• Business

    Η πανδημία «σαρώνει» την εστίαση: Βάζουν λουκέτο ακόμη και καταστήματα στο Κολωνάκι!

    WarningExclamation mark in a circleΑπαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη


    «Με την πλάτη στον τοίχο» βρίσκονται οι επιχειρήσεις του κέντρου της πρωτεύουσας, οι οποίες υφίστανται ασφυκτική πίεση από τις συνέπειες της πανδημίας.

    Σύμφωνα με ανθρώπους της αγοράς, η κατάσταση γίνεται όλο και πιο δύσκολη, με τα προβλήματα να μεγαλώνουν, ενώ δεν φαίνεται από πουθενά προοπτική ανάκαμψης τους επόμενους μήνες. Δεν είναι λίγοι οι επιχειρηματίες που αδυνατούν να καταβάλλουν ακόμη και το 60% του μηνιαίου μισθώματος, ενώ υπάρχουν αρκετά καταστήματα εστίασης που παραμένουν κλειστά από τον περασμένο Μάρτιο, οπότε επιβλήθηκε το lockdown και είναι άγνωστο εάν και πότε θα επαναλειτουργήσουν.

    Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί γνωστό κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος στο Κολωνάκι, το οποίο λειτούργησε 3-4 μήνες από την ημέρα των εγκαινίων και από τον περασμένο Μάρτιο παραμένει κλειστό. Μέχρι και σήμερα, οι ιδιοκτήτες δεν έχουν αποφασίσει εάν θα προχωρήσουν στην επαναλειτουργία του και αν τους συμφέρει να κρατήσουν την επιχείρηση ανοιχτή ή είναι καλύτερο να ενταχθούν στον πτωχευτικό κώδικα.

    Παρόμοιες σκέψεις υπάρχουν και στους ιδιοκτήτες πολυσύχναστου καταστήματος υγειονομικού ενδιαφέροντος στην οδό Ομήρου με πολυετή λειτουργία. Η ραγδαία πτώση του Airbnb είχε οδυνηρές συνέπειες στον τζίρο των καταστημάτων εστίασης του κέντρου, καθώς μεγάλο ποσοστό αυτών ήταν άμεσα εξαρτημένο από τους επισκέπτες των ακινήτων βραχυχρόνιας μίσθωσης, είτε προσφέροντας πρωινό delivery, είτε μικρογεύματα και καφέ.

    Οι απώλειες εσόδων οφείλονται και στην καθίζηση του delivery στους εργαζόμενους των επιχειρήσεων της περιοχής, αφού πολλές εταιρείες έχουν υιοθετήσει την τηλεργασία και την κυκλική απασχόληση, με αποτέλεσμα ένα μεγάλο ποσοστό του προσωπικού να εργάζεται από το σπίτι. Ενδεικτική είναι η περίπτωση καταστήματος εστίασης επί της Πατριάρχου Ιωακείμ στο Κολωνάκι, όπου οι ιδιοκτήτες, ενώ κατέβαλαν όλα τα μισθώματα με στόχο να μην αφήσουν χρέη, αποφάσισαν να κατεβάσουν ρολά, διότι ο τζίρος έχει μειωθεί ακόμη και 70%.

    Σε παρόμοια θέση βρέθηκε και επιχείρηση εστίασης με παρουσία 33 ετών, πλησίον της πλατείας Συντάγματος. Ο ιδιοκτήτης της, μετά την επανεκκίνηση της οικονομίας τον Ιούνιο, είδε τις εισπράξεις να μειώνονται ραγδαία (-50%) και σήμερα έχουν διαμορφωθεί στο 20% σε σχέση με πριν την πανδημία. Τουτέστιν έχει απωλέσει το 80% των εσόδων του. Και αυτό, κατά κύριο λόγο, γιατί μειώθηκε δραματικά ο αριθμός των εργαζομένων στο κτήριο που στεγάζει τη επιχείρησή του, από 110 σε 11, λόγω τηλεργασίας!

