• Business

    Πέντε οι μνηστήρες του διαγωνισμού των 383 εκατ. ευρώ για τα πράσινα λεωφορεία – Πού «κολλάει» και πώς προχωρά το Υπουργείο Υποδομών

    Κώστας Αχ. Καραμανλής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών

    Κώστας Αχ. Καραμανλής υπουργός Υποδομών και Μεταφορών


    Σε υπόθεση για 5 μνηστήρες εξελίσσεται ο διαγωνισμός αξίας 383 εκατ. ευρώ του Υπουργείου Υποδομών για την ενίσχυση του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ με 770 πράσινα λεωφορεία. Πρόκειται για έναν διαγωνισμό που έχει προκηρυχθεί από τον περασμένο Νοέμβριο και σήμερα, ύστερα από σειρά παρατάσεων, αποσφραγίζονται οι φάκελοι των ενδιαφερομένων.

    Η «κούρσα» για τα λεωοφορεία σύμφωνα με πληροφορίες φέρεται να περιλαμβάνει πέντε μνηστήρες από την Ευρώπη και την Κίνα, οι οποίοι δραστηριοποιούνται ενεργά στον τομέα της ηλεκτροκίνησης. Πρόκειται για τις Mercedes Benz, Volvo, Iveco, Yutong Bus και Build Your Dreams. Σύμφωνα με πηγές προσκείμενες στη βελγική Van Hool, η εταιρεία εξέτασε το ενδεχόμενο συμμετοχής στο διαγωνισμό, αλλά αποφάσισε να μην υποβάλει προσφορά.

    Όπως έχει ήδη γράψει το mononews.gr οι Mercedes και Solaris έχουν προσφύγει στο ΣτΕ, με αποτέλεσμα ο διαγωνισμός να έχει οδηγηθεί σε έξι παρατάσεις. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, η προσφυγή έχει γίνει για ένα συγκεκριμένο μέρος του διαγωνισμού και υπάρχει ανησυχία στην αγορά για το τι μέλλει γενέσθαι σχετικά με τη διαγωνιστική διαδικασία.

    Υπενθυμίζεται πως ο διαγωνισμός «σπάει» σε πέντε υπομέρη, γεγονός και το οποίο σημαίνει πως τα ενδιαφερόμενα σχήματα μπορούν να συμμετέχουν ξεχωριστά σε κάθε μέρος και να προκύψει δυνητικά ξεχωριστός ανάδοχος για κάθε τμήμα.

    Τι μέλλει γενέσθαι

    Όπως αναφέρουν καλά ενημερωμένες πηγές, οι προσφυγές έχουν γίνει για ένα εκ των πέντε μερών, με αποτέλεσμα αυτό να έχει «παγώσει», δηλαδή να έχουν ανασταλεί οι όροι της διακήρυξης. Ωστόσο, το Υπουργείο Υποδομών, όπως φαίνεται και από τις σχετικές εξελίξεις, προχωράει με τη δημοπράτηση.

    Σύμφωνα σχετική απόφαση που αναρτήθηκε στη Διαύγεια και υπογράφεται από τον Γενικό Γραμματέα Μεταφορών, Γιάννη Ξιφαρά, ο διαγωνισμός προχωράει χωρίς κωλύματα, καθώς ορίζεται η Επιτροπή που θα αποσφραγίσει τους φακέλους των συμμετεχόντων. Θα ληφθούν υπόψη όλες οι προσφορές και δε θα υπάρξει αποκλεισμός συμμετεχόντων έως ότου εκδοθεί από το ΣτΕ η απόφαση για το αίτημα αναστολής και ακύρωσης του διαγωνισμού.

    Η συνήθης πρακτική είναι να αναμένεται να καθαρογραφεί η απόφαση του ΣτΕ προκαλώντας έτσι καθυστερήσεις στο εν λόγω μέρος του διαγωνισμού, χωρίς, ωστόσο, να υπάρχουν κωλύματα για τα υπόλοιπα τέσσερα. Συμπεραίνεται, επομένως, ότι οι ανάδοχοι για τα υπόλοιπα τέσσερα τμήματα του διαγωνισμού θα έχουν προκύψει νωρίτερα σε σχέση με αυτό που η τύχη του θα οριστεί στο ΣτΕ.

