• Business

    Υπουργείο Ενέργειας: Μέτρα για τη βιομηχανία και επίλυση εκκρεμοτήτων στα ενεργειακά

    Γεράσιμος Θωμάς


    Με την καταρχήν συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Ένωση για την παράταση της  διακοψιμότητας έως τις 30 Σεπτεμβρίου 2021  που αφορά τη βιομηχανία,την επανεκκίνηση του Μηχανισμού Αποζημίωσης Επάρκειας Ισχύος που αφορά τους παραγωγούς ενέργειας και τη συμφωνία για πρόσβαση στη λιγνιτική ενέργεια και των προμηθευτών και της βιομηχανίας, επιλύονται και οι τελευταίες εκκρεμότητες για τα ενεργειακά, καθώς μετά την πανδημία, γεφυρώθηκε ευκολότερα η απόσταση που χώριζε τις ελληνικές θέσεις με τις απόψεις της Κομισιόν.

    Σημειώνεται ότι για κάποιες από τις εκκρεμότητες όπως το θέμα της λιγνιτικής ενέργειας  οι συζητήσεις έχουν διαρκέσει επτά μήνες χωρίς η απόσταση να γεφυρώνεται. Πλέον όμως είναι φανερή η διάθεση να κλείνουν οι εκκρεμότητες και τίποτα να μην εμποδίζει τη λειτουργία της αγοράς.

    Εφόσον οι καταρχήν συμφωνίες ολοκληρωθούν  απομένει η εκκίνηση του Target Model, για να ολοκληρωθεί ο πρώτο κύκλος ενεργειακών μεταρρυθμίσεων που αφορούν στη λειτουργία της ενεργειακής αγοράς. Αν και εκτιμάται ότι η πανδημία έφερε καθυστέρηση δύο μηνών στη λειτουργία του target model που αναμενόταν να ξεκινήσει 1η Ιουλίου, η Κομισιόν έχει ήδη ενημερωθεί  για την καθυστέρηση.

    Πακέτο μέτρων για τη βιομηχανία

    Εξάλλου για την ενίσχυση της βιομηχανίας, με τη μείωση του ενεργειακού κόστους, το υπουργείο επεξεργάζεται και άλλα μέτρα, όπως είπε πρόσφατα ο υφυπουργός Ενέργειας κ. Γεράσιμος Θωμάς.

    Τα μέτρα αυτά  θα ενταχθούν σε ένα ευρύτερο πακέτο μέτρων για τη βιομηχανία και τον τουρισμό που μελετά η κυβέρνηση και τα οποία θα ανακοινωθούν κατά τα τέλη Μαΐου. Κάποια από αυτά είναι, η μείωση του Eιδικού Φόρου Kατανάλωσης που εφαρμόζεται στις ενεργοβόρες επιχειρήσεις της μέσης τάσης στα επίπεδα του φόρου που εφαρμόζεται στις επιχειρήσεις της υψηλής τάσης, τη θέσπιση νέων χαμηλότερων συντελεστών για τις χρεώσεις χρήσης συστήματος της ενεργοβόρου βιομηχανίας, τη δημιουργία μηχανισμού αντιστάθμισης όπου θα καταλήγει έως και το 20% των εσόδων από τους πλειστηριασμούς δικαιωμάτων ρύπων και τη σύσταση νέου μηχανισμού ΥΚΩ, με ευνοϊκότερους όρους για τη βιομηχανία.

    Η πολυαναμενόμενη διακοψιμότητα

    Το μέτρο της διακοψιμότητας, ιδιαίτερα κρίσιμο για τη μείωση του ενεργειακού κόστους, μειώνει την ψαλίδα που χωρίζει το ενεργειακό κόστος της ελληνικής βιομηχανίας με αυτό των διεθνών ανταγωνιστών της.

    Συζητιέται με την Κομισιόν από τις 6 Φεβρουαρίου, πλέον όμως επισπεύθηκε καθώς  προέχει η ανάγκη να στηριχθεί η ενεργοβόρος  βιομηχανία σε όλη την Ευρωπαϊκή Ένωση γιατί την έχουν ανάγκη η οικονομία και οι κοινωνίες.

    Υπενθυμίζεται ότι η διακοψιμότητα είναι η αποζημίωση που παίρνει η βιομηχανία για την ετοιμότητά της να διακόπτει για ένα διάστημα την κατανάλωση ενέργειας για να μπορεί το σύστημα να ανταποκριθεί στη ζήτηση. επειδή είτε υπάρχει μια μείωση στην προσφορά ενέργειας λόγω βλάβης, είτε αυξάνεται η ζήτηση. Η παύση αυτή της παραγωγής κοστίζει στη βιομηχανία και η αποζημίωση που έχει προβλεφθεί να παίρνει γι αυτό είναι η διακοψιμότητα.