    Ο επιχειρηματίας, έχει αποφασίσει να κρατήσει την επιχείρησή του με ιδία κεφάλαια έως και τα τέλη Νοεμβρίου μήπως αλλάξει η κατάσταση, διαφορετικά θα κατεβάσει ρολά, προκειμένου να αποφύγει τη συσσώρευση χρεών προς προμηθευτές, εκμισθωτή και Δημόσιο. Το αρνητικό κλίμα εκτιμάται πως θα επιδεινωθεί σε περίπτωση που επιβληθούν νέα περιοριστικά μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας (π.χ. μείωση ωραρίου λειτουργίας με κλείσιμο στις 12 τα μεσάνυχτα) ή σε περίπτωση που καταστεί αναγκαίο ένα νέο lockdown ή ληφθούν μέτρα περιορισμού της κυκλοφορίας.

    Σύμφωνα με τον πρόεδρο του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Αθηνών, Γιάννη Χατζηθεοδοσίου, από την στιγμή που ξεκίνησε η εφαρμογή του περιορισμένου ωραρίου, ο κύκλος εργασιών των επιχειρήσεων εστίασης έχει μειωθεί κατά 20%, ενώ υπάρχουν και αρνητικές συνέπειες στην απασχόληση. «Καταστήματα εστίασης που λειτουργούσαν μεσημέρι-βράδυ, πλέον έχουν μειώσει το προσωπικό τους, είτε με αναστολή συμβάσεων εργασίας είτε με απολύσεις, επειδή στο νέο ωράριο μπορούν πλέον να ανταποκριθούν λιγότεροι υπάλληλοι», αναφέρει χαρακτηριστικά σε δήλωση του.

    Αναστολή λειτουργίας 16 με 22 Σεπτεμβρίου

    Στο μεταξύ, το διοικητικού συμβούλιο του Πανελληνίου Σωματείου Καταστημάτων & Καταναλωτών Εστίασης και Διασκέδασης «ΠΑΣΚΕΔΙ» αποφάσισε να καλέσει τον κλάδο και τα 35.000 μέλη που εκπροσωπεί σε αναστολή λειτουργίας των καταστημάτων από 16 έως 22 Σεπτεμβρίου, διαμαρτυρόμενο για την αντιμετώπιση του κλάδου.

    Παράλληλα, ζητάει να υλοποιηθούν μια σειρά από δράσεις (20), με στόχο την ανακούφιση των επιχειρήσεων.

    Συγκεκριμένα, το διοικητικού συμβούλιο του «ΠΑΣΚΕΔΙ» ζητάει:

    1. Απαλλαγή των επιχειρήσεων του έτους 2020 από Δημοτικά τέλη, Δημοτικό Φόρο, τέλη κοινόχρηστων χώρων κ.α. Όπως επίσης ελευθερία για τον χώρο των εξωτερικών τραπεζοκαθισμάτων πέραν των γραμμών που όριζαν οι δήμοι μέχρι σήμερα ώστε να κρατηθούν οι απαραίτητες αποστάσεις χωρίς να μειωθεί δραματικά ο αριθμός τους, προσέχοντας τις απαραίτητες προδιαγραφές για τη διέλευση αμαξιδίων ΑΜΕΑ, καροτσιών. Παράλληλα απελευθέρωση του ωραρίου λειτουργίας πέραν της 24.00, επαναπροσδιορισμός των μέτρων λειτουργίας εσωτερικών χώρων, catering, αιθουσών δεξιώσεων γάμων, εσωτερικών και εξωτερικών χώρων κλπ. Επαναπροσδιορισμός των μέτρων για τους όρθιους πελάτες, ούτως ώστε να επιτρέπεται ο χορός και ταυτόχρονα η ύπαρξη συνεργασίας με μουσικούς, καλλιτέχνες και dj’s.

    2. Μείωση των ενοικίων εστίασης στο ίδιο ποσοστό % που θα μειωθεί το δικαίωμα χρήσης του χώρου. Δεν γίνεται να υποχρεούμαστε να χρησιμοποιούμε το 50% των τετραγωνικών που ενοικιάζουμε και να πληρώνουμε το 100% αυτού, και αντίστοιχα φοροελάφρυνση των ιδιοκτητών ακινήτων εστίασης στο ίδιο ποσοστό %.

    3. Μείωση του ΦΠΑ σε 6% σε φαγητό και καφέ, κάτι που βασίζεται άλλωστε σε προεκλογικές εξαγγελίες της παρούσας κυβέρνησης. Παράλληλα, οι φορολογικοί συντελεστές το 2020-2021 για το φορολογικό έτος 2019 να είναι σε όλες τις επιχειρήσεις 10% χωρίς προκαταβολή επόμενου έτους.

