• Business

    Μετρό: Τον Δεκέμβριο οι εξελίξεις για τη Γραμμή 2 – Πότε μπαίνει η ΑΒΑΞ στο Κολωνάκι

    Νικόλαος Κουρέτας, Διευθύνων Σύμβουλος Αττικό Μετρό

    Νικόλαος Κουρέτας, Διευθύνων Σύμβουλος Αττικό Μετρό


    Μήνας εξελίξεων θα είναι ο Δεκέμβριος για την Αττικό Μετρό και τα μέσα σταθερής τροχιάς, καθώς προχωρούν οι διαδικασίες για την προκήρυξη του διαγωνισμού για την επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, θα γνωρίζουμε τους μνηστήρες για ΣΔΙΤ λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ θα ολοκληρωθούν οι πρόδρομες εργασίες για το νέο Σταθμό Κολωνακίου της Γραμμής 4.

    Σχετικά με την επέκταση της Γραμμής 2, πηγές με πολύ καλή γνώση των διαγωνιστικών διαδικασιών επισημαίνουν, ότι ο σχετικός διαγωνισμός αναμένεται να βγει στον αέρα κατά το πρώτο δεκαήμερο του Δεκμβρίου.

    Την ίδια περίπου περίοδο θα έχουν υποβληθεί οι φάκελοι εκδήλωσης ενδιαφέροντος για το ΣΔΙΤ που αφορά στη λειτουργία και τη συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ εκτιμάται πως η ΕΡΕΤΒΟ θα έχει ολοκληρώσει τις πρόδρομες εργασίες στο Σταθμό Κολωνάκι και τη σκυτάλη θα πάρει η Κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom.

    Επέκταση προς Ίλιον

    Η επέκταση προς Ίλιον εκτιμώμενου κόστους 350 εκατ. ευρώ αποτελεί ένα από τα σημαντικότερα έργα του Μετρό Αθήνας, ενώ ταυτόχρονα είναι και ένα project-ναυαρχίδα του Υπουργείου Υποδομών.

    Σύμφωνα με πληροφορίες τα περισσότερα ζητήματα για τη δημοπράτηση του έργου, δηλαδή η ολοκλήρωση των μελετών και η εκπόνηση των τευχών δημοπράτησης, έχουν κλείσει και διοίκηση της Αττικό Μετρό Α.Ε. φέρεται να είναι συγκρατημένα αισιόδοξη για την προκήρυξη του σχετικού διαγωνισμού στις αρχές του επόμενου μήνα.

    Η εξέλιξη αυτή επιβεβαιώνει πλήρως τα όσα έχουν δηλώσει εντός της χρονιάς τόσο ο Υπουργός Υποδομών, Κώστας Αχ. Καραμανλής όσο και ο Υφυπουργός, Γιώργος Καραγιάννης, ο οποίος μάλιστα αναφέρθηκε τελευταία φορά στο μεγάλο έργο σε συνέντευξη που παραχώρησε την προηγούμενη Τρίτη.

    Πιο συγκεκριμένα, το προς δημοπράτηση έργο αφορά την κατασκευή υπόγειας διπλής γραμμής μήκους 4 χιλιομέτρων, καθώς και η δημιουργία τριών νέων σταθμών. Αυτοί θα είναι οι εξής:

    Παλατιανή: Συμβολή οδών Θηβών και Καππαδοκίας
    Ίλιον: Στη συμβολή οδών Θηβών και Ελαιών
    Άγιος Νικόλαος (Τερματικός Σταθμός): Συμβολή οδών Αγίου Νικολάου και Παραμυθιάς

    Σημειώνεται πως η Γραμμή 2 θα περιλαμβάνει 23 σταθμούς με σημείο εκκίνησης το Ελληνικό και τερματισμό στο Καματερό, ενώ εκτιμάται πως εξυπηρετεί περίπου 50.000 επιβάτες σε καθημερινή βάση.

    ΣΔΙΤ Θεσσαλονίκης

    Το εν λόγω έργο προϋπολογισμού 293 εκατ. Ευρώ αφορά στη λειτουργία και τη συντήρηση του Μετρό Θεσσαλονίκης. Ο διαγωνισμός γίνεται με τη μέθοδο του ΣΔΙΤ και στις 2 Δεκεμβρίου θα γνωρίζουμε ποιοι είναι οι μνηστήρες του έργου.

