ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Έξι μήνες αφότου παραιτήθηκε από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της Stellantis NV, ο Κάρλος Ταβάρες ζει πλέον σε ένα αγρόκτημα, παράγει κρασί Πόρτο και εκφράζει τη συμπόνια του για όποιον επιχειρεί να μπει στη βιομηχανία του αυτοκινήτου εν μέσω του «χάους» του εμπορικού πολέμου των ΗΠΑ.
Η Stellantis ανακοίνωσε προ ημερών ότι ο Αντόνιο Φιλόζα αναλαμβάνει νέος CEO της εταιρείας. Ο Φιλόζα, στέλεχος με πολυετή πορεία εντός του ομίλου και σημαντική εμπειρία στις ΗΠΑ, διαδέχεται τον Ταβάρες, ο οποίος αποχώρησε τον Δεκέμβριο μετά από μία περίοδο πτώσης πωλήσεων και κερδών.
«Νομίζω ότι είναι μια λογική, αξιόπιστη επιλογή», δήλωσε ο Ταβάρες στην πρώτη του συνέντευξη σε διεθνή μέσα μετά την αποχώρησή του. «Ελπίζω το διοικητικό συμβούλιο να τον στηρίξει σωστά. Θα δούμε.»
Το χρονικό της αποχώρησης
Πριν την αιφνίδια αποχώρησή του, ο Ταβάρες είχε έρθει σε σύγκρουση με το διοικητικό συμβούλιο της Stellantis για τα σχέδιά του περί μείωσης του κόστους — κινήσεις που προκάλεσαν αντιδράσεις από πολιτικούς, αντιπροσώπους και συνδικάτα. Ο όμιλος, που περιλαμβάνει 14 μάρκες όπως Citroën, Dodge, Jeep και Fiat, είχε εκδώσει προειδοποίηση για τα κέρδη του τον Σεπτέμβριο.
Οι σκληρές περικοπές του Ταβάρες — όπως η αντικατάσταση μεταλλικών εξαρτημάτων με πλαστικά σε κάποια μοντέλα — απομάκτυναν τους πελάτες από τοπικές μάρκες, όπως οι Ram και Chrysler. Οι αντιπρόσωποι, δυσκολεύονταν να πουλήσουν τα οχήματα.
Το συνδικάτο United Auto Workers πραγματοποίησε δημόσια καμπάνια ζητώντας την απομάκρυνσή του. Μετά την ανακοίνωση της αποχώρησής του, ο πρόεδρος του συνδικάτου, Shawn Fain, έκανε λόγο για «ένα μεγάλο βήμα προς τη σωστή κατεύθυνση για μια εταιρεία που έχει υποστεί κακοδιαχείριση και για ένα εργατικό δυναμικό που είχε κακή αντιμετώπιση για πάρα πολύ καιρό».
Ο ίδιος ο Ταβάρες υποστήριξε ότι δεν απολύθηκε, αλλά ότι αποχώρησε μετά από μια «πολύ ώριμη» συζήτηση με τον πρόεδρο του ομίλου, Τζον Έλκαν.
«Δεν κρατώ κακία σε κανέναν», δήλωσε. «Ούτε σε όσους έκαναν τη ζωή μου πιο δύσκολη όταν ήμουν CEO της Stellantis. Έρχεται κάποια στιγμή η ώρα και κάποιος αποφασίζει ότι πρέπει να χωρίσουν οι δρόμοι. Και αυτό είναι εντάξει.»
Εκπρόσωπος της Stellantis αρνήθηκε να σχολιάσει το θέμα.
Μιλώντας σε ένα πάρκο με θέα ένα ποταμό στην πόλη Σανταρέμ, βόρεια της Λισαβόνας, όπου διαμένει πλέον, ο 66χρονος Ταβάρες ανέφερε ότι υπάρχουν «πολλά πράγματα» που θα μπορούσε να είχε κάνει διαφορετικά. Ωστόσο, ανέλαβε την ευθύνη για το γεγονός ότι δεν κατάφερε να πείσει τους Αμερικανούς αντιπροσώπους να στηρίξουν τις στρατηγικές του αποφάσεις.
«Οι αντιπρόσωποι στις ΗΠΑ δεν ήθελαν να στηρίξουν αυτό που προσπαθούσαμε να κάνουμε — και αυτή είναι δική μου ευθύνη», δήλωσε. «Πολλά πράγματα θα μπορούσαν να είχαν γίνει διαφορετικά, αλλά δεν έχει σημασία. Η εταιρεία παραμένει κερδοφόρα.»
Η προειδοποίηση για τα κέρδη της Stellantis ήρθε σε μια περίοδο που και άλλες ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες βρίσκονταν αντιμέτωπες με την πτώση της ζήτησης διεθνώς.
Η Renault ήταν η μόνη μεγάλη ευρωπαϊκή αυτοκινητοβιομηχανία που δεν προχώρησε σε ανάλογη προειδοποίηση το 2024.
