• Business

    Πράσινα λεωφορεία: Τι θα γίνει με τους άγονους διαγωνισμούς – Γιατί κόπηκε η Πετρόπουλος

    Θεόδωρος Αναγνωστόπουλος, CEO «Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ», Ιωάννης Πετρόπουλος, Μέτοχος «Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ»

    Θεόδωρος Αναγνωστόπουλος, CEO «Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ», Ιωάννης Πετρόπουλος, Μέτοχος «Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ»


    Για δεύτερη φορά ο ευρωπαϊκός βραχίονας της κινεζικής Build Your Dream (BYD), που έχει ως επίσημο αντιπρόσωπο στη χώρα μας την Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ, κόβεται από τον διαγωνισμό του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών για την απόκτηση πράσινων λεωφορείων.

    Αναλυτικότερα, όπως αναφερόταν σε χθεσινή απόφαση του υπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστου Σταϊκούρα, η προσφορά της εταιρείας BYD ELECTRIC BUS & TRUCK HUNGARY KFT, δεν έγινε αποδεκτή από την αρμόδια επιτροπή αξιολόγησης.

    Στην απόφαση αναφέρεται ότι η τεχνική προσφορά της κινεζικής εταιρείας για το τέταρτο τμήμα του διαγωνισμού ήταν μη παραδεκτή με αποτέλεσμα να μην προχωρήσει το υπουργείο στο άνοιγμα της οικονομικής προσφοράς.

    Η εξέλιξη αυτή φαίνεται πως δεν επηρέασε σημαντικά την πορεία της χθεσινής διαπραγμάτευσης της τιμής της εισηγμένης.

    Πιο συγκεκριμένα, η μετοχή μέχρι την ώρα του δημοσιεύματος από το mononews η μετοχή σημείωνε υψηλό 52 εβδομάδων, δηλαδή στα 9,70 ευρώ, ενώ στο κλείσιμο της ημέρας αυτή ανήλθε στα 9,66 ευρώ.

    Να αναφέρουμε σε αυτό το σημείο ότι υπάρχει φημολογία σχετικά με το ενδεχόμενο πώλησης της εισηγμένης από τους αδελφούς Πετρόπουλου, η οποία οδηγεί τη μετοχή να πραγματοποιεί ανοδικό ράλι για περίπου δύο εβδομάδες. Αξίζει να σημειωθεί ότι η φημολογία αυτή δεν έχει διαψευστεί από τη διοίκηση της εισηγμένης.

    Τι απαντά το υπουργείο για την πορεία του διαγωνισμού

    Η εξέλιξη αυτή αφήνει αλγεινή γεύση για την πορεία του διαγωνισμού, καθώς μόνο τα τρία από τα πέντε τμήματα προχωρούν. Επομένως, από τα αρχικά 750 πράσινα λεωφορεία θα καταφθάσουν εντός του 2024 μόλις 500 οχήματα.

    Το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού βγήκε άγονο, καθώς ήρθε αντιμέτωπο με το σημαντικότερο πρόβλημα των δημοπρατήσεων που είναι οι προσφυγές. Πιο συγκεκριμένα, οι εταιρείες Mercedes Benz και Solaris είχαν προσφύγει στην ΕΑΔΗΣΥ, ενώ στη συνέχεια η πρώτη απευθύνθηκε και στο ΣτΕ.

    Προβλήματα, όμως, δημιούργησε και η BYD καθώς δε φάνηκε να δέχεται εύκολα τον αποκλεισμό της από το πέμπτο τμήμα του διαγωνισμού και η Πέτρος Πετρόπουλος προσέφυγε ανεπιτυχώς στην ΕΑΔΗΣΥ.

    Πηγές του υπουργείου Υποδομών που έχουν πολύ καλή γνώση της διαγωνιστικής διαδικασίας, αναφέρουν στο mononews, ότι τα λεωφορεία από τα δύο άγονα σχήματα θα μεταφερθούν στο νέο διαγωνισμό για επιπλέον νέα λεωφορεία, ενώ όσον αφορά την τεχνολογία δηλώνουν ότι θα είναι όλα ηλεκτρικά.

    Πρόκειται για τη Β’ Φάση προμήθειας νέων οχημάτων, η οποία ετοιμάζεται αυτή την περίοδο και θα τρέξει πλην απροόπτου εντός του α’ εξαμήνου του έτους.

    Το «δις εξαμαρτείν» της BYD

    Η BYD ELECTRIC BUS & TRUCK HUNGARY KFT είχε υποβάλει τη μοναδική προσφορά για το πέμπτο τμήμα του διαγωνισμού για την προμήθεια νέων πράσινων λεωφορείων με στόχο την ενίσχυση των στόλων του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ.

    Το συγκεκριμένο τμήμα, το οποίο ήταν το μοναδικό που παρέμενε «κολλημένο», δηλαδή χωρίς προσωρινό ανάδοχο, αφορούσε στην απόκτηση 100 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων και είχε κοστολογηθεί στα 45 εκατ. Ευρώ.

    Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός είχε προκηρυχθεί από το Νοέμβριο του 2021 και μέχρι τις αρχές του 2023 είχαν υποβάλει προσφορές και τρεις άλλες εταιρείες εκτός από τη BYD.