    Η αρχιτεκτονική του διαγωνισμού και το χρονοδιάγραμμα

    Εν, ολίγοις πρόκειται για έναν διαγωνισμό-ομπρέλα που αποτελείται από 5 υπό-διαγωνισμούς. Όσον αφορά το χρονοδιάγραμμα του, στόχος του Υπουργείου είναι τα νέα λεωφορεία να έχουν καταφτάσει σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη έως το 2026. Υπενθυμίζεται πως, βάσει των όρων των υπό δημοπράτηση συμβάσεων, κάθε μέρος του έργου θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί κατ’ανώτατο όριο σε 48 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης.

    Ο στόχος αυτός παραμένει εφικτός, παρά τις συνεχείς παρατάσεις, εφόσον προκύψουν οι ανάδοχοι για όλα τα μέρη του διαγωνισμού εντός του τρέχοντος έτους. Στο ενδεχόμενο, δε, που σημειωθούν και άλλες καθυστερήσεις και προκύψουν οι ανάδοχοι στο σύνολο τους εντός του 2023, το Υπουργείο έχει προετοιμαστεί καταλλήλως, καθώς βασικό κριτήριο για την επιλογή του αναδόχου είναι εκτός από την παροχή της βέλτιστης οικονομικής προσφοράς, δηλαδή της καλύτερης έκπτωσης επί του αρχικού εκτιμώμενου ποσού της κάθε σύμβασης, και η ταχύτητα της παράδοσης των λεωφορείων και των ηλεκτρικών σταθμών.

    Τα μέρη του διαγωνισμού

    Ο πλήρης τίτλος του υπό δημοπράτηση έργου αρχικού εκτιμώμενου κόστους 309 εκατ. ευρώ προ ΦΠΑ, που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης , είναι «Ανανέωση Στόλου Αστικών Λεωφορείων, για τις μείζονες περιοχές της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης» και αποτελείται από τα εξής μέρη:

    1ο τμήμα

    Το πρώτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 απλών υβριδικών αστικών οχημάτων 12m, κατηγορίας EURO VI και η αξία του ανέρχεται στα 31 εκατομμύρια ευρώ προς ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος) και η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 45 μήνες.

    Η αναθέτουσα αρχή μπορεί να προμηθευτεί επιπλέον 20 οχήματα και στην περίπτωση αυτή το τελικό κόστος του έργου εκτιμάται στα 37,2 εκατομμύρια ευρώ.

    2ο Τμήμα

    Το δεύτερο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 200 απλών αστικών λεωφορείων 12m συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) EURO VI και η αξία του ανέρχεται στα 59 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος). Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα ισχύος της σύμβασης.

    3ο Τμήμα

    Το τρίτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18m, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI», και η αξία του ανέρχεται στα 43 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος). Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες, ενώ υπάρχει και η δυνατότητα ισχύος της σύμβασης.

    4ο Τμήμα

    Το τέταρτο τμήμα του διαγωνισμού αφορά στην προμήθεια 100 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ, και η αξία του ανέρχεται στα 45,3 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος). Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 43 μήνες και υπάρχει η δυνατότητα ισχύος της σύμβασης.

    5ο Τμήμα

    Το τελευταίο τμήμα αφορά στην προμήθεια 250 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12m ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ και η αξία του ανέρχεται στα 124,6 εκατομμύρια ευρώ προ ΦΠΑ (συμπεριλαμβάνεται και η συντήρηση για ένα έτος). Η διάρκεια του έργου ανέρχεται στους 48 μήνες και δίνεται η δυνατότητα παράτασης της ισχύος της σύμβασης.

    Διαβάστε επίσης

    Kώστας Καραμανλής: Ξεκινάει το Πάτρα-Πύργος, ξεκολλά ο διαγωνισμός για τα πράσινα λεωφορεία- Εντός χρονοδιαγραμμάτος τα έργα Μετρό, τι γίνεται με Αττική Οδό

    Υπουργείο Υποδομών: Σε πέμπτη παράταση οδηγείται ο διαγωνισμός για τα πράσινα λεωφορεία αξίας 380 εκατ. ευρώ



    ΣΧΟΛΙΑ