• Ναυτιλία

    Αναστάτωση στο Ρότερνταμ: Συσσώρευση χιλιάδων containers που συνδέονται με τη Ρωσία

    • Bloomberg
    Allard Castelein, διευθύνων σύμβουλος Port of Rotterdam

    Allard Castelein, διευθύνων σύμβουλος Port of Rotterdam


    Υπό κανονικές συνθήκες, το ολλανδικό λιμάνι του Ρότερνταμ λειτουργεί σαν μια μηχανή: εκατοντάδες πλοία έρχονται και φεύγουν κάθε μέρα, και δεκάδες χιλιάδες containers φορτώνονται και ξεφορτώνονται από αυτά.

    Ωστόσο, αυτή την στιγμή, οι κυρώσεις στη Ρωσία έχουν κάνει κουβάρι χιλιάδες εμπορευματοκιβώτια, αναφέρει ο επικεφαλής του λιμανιού σε συνέντευξη του, αποκαλύπτοντας μοναδικές πληροφορίες για το πώς η καρδιά της πραγματικής οικονομίας της Ευρώπης διαταράσσεται από τα μέτρα κατά της Μόσχας.

    Τα κουτιά, συνήθως μήκους 20 ή 40 ποδιών, τα οποία προορίζονται για τη χώρα που έχει πληγεί από τις κυρώσεις, χρειάζονται όλα προσεκτική επιθεώρηση για να επιβεβαιωθεί ότι η μετακίνησή τους δεν θα παραβιάσει κατά κάποιο τρόπο τις κυρώσεις αυτές, σύμφωνα με τον Διευθύνοντα Σύμβουλο του Λιμανιού του Ρότερνταμ, Allard Castelein.

    Πολλά πρακτορεία δίνουν επίσης μεγάλη προσοχή στα πλοία που προέρχονται από τη Ρωσία, και μεγάλος αριθμός τερματικών σταθμών εμπορευματοκιβωτίων και ναυτιλιακών εταιρειών έχουν επίσης δηλώσει ότι δεν θα διαχειρίζονται πλέον φορτία με προορισμό τη χώρα, μετά την εισβολή της στην Ουκρανία.

    «Μπορείτε απλώς να φανταστείτε τον εφιάλτη που έχουν προκαλέσει όλα αυτά», επισήμανε ο Castelein, 63 ετών, σε συνέντευξη που παραχώρησε από το γραφείο του στο World Port Center.

    Ακόμη και πριν από την εισβολή, οι παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού γενικά – και ειδικότερα στη βιομηχανία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων – μετά βίας είχαν ξεπεράσει το χάος που προκάλεσε ο Covid-19.

    Από τα χιλιάδες δέματα που φτάνουν με κάθε πλοίο, «αρκετές δεκάδες ή εκατοντάδες μπορεί να προορίζονται προς τη Ρωσία», είπε. «Πρέπει να τα απομονώσουμε, να τα ξεχωρίσουμε και μετά να γίνουν φυσικοί έλεγχοι σε αυτά πριν δοθούν οι εγκρίσεις για τον τελικό προορισμό τους».

    «Αυτή η διαδικασία επιφέρει περιορισμούς από άποψη φυσικού χώρου, ανθρώπινου δυναμικού και χρόνου», εξήγησε, προσθέτοντας ότι το λιμάνι έχει γεμίσει επί του παρόντος με 4.500 εμπορευματοκιβώτια που βρίσκονται στην άκρη για επιθεώρηση, μια εξαιρετικά δύσκολη κατάσταση. «Προσπαθούμε να κρατήσουμε αυτόν τον αριθμό όσο το δυνατόν χαμηλότερο, επειδή ο χώρος είναι περιορισμένος».

    Αύξηση της χωρητικότητας

    Ο Castelein επισήμανε ότι το λιμάνι είναι έτοιμο να δημιουργήσει πλεονάζουσα χωρητικότητα με τη δημιουργία μιας λεγόμενης περιοχής παραμονής, εάν ο αριθμός των εμπορευματοκιβωτίων που σχετίζονται με τη Ρωσία οδηγήσει σε πλήρες μπλοκάρισμα των τερματικών σταθμών.

    Οι ρωσικές επιχειρήσεις αποτελούν σημαντικό μέρος των λειτουργιών του λιμανιού, καθώς από τους περίπου 470 εκατομμύρια τόνους που μεταφορτώνονται μέσω της εγκατάστασης κάθε χρόνο, περίπου το 13% κατευθύνεται προς τη Ρωσία.

    Από όλα τα εμπορευματοκιβώτια που διέρχονται, το 10% συνδέεται με κάποιο τρόπο με τη χώρα, η οποία εξάγει μεταξύ άλλων προϊόντα όπως χάλυβας, χαλκός, αλουμίνιο και νικέλιο μέσω του ολλανδικού κόμβου. Όμως ένα σημαντικό μέρος του συνολικού όγκου του λιμανιού σχετίζεται με την ενέργεια.

    Επί του παρόντος, περίπου το 30% του ρωσικού αργού πετρελαίου, το 25% του υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) και το 20% των προϊόντων πετρελαίου και του άνθρακα, εισάγονται μέσω του Ρότερνταμ, σύμφωνα με την ιστοσελίδα του λιμανιού.

    Ο απογαλακτισμός

    Δεν υπάρχει επίσημη απαγόρευση κατά της αγοράς ρωσικών ενεργειακών αγαθών, αλλά οι ευρωπαϊκές κυβερνήσεις και εταιρείες αρχίζουν να απογαλακτίζονται από τις προμήθειες και «αυτό έχει κόστος», σύμφωνα με τον Castelein.

    “Πολλά από τα διυλιστήρια σε αυτήν την περιοχή έχουν ρυθμιστεί με ακρίβεια για την επεξεργασία του ρωσικού αργού πετρελαίου”, που σημαίνει ότι ακόμη και αν οι προμήθειες μπορούσαν να αντικατασταθούν, η αποδοτικότητα και οι αποδόσεις του καυσίμου μπορεί να μην είναι ίδιες, εξήγησε.

    Η ολλανδική κυβέρνηση λαμβάνει μέτρα για την αύξηση της ικανότητας εισαγωγής υγροποιημένου αερίου στην Ολλανδία βραχυπρόθεσμα. Η χωρητικότητα στον τερματικό σταθμό LNG στο λιμάνι, τον οποίο διαχειρίζονται οι Nederlandse Gasunie και Koninklijke Vopak NV, αναμένεται να αυξηθεί κατά 30%-40% πριν από το τέλος του έτους, δήλωσε ο Castelein.

    Αλλά τα δεινά του κλάδου ενέργειας δεν θα έχουν τελειώσει ακόμη και τότε.

    Εάν οι ευρωπαϊκές χώρες αρνηθούν να συμμορφωθούν με τις ρωσικές απαιτήσεις να πληρώσουν σε ρούβλια τις εξαγωγές φυσικού αερίου — το μεγαλύτερο μέρος των οποίων διοχετεύεται απευθείας στην ήπειρο — και το Κρεμλίνο στη συνέχεια σταματήσει τις εξαγωγές ενέργειας, «θα μπορούσαμε να βρεθούμε πολύ γρήγορα και εύκολα σε δεινή θέση” εκτίμησε. «Οι αποθήκες φυσικού αερίου δεν γεμίζουν, επομένως τα προβλήματα συνεχίζονται».

    Διαβάστε ακόμη:

    Κάτω από τα 100 δολάρια το πετρέλαιο – Διακυμάνσεις στις τιμές του φυσικού αερίου



    ΣΧΟΛΙΑ