• Ναυτιλία

    Αυξάνεται ο στόλος των τάνκερ, αυξάνονται και τα κέρδη για το ρωσικό πετρέλαιο

    • NewsRoom


    Στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων σχεδόν δώδεκα μηνών έχει υποχωρήσει, σύμφωνα με traders και ναυτιλιακές πηγές, το κόστος αποστολής ρωσικού αργού πετρελαίου προς τα κινεζικά και ινδικά διυλιστήρια χάρη στην αύξηση του αριθμού των πλοίων που καλύπτουν τα συγκεκριμένα δρομολόγια.

    Όπως μεταδίδει το πρακτορείο Reuters, η άφιξη νέων «παικτών», που δουλεύουν εκτός της αρμοδιότητας των δυτικών κυβερνήσεων, επιτρέπει στις ρωσικές εταιρείες να κερδίσουν περισσότερα από το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων ανά βαρέλι που είχαν σκοπό να επιβάλουν στη Ρωσία μέσω κυρώσεων οι ΗΠΑ και οι σύμμαχοί τους. Σημαίνει επίσης ότι η επιβολή του ανώτατου ορίου τιμών θα έχει περιορισμένο αντίκτυπο στα ρωσικά έσοδα.

    Την Πέμπτη, οι ΗΠΑ επέβαλαν τις πρώτες κυρώσεις σε ιδιοκτήτες τάνκερ που μετέφεραν ρωσικό πετρέλαιο πάνω από το πλαφόν -σε έναν με έδρα την Τουρκία και έναν στα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα-, σε μια προσπάθεια να κλείσουν τα κενά στον μηχανισμό που σχεδιάστηκε να τιμωρήσει τη Μόσχα για τον πόλεμο στην Ουκρανία.

    Οι χώρες της Ομάδας των Επτά (G7) επέβαλαν κυρώσεις τον Δεκέμβριο του 2022 που απαγορεύουν σε ναυτιλιακές ή ασφαλιστές που εδρεύουν σε χώρες μέλη να προσφέρουν υπηρεσίες για τη διευκόλυνση των εξαγωγών ρωσικού πετρελαίου όταν η τιμή είναι πάνω από 60 δολάρια ανά βαρέλι. Οι κυρώσεις δεν ισχύουν για ναυτιλιακές εταιρείες ή ασφαλιστές από άλλες χώρες, ανεξαρτήτως τιμής.

    Όταν επιβλήθηκαν οι κυρώσεις, οι περισσότεροι από τους πλοιοκτήτες και τα πλοία που εμπλέκονται στο συγκεκριμένο εμπόριο ήταν από τη Δύση. Αν η τιμή του πετρελαίου ήταν πάνω από 60 δολάρια εκείνη την εποχή, οι κυρώσεις θα είχαν διαταράξει σοβαρά τις ρωσικές εξαγωγές. Ωστόσο, η τιμή για το μεγαλύτερο μέρος του ρωσικού πετρελαίου αυξήθηκε πάνω από 60 δολάρια μόλις τον Ιούλιο, πράγμα που σήμαινε ότι traders, ναυτιλιακές εταιρείες και Ρώσοι εξαγωγείς είχαν μήνες για να προετοιμαστούν.

    Κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, οι traders που ήταν πρόθυμοι να εκτελέσουν τα συγκεκριμένα δρομολόγια κοίταξαν να μαζέψουν παλαιότερα δεξαμενόπλοια, ενώ άλλα τάνκερ εγγράφηκαν εκ νέου σε χώρες που δεν επέβαλαν κυρώσεις.

    Ο αριθμός των δεξαμενόπλοιων που αποτελούν μέρος του λεγόμενου στόλου «φάντασμα» υπολογίζεται σε 535 πλοία με μέση ηλικία τα 23 χρόνια, σύμφωνα με ανάλυση της ναυτιλιακής πλατφόρμας Lloyd’s List Intelligence, η οποία προσθέτει ότι τα 2/3 αυτών των δεξαμενόπλοιων δεν φαίνεται να έχουν ασφαλιστική κάλυψη.

    «Όσο οι κυβερνήσεις χρησιμοποιούν χρηματοοικονομικές και τεχνικές υπηρεσίες και τη ναυτιλία ως εργαλείο εξωτερικής πολιτικής στην προσπάθειά τους να ελέγξουν το εμπόριο, θα υπάρχουν και άνθρωποι που θα κοιτούν να ξεφεύγουν από την εμβέλεια των νόμων αυτών και να συνεχίσουν τις συναλλαγές τους», ανέφερε στο Reuters ο Mike Salthouse, επικεφαλής εξωτερικών υποθέσεων στην κορυφαία εταιρεία ασφάλισης πλοίων NorthStandard.

