• Business

    Μάχη τεσσάρων στην αγορά οικιακών ηλεκτρικών συσκευών

    Γιώργος Στάσσης ΔΕΗ, Γιάννης Βασιλάκος Διευθύνων σύμβουλος της Κωτσόβολος – Dixons South East Europe, Πάνος Γερμανός. Επιχειρηματίας Public-Olympia, Κωνσταντίνος Γεράρδος, Αντιπρόεδρος & CEO Πλαίσιο

    Γιώργος Στάσσης ΔΕΗ, Γιάννης Βασιλάκος Διευθύνων σύμβουλος της Κωτσόβολος – Dixons South East Europe, Πάνος Γερμανός Επιχειρηματίας Public-Olympia, Κωνσταντίνος Γεράρδος, Αντιπρόεδρος & CEO Πλαίσιο


    Ντόμινο εξελίξεων στην αγορά οικιακών ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών έχει πυροδοτήσει η κίνηση του Γιώργου Στάσση, επικεφαλής της ΔΕΗ, να προχωρήσει στην αγορά της Κωτσόβολος.

    Μια αγορά, η οποία τα τελευταία χρόνια έχει μια παγιωμένη κατάσταση με κυρίαρχους παίκτες, εκτός από την Κωτσόβολος, που κατέχει ηγετικά μερίδια, την αλυσίδα Public, συμφερόντων του Πάνου Γερμανού και το Πλαίσιο της οικογένειας Γεράρδου, μπαίνει σε μια διαδικασία μετεξέλιξης.

    Με επίκεντρο μια νέα αγορά που αναπτύσσεται με αιχμή τις τεχνολογικές εξελίξεις και την πράσινη μετάβαση, με υπηρεσίες ενέργειας, προϊόντα για το «έξυπνο σπίτι» αλλά και εξειδικευμένες υπηρεσίες, το παραδοσιακό λιανεμπόριο ηλεκτρικών και οικιακών συσκευών αλλάζει ανοίγοντας παράλληλα χώρο και για νέους παίκτες.

    Νέος παίκτης στην κατηγορία, η Γερμανός

    Στην κατεύθυνση αυτή εντάσσεται και η είσοδος της αλυσίδας Γερμανός στην αγορά των μικρών ηλεκτρικών οικιακών συσκευών. Η αλυσίδα, θυγατρικής του ομίλου ΟΤΕ- Cosmote υπό τον Μιχάλη Τσαμάζ, η οποία μέχρι τώρα ειδικευόταν στα προϊόντα τεχνολογίας και στις τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες, έβαλε στα καταστήματά της εδώ και λίγες ημέρες μικρές οικιακές συσκευές μπαίνοντας σε μια αγορά που αναπτύσσεται με διψήφιο ρυθμό.

    Ειδικά για το 2023, μια χρονιά που ενισχύθηκε σημαντικά από τα επιδοτούμενα προγράμματα, όπως το «Ανακυκλώνω-Αλλάζω Συσκευή», η αγορά των ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών εκτιμάται ότι έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων. Με βάση τα τελευταία στοιχεία της GFK που αφορούν στο εννεάμηνο 2023 η αγορά «έτρεχε» με 16% σε σύγκριση με το αντίστοιχο διάστημα του 2022, με τις πωλήσεις να διαμορφώνονται σε 2,27 δισεκ. ευρώ. Στο ίδιο διάστημα οι  μικρές οικιακές συσκευές, σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία, σημείωναν ρυθμό ανάπτυξης 20,3%, με μερίδιο 9% στο σύνολο της αγοράς οικιακών συσκευών.

    Ετσι, στα 250 καταστήματα της Γερμανός και στο online κανάλι της αλυσίδας,  οι καταναλωτές μπορούν να βρουν  οικιακές μικροσυσκευές, όπως συσκευές κουζίνας (φριτέζες αέρος, τοστιέρες, καφετιέρες, μηχανές εσπρέσο, μπλέντερ, φρυγανιέρες και κουζινομηχανές), συσκευές προσωπικής περιποίησης (σεσουάρ, ηλεκτρικές οδοντόβουρτσες, κουρευτικές μηχανές, συσκευές για την περιποίηση των μαλλιών), συσκευές για τη φροντίδα του σπιτιού (σκούπες, συστήματα σιδερώματος),  αλλά και συσκευές για το ιδανικό κλίμα και τη θέρμανση (όπως αφυγραντήρες, καθαριστές αέρα, ηλεκτρικά καλοριφέρ, θερμάστρες, ηλεκτρικές κουβέρτες, αερόθερμα, θερμοπομποί, ανεμιστήρες κ.ά.)