    Αυτές ήταν οι εξής:

    • VAN HOOL ERGOTRAK ASSOCIATION,
    • IRIZAR E-MOBILITY, S.L και
    • IVECO FRANCE SAS

    Ωστόσο, δεν ανανέωσαν τις προσφορές τους και η μοναδική εταιρεία που το έκανε ήταν  BYD με αποτέλεσμα να προαλείφεται για ανάδοχος του εν λόγω τμήματος. Εν τούτοις, η εταιρεία είχε ήδη κοπεί στο πέμπτο τμήμα του ίδιου διαγωνισμού λόγω κενών στον τεχνικό φάκελο, και πηγές του υπουργείου είχαν αναφέρει στο mononews ότι για να μη γίνει το ίδιο και στο τέταρτο τμήμα, είχαν ζητηθεί διευκρινίσεις όσον αφορά τον τεχνικό φάκελο. Όπως φάνηκε και χθες αυτές δε στάλθηκαν ποτέ ή δεν έπεισαν την επιτροπή αξιολόγησης.

    Οι ίδιες πηγές που αποκαλύπτουν τη μοίρα των άγονων διαγωνισμών προσθέτουν σχετικά με τη στάση της BYD:

    «Πράγματι κόπηκε η προσφορά γιατί η επιτροπή εντόπισε ζητήματα στα χαρτιά. Επειδή υπήρχε προηγούμενη ένσταση για το τμήμα 5 και στη συνέχεια η διαδικασία απόφασης στο Ελεγκτικό Συνέδριο, η επιτροπή είχε «παγώσει» την αξιολόγηση και συνέχισε μετά την έκδοση της απόφασης».

    Καμπανάκια σε Ευρώπη και Κίνα: Ελαττωματικά λεωφορεία και προβλήματα υγείας

    Αξίζει να αναφερθεί ότι από τις αρχές του 2022 το mononews είχε αναδείξει σε σειρά ρεπορτάζ του τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν τα λεωφορεία της BYD στην Ολλανδία, αλλά και την επιβάρυνση στην υγεία των κατοίκων κινεζικών πόλεων, κοντά στις οποίες είχε εργοστάσια η κινεζική εταιρεία.

    Ξεκινώντας από την Ευρώπη και πιο συγκεκριμένα από τα τέλη του 2020 τα 259  ελαττωματικά ηλεκτρικά λεωφορεία της BYD είχαν ξεσηκώσει θύελλα  από τα εργατικά σωματεία και τους οδηγούς λεωφορείων στην Ολλανδία.

    Το mononews είχε φέρει στην επιφάνεια ρεπορτάζ των ολλανδικών μέσων  De Stentor και PV Magazine, στα οποία αναφερόταν τα εν λόγω λεωφορεία παρουσίαζαν αρκετές επικίνδυνες δυσλειτουργίες. Αυτές ήταν η χαλασμένη θέρμανση, οι άβολες θέσεις για τους οδηγούς, ενώ τα τιμόνια έστριβαν αυτόματα αριστερά και δεξιά χωρίς να έχει δοθεί σχετική εντολή.

    Μάλιστα, σε απάντηση του προς ερώτημα του mononews, ο Διευθύνων Σύμβουλος της Keolis (σ.σ. Η εταιρεία που προμήθευσε τα λεωφορεία στην Ολλανδία), Alex Rentier, είχε επιβεβαιώσει τα παραπάνω προβλήματα.

    Χαρακτηριστικές ήταν, επίσης, οι αντιδράσεις του μεγαλύτερου εργατικού σωματείου της χώρας (FNV), όσο και των επαγγελματιών οδηγών, οι οποίοι δήλωναν ότι όταν άκουγαν πως θα οδηγούσαν τα κινεζικά λεωφορεία δε δίσταζαν να εκφράσουν τον τρόμο τους.

    Μεταφερόμαστε τώρα στην Άπω Ανατολή και στη βάση της BYD, που είναι η Κίνα, στην οποί η εταιρεία  έρχεται αντιμέτωπη με κατηγορίες προβλήματα στη χώρα που έχει την έδρα της. Μάλιστα, όπως είχε αναφερθεί σε αναφορές της Goldman Sachs, η εταιρεία εγκαλείται σχετικά με τα προβλήματα υγείας που φέρονται να προκαλούν τα «φουγάρα» της στους κατοίκους των τριγύρω περιοχών.

    Αναλυτικότερα το report  που «καίει» τη BYD βασίζεται σε έρευνες που αναφέρουν ότι εργοστάσια της BYD στην πόλη της Τσανγκσά προκαλούν προβλήματα υγείας στους κατοίκους των τριγύρω περιοχών.

    Στην ανάλυση γίνεται λόγος για ρινορραγίες, ενώ αποκαλύπτεται ότι εκπέμπονται ουσίες οι οποίες ενδέχεται να προκαλούν καρκίνο, μεταλλάξεις, ερεθισμούς και αναιμία.

    Διαβάστε επίσης:

    Πέτρος Πετρόπουλος ΑΕΒΕ: Νέο πλήγμα από το Υπουργείο Υποδομών – Κόπηκε από τον διαγωνισμό για τα πράσινα λεωφορεία

    Τα 4 μεγάλα έργα που θα λύσουν το συγκοινωνιακό πρόβλημα της Αττικής

    Λεωφορεία: Πού βρίσκονται οι διαγωνισμοί των 800 εκατ. ευρώ που τρέχει το υπουργείο Υποδομών και ο ΟΑΣΑ



    ΣΧΟΛΙΑ