    Πρόκειται για ένα καινοτόμο ΣΔΙΤ καθώς θα είναι η πρώτη φορά που ένας ιδιώτης θα αναλάβει τη διαχείριση συγκοινωνιακού έργου τόσο μεγάλου μεγέθους, ενώ θα δοθεί μία ανάσα στον κρατικό προϋπολογισμό, καθώς η χρηματοδότηση του έργου θα αποτελεί ένα μείγμα δημόσιων και ιδιωτικών κεφαλαίων.

    Επίσης, ο ανάδοχος θα πληρώνεται από το Δημόσιο και εκτιμάται πως θα αναλαμβάνει 37,2 εκατ. Ευρώ ανά έτος τα οποία θα προκύπτουν από τα έσοδα της λειτουργίας του μετρό Θεσσαλονίκης που εκτιμάται πως θα είναι αρκετά υψηλότερα. Τα υπόλοιπα έσοδα θα αποδίδονται από την Αττικό Μετρό στο Δημόσιο.

    Εάν λάβει κανείς υπόψη, μάλιστα, πως οι εκτιμήσεις για την κάλυψη της πληρωμής του αναδόχου έχουν βασιστεί στα δεδομένα του 2012, όπου η τιμή του εισιτηρίου ανερχόταν στα 0,50 ευρώ με τα έσοδα να κινούνται στα 60 εκατ. Ευρώ σε ετήσια βάση. Ωστόσο, τα έσοδα αυτά αναμένεται να είναι αυξημένα καθώς πλέον οι τιμές των εισιτηρίων έχουν αυξηθεί.

    Όσον αφορά το αντικείμενο του έργου ο ανάδοχος θα αναλάβει για τα επόμενα 11 έτη τη λειτουργία και τη συντήρηση των 18 σταθμών της βασικής γραμμής του Μετρό Θεσσαλονίκης (Νέος Σιδηροδρομικός Σταθμός-Νέα Ελβετία) της επέκτασης προς Καλαμαριά (25ης Μαρτίου – Μίκρα), των σηράγγων, των σταθμών, τη λειτουργία του μετρό, το ενεργειακό κόστος αυτής και τη διαχείριση του συστήματος συλλογής κομίστρου.

    Σημειώνεται πως στόχος του Υπουργείου είναι ο διαγωνισμός να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2023 καθώς στα τέλη του ίδιου έτους ή τις αρχές του επομένου θα παραδοθεί το έργο στο κοινό.

    Γραμμή 4

    Η Γραμμή 4 είναι το μεγαλύτερο υπό κατασκευή έργο στην Ελλάδα αυτή την περίοδο καθώς ο προϋπολογισμός της ανέρχεται στα 1,2 δισ. ευρώ και ύστερα από σχεδόν δύο δεκαετίες η Αττικό Μετρό θα επιστρέψει στο κέντρο της Αθήνας με εργοτάξια.

    Στην παρούσα φάση η ΕΡΕΤΒΟ ολοκληρώνει τις πρόδρομες διαδικασίες στα εργοτάξια. Μάλιστα, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές δεν υπάρχουν εμπόδια στην υλοποίηση του έργου, καθώς δεν έχουν εντοπιστεί αρχαία, ενώ ζητήματα όπως η προσφυγή στο ΣτΕ για την Πλατεία Εξαρχείων αντιμετωπίζονται.

    Εκτιμάται, δε, πως το πρώτο εργοτάξιο που θα παραδοθεί στην Κοινοπραξία ΑΒΑΞ-Ghella-Alstom είναι αυτός του Κολωνακίου, καθώς αναμένεται οι πρόδρομες εργασίες να έχουν ολοκληρωθεί πριν από τις διακοπές των Χριστουγέννων.

    Ταυτόχρονα έχουν αρχίσει να καταφθάνουν τα εξαρτήματα του πρώτου μετροπόντικα στο φρέαρ της Κατεχάκη και ξεκινά η συναρμολόγηση του, ενώ αναμένεται και η άφιξη των εξαρτημάτων του δεύτερου μετροπόντικα που θα εγκατασταθεί και θα συναρμολογηθεί στη Βεΐκου.

    Εφόσον, συναρμολογηθούν και τα δύο μηχανήματα, τότε η Κοινοπραξία θα ξεκινήσει το «σκάψιμο» περί τις αρχές του 2023.

    Διαβάστε επίσης:

    Μετρό Αθήνας: Ποια νέα projects διαδέχονται την επέκταση της Γραμμής 3 προς Πειραιά – mononewsTV



    ΣΧΟΛΙΑ