• Business

    Πώς Motor Oil και HELLENiQ ENERGY μετατρέπουν την Ελλάδα σε ενεργειακό hub

    • NewsRoom
    Γιάννης Βαρδινογιάννης (Motor Oil) - Ανδρέας Σιάμισιης (Helleniq Energy)

    Γιάννης Βαρδινογιάννης (Motor Oil) – Ανδρέας Σιάμισιης (Helleniq Energy)


    Επενδύσεις που ξεπερνούν τα 10 δισ. ευρώ σε έργα ενεργειακής μετάβασης σχεδιάζουν μέχρι το 2030 η Motor Oil και η HELLENiQ ENERGY, μετατρέποντας έτσι την Ελλάδα σε ένα ενεργειακό hub για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη.

    Μεταξύ των «πράσινων» σχεδίων των δύο μεγάλων διυλιστηρίων περιλαμβάνονται επενδύσεις στην ανάπτυξη Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας (ΑΠΕ), αλλά και άλλες σε τομείς όπως η δέσμευση άνθρακα, η παραγωγή υδρογόνου αλλά και άλλων καυσίμων χαμηλού αποτυπώματος άνθρακα.

    Η συνεισφορά αλλά και τα νέα σχέδια της Motor Oil και της HELLENiQ ENERGY στην ελληνική οικονομία, βρίσκεται στο επίκεντρο δημοσιεύματος των Sunday Times. Οι δύο μεγάλες εξαγωγικές εταιρείες (με το μεγαλύτερο ποσοστό του ετήσιου τζίρου να προέρχεται από τις εξαγωγές), πρόσφεραν σημαντικά έσοδα στον ετήσιο προϋπολογισμό ήδη από την περίοδο της οικονομικής κρίσης, ενώ δεν χρειάστηκαν ποτέ διάσωση, φροντίζοντας παράλληλα -στο πλαίσιο της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης- να δείχνουν έμπρακτα τη στήριξή τους σε ευάλωτες ομάδες (δωρεάν πετρέλαιο σε νοσοκομεία και σχολεία, επιδότηση στην αντλία για το πετρέλαιο θέρμανσης).

    Κατά τη διάρκεια της εξόδου της Ελλάδας από την κρίση, οι δύο ελληνικές βιομηχανίες διύλισης πετρελαίου συνεισέφεραν 1,9 δισ. ευρώ σε εταιρικούς φόρους, ενώ αξιοποίησαν το υψηλό επίπεδο κατάρτισης του εργατικού δυναμικού τους, σε συνδυασμό με συνεχείς αναβαθμίσεις των εγκαταστάσεων, για να καταφέρουν να παραμείνουν ανταγωνιστικές, εξάγοντας τα προϊόντα τους σε όλο τον κόσμο, κόντρα και σε «παίκτες» χαμηλού κόστους από χώρες όπως η Τουρκία.

    Όταν το Grexit – αναφέρουν οι Sunday Times – βρισκόταν στην ημερήσια διάταξη και η ανάγκη μετασχηματισμού του οικονομικού μοντέλου παρουσιαζόταν ως επιτακτική (υπερβολική στήριξη σε Τουρισμό και ναυτιλιακή βιομηχανία), οι διοικούντες τον 6ο μεγαλύτερο τομέα διύλισης στην Ευρώπη (πίσω μόνο από παραδοσιακές δυνάμεις όπως η Γαλλία, η Γερμανία, η Ισπανία και η Βρετανία) είχαν ήδη χαράξει την πορεία προς ένα μέλλον ενεργειακής μετάβασης, όπου ζητούμενο είναι η στροφή σε φιλικές προς το περιβάλλον πηγές, όπως το υδρογόνο, η ηλιακή και η αιολική ενέργεια.

    Εδώ και 20 χρόνια η διύλιση πετρελαίου αντιπροσωπεύει το 25-35% των ελληνικών εξαγωγών. Ο κλάδος είναι ένας από τους μεγαλύτερους εργοδότες της χώρας, παρέχοντας σχεδόν 7.000 εξειδικευμένες θέσεις εργασίας, οι οποίες έρχονται να προστεθούν στις χιλιάδες άλλες μέσω εργολάβων και εταιρειών παροχής υπηρεσιών.

    Τα τελευταία 15 χρόνια, τα ελληνικά διυλιστήρια έχουν επενδύσει περισσότερα από 8,8 δισεκατομμύρια ευρώ σε μια υπερσύγχρονη βιομηχανία ικανή να προσαρμοστεί στο ρευστό διεθνές γεωπολιτικό και ενεργειακό περιβάλλον, ενώ ο ο κλάδος πρωτοστατεί στη στροφή της Ελλάδας προς τις Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας, ελέγχοντας το 20% περίπου της συνολικής εγκατεστημένης δυναμικότητας ΑΠΕ.

    Λαμβάνοντας υπ’ όψιν ότι οι επενδύσεις σε εγκαταστάσεις διύλισης πετρελαίου όχι μόνο θα συνεχιστούν αλλά και θα αυξηθούν τις επόμενες δεκαετίες (τουλάχιστον μέχρι το 2045 βάσει πρόσφατης έκθεσης του OPEC), τα ελληνικά διυλιστήρια αποκτούν διττό ρόλο τόσο στην ενεργειακή θωράκιση της Ελλάδας όσο και στη μετατροπή της σε ενεργειακό hub. Κάτι ανάλογο συμβαίνει και με τις βιομηχανίες άνθρακα στη Βόρεια Ευρώπη με τις ευλογίες φυσικά των κυβερνήσεων -ειδικά μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία και τον ενεργειακό εκβιασμό της Gazprom τον χειμώνα του 2022.

    Τις επόμενες δεκαετίες Motor Oil και HELLENiQ ENERGY, διατηρώντας και εξελίσσοντας το οικοσύστημα εξειδικευμένων μηχανικών, επιστημόνων, τεχνικών και παρόχων υπηρεσιών που διαθέτουν, σε συνδυασμό με τις μεγάλες επενδύσεις σε ΑΠΕ και τις σύγχρονες μονάδες διύλισης, θα συνεχίσουν να αποτελούν στήριγμα για την ελληνική οικονομία. Από τη στιγμή που στην εξίσωση μπαίνουν οι υψηλές πτήσεις του Τουρισμού, η παραδοσιακά ισχυρή ναυτιλία και η είσοδος πανίσχυρων οικονομικών funds –αρχής γενομένης από τις τράπεζες– μετά την επανάκτηση της επενδυτικής βαθμίδας, το μείγμα ανάπτυξης που προκύπτει, επιβεβαιώνει όσους υποστηρίζουν ότι «η ελληνική οικονομία στηρίχθηκε από τον τομέα του πετρελαίου και του φυσικού αερίου σε όλες τις πιο σκοτεινές ημέρες της» και θα συνεχίσει να το κάνει και στις «πιο λαμπρές στιγμές» που έρχονται.

    Διαβάστε επίσης

    Ανδρέας Σιάμισιης (ΕΛΠΕ): Πιο κοντά το 1 GW στις ΑΠΕ- Στο μόνιτορ και το βουλγαρικό διυλιστήριο

    Motor Oil: «Πράσινες» επενδύσεις 4 δισ. έως το 2030 – Ο ρόλος της MORE

    UBS για Motor Oil: Πώς είδε τους στόχους του Ομίλου για το 2030



    ΣΧΟΛΙΑ