• Business

    Μάχη Βασιλάκη (Aegean) και Michael O’Leary (Ryanair) για τους hot προορισμούς- Ποιος κερδίζει

    • NewsRoom
    Ευτύχης Βασιλάκης

    Ευτύχης Βασιλάκης. Πρόεδρος Aegean Air


    Μεγάλη μάχη έχει ξεσπάσει φέτος μεταξύ των δύο αεροπορικών εταιρειών για το ποια από τις δύο θα κερδίσει την πρωτοκαθεδρία στα πιο δημοφιλή αεροπορικά δρομολόγια της χώρας. Η είσοδος της Ryann air αλλάζει τα δεδομένα καθώς ο ενιαίος, πλέον, όμιλος Aegean/OlympicAir παύει να έχει το απόλυτο μονοπώλιο στις γραμμές εσωτερικού. Τα δρομολόγια στα οποία αναμένεται να ενταθεί ο ανταγωνισμός μεταξύ των δύο μονομάχων είναι αυτά της Αθήνας με προορισμό τη Θεσσαλονίκη, τη Ρόδο, τα Χανιά, τη Mύκονο και τη Σαντορίνη.

    Βλέπουμε δηλαδή ότι εκτός του Αθήνα-Θεσσαλονίκη που αποτελεί το δρομολόγιο-ραχοκοκαλιά της χώρας όλα τα υπόλοιπα αφορούν τους πιο δημοφιλείς ελληνικούς τουριστικούς προορισμούς.

    Πανάκριβη Aegean παρά την πτώση πετρελαίου

    Νικητές αυτής της μάχη ενδέχεται να είναι οι καταναλωτές οι οποίοι ίσως δουν τις τιμές να μειώνονται καθώς η μονοκρατορία της Aegean στην ελληνική αγορά έχει οδηγήσει σε πολύ υψηλές τιμές σε σημαντικά δρομολόγια. Για παράδειγμα το αντίτιμο για τη διαδρομή Αθήνα Κρήτη βρίσκεται στα επίπεδα των 320 ευρώ ενώ για τη Κύπρο μεταξύ των 300-350 ευρώ. Και όλα αυτά ενώ η τιμή του πετρελαίου έχει πέσει σε χαμηλά επίπεδα 12ετίας.

    O επικεφαλής της Ryanair Michael O'Leary
    O επικεφαλής της Ryanair Michael O’Leary

    Τα στοιχεία των σημαντικότερων εγχώριων δρομολογίων διαμορφώθηκαν μεταξύ των δύο εταιρειών στο 9μηνο του έτους ως εξής:

    ΑΘΗΝΑ-ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ: Από τα στοιχεία επιβεβαιώνεται πως η συγκεκριμένη γραμμή αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του εσωτερικού δικτύου αεροπορικών συνδέσεων και την κυριότερη δεξαμενή άντλησης πελατείας για τις αεροπορικές εταιρείες. Είναι χαρακτηριστικό πως στο εντεκάμηνο διακινήθηκαν στο συγκεκριμένο δρομολόγιο σχεδόν 1,5 εκατ. επιβάτες, σχεδόν όσοι στις υπόλοιπες τέσσερις γραμμές που εξετάζουμε. Ο ενιαίος, πλέον, όμιλος Aegean/OlympicAir και η Ryanair σχεδόν μοιράζονται την πίτα με την πρώτη να προηγείται με βραχεία κεφαλή. Πιο συγκεκριμένα η Aegean/OlympicAir απέσπασε μερίδιο αγοράς 51,9% ενώ η ιρλανδική εταιρεία χαμηλού κόστους Ryanair 47,5%.

    Στην παρθενική της εμφάνιση στην ελληνική αγορά η Ellinair του ομίλου Μουζενίδη απέσπασε μερίδιο 0,6%. Επίδοση που συνδέεται άμεσα με το μικρότερο μέγεθος των αεροσκαφών και το μικρό στόλο που διέθετε την πρώτη χρονιά, σε μια γραμμή «κορμού» όπου ο ανταγωνισμός απαιτεί μεγάλα αεροσκάφη. Και οι τρεις «παίκτες», ωστόσο, φαίνεται πως κατάφεραν να γεμίζουν τις πτήσεις τους με αποτέλεσμα η μέση πληρότητα των δρομολογίων να διαμορφωθεί στο 84,2%.

    ΑΘΗΝΑ-ΡΟΔΟΣ: Στη γραμμή διακινήθηκαν στο διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου 529.998 επιβάτες με τις Aegean/OlympicAir και Ryanair να συνεχίζουν και εδώ το «τανγκό» τους στην ελληνική αγορά. Η Ryanair, ωστόσο, δεν επέλεξε να κονταροχτυπηθεί με όλα της τα όπλα στο νησί των Ιπποτών. Έτσι, η Aegean/OlympicAir κυριάρχησε αποσπώντας μερίδιο αγοράς 77,5% έναντι 22,5% της Ryanair.

    Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του αεροδρομίου της Αθήνας, ωστόσο, οι αεροπορικές θέσεις που διέθεσαν οι δύο «μονομάχοι» ήταν σημαντικά περισσότερες από τη ζήτηση. Έτσι, η μέση πληρότητα των πτήσεων διαμορφώθηκε στο 79,8%.

    ΑΘΗΝΑ-ΧΑΝΙΑ: Αντίθετα με τη γραμμή της Ρόδου η ιρλανδική Ryanair φαίνεται πως επέλεξε να αυξήσει την πίεση στη βασική ανταγωνίστριά της Aegean ΑΡΑΙΓ 0,00%. Ο ανταγωνισμός των δύο εταιρειών αύξησε τις διαθέσιμες θέσεις με αποτέλεσμα οι επιβάτες που διακινήθηκαν σε αυτή να φθάσουν τους 622.924, ξεπερνώντας σχεδόν κατά εκατό χιλιάδες εκείνους που ταξίδεψαν προς Ρόδο. Η Aegean/OlympicAir άντεξε στην πίεση της Ryanair αποσπώντας μερίδιο αγοράς 51,7% έναντι 48,3% της ιρλανδικής εταιρείας. Παρά τις πολλές διαθέσιμες θέσεις, ωστόσο, οι δύο εταιρείες κατάφεραν να γεμίζουν τις πτήσεις τους με αποτέλεσμα η μέση πληρότητα των δρομολογίων να διαμορφωθεί στο 84,4%, επιβεβαιώνοντας πως τα Χανιά εξελίσσονται σε έναν από τους δημοφιλέστερους ελληνικούς προορισμούς για Έλληνες και ξένους επισκέπτες.

    ΑΘΗΝΑ-ΜΥΚΟΝΟΣ: Σημαντικά περισσότερες από τη ζήτηση αποδείχθηκαν οι διαθέσιμες αεροπορικές θέσεις για πτήσεις προς Μύκονο. Γεγονός που συνδέεται και με την καλή ακτοπλοϊκή σύνδεση του νησιού με το λεκανοπέδιο Αττικής με πλοία υψηλών ταχυτήτων. Στη συγκεκριμένη γραμμή η Aegean πέταξε ουσιαστικά χωρίς ανταγωνιστή αποσπώντας μερίδιο αγοράς 98,3%. Το υπόλοιπο 1,7% καρπώθηκε η Ellinair που δοκίμασε τις δυνάμεις της για πρώτη φορά στο συγκεκριμένο δρομολόγιο. Στο διάστημα Ιανουαρίου-Νοεμβρίου πέταξαν από την Αθήνα προς Μύκονο 282.749 ταξιδιώτες με τη μέση πληρότητα των πτήσεων να διαμορφώνεται στο 74,8%.

    ΑΘΗΝΑ-ΣΑΝΤΟΡΙΝΗ: Η εκρηκτική αύξηση της ζήτησης για ταξίδια προς τη Σαντορίνη έφερε στο νησί συνολικά τέσσερις «παίκτες». Τους περισσότερους από τις πέντε γραμμές που εξετάζουμε. Έτσι, η Aegean/OlympicAir, η ιρλανδική Ryanair, η μικρή ισπανική Volotea (με έδρα τη Βαρκελώνη) και η Ellinair του ομίλου Μουζενίδη διεκδίκησαν τα μερίδια αγοράς από μια πίτα επιβατικής κίνησης που περιλάμβανε 694.944 ταξιδιώτες. Με αυτό το μέγεθος, η γραμμή της Σαντορίνης κατατάσσεται δεύτερη μετά από εκείνη της Θεσ/νίκης μεταξύ των πέντε προορισμών του εσωτερικού δικτύου με τον μεγαλύτερο ανταγωνισμό.

    Η Aegean/OlympicAir κυριάρχησε αποσπώντας μερίδιο αγοράς 78% έναντι 19,1% της Ryanair που εισήλθε για πρώτη φορά στο συγκεκριμένο δρομολόγιο. Οι δύο άλλοι παίκτες, με μικρότερα αεροσκάφη, απέσπασαν αντίστοιχα μερίδιο 1,5% η Ellinair και 1,4% η Volotea. Η μέση πληρότητα των πτήσεων διαμορφώθηκε στο 82,7% επιβεβαιώνοντας τη συνεχή άνοδο της ζήτησης για το νησί που εξελίσσεται ταχύτατα σε παγκόσμιο τουριστικό προορισμό.



    ΣΧΟΛΙΑ