• Business

    Πώς κυβέρνηση και ταξιτζήδες θέλουν να μετατρέψουν την Uber σε… ραδιοταξί

    • NewsRoom
    Uber


    Η Uber έχει συνηθίσει, τα τελευταία χρόνια, να αντιμετωπίζει τις αντιρρήσεις των επαγγελματιών οδηγών ταξί σε όλο τον κόσμο. Παρά την οικονομική της επιτυχία, οι εναλλακτικές υπηρεσίες μεταφοράς που προσφέρει έχουν δεχθεί ισχυρή κριτική. Κάτι ανάλογο συμβαίνει φυσικά και στην Ελλάδα.

    Όπως φαίνεται οι Έλληνες ταξιτζήδες, βρήκαν έναν πρωτότυπο τρόπο να αντιμετωπίσουν την επιτυχία της και να εμποδίσουν την επέκτασή της,  με την βοήθεια και της Κυβέρνησης. Να την μετατρέψουν αναγκαστικά,  αν επιθυμεί να συνεχίσει να δραστηριοποιείται στην Ελλάδα, σε… ραδιοταξί.

    Το νέο νομοσχέδιο του Υπουργείου Μεταφορών σχετικά με τα ταξί και τις διαδικτυακές εφαρμογές μίσθωσης Επιβατικών Δημοσίας Χρήσεως (ΕΔΧ) οχημάτων, προωθεί αλλαγές στα μέχρι τώρα δεδομένα, καθορίζοντας ένα αυστηρό αλλά ταυτόχρονα συντηρητικό πλαίσιο λειτουργίας. Παράλληλα, υπόσχεται πρόστιμα μεγάλης αξίας σε παράνομους οδηγούς αλλά και χρήστες.

    Τι προβλέπει το νομοσχέδιο

    Όπως αναφέρει η πρόταση του υπουργείου, οι υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών θα παρέχονται μόνο από αδειοδοτημένες εταιρείες, που θα διαθέτουν δημόσιας χρήσης αυτοκίνητα (π.χ. ταξί). Σε κάθε άλλη περίπτωση, η παροχή μεταφορικού έργου θα θεωρείται παράνομη.

    Παράλληλα, σύμφωνα με το νέο θεσμικό πλαίσιο, θα πρέπει οι εταιρείες παροχής μεταφορικής υπηρεσίας να έχουν συνάψει τριετή τουλάχιστον σύμβαση με τους επαγγελματίες οδηγούς για την απόκτηση της σχετικής άδειας.

    Το νομοσχέδιο προβλέπει βαρύτατα πρόστιμα, για τις περιπτώσεις των οδηγών ταξί που θα χρησιμοποιούνται χωρίς να είναι πιστοποιημένοι, αλλά και για τους επιβάτες που θα χρησιμοποιούν μη νόμιμες εταιρείες.

    Με την ψήφιση αυτού του νόμου, η κυβέρνηση ουσιαστικά θα έχει επιτύχει τον περιορισμό των εταιρειών που δρουν διαδικτυακά. Έτσι θα «κλείσει» και πάλι τον κλάδο, καθώς τα τελευταία χρόνια οι συμβατικοί ιδιοκτήτες ταξί βλέπουν τις νέες εταιρείες παροχής μεταφορικής υπηρεσίας να τους «κλέβουν» ουσιαστικά τη δουλειά. Το ίδιο ισχύει και για την εκμίσθωση επιβατηγών Ι.Χ. με οδηγό από τουριστικά γραφεία και γραφεία ενοικίασης αυτοκινήτων.

    Ενδιαφέρον για το νομοσχέδιο έδειξε μέχρι και ο Πρωθυπουργός, Αλέξης Τσίπρας. Μάλιστα, συμμετείχε σε συζήτηση με τον Υπουργό Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη και τον Πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ταξί (ΠΟΕΙΤΑ), Θύμιο Λυμπερόπουλο. Ο τελευταίος, διαβίβασε σε Πρωθυπουργό και Υπουργό τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο κλάδος, ο οποίος αποτελείται από περίπου 30.000 ταξιτζήδες και εν δυνάμει ψηφοφόρους.

    Στο στόχαστρο η επιτυχία της Uber

    Εάν οι ρυθμίσεις του περάσουν όπως έχουν, τότε αυτό θα πλήξει τα επιχειρηματικά σχέδια της Uber και όποιων άλλων μεγάλων εταιρειών με παρεμφερείς υπηρεσίες, ενδιαφέρονται να επενδύσουν στην Ελλάδα.

