• bloomberg
    Sponsored by

    Bloomberg

    Ανάρπαστα αλεύρι και μαγιά – Τριψήφια ποσοστά αύξησης στις πωλήσεις έφερε η καραντίνα

    • Bloomberg

    Image by Rudy and Peter Skitterians from Pixabay


    Η τέχνη της παρασκευής ψωμιού στο σπίτι, αν και δεν είχε χαθεί ακριβώς, είχε πέσει σε παρακμή τα τελευταία χρόνια. Κατάσταση που ήρθε να ανατρέψει η… καραντίνα!

    Σήμερα, όμως, με περισσότερους από 9 στους 10 Αμερικανούς να βρίσκονται υποχρεωτικά στο σπίτι, λόγω της συνεχιζόμενης πανδημίας, φαίνεται ότι όλο και περισσότεροι ξετρυπώνουν καταχωνιασμένες, παλιές συνταγές για ψωμιά, γλυκά, μπισκότα και κέικ. Κατά συνέπεια, τα βασικά υλικά που χρειαζόμαστε για να ζυμώσουμε έχουν γίνει δυσεύρετα στις μέρες μας, αφού οι υδατάνθρακες είναι, όπως και να το κάνουμε, φαγητό… παρήγορο.

    Σύμφωνα με στοιχεία της Nielsen για την αμερικανική αγορά, οι πωλήσεις μαγιάς εμφάνισαν αύξηση 457% σε σχέση με πέρυσι την εβδομάδα που έληξε στις 28 Μαρτίου. Αντιστοίχως, οι πωλήσεις στο αλεύρι αυξήθηκαν κατά 155%, στο baking powder κατά 178%, στο βούτυρο κατά 73% και στα αυγά κατά 48%.

    Οι Αμερικανοί «ζυμώνουν στο σπίτι περισσότερο από ποτέ», λέει η Κέλι Όλσον, εκπρόσωπος της Red Star Yeast.

    Η εταιρεία υποστηρίζει ότι δεν περίμενε αυτήν την αύξηση της ζήτησης και πως κάνει ό,τι μπορεί για να γεμίσει τα άδεια ράφια των καταστημάτων.

    Οι αλευρόμυλοι δεν έμειναν ούτε αυτοί έξω από τον… χορό. Η Central Milling, με εγκαταστάσεις στη Γιούτα και την Καλιφόρνια, αναφέρει στην ιστοσελίδα της ότι λόγω της σημαντικής αύξησης των online παραγγελιών, κάποια προϊόντα είναι σε έλλειψη.

    Η Bob’s Red Mill, εταιρεία με έδρα το Όρεγκον, γνωστή για τη μεγάλη ποικιλία δημητριακών και αλεύρων που διαθέτει, αναφέρει και αυτή στο site της ότι παρατηρείται πρωτοφανής αύξηση της ζήτησης.

    Η Hopkinsville Milling, με έδρα το Κεντάκι, συσκευάζει διπλάσιες ποσότητες αλεύρι από το κανονικό, σύμφωνα με τον πρόεδρο της εταιρείας, Ρόμπερτ Χάρπερ. «Ο κόσμος έχει ελεύθερο χρόνο και προσπαθεί να κάνει οικονομία», λέει.

    Αν και τα ράφια των καταστημάτων αργούν να ξαναγεμίσουν, πραγματικές ελλείψεις δεν υπάρχουν.

    «Εδώ στις ΗΠΑ, τα αποθέματα σιταριού μας θα θεωρούνταν επαρκή σε αυτήν τη φάση», λέει η Έρικα Όλσον, διευθύντρια έρευνας και ανάπτυξης αγοράς στην Επιτροπή Σιτηρών της Βόρειας Ντακότα. Τα άδεια ράφια έχουν να κάνουν με προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα, όχι προσφοράς. «Ο κόσμος έσπευσε να αγοράσει αλεύρι που μπορεί να χρησιμοποιήσει, μπορεί και όχι, και οι μύλοι δεν ήταν προετοιμασμένοι για κάτι τέτοιο», λέει η Όλσον.

    Παρόμοια κατάσταση επικρατεί και στην Ευρώπη. «Οι βρετανικοί μύλοι δουλεύουν 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, για να διπλασιάσουν την παραγωγή τους σε μια προσπάθεια να καλύψουν τη ζήτηση», λέει ο Άλεξ Γουά, γενικός διευθυντής της Εθνικής Ένωσης Βρετανικών και Ιρλανδικών Μύλων. Αντιστοίχως, η ιταλική γεωργική ομοσπονδία Coldiretti ανέφερε ότι οι πωλήσεις αλεύρων έχουν αυξηθεί κατακόρυφα.

    Ενώ η Μεγάλη Ύφεση έκανε πολύ κόσμο να γίνουν ερασιτέχνες αρτοποιοί, οι Baby Boomers -ειδικά οι γυναίκες- γύρισαν την πλάτη τους στο μαγείρεμα, επιλέγοντας να εργαστούν εκτός σπιτιού, λέει η Σάρον Ντέιβις της Home Brewing Association, μια μη κερδοσκοπικής κοινοπραξίας γεωργικών εκμεταλλεύσεων και ενώσεων βασικών προϊόντων.

    Η παρασκευή ψωμιού στο σπίτι άρχισε να μειώνεται τη δεκαετία του 1960 και σήμερα, με πολλά νοικοκυριά να έχουν δύο εργαζόμενους γονείς, δεν υπάρχει χρόνος ούτε για μαγείρεμα, πολύ περισσότερο για ψωμί. Το 2018 οι δαπάνες για φαγητό έξω αντιπροσώπευαν το 54,4% των συνολικών δαπανών για τρόφιμα, έναντι 26% το 1953, σύμφωνα με στοιχεία του υπουργείου Γεωργίας των ΗΠΑ.

    Τώρα, κολλημένοι στο σπίτι και εκπαιδευμένοι να δίνουν παράσταση στα social media, οι Αμερικανοί δημοσιεύουν φωτογραφίες που αποδεικνύουν τη μαγειρική τους δεινότητα με hashtag όπως το #isolationbaking και το #lockdownbaking.

    Για όσους δεν έχουν ούτε τώρα τον χρόνο ή την κλίση να δημιουργούν από το μηδέν, υπάρχουν άλλες επιλογές. Όπως το να απευθυνθούν σε φούρνους που, εκμεταλλευόμενοι την τάση αύξησης του ψησίματος στο σπίτι, έβγαλαν στην αγορά νέα προϊόντα.

    Η σεφ ζαχαροπλαστικής με έδρα το Σικάγο Άγια Φιούκαϊ λέει ότι έχασε το 70% της δουλειάς της μέσα σε μία νύχτα, όταν έκλεισαν τα εστιατόρια και τα καφέ που προμήθευε με κουλουράκια, μπισκότα και κρουασάν. Στην προσπάθειά της να αναπληρώσει τα χαμένα έσοδα, η Φιούκαϊ άρχισε να διαθέτει τα συνηθισμένα προϊόντα της σε κατεψυγμένη μορφή, έτοιμα για ψήσιμο στο σπίτι.

    «Βρήκα αυτήν τη λύση επειδή υπάρχει πάρα πολύς κόσμος που θα βαριούνταν στο σπίτι», λέει.

    Οι πωλήσεις της… απογειώθηκαν!

    Το ψήσιμο φέρνει τους ανθρώπους «λίγο πιο κοντά», λέει και προσθέτει: «Γι’ αυτό είναι μάλλον τόσο δημοφιλές».



    ΣΧΟΛΙΑ