΑ και Κίνας είναι ένας «μπαλαντέρ» ως προς την πορεία των ναυτιλιακών αγορών την επόμενη χρονιά, αν και δήλωσε αισιόδοξος πως επειδή το 2020 είναι χρονιά εκλογών στις ΗΠΑ, θα υπάρξει κάποια εμπορική συμφωνία που θα βελτιώσει το κλίμα στις αγορές.



    ΣΧΟΛΙΑ