    Πώς μπορεί το Πλαίσιο να βγει κερδισμένο από την είσοδο Γερμανού στην αγορά

    Οι λευκές οικιακές συσκευές, οι οποίες λόγω μεγέθους των καταστημάτων της αλυσίδας δεν θα ήταν εφικτό να ενταχθούν, αποτελούν μια κατηγορία που κινείται δυναμικά για την αλυσίδα Πλαίσιο, υπό τον Κωνσταντίνο Γεράρδο. Η Πλαίσιο μπήκε στην κατηγορία αυτή μόλις τέσσερα χρόνια πριν και έχει καταφέρει να χτίσει μια ισχυρή θέση στην αγορά. Ο ρυθμός ανάπτυξης της κατηγορίας το 2023 κινήθηκε σε ποσοστό που ξεπέρασε το 15% ενώ το 2022, η συνεισφορά της συγκεκριμένης αγοράς στο συνολικό κύκλο εργασιών της εταιρείας ήταν περίπου 50 εκατ. ευρώ. Λευκές συσκευές έχουν τοποθετηθεί στα 10 από τα 25 καταστήματα της εταιρείας και σχεδιάζεται η επέκταση ενώ σημαντικό κανάλι πωλήσεων αποτελεί και το online κατάστημα της αλυσίδας. Πηγές κοντά στην εταιρεία μιλώντας στο mononews για την είσοδο της Γερμανός στη συγκεκριμένη αγορά εξηγούσαν πώς αυτό μπορεί να αποβεί σε όφελος του Πλαισίου, σημειώνοντας ότι σε περιόδους αναταράξεων και ανακατατάξεων γενικότερα, η εταιρεία πάει καλά, όπως συνέβη στην περίοδο Covid.

    Στις συνθήκες που διαμορφώνονται σήμερα με την Κωτσόβολος να περνά στη ΔΕΗ που δεν είναι retailer και το βάρος θα πέσει σε ένα μεγάλο βαθμό στις υπηρεσίες που σχετίζονται με την ενέργεια αλλάζει η ταυτότητα της Κωτσόβολος, τονίζουν οι ίδιες πηγές. Και όταν παράλληλα στην αγορά μπαίνουν αξιόπιστοι παίκτες όπως η αλυσίδα Γερμανός, υπάρχει διασπορά, ο ανταγωνισμός ενισχύεται και ο καταναλωτής που μέχρι πρότινος είχε συνυφασμένη την Κωτσόβολος με τις ηλεκτρικές συσκευές θα μετακινηθεί και προς τους άλλους πόλους της αγοράς.

    Public: Εδραιωμένος παίκτης στην αγορά

    Πάντως, το Πλαίσιο, που πέρυσι σημείωσε πωλήσεις σχεδόν στα 470 εκατ. ευρώ δεν αποκλείεται να κάνει κάποια κίνηση και στον ενεργειακό τομέα, με δεδομένο ότι ήδη αυτό έχει γίνει στον ανταγωνισμό αφενός με την Κωτσόβολος μετά την εξαγορά της από τη ΔΕΗ και αφετέρου από το Public Group στα σχέδια του οποίου εντάσσεται και η μετεξέλιξη σε έναν ολιστικό πάροχο ενεργειακών λύσεων.

    Πρόσφατα, άλλωστε, η εταιρεία του ομίλου Olympia, συμφερόντων Πάνου Γερμανού, προχώρησε στην τροποποίηση του καταστατικού ώστε να μπορεί να παρέχει υπηρεσίες που σχετίζονται με την ενέργεια. Από την προώθηση, πώληση, αγορά, παραγωγή και εν γένει εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου μέχρι την παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών σχετικών με την ελληνική αγορά ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου. Παράλληλα τα Public θέλουν  να προσφέρουν λύσεις εξοικονόμησης ενέργειας, ενώ στοχεύουν να αναπτύξουν  σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων και υπηρεσίες φόρτισης.