    Στην Ελλάδα, η Uber έχει διανύσει μια πραγματικά αξιοθαύμαστη οικονομικά πορεία και έχει χαρακτηριστεί κερδοφόρα επιχείρηση, από το 2014 που λειτουργεί στην Ελλάδα. Υπήρξε καινοτόμα, αφού ήταν η πρώτη εταιρεία που χρησιμοποίησε τον τρόπο συναλλαγής με κάρτα, ειδικά όταν μιλάμε για την περίοδο των capital control. Ωστόσο, μια σειρά από αμφιλεγόμενες πολιτικές της, έχουν προκαλέσει αντιδράσεις τόσο στους επαγγελματίες του χώρου του ταξί όσο και στο οικονομικό επιτελείο της κυβέρνησης.

    Με το νομοσχέδιο, σύμφωνα με το οποίο οι υπηρεσίες μεταφοράς επιβατών θα παρέχονται μόνο από αδειοδοτημένες εταιρείες, ουσιαστικά επιχειρείται να τερματιστεί οποιαδήποτε δραστηριότητά της Uber στην Ελλάδα, τουλάχιστον με την μορφή που υπάρχει ως σήμερα σε όλο τον κόσμο.

    Ετοιμάζεται να προσφύγει στη Δικαιοσύνη η Beat

    Η Uber δεν είναι η μόνη που πλήττεται από το συγκεκριμένο νομοσχέδιο. Όσο κι αν φαίνεται παράξενο, πρόβλημα δημιουργείται και στην λογική της εφαρμογής της Beat, παρά το γεγονός πως η εταιρεία του Νίκου Δρανδράκη (η οποία πρόσφατα πουλήθηκε στην γερμανική mytaxi) απευθύνεται σε επαγγελματίες οδηγούς ταξί.

    H σύναψη τριετούς διάρκειας σύμβασης μεταξύ των εταιρειών που παρέχουν μεταφορικό έργο μέσω διαδικτυακών εφαρμογών και των αυτοκινητιστών ταξί, αλλοιώνει το μοντέλο λειτουργίας της Beat, μετατρέποντάς την από «διαμεσολαβητή», σε επιχείρηση παροχής μεταφορικού έργου.

    Μέχρι σήμερα, οι πελάτες που χρησιμοποιούν το Beat μπορούν να αξιολογούν την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών, δίνοντας τους το δικαίωμα επιλογής του οδηγού. Σύμφωνα με τον Νίκο Δρανδάκη, ο οδηγός μέχρι σήμερα «λογοδοτεί στην εταιρεία και τον πελάτη».

    Αντίθετα, με βάση το προτεινόμενο μοντέλο,η πολιτεία αφαιρεί από την Beat και τον πελάτη το δικαίωμα της επιλογής του οδηγού,με βάση την ποιότητα των υπηρεσιών, υποστηρίζει ο ιδρυτής του Beat.

    Οι αντιρρήσεις του, τις οποίες εξέφρασε δημόσια, έφεραν την έντονη αντίδραση των συνδικαλιστών του κλάδου των ταξί, οι οποίοι επιτέθηκαν στον κ. Δρανδάκη κατηγορώντας τον για αθέμιτο ανταγωνισμό και ότι προσπαθεί να χειραγωγήσει -με τις προσφορές του -την αγορά των ταξί , με σκοπό το δικό του προσωπικό όφελος.

    Πάντως, ο κ. Δρανδάκης περιμένει την επίσημη κατάθεση του νομοσχεδίου στη Βουλή για να κινηθεί νομικά εναντίον του.

    Το μόνο σίγουρο είναι ότι ένας μεγάλος πόλεμος είναι προ των πυλών. Από τη μία βρίσκονται τα «παραδοσιακά» κίτρινα ταξί, που «ευνοούνται» από τον νέο νόμο και από την άλλη οι εταιρείες που βασίζονται στη σύγχρονη τεχνολογία.

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Πέτρος Παππάς: Τι απαντάει στις φήμες που τον ήθελαν να επεκτείνει το στόλο του

    ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Το Bitcoin ή η Uber δεν θα «αφανιστούν» από τις κυβερνήσεις

    ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Τέλος εποχής για το «Τaxibeat»: Τι είπε ο Νίκος Δρανδάκης



    ΣΧΟΛΙΑ