Λονδίνο, 21 Φεβρουαρίου 2025. Επισκέπτομαι το προσωρινό κατάστημα Armani στο ισόγειο του Selfridges για να πάρω μια γεύση από τον κόσμο που έχει δημιουργήσει ο τρίτος πιο πλούσιος επιχειρηματίας της Ιταλίας, και μοναδικός μέτοχος της εταιρείας του, Giorgio Armani. Πίνω καφέ Armani, τρώω σοκολατάκια Armani και διαβάζω βιβλία από το βιβλιοπωλείο Armani. Αγοράζω ένα μικρό δώρο και μου χαρίζουν μια τεράστια ανθοδέσμη Armani.

Αρμάνι

1

Ο Giorgio Armani στα 91 και ο απόλυτος έλεγχος

Φεύγοντας πιάνω κουβέντα με τον αγαπημένο Ιταλό φίλο και επιμελητή του Armani Selfridges pop-up, Άλεξ, και τον ρωτώ πόσο δύσκολο είναι άραγε να λάβει κανείς πρόσκληση στην επίδειξη μόδας του Armani στο Μιλάνο. «Ακατόρθωτο», απαντά. «Ο ίδιος ο κύριος Armani εγκρίνει τις προσκλήσεις ονομαστικά και μία-μία.» Κι εκεί καταλαβαίνω ότι πρόκειται για μια από τις πιο γνωστές προσωπικότητες του κόσμου της μόδας που είναι δημιουργικός διευθυντής, διευθύνων σύμβουλος και μοναδικός ιδιοκτήτης της εταιρείας του. Για δεκαετίες, διατηρεί σφιχτό έλεγχο.

Αρμάνι

26 Φεβρουαρίου, μόλις μερικές μέρες αργότερα, βρίσκομαι στο Μιλάνο. Για πρώτη φορά από την ίδρυση της εταιρείας το 1975 με τον αείμνηστο συνεργάτη του Sergio Galeotti, ο Armani δεν βγήκε να χαιρετήσει στο τέλος της επίδειξης. Το ίδιο συμβαίνει και τον Μάρτιο στο Παρίσι. Μια σύντομη νοσηλεία τον ανάγκασε να διευθύνει εξ αποστάσεως τις δοκιμές και την ακολουθία της συλλογής, διατηρώντας τον έλεγχο μέσω βιντεοκλήσεων. Στη θέση του, ήταν ο Pantaleo (Leo) Dell’Orco, επικεφαλής της ανδρικής συλλογής και δεξί χέρι του δημιουργού. Είναι κατανοητό ότι ο Dell’Orco διαδραματίζει έναν όλο και πιο ορατό ρόλο στις καθημερινές δραστηριότητες του ομίλου.

Αρμάνι

Αργότερα, το ίδιο βράδι, στο Hotel Armani, το μενού στο μπαρ είναι εμπνευσμένο από την εβδομάδα μόδας Μιλάνου και ο μπάρμαν μου σερβίρει νερό…Armani. «Αnche l’acqua è Armani», μου λέει γελώντας. Δηλαδή «μέχρι και το νερό είναι Armani». Μιλάμε στα Ιταλικά. «Σε συμπάθησα», μου λέει. «Πάρε αυτή την κάρτα. Είναι μόνο για λίγους», και μου δίνει μια κάρτα-κλειδί για τις κατοικίες Armani. «Με αυτή μπορείς να μπεις στο Armani Privé κλαμπ όποτε θες χωρίς να περιμένεις στην ουρά.» Κατανοώ από προσωπική εμπειρία ότι το όνομα Armani δεν είναι μόνο μόδα, αλλά ένας ολοκληρωμένος τρόπος ζωής.

Αρμάνι

Μια κληρονομιά σε μετάβαση: οικογένεια, στενοί συνεργάτες και το Ίδρυμα Armani

Στα 91 του χρόνια, η εύθραυστη υγειά του, αλλά, και η δήλωσή του τον Οκτώβριο του 2024 στην ιταλική εφημερίδα Corriere della Sera ότι σχεδιάζει να συνταξιοδοτηθεί σε δύο ή τρία χρόνια, θέτει τη διαδοχή ως επίκαιρο ζήτημα. Συνεπώς, ο Ιταλός σχεδιαστής αντιμετωπίζει το πιο ευαίσθητο κεφάλαιο της ζωής του: αυτό της διαδοχής. Έχει αναγνωρίσει ότι το σχέδιό του για το μέλλον περιλαμβάνει τη σταδιακή μεταβίβαση των αρμοδιοτήτων στον στενό του κύκλο, χωρίς απότομες αλλαγές που θα έθεταν σε κίνδυνο τη δημιουργική και επιχειρηματική συνέχεια.