    Περισσότερα κέρδη για τους Ρώσους

    Τα πλοία που είναι πρόθυμα να πλεύσουν φορτωμένα με ρωσικό πετρέλαιο είναι τόσο πολλά που οι ναύλοι έχουν μειωθεί. Γεγονός που εξασφαλίζει ακόμη περισσότερα έσοδα για τους Ρώσους παραγωγούς. Οι πωλητές ρωσικού αργού των Ουραλίων εξοικονομούν περίπου 7 δολάρια ανά βαρέλι στους ναύλους φέτος το φθινόπωρο σε σύγκριση με τον περασμένο χειμώνα λίγο μετά την επιβολή του ανώτατου ορίου τιμών, σύμφωνα με traders και υπολογισμούς του Reuters.

    Αυτό σημαίνει ότι οι εξαγωγείς κερδίζουν περίπου 70 δολάρια ανά βαρέλι από το πετρέλαιο που φορτώνεται στα λιμάνια της Βαλτικής, σύμφωνα με υπολογισμούς του Reuters – πολύ περισσότερα από το ανώτατο όριο των 60 δολαρίων.

    Όταν οι τιμές του πετρελαίου είχαν φτάσει τον Σεπτέμβριο στο «πικ» τους για φέτος, στα 97 δολάρια/βαρέλι, οι Ρώσοι εξαγωγείς κέρδιζαν έως και 79 δολάρια/βαρέλι.

    Οι ναύλοι για τις αποστολές ρωσικού αργού των Ουραλίων στην Ασία για τα φορτία του Οκτωβρίου υποχώρησαν στα χαμηλότερα επίπεδα που έχουν καταγραφεί από την ώρα που επιβλήθηκε το ανώτατο όριο τιμής, ανέφεραν traders.

    Το κόστος μετακίνησης ενός τάνκερ 100.000 τόνων από τα λιμάνια της Βαλτικής στην Ινδία μειώθηκε σε 4,8-5,2 εκατομμύρια δολάρια (περίπου 7 δολάριαβαρέλι) για τον Οκτώβριο, σύμφωνα με τους traders, από περισσότερα από 15 εκατομμύρια δολάρια (περίπου 14 δολάρια/βαρέλι) που ήταν στις αρχές του 2023, μετά την εισαγωγή του πλαφόν.

    Οι ναύλοι έχουν επίσης μειωθεί αφότου η Ρωσία συμφώνησε να μειώσει τις εξαγωγές πετρελαίου κατά 300.000 βαρέλια την ημέρα, παράλληλα με τον ΟΠΕΚ+ και τη Σαουδική Αραβία.

    Παρόλα αυτά, η Ρωσία εξάγει φέτος σχεδόν 5 εκατομμύρια βαρέλια αργού την ημέρα. Ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας δήλωσε την Πέμπτη ότι οι συνολικές εξαγωγές πετρελαίου και καυσίμων της Ρωσίας εκτινάχθηκαν στα 7,6 εκατομμύρια βαρέλια την ημέρα τον Σεπτέμβριο.

    Το κόστος μεταφοράς για ένα φορτίο αργού των Ουραλίων 140.000 τόνων από το Νοβοροσίσκ στη Μαύρη Θάλασσα στην Ινδία ήταν κατά μέσον όρο γύρω στα 4,1-4,2 εκατομμύρια δολάρια ανά ταξίδι τον Οκτώβριο, σύμφωνα με ναυτιλιακές πηγές και traders, από περίπου 5 εκατομμύρια δολάρια κατά τους καλοκαιρινούς μήνες.

    Τα δρομολόγια εκτελούν ναυτιλιακές που είναι εγγεγραμμένες στη Μέση Ανατολή, την Αφρική, την Κίνα, τη Λατινική Αμερική, ακόμη και στη Ρωσία, σύμφωνα με τους traders.

    «Βλέπουμε πολλά νέα ονόματα στη ναυτιλία με στόλους δεξαμενόπλοιων», προσθέτει ένας άλλος trader.

    Διαβάστε επίσης

    Rogers Communications: Νέα «βεντέτα» σε μια από τις πλουσιότερες οικογένειες του Καναδά

    Porsche: 242.722 πωλήσεις!



    ΣΧΟΛΙΑ