Business

O Jeff Bezos και ο Warren Buffett ποντάρουν σε μια «ελεύθερη» αγορά 250 δισ. δολαρίων

  • Σμαρώ Μακροπούλου
O Warren Buffett

Warren Buffett. Επικεφαλής Berkshire-Hathaway


H για χρόνια παραμελειμένη λιανική αγορά της Ινδίας έχει μετατραπεί σε μία από τις πιο ελκυστικές του κόσμου, χάρη στον Warren Buffett, τον Jeff Bezos και άλλους δισεκατομμυριούχους.

Η Walmart Inc. μόλις ολοκλήρωσε την εξαγορά 16 δισ. δολαρίων της  Flipkart Online Services, της μεγαλύτερης εταιρίας ηλεκτρονικού εμπορίου της Ινδίας, την ίδια στιγμή που η Amazon του Bezos διαπραγματεύεται συμφωνία με μεγάλη ινδική αλυσίδα supermarket. Την περασμένη εβδομάδα, η εταιρία Berkshire Hathaway του Buffett έκλεισε συμφωνία για την απόκτηση μεριδίου στην One97 Communications, μητρική της Paytm, δημοφιλούς υπηρεσίας διαδικτυακών πληρωμών στην Ινδία.

Γιατί όμως το ξαφνικό ενδιαφέρον για την Ινδία; Η νέα αυτή αισιοδοξία πυροδοτείται από τη βελτίωση στις συνθήκες ζωής, την αυξημένη χρήση smartphones και σχέδια για την διείσδυση του ίντερνετ σε διάφορα μέρη της χώρας. Ίσως το πιο σημαντικό από όλα όσα έλκουν το επενδυτικό ενδιαφέρον, είναι ότι η Ινδία είναι η τελευταία μεγάλη αγορά λιανικής που δεν έχει αξιοποιηθεί ακόμα, με τις εκτιμήσεις να διπλασιάζουν την αγορά του ηλεκτρονικού εμπορίου στα 250 δισ. δολάρια μέχρι το 2020.

«Πρόκειται για μια ‘μάχη’ ηγεσίας», λέει στο Bloomberg ο Anil Kumar, CEO της ερευνητικής εταιρίας RedSeer Consulting. «Υπάρχει πολλή περισσότερη δράση στην Ινδία σε σύγκριση με πιο σταθερές αγορές, όπως η Κίνα και οι ΗΠΑ», τονίζει.

Οι ηλεκτρονικές αγορές στην Ινδία αυξήθηκαν κατά 23% την περασμένη χρονιά και μέχρι τώρα παρουσιάζουν αύξηση 40% το 2018, σύμφωνα με τη RedSeer.

Η τεράστια αγορά λιανικής της India δεν μπορεί να συγκριθεί παρά μόνο ίσως με αυτήν της Κίνας. Ωστόσο, σε αντίθεση με την κινέζικη αγορά όπου κυριαρχεί η Alibaba Group Holding Ltd., η Ινδία είναι σχετικά ανοιχτή και δεν έχει «κατακτηθεί» ακόμα, προσφέροντας μια μεγάλη ευκαιρία στους παγκόσμιους παίκτες να επεκταθούν περαιτέρω.

Η Amazon και η Flipkart έχουν «στριμώξει» περίπου τα 3/4 της ηλεκτρονικής αγοράς της Ινδίας, αλλά οι υπόλοιποι μεγάλοι «παίκτες» έχουν αρχίσει να γίνονται επιθετικοί. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα μεγάλες προσφορές για τους καταναλωτές, ωστόσο οι μεγάλες επενδύσεις φάνηκε πως είχαν αρνητικό αποτέλεσμα στα κέρδη των μεγάλων εταιριών.

O CEO της Amazon Jeff Bezos

Όταν η Walmart ανακοίνωσε την εξαγορά της Flipkart, η S&P Global Ratings άλλαξε το outlook της εταιρίας σε «negative», αναφέροντας πως η Flipkart θα απέφερε ζημία στα κέρδη τα επόμενα χρόνια.

Η «μάχη» για την αγορά της Ινδίας θα ξαναγίνει έντονη στις αρχές Νοεμβρίου, κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ του Diwali, της ινδικής εκδοχής των Χριστουγέννων.

Ο Vijay Shekhar Sharma, ιδρυτής και CEO της ινδικής εταιρίας ηλεκτρονικού εμπορίου Paytm Mall, σημειώνει πως μακροπρόθεσμα βλέπει τεράστια επίδραση από τα δισεκατομμύρια που επενδύονται στην ινδική βιομηχανία.

«Η ινδική αγορά θα ψηφοποιηθεί σε πρωτοφανή βαθμό», αναφέρει. «Kάθε μικρή γωνία της πρόκειται να αλλάξει».