Business

Οι προσδοκίες των e-shops στην εποχή του κορονοϊού – Πού βλέπουν να «κάθεται η μπίλια»


Να ξεπεράσουν οι καταναλωτές το αρχικό «σοκ» από την επέλαση του κορονοϊού περιμένουν οι λιανέμποροι, προκειμένου να σχηματίσουν άποψη για την πορεία των ηλεκτρονικών πωλήσεων στη διάρκεια της «καραντίνας». Είναι ενδεικτικό πως μετά την ραγδαία εξάπλωση του θανατηφόρου ιού και τις πρώτες απώλειες σε ανθρώπινες ζωές –με εξαίρεση κάποια είδη τεχνολογίας που χρησιμοποιούνται για τηλεργασία και φυσικά τρόφιμα και απολυμαντικά, – καταγράφεται κατακόρυφη κάμψη της ζήτησης, η οποία φθάνει έως 80% ανάλογα με την κατηγορία.

Τα πρώτα συμπεράσματα για τον τρόπο που τελικά θα συμπεριφερθούν οι καταναλωτές για όσο θα ισχύει η απαγόρευση της κυκλοφορίας και τα φυσικά καταστήματα θα παραμένουν κλειστά εκτιμάται πως θα εξαχθούν από την επόμενη εβδομάδα

«Όταν καθίσει η σκόνη και ξεπερασθεί το αρχικό σοκ θα μπορέσουμε να καταλάβουμε που θα καθίσει η μπάλα», σημειώνει χαρακτηριστικά στέλεχος της αγοράς. Κοινή εκτίμηση πάντως είναι ότι ακόμη και στην περίπτωση που αυξηθούν οι ηλεκτρονικές πωλήσεις, δεν πρόκειται να καλύψουν τις απώλειες εσόδων που υφίσταται σήμερα η αγορά, αφού η διείσδυσή τους σε πολλούς κλάδους παραμένει χαμηλή (από 5% έως 10%). Επιπλέον, ο φόβος για την μεταδοτικότητα του θανατηφόρου ιού και οι επιπτώσεις στα εισοδήματα των νοικοκυριών (ήδη χιλιάδες συμβάσεις εργασίας τίθενται σε αναστολή) εκτιμάται πως θα κάνουν ακόμη πιο διστακτικούς τους καταναλωτές, ειδικά για αγορές προϊόντα μεγάλης αξίας.

Ήδη, όπως έδειξε και πρόσφατη έρευνα του Ελληνικού Συνδέσμου Ηλεκτρονικού Εμπορίου (GR.EC.A) το  74% των επιχειρήσεων του ηλεκτρονικού εμπορίου δήλωσε ότι λαμβάνουν σημαντικά λιγότερες παραγγελίες σε σχέση με πριν, με τους κλάδους των ειδών μόδας, των αθλητικών, των κοσμημάτων, των ειδών σπιτιού και των λευκών συσκευών να δέχονται τη μεγαλύτερη πίεση.

Από την πλευρά τους, οι εταιρείες δηλώνουν έτοιμες να ανταποκριθούν στη δύσκολη συγκυρία και στις ανάγκες των καταναλωτών ενώ έχουν ενεργοποιήσει ήδη αρκετές προσφορές και εκπτώσεις σε μια σειρά από προϊόντα. Έχουν φροντίσει να υπάρχει τηλεφωνικό κέντρο για να εξυπηρετεί το αγοραστικό κοινό και να επιλύει τυχόν προβλήματα ενώ κάποιες έχουν μεριμνήσει για την συνέχιση των προγραμμάτων αποπληρωμής που διευκολύνουν τις αγορές.

Για παράδειγμα, το προγράμματα δόσεων χωρίς κάρτα που εφαρμόζει η «Κωτσόβολος» συνεχίζει να προσφέρεται, με την έγκριση να γίνεται μέσω τηλεφωνικού κέντρου και τις πληρωμές να γίνονται τόσο από τα καταστήματα των τραπεζών όσο και μέσω e-banking. Όπως εξηγούν πηγές της αλυσίδας, ήταν μια συνειδητή απόφαση, προκειμένου να διευκολυνθούν οι πελάτες που θέλουν να αποκτήσουν μια νέα συσκευή και δεν έχουν την οικονομική άνεση τη δεδομένη συγκυρία. Από την άλλη πλευρά, το «Πλαίσιο» επέλεξε να «παγώσει» το αντίστοιχο πρόγραμμα.

Στα μελανά σημεία, όπως επισημαίνουν παράγοντες της αγοράς είναι οι καθυστερήσεις στην αποστολή των προϊόντων, οι οποίες συνεχίζουν να εντοπίζονται σε αρκετές περιπτώσεις, κάτι που αποδίδεται κυρίως στην αδυναμία των εταιρειών ταχυμεταφορών να διαχειριστούν την κατάσταση.

Να σημειωθεί πως ο τζίρος των ηλεκτρονικών αγορών στην Ελλάδα εκτιμάται ότι ανήλθε πέρυσι σε περίπου 5 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση σε σχέση με το 2018. Υπολογίζεται πως στην χώρα μας υπάρχουν περισσότερες από 7.000 επιχειρήσεις που λειτουργούν ηλεκτρονικό κατάστημα


ΣΧΟΛΙΑ