Η διαδοχή ως στρατηγική και όχι σημείο ρήξης

Δεν θα υπάρξει «στιγμή ρήξης», όπως τόνισε σε πρόσφατη συνέντευξή του στη Financial Times, αλλά μια σταδιακή μεταβίβαση που θα διατηρήσει την ταυτότητα της εταιρείας που το 2024 είχε έσοδα 2,3 δισεκατομμύρια ευρώ. Ο Armani δεν έχει παιδιά, αλλά η αδελφή του, οι δύο ανιψιές του και ο ανιψιός του συνεργάζονται στενά με τη μάρκα και κατέχουν σημαντικές θέσεις. Ο μακροχρόνιος συνεργάτης του, Leo Dell’Orco, και το φιλανθρωπικό ίδρυμα, Fondazione Armani, πιθανότατα θα αποκτήσουν σημαντικό μέρος του ελέγχου. Δεδομένης της ιστορικής κληρονομιάς τέτοιων εμπορικών σημάτων, δήλωσε ότι και ο ίδιος προτιμά μια ομάδα αξιόπιστων ανθρώπων. Αυτοί θα κατανοήσουν τι αντιπροσωπεύει το εμπορικό σήμα Armani και θα αναπαράγουν την επιτυχία του. Ο ίδιος ο Armani επιμένει ότι δεν πρόκειται για ατομική, αλλά για ομαδική διαδοχή.

Ανεξαρτησία σε μια εποχή συγκέντρωσης ισχύος

Ο επιχειρηματίας διατηρεί σήμερα ένα εξαιρετικό μοντέλο στον κλάδο της μόδας, ο οποίος κυριαρχείται από μεγάλους ομίλους. Σε αντίθεση με τη συγκέντρωση εξουσίας σε μεγάλους ομίλους όπως η LVMH ή η Kering, ο όμιλος Armani έχει διατηρήσει την ανεξαρτησία του, ένα χαρακτηριστικό που αποτελεί ουσιαστικό μέρος της αξίας του και της κληρονομιάς του. Καθώς ο ιδρυτής εξετάζει τα σχέδια διαδοχής του, δηλώνει ότι είναι ανοιχτός σε άλλες ιδέες που θα διατηρήσουν ζωντανή την κληρονομιά της μάρκας, με ή χωρίς άλλους κολοσσούς της πολυτέλειας.

IPO και σενάρια εξαγοράς

Πέρα από τις τρέχουσες δηλώσεις, η εικάζουσα διαδοχή του Armani δεν είναι αυτοσχέδια. Το Reuters, μετά από πρόσβαση σε έγγραφο που βρίσκεται στην κατοχή συμβολαιογράφου στο Μιλάνο, αποκάλυψε το 2023 ότι ο εσωτερικός κανονισμός της εταιρείας (bylaws) περιλαμβάνει από το 2016 ένα πρωτόκολλο για τη διασφάλιση της συνέχειας, το οποίο προβλέπει τη δημιουργία του Ιδρύματος Armani, κάτι που έχει ήδη πραγματοποιηθεί. Προβλέπει επίσης τη διανομή των μετοχών μεταξύ των μελών της οικογένειας και των συνεργατών, με το ίδρυμα να εγγυάται τις αξίες, την προστασία της απασχόλησης και τη δυνατότητα διερεύνησης μιας αρχικής δημόσιας προσφοράς (IPO), μόνο πέντε χρόνια μετά το θάνατο του ιδρυτή. Συνεπώς τα ενδεχόμενα εξαγοράς ή εισαγωγής δεν είναι απίθανα. Αν και αναφέρει πως έχει λάβει ελαφρώς πιο επίμονες προτάσεις από πιθανούς εξωτερικούς επενδυτές στην εταιρεία του, προς το παρόν δεν υπάρχει καμία ευκαιρία.

