Σήμερα, περισσότερο από ποτέ, θεωρείται αναγκαίο να προχωρήσουν δημόσια έργα καθώς, λόγω κορονοϊού, η οικονομία της χώρας κινδυνεύει να βυθιστεί σε μεγάλη ύφεση και αυτό ήταν το βασικό θέμα της χθεσινής τηλεδιάσκεψης που πραγματοποιήθηκε μεταξύ του πρωθυπουργού, Κυριάκου Μητσοτάκη, της ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και των επικεφαλής των 5 μεγαλύτερων κατασκευαστικών ομίλων.
Σύμφωνα με πληροφορίες ο κ. Μητσοτάκης ο οποίος ενημερώνεται τακτικά για το τι συμβαίνει στον κατασκευαστικό κλάδο και στους σημαντικούς διαγωνισμούς, όπως π.χ. αυτόν για τη γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, εμμέσως πλην σαφώς, ζήτησε χθες από τους κατασκευαστές «να πάψουν να διοχετεύουν την ενέργειά τους στις ενστάσεις» αλλά να επικεντρωθούν στο πως θα υλοποιηθούν τα έργα.
Η κυβέρνηση έχει αποφασίσει να προχωρήσει σε αλλαγές του θεσμικού πλαισίου παραγωγής των δημοσίων έργων με στόχο την επιτάχυνση των διαγωνισμών. Στο πλαίσιο αυτό ζητήθηκε επίσης από τους κατασκευαστές να κάνουν τις προτάσεις τους ώστε να επιτευχθεί η μέγιστη δυνατή συναίνεση και να αποφευχθεί το επόμενο διάστημα το φαινόμενο των ατέρμονων ενστάσεων στις οποίες κατέφυγαν οι τεχνικές εταιρείες στους λιγοστούς διαγωνισμούς που έχουν προκηρυχθεί τα τελευταία χρόνια.
Εκτός από τον επικεφαλής της κυβέρνησης και τους στενούς του συνεργάτες, τον υπουργό Υποδομών Κώστα Καραμανλή και τον γενικό γραμματέα Υποδομών Γιώργο Καραγιάννη, στην τηλεδιάσκεψη, που ήταν προγραμματισμένη για τη Δευτέρα, αλλά έγινε τελικά χθες, λόγω φόρτου εργασίας του πρωθυπουργού, συμμετείχε ο πρόεδρος του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΤΕΕ) Γιώργος Στασινός.
Από την πλευρά των κατασκευαστών ήταν οι διευθύνοντες σύμβουλοι των Ελλάκτωρ ΕΛΛΑΚΤΩΡ 0% 2,60 , ΓΕΚ Τέρνα ΓΕΚΤΕΡΝΑ 0,80% 17,68, ΑΒΑΞ, Μέτκα ΜΥΤΙΛ 0% 36,70 και Ιντρακάτ ΙΝΚΑΤ -0,60% 4,95, Αναστάσιος Καλλιτσάντσης, Γιώργος Περιστέρης, Κωνσταντίνος Μιτζάλης, Ευάγγελος Μυτιληναίος και Πέτρος Σουρέτης αντίστοιχα.
Το υπουργείο Υποδομών το επόμενο διάστημα θα προωθήσει νομοσχέδιο το οποίο θα περιλαμβάνει αλλαγές στον ισχύοντα νόμο για τις δημόσιες συμβάσεις (ν. 4412/2016). Μεταξύ των μέτρων που συζητούνται είναι και η ένταξη των μεγάλων έργων υποδομής στο νόμο περί στρατηγικών επενδύσεων προκειμένου να επιταχύνεται η διαδικασία των αδειοδοτήσεων. Άλλες ρυθμίσεις θα αφορούν τη διαδικασία αξιολόγησης και επίβλεψης των έργων, τα τιμολόγια κ.λ.π.
Γεγονός είναι ότι για μεγάλο χρονικό διάστημα και εν μέσω της οικονομικής κρίσης που διαρκεί από το 2009 τα δημόσια έργα που δημοπρατήθηκαν ήταν ελάχιστα, ενώ το όλο σύστημα παραγωγής έργων δείχνει προβληματικό, αφού για να ωριμάσει κάποιο μεγάλο έργο απαιτούνται πολλά χρόνια.
Ακόμα και όταν τα έργα δημοπρατούνται η διαδικασία για την ανάθεσή τους επίσης διαρκεί χρόνια, εξαιτίας, μεταξύ άλλων, της προχειρότητας στον σχεδιασμό τους, που αφήνει εξαιρετικά μεγάλο περιθώριο για προσφυγές των διαγωνιζόμενων. Η κατάσταση επιδεινώνεται καθώς η οικονομική κρίση έχει δημιουργήσει σοβαρά προβλήματα σε πολλές τεχνικές εταιρείες, οι οποίες επιδίδονται μεταξύ τους σε ένα ανηλεή πόλεμο και επίσης καταφεύγουν σε μεγάλες εκπτώσεις προκειμένου να αναλάβουν τα λιγοστά έργα που δημοπρατούνται, ένας φαύλος κύκλος δηλαδή με θύματα τα ίδια τα έργα.
Από την πλευρά του ο υπουργός Υποδομών έχει δηλώσει πρόσφατα ότι «πρέπει να κάνουμε αυτό που επιτυχώς κάνουν και άλλες χώρες, δηλαδή ρίχνουν χρήματα εκεί που ο πολλαπλασιαστής για την οικονομία είναι πολύ μεγάλος», εξηγώντας ότι αυτό αφορά τα μεγάλα έργα υποδομών.
Όπως επίσης έχει πει ο σχεδιασμός είναι η επιτάχυνση των διαδικασιών με αναθεώρηση του ν.4412 και η επανεξέταση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή ζητημάτων μη συμβατών κρατικών ενισχύσεων.