    Με την παράταση του μέτρου, ως τις 30 Σεπτεμβρίου 2021, όπως συμφωνήθηκε, οι μεγάλοι καταναλωτές και ιδίως οι ενεργοβόρες βιομηχανίες, θα αποζημιώνοντας επειδή συμβάλλουν στην διασφάλιση της ευστάθειας του ηλεκτρικού συστήματος και στην ασφάλεια εφοδιασμού των καταναλωτών. Το μέγιστο φορτίο που μπορεί να δημοπρατηθεί μέσω των δημοπρασιών ΥΔΦ (Υπηρεσίες Διακοπτόμενου Φορτίου) του ΑΔΜΗΕ ανέρχεται σε 800 MW (400 MW υπηρεσία τύπου 1 και 400 MW υπηρεσία τύπου 2 ).

    Μεταβατικός και Μόνιμος Μηχανισμός Αποζημίωσης Επάρκειας Ισχύος (CRM)

    Συμφωνήθηκε επίσης να επανεκκινήσει μετά από υιοθέτηση κατάλληλων προσαρμογών ο Μεταβατικός Μηχανισμός Αποζημίωσης Ευέλικτης Ισχύος, δηλαδή ο μηχανισμός αποζημιώσεων για τους παραγωγούς ενέργειας. Μέσω των αποζημιώσεων αυτών εξασφαλίζεται η παροχή υπηρεσιών ευελιξίας στο Σύστημα από τους υδροηλεκτρικούς σταθμούς και τους σταθμούς φυσικού αερίου και η εύρυθμη λειτουργία της εγχώριας αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας, μέχρι η αγορά εξισορρόπησης να καταστεί πλήρως λειτουργική  έως τις 31 Μαρτίου 2021.

    Η δημοπρατούμενη κάθε φορά ισχύς, θα είναι ίση με το μέγεθος/ποσότητα ευέλικτης ισχύος που είναι αναγκαία για την διασφάλιση της ευστάθειας του ηλεκτρικού συστήματος. Προβλέπεται τέλος, ότι για να μην υπάρχουν φαινόμενα υπέρογκων αποζημιώσεων των παραγωγών μέσω του μηχανισμού, θα πρέπει να ενσωματώνεται μηχανισμός ανάκτησης.

    Η εξέλιξη θεωρείται εξαιρετικά σημαντική στην παρούσα συγκυρία για την στήριξη των παραγωγών ηλεκτρικής ενέργειας. Ανοίγει δε το δρόμο, για την δημιουργία του Μόνιμου Μηχανισμού Αποζημίωσης Επάρκειας Ισχύος (CRM), για τον οποίο το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας θα συστήσει ειδική επιτροπή, όπου θα συμμετέχουν οι εμπλεκόμενοι φορείς της αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας.

    Λιγνιτική ενέργεια με μεταβατικό μηχανισμό

    Ταυτόχρονα, ένα βήμα πριν από την τελική συμφωνία, βρίσκεται το θέμα για τη διάθεση και στην αγορά της λιγνιτικής παραγωγής της ΔΕΗ. Η λύση που προωθείται είναι ένας μεταβατικός μηχανισμός που θα λειτουργεί ως το 2023, όσο δηλαδή υπάρχει λιγνιτική παραγωγή ρεύματος, ο οποίος θα εξασφαλίζει ότι θα έχουν πρόσβαση στο 40% της λιγνιτικής παραγωγής της επιχείρησης τόσο οι ιδιώτες προμηθευτές, όσο και η βιομηχανία.

    Υπενθυμίζεται ότι η  Κομισιόν θύμιζε ότι η ΔΕΗ δεν έχει συμμορφωθεί με την απόφαση του Ευρωπαικού Δικαστηρίου για πρόσβαση τρίτων στο λιγνίτη και είχε ζητήσει να έχει πρόσβαση στη λιγνιτική παραγωγή ενέργειας η αγορά, μέχρι να ολοκληρωθεί η απολιγνιτοποίηση δηλαδή το 2023.

    Μετά  την αποτυχία πώλησης των λιγνιτικών μονάδων της ΔΕΗ από την προηγούμενη κυβέρνηση και την μονομερή κατάργηση των δημοπρασιών ΝΟΜΕ η Κομισιόν είχε ζητήσει εναλλακτικά διαρθρωτικά μέτρα  καθώς για την DG Comp  η Ελλάδα δεν έχει συμμορφωθεί με την απόφαση του Ευρωπαϊκού Δικαστηρίου για πρόσβαση τρίτων στον λιγνίτη, απαραίτητο βήμα για την επιτυχή απελευθέρωση της αγοράς ενέργειας.

    Η πρόταση του ελληνικού υπουργείο ΥΠΕΝ αφορούσε τη σύσταση ενός κοινοπρακτικού σχήματος (SPV) από τις ενεργοβόρες βιομηχανίες της χώρας, στις οποίες η ΔΕΗ θα παρείχε μια ικανή ποσότητα ρεύματος από τις λιγνιτικές της μονάδες, σε διοικητικά καθοριζόμενη τιμή.  Η Κομισιόν ωστόσο ζητούσε πρόσβαση των προμηθευτών ενέργειας και όχι της βιομηχανίας, και τελικά φαίνεται να προκρίνεται η λύση να έχουν πρόσβαση και η βιομηχανία και οι προμηθευτές ρεύματος.

     



    ΣΧΟΛΙΑ