Οι αυξανόμενες προκλήσεις
Από τότε, οι προκλήσεις του κλάδου έχουν πολλαπλασιαστεί: οι δασμοί των ΗΠΑ αυξάνουν το κόστος και διαταράσσουν τις εφοδιαστικές αλυσίδες, ενώ στην Ευρώπη οι αυτοκινητοβιομηχανίες πιέζονται από τις ρυθμιστικές αλλαγές και τον σκληρό ανταγωνισμό από τους Κινέζους κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων. Τον Απρίλιο, η BYD πούλησε περισσότερα αυτοκίνητα στην Ευρώπη απ’ ό,τι η Tesla.
«Φυσικά οι δασμοί επιδεινώνουν την κατάσταση, αλλά δεν θα διαρκέσουν για πάντα», είπε ο Ταβάρες. Παρόλα αυτά, εκτιμά ότι οι συνθήκες της αγοράς θα οδηγήσουν σε νέες συγχωνεύσεις μεταξύ ευρωπαϊκών αυτοκινητοβιομηχανιών, σε μια προσπάθεια μείωσης του κόστους. «Αυτό θα συμβεί γιατί οι εταιρείες θα βρεθούν σε δυσκολία», είπε, χωρίς να κατονομάσει συγκεκριμένες εταιρείες.
Ο Ταβάρες θεωρεί ότι η Ευρώπη δύσκολα θα μπορέσει να ανταγωνιστεί τους Κινέζους κατασκευαστές σε επίπεδο τιμών στα ηλεκτρικά οχήματα, και προτείνει την εστίαση σε πιο premium μοντέλα. Σχολίασε επίσης τις ανακλήσεις και τα παράπονα ιδιοκτητών για το μοντέλο Cybertruck της Tesla.
«Αν ψάξετε στα κοινωνικά δίκτυα για βίντεο με το Cybertruck, θα εκπλαγείτε από τις εμπειρίες των πελατών. Μπορούν να κάνουν σπουδαία πράγματα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι βρίσκονται σε άλλο πλανήτη. Πιστεύω ότι μπορούμε να τους ανταγωνιστούμε.»
Ο Ταβάρες ξεκίνησε τη σταδιοδρομία του ως μηχανικός δοκιμών στη Renault το 1981 και αναδείχθηκε την περίοδο που ήταν επικεφαλής του ομίλου ο θρυλικός Κάρλος Γκοσν. Το 2021 έγινε ο πρώτος CEO της Stellantis, μετά τη συγχώνευση της γαλλικής PSA με τη Fiat Chrysler.
Είναι καλύτερο να δουλεύεις για τον εαυτό σου
Αποκάλυψε ότι έχει δεχτεί αρκετές «δελεαστικές» προτάσεις από ασιατικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ωστόσο αποφάσισε να επιστρέψει στην Πορτογαλία. Οι Κινέζοι κατασκευαστές αναζητούν κορυφαία στελέχη από την Ευρώπη.
«Χρειάστηκα 45 χρόνια για να καταλάβω ότι είναι καλύτερο να δουλεύεις για τον εαυτό σου παρά για κάποιον άλλον», δήλωσε. «Οι φίλοι μου μου λένε πως έκανα καλά που έφυγα — και ότι έφυγα την κατάλληλη στιγμή.»
Πλέον, όπως λέει, έχει χρόνο για μεγάλες καθημερινές βόλτες στην Πορτογαλία. Παίρνει μέρος σε αγώνες με αυτοκίνητα περίπου μία φορά τον μήνα.
Επενδύει μέρος των αποταμιεύσεών του — έλαβε 40 εκατ. δολάρια για μισθούς και αποζημιώσεις — στο αγρόκτημά του, στον αμπελώνα του στα βόρεια του ποταμού Δούρου και σε ξενοδοχεία. Εξετάζει την αγορά μεριδίου σε μικρή αεροπορική εταιρεία, αλλά και επενδυτικές ευκαιρίες στους τομείς της υγείας, της τεχνητής νοημοσύνης και της μόδας.
«Παλιά έκανα δώδεκα πράγματα την ημέρα», είπε. «Τώρα κάνω πέντε — αλλά τα κάνω εις βάθος. Και τα απολαμβάνω περισσότερο.»
Διαβάστε επίσης:
Stellantis: Νέος CEO, ο Antonio Filosa από τέλη Ιουνίου μετά από 25 χρόνια στην εταιρεία
Stellantis: Σταθερά ανοδική στην Ευρώπη – Δυναμική παρουσία σε υβριδικά και επαγγελματικά οχήματα
Stellantis: Οργή των επενδυτών για την αμοιβή-μαμούθ του πρώην CEO της εταιρείας
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Eurobank Equities για ΔΕΗ: Δυναμική στρατηγική, ελκυστική αποτίμηση – Στα €18 η νέα τιμή στόχος
- Επιδόματα ΟΠΕΚΑ: Πληρωμές τέλος Ιουλίου με νέα αυξημένα επιδόματα
- Μητσοτάκης: Στο stegasi.gov.gr συγκαταλέγονται 43 προγράμματα, εν τω συνόλω 6,5 δισεκατομμυρίων
- Κυρανάκης για νέο ΚΟΚ: Στοχεύουμε σε πιο βιώσιμες πόλεις
