Κάν’ το όπως ο Γκέιτς

Δημοσιεύτηκε:

Η πανδημία που βιώνει σήμερα σύσσωμη η ανθρωπότητα θα αλλάξει για πάντα τον κόσμο που ξέραμε, τόνισε προ ημερών ο δισεκατομμυριούχος φιλάνθρωπος και ιδρυτής της Microsoft, Μπιλ Γκέιτς, εκφράζοντας την άποψη ότι θα μας ωθήσει, αναγκαστικά, ακόμη περισσότερο στην ψηφιακή χρήση υπηρεσιών και εφαρμογών.

Απαντώντας μέσω LinkedIn σε ερωτήσεις για την πανδημία και πόσο αυτή θα αλλάξει τη ζωή μας, ο Αμερικανός επιχειρηματίας, που άλλαξε επίσης τη ζωή μας μέσω του κολοσσού της Microsoft, υποστήριξε ότι υπάρχουν πράγματα, όπως τα επαγγελματικά ταξίδια, που αμφιβάλλει ότι θα επιστρέψουν στην πρότερη κατάσταση. «Εννοώ ότι θα γίνονται και πάλι, αλλά σε μικρότερο βαθμό», τόνισε χαρακτηριστικά, επικαλούμενος μάλιστα το παράδειγμα της εταιρείας του, η οποία πραγματοποιούσε συνελεύσεις μετόχων μέσω διαδικτύου ακόμη και πριν από το ξέσπασμα της πανδημίας του κορωνοϊού.

Ο ίδιος, φυσικά, θεωρεί ότι οι αλλαγές αυτές είναι όχι μόνο προς το καλύτερο, αλλά και ότι ήρθαν για να μείνουν, καθότι είναι πιο αποτελεσματικές και προσφέρουν πολύ περισσότερες δυνατότητες από το προηγούμενο καθεστώς.

«Τι είναι μια εικονική δικαστική αίθουσα;», διερωτάται. «Τι είναι ένα εικονικό νομοθετικό σώμα; Με κάποιους τρόπους, μπορείτε να δημιουργήσετε κάτι που είναι πραγματικά πιο αποτελεσματικό και καλύτερο από αυτό που υπήρχε πριν», σημειώνει.

Και η αλήθεια είναι ότι αυτό δείχνει και η ταχύτατη προσαρμογή και των Ελλήνων καταναλωτών στην ψηφιακή εποχή. Μια προσαρμογή που μπορεί να ξεκίνησε εξ ανάγκης, λόγω της πολιτικής του αυτοπεριορισμού για την ασφάλειά μας, αλλά, όπως διαπιστώνεται, κρύβει απίστευτες δυνατότητες και ευκαιρίες. Από τις διαδικτυακές συνεδριάσεις του Υπουργικού Συμβουλίου μέχρι την ηλεκτρονική συνταγογράφηση και την online έκδοση πολύ περισσότερων δηλώσεων και πιστοποιητικών, η Ελλάδα αφήνει πίσω της σταδιακά τις αρνητικές «πρωτιές», όπως για παράδειγμα, ότι ήταν η μόνη δυτικοευρωπαϊκή οικονομία που χαρακτηριζόταν «αναδυόμενη» από το Παγκόσμιο Οικονομικό Φόρουμ όσον αφορά την ετοιμότητά της να λάβει μέρος στη λεγόμενη «Βιομηχανία 4.0» ή, αλλιώς, στην Τέταρτη Βιομηχανική Επανάσταση.

Αυτό επιβεβαιώνει και η εκτόξευση στη χρήση του ηλεκτρονικού εμπορίου στη χώρα, όπως φάνηκε από τα αποτελέσματα πρόσφατης κυλιόμενης εβδομαδιαίας online έρευνας, που πραγματοποίησαν το ΙΕΛΚΑ (Ινστιτούτο Ερευνών Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών) και το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστήμιο Αθηνών, υπό την επιστημονική επιμέλεια του καθηγητή Γεώργιου Δουκίδη (Διευθυντή του Εργαστηρίου ELTRUN) και του Δρ Λευτέρη Κιοσέ (Γενικού Διευθυντή του ΙΕΛΚΑ). Η έρευνα έδειξε ότι, σε σχέση με πέρυσι έχει διπλασιαστεί η τάση αγορών από ηλεκτρονικά καταστήματα γενικά (από το 21% του πληθυσμού που είχε κάνει τουλάχιστον μία διαδικτυακή αγορά το τελευταίο δεκαήμερο το 2019) σε 44% την πρώτη εβδομάδα του Απριλίου 2020. Επίσης, καταγράφεται βαθμιαία αύξηση τις τελευταίες εβδομάδες λόγω της εξοικείωσης των καταναλωτών με την χρήση online υπηρεσιών και της σταδιακής αύξησης της εμπιστοσύνης των Ελλήνων για αγορές από απόσταση.