    Η αλλαγή του καταστατικού έγινε  λίγο καιρό μετά την εμπορική συμφωνία του Public με τη Vodafone για δημιουργία shop in shop στα καταστήματα της αλυσίδας. Πρόκειται για την πρώτη επιχειρηματική κίνηση στον όμιλο υπό τη νέα ηγεσία του Ανδρέα Αθανασόπουλου.   Το Public Group έχει μια εδραιωμένη θέση στην αγορά των οικιακών συσκευών, όπου πέρυσι, σύμφωνα με τη διοίκησή του,  διπλασίασε την αναγνωρισιμότητα στις μεγάλες και μικρές οικιακές συσκευές κατηγορία όπου η εταιρεία, είναι ο δεύτερος μεγαλύτερος «παίκτης».

    Οι πωλήσεις στις οικιακές συσκευές ήδη ξεπερνούν το 20% του συνολικού τζίρου του Public Group (481,3 εκατ. ευρώ το 2022) –  και υπολογίζεται ότι το 2023 οι πωλήσεις οικιακών λευκών συσκευών θα ανέλθουν στα  70 εκατ. ευρώ και το 2024 στα 100 εκατ. ευρώ.

    Στην κατεύθυνση αυτή συμβάλλει και η δημιουργία του πρωτοποριακού concept «Public + home» μετά την απορρόφηση της MediaMarkt στα Public και την εξέλιξη του brand στη «homeliving» κατηγορία.

    Νέα εποχή για τη leader της αγοράς

    Η Κωτσόβολος έχει ηγετική θέση στην αγορά.  Με 95 καταστήματα και το δίκτυό της να εκτείνεται στα μεγάλα αστικά κέντρα όλης της χώρας και παρουσία στην Κύπρο σημείωσε στην οικονομική χρήση που έληξε τον Απρίλιο 2023, πωλήσεις 735,4 εκατ. ευρώ. Από αυτά,  τα 509 εκατ. ευρώ αποτελούν πωλήσεις λιανικής ενώ σημαντικός πυλώνας στην ανάπτυξή της είναι τόσο το ψηφιακό κανάλι πωλήσεων από το οποίο έβαλε στα ταμεία της 38,8 εκατ. ευρώ και μαζί με τις πωλήσεις μέσω του call center το ποσό ξεπέρασε τα 83,6 εκατ. ευρώ. Η εταιρεία έχει εστιάσει στον τομέα των υπηρεσιών με το 8% του τζίρου της να προέρχεται από αυτές.

    Υπό τον όμιλο της ΔΕΗ με την ολοκλήρωση των διαδικασιών εξαγοράς της από την βρετανική Curry’s εντός του πρώτου τριμήνου, η αλυσίδα λιανεμπορίου ανοίγει ένα νέο κεφάλαιο. Όπως επισημάνθηκε από τη διοικητική ομάδα της ΔΕΗ, με επικεφαλής τον Γιώργο Στάσση, κατά την παρουσίαση  στο Λονδίνο του επιχειρηματικού πλάνου της επιχείρησης, στόχος της ΔΕΗ είναι η ολιστική προσέγγιση των αναγκών των πελατών, πέραν της προμήθειας ενέργειας, με την εγκατάσταση και λειτουργία ενεργειακών λύσεων (φωτοβολταϊκά, αντλίες θερμότητας, οικιακούς φορτιστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων, λύσεις smart home) συμβουλευτική για θέματα ενέργειας, υπηρεσίες για το σπίτι, παραδόσεις παραγγελιών πληρωμές και ασφαλιστικές λύσεις.

    Διαβάστε επίσης

    Ηπειρωτική Βιομηχανία Εμφιαλώσεων: Επενδύσεις €100 εκατ. στην επόμενη πενταετία

    Πλαίσιο: Τζίρος 470 εκατ. ευρώ με ώθηση από τις λευκές συσκευές

    Avramar Ιχθυοκαλλιέργειες: Σήμα κινδύνου από τον ορκωτό λογιστή



    ΣΧΟΛΙΑ