    4. Επιδότηση όλων των χρεών που έχουν δημιουργηθεί από 12/3 έως το τέλος του έτους (ασφαλιστικές εισφορές, τηλεοπτικά και μουσικά δικαιώματα, ΔΕΚΟ, NOVA, COSMOTE TV κτλ). Επίσης όλες οι οφειλές σε φορολογικές και ασφαλιστικές υποχρεώσεις που ήδη έχουν πιστοποιηθεί, να έχουν δυνατότητας
    αποπληρωμής σε 12 δόσεις με έναρξη, από 1/1/2021.

    5. Να μπουν στις υποχρεώσεις προς αναστολή όλες οι ΔΕΚΟ που είναι σύμφωνες σε χρονοδιαγράμματα με την παραπάνω ρύθμιση.

    6. Αναστολή πληρωμών των ρυθμίσεων σε όλους τους Ο.Τ.Α. για τους επόμενους επτά (7) μήνες χωρίς την προσθήκη προσαυξήσεων

    7. Κεφάλαιο επανεκκίνησης σε όλα τα καταστήματα εστίασης.

    8. Προτείνεται η καταβολή εφάπαξ ποσού ίσο με το 5% του τζίρου του 2019 και σε κάθε περίπτωση με ανώτατο πλαφόν τα 10.000€.

    9. Δανειοδότηση από τράπεζες με 12 μήνη άτοκη αποπληρωμή, με ενίσχυση του εκδότη μετά από διαπιστωμένη αδυναμία αποπληρωμής με κριτήριο πότε την έκδωσε και λήξη από το διάστημα 28/2 έως και 2 μήνες μετά την λήξη των έκτακτων μέτρων. Ως έκτακτη λύση, σε περίπτωση σφραγίσματος επιταγών, να μην καταχωρούνται στον Τειρεσία αλλά αυτομάτως να μπαίνουν σε 12 μήνες αποπληρωμή με αρχή από 1/1/2021 (μία διαδικασία μεταξύ των επιχειρηματιών) με νομοθετική ισχύ.

    10. Ένταξη του κλάδου της Εστίασης σε προγράμματα ΕΣΠΑ.

    11. Ένταξη του κλάδου της Εστίασης στον ΕΟΤ.

    12. Κατάργηση προκαταβολής φόρου στο 100%.

    13. Αλλαγή του νομοθετικού πλαισίου (ΚΥΑ) για την παραχώρηση αιγιαλού και δραστική μείωσης των μισθωμάτων κατά 50% τουλάχιστον με ειδικότερες ρυθμίσεις προσαρμοσμένες στην υγειονομική κρίση και επαναπροσδιορισμός των μέτρων λειτουργίας, όσον αφορά την επισκεψιμότητα.

    14. Ειδικά μέτρα στήριξης για τις εποχιακά λειτουργούσες επιχειρήσεις (πχ επιδότηση ενοικίου.

    15. Καταβολή έκτακτου επιδόματος 800€ ανά κατάστημα και όχι ανά ΑΦΜ, μιας και πλήττονται συνεπείς επιχειρηματίες που επέλεξαν να έχουν το ίδιο ΑΦΜ σε διαφορετικές δραστηριότητες.

    16. Αναστολή των πλειστηριασμών μέχρι το τέλος της χρονιάς.

    17. Μείωση 50% στα τραπεζικά έξοδα συναλλαγών.

    18. Θέσπιση ειδικού ταμείου “ανεργίας – αποζημίωσης” για τους επαγγελματίες που θα βάλουν οριστικό λουκέτο στις επιχειρήσεις τους εξαιτίας του κορωνοϊού, αλλά και για εργαζόμενους που θα χάσουν τη δουλειά τους.

    19. Σε περίπτωση που ένα κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος ενταχθεί σε καραντίνα λόγω κρούσματος κορωνοϊού, να ισχύουν αυτόματα τα ευεργετικά μέτρα που έχουν ληφθεί κατά τη διάρκεια της αναστολής λειτουργίας των επιχειρήσεων.

    20. Επιδότηση ασφαλιστικών εισφορών των υπαλλήλων και το 20% του μισθού τους, προκειμένου να μην απολυθεί κανένας υπάλληλος, μέχρι να επέλθει η κανονικότητα.

    Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση



    ΣΧΟΛΙΑ