Το ερώτημα είναι αν μια εταιρεία του μεγέθους του ομίλου Armani μπορεί να συνεχίσει την απόδοσή της υπό αυτό το μοντέλο χωρίς την καθοδήγηση του ιδρυτή της. Η Chanel ή η Dior είναι παραδείγματα του κλάδου που επέζησαν μετά την επίβλεψη των δημιουργών τους. Ωστόσο, η περίπτωση του Armani είναι διαφορετική λόγω του εύρους της προσφοράς του ομίλου, από την υψηλή ραπτική έως τα αρώματα, τα ξενοδοχεία, τα εστιατόρια, τη διακόσμηση, τα βιβλία, τη ζαχαροπλαστική και τα λουλούδια, ο όμιλος Armani δεν είναι μόνο ένας οίκος μόδας

 

Δείτε αυτή τη δημοσίευση στο Instagram.

 

Η δημοσίευση κοινοποιήθηκε από το χρήστη Vicky Kaya (@vickykaya_)

Η αξία μιας αυτοκρατορίας

Τα τελευταία αποτελέσματα του ομίλου έδειξαν κάποια επιδείνωση ως αντίδραση στο μακροοικονομικό αυτό πλαίσιο. Η ιταλική εταιρεία μείωσε τον κύκλο εργασιών της κατά 5% το 2024, σε 2,3 δισεκατομμύρια ευρώ, επηρεασμένη από τη γενική επιβράδυνση στον τομέα των πολυτελών προϊόντων. Το 2022, ο ιταλικός όμιλος, που περιλαμβάνει τις Giorgio Armani, Emporio Armani και Armani Exchange, είχε έσοδα περίπου 2,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων. Η Ευρώπη παρέμεινε η κορυφαία αγορά του, με 49% των πωλήσεων, ακολουθούμενη από την Αμερική με 22% και την Ασία-Ειρηνικό με 19%, επηρεασμένη από την επιβράδυνση της δραστηριότητας στην Κίνα. Σύμφωνα με το Forbes, η ατομική του καθαρή αξία ανέρχεται στα 13,4 δισεκατομμύρια δολάρια.

Ο ρόλος του ιδρύματος και η κληρονομιά που υπερβαίνει τον δημιουργό

Αξίζει να σημειωθεί ότι το Ίδρυμα Armani προστατεύει την κληρονομιά του Giorgio Armani διασφαλίζοντας τα περιουσιακά στοιχεία διακυβέρνησης του ομίλου, εξασφαλίζοντας τη συνέχεια στη διαχείριση, διατηρώντας την ανεξαρτησία της εταιρείας και τις βασικές αξίες της, όπως η καινοτομία, η ηθική διαχείριση και η συνετή οικονομική προσέγγιση. Το ίδρυμα επανεπενδύει κεφάλαια για φιλανθρωπικούς σκοπούς και συμβάλλει στη διατήρηση της ιστορικής κληρονομιάς της μάρκας μέσω πρωτοβουλιών όπως το μουσείο Armani/Silos και η πλατφόρμα Armani/Archivio.

Το ίδρυμα ασκεί μεγάλη επιρροή με στόχο να διασφαλίσει ότι η διοίκηση της εταιρείας τηρεί τις αρχές που θέσπισε ο Giorgio Armani, γεγονός που του δίνει άμεσο ρόλο στην καθοδήγηση του μέλλοντος της εταιρείας. Επενδύοντας σε φιλανθρωπικούς σκοπούς και επηρεάζοντας τα περιουσιακά στοιχεία της εταιρείας, το ίδρυμα εξασφαλίζει τη διαρκή επιρροή του Giorgio Armani στον όμιλο, ακόμη και μετά το θάνατό του.

Με τον Σεπτέμβριο να είναι ο μήνας της μόδας, και μάλιστα σε μια χρονιά κατά την οποία θα παρουσιάσουν τις συλλογές τους πολλαπλοί νέοι διευθυντές δημιουργικού, μετά από μια τρελή περίοδο μουσικών καρεκλών στους ρόλους ηγεσίας, οι εξελίξεις αναμένονται συναρπαστικές.

Διαβάστε επίσης:

Ο ΟΜΙΛΟΣ ΚΥΡΙΑΚΟΥΛΗ στο Cannes Yachting Festival 2025

Οι εκδηλώσεις Σεπτεμβρίου στα Public

Macy’s: Αναβάθμισε τις ετήσιες προβλέψεις παρά την ανησυχία για πληθωρισμό και δασμούς