Σύμφωνα με την έρευνα, η έκτακτη κατάσταση εγκλεισμού των πολιτών στο σπίτι αναμένεται επίσης να παγιώσει κάποιες συμπεριφορές, αφού το 50% των καταναλωτών αναφέρει ότι θα συνεχίσει τις νέες συνήθειές του και όταν ξεπεραστεί η κρίση.

Την ίδια ώρα, στην αύξηση της εξοικείωσης του κόσμου με τις ψηφιακές υπηρεσίες συμβάλλουν και οι σημαντικές πρωτοβουλίες που αναλήφθηκαν το τελευταίο διάστημα στον τομέα του Πολιτισμού και της Ψυχαγωγίας.

Είναι ενδεικτικό ότι το Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης της Νέας Υόρκης (MoMA), απλησίαστο για τους περισσότερους προ πανδημίας, προσφέρει την περίοδο της απομόνωσης δωρεάν μαθήματα online προσαρμοσμένα για ένα ευρύτερο κοινό.

Τέχνη, φωτογραφία και μόδα είναι τα τρία πεδία των μαθημάτων που θα περιλαμβάνουν ηχητικές συνεντεύξεις με καλλιτέχνες, σχεδιαστές και επιμελητές, καθώς και αναλύσεις και ασκήσεις.

«Η μόδα ως σχέδιο», «Βλέποντας μέσα από τη φωτογραφία», «Στο στούντιο: αφηρημένη μεταπολεμική ζωγραφική», «Μοντέρνα τέχνη και ιδέες» και «Τι είναι η σύγχρονη τέχνη;» είναι τα θέματα στα οποία καλούνται να εμβαθύνουν οι συμμετέχοντες.

Αντίστοιχες πρωτοβουλίες έχουν αναλάβει και εγχώριοι φορείς Πολιτισμού, όπως το ίδρυμα Ωνάση, το Μέγαρο Μουσικής, το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, το ίδιο το υπουργείο Πολιτισμού με το δίκτυο των μουσείων που εποπτεύει και ούτω καθ’ εξής.

Η αλήθεια είναι, όμως, ότι και πολλές εταιρείες αναγνώρισαν από νωρίς -πολύ πριν από την τελευταία κρίση- τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες που προσφέρει το ψηφιακό περιβάλλον. Μία εξ αυτών είναι και η Anytime, η πρώτη direct ασφάλιση αυτοκινήτου στην Ελλάδα, του ομίλου INTERAMERICAN, η οποία επικεντρώθηκε από την πρώτη στιγμή στην ανάπτυξη ψηφιακών υπηρεσιών, στοχεύοντας στην ευελιξία, την προσαρμοστικότητα και, φυσικά, στην οικονομία. Και όλα αυτά πάντα από την ασφάλεια του σπιτιού μας. Με προνόμια, επιλογές και υπηρεσίες προσαρμοσμένες στα μέτρα μας, ειδικά τώρα που οι κάθε είδους μετακινήσεις και επαφές έχουν περιοριστεί στο ελάχιστο.

Αυτήν την περίοδο, λοιπόν, μέσα από μία διαδικασία μόλις 5 ερωτήσεων, καθένας από εμάς μπορεί να κάνει ασφάλεια αυτοκινήτου, εύκολα και γρήγορα, με απόλυτη ασφάλεια και, επιπλέον, έκπτωση 15%. Και με σίγουρη ανθρώπινη εξυπηρέτηση 24 ώρες το 24ωρο, από μία από τις πρώτες εταιρείες που αγκάλιασαν τις δυνατότητες της νέας ψηφιακής πραγματικότητας.

Η Ελλάδα αλλάζει και, μαζί με αυτήν, αλλάζουμε και εμείς. Γιατί, λοιπόν, να γυρίσουμε πίσω;