Σε νέες απεργιακές κινητοποιήσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη προχωρούν την Τετάρτη 13 Αυγούστου 2025, οι εργαζόμενοι της Hellenic Train, μετά από την απόλυση 3 μηχανοδηγών, 1 τεχνίτη και ενός εργαζόμενου στις Διοικητικές υπηρεσίες την τελευταία περίοδο.

Η σχετική ανακοίνωση/πρόσκληση της Πανελλήνιας Ένωσης Προσωπικού Έλξης (Π.Ε.Π.Ε.) αναφέρει μεταξύ άλλων «Μετά την απόλυση του Προέδρου των Μηχανοδηγών (σ.σ. Κώστα Γενιδούνια), που κρίθηκε ήδη παράνομη και αντισυνδικαλιστική από τα Eλληνικά δικαστήρια, ενώ εκκρεμεί η οριστική απόφαση για το ζήτημα αυτό, η εργοδοτική αυθαιρεσία συνεχίζεται με αμείωτη ένταση, την ώρα που η Διοίκηση  της Hellenic Train αρνείται συστηματικά τον διάλογο. […] Οι απολυθέντες μηχανοδηγοί, με 40 χρόνια υπηρεσίας και  λίγο πριν τη συνταξιοδότησή τους, απολύθηκαν με την ίδια εξοργιστική μέθοδο που δεν αρμόζει σε ευνομούμενο Eυρωπαϊκό κράτος: χωρίς προειδοποίηση, χωρίς αιτιολόγηση, χωρίς καμία στοιχειώδη διαδικασία».

1

Όπως επισημαίνει ο Πρόεδρος της Π.Ε.Π.Ε. Κώστας Γενιδούνιας στο mononews.gr «Δεν υπάρχει αιτιολογία στις απολύσεις. Ένας συνάδελφός μας, την περασμένη Παρασκευή δούλευε και γύρισε σπίτι του και βρήκε θυροκολλημένη την απόλυσή του, χωρίς να τον ενημερώσουν. Έμαθε προφορικά ότι θα τον απολύσουν. Δεν υπήρξε καμία αιτιολογία για τους μηχανοδηγούς, αλλά και για τους άλλους συναδέλφους απ’ ό,τι έχω μάθει. Οι μηχανοδηγοί ήταν έμπειροι και κοντά στη συνταξιοδότηση», είπε και πρόσθεσε στη συνέχεια:

«Ο ένας έφευγε τον Φλεβάρη του 2026, ο άλλος ο συνάδελφός μας που απολύθηκε στις αρχές Αυγούστου είχε τη δυνατότητα να φύγει με συνταξιοδότηση σε 3 μήνες και ο τρίτος μηχανοδηγός που ήταν και εκπαιδευτής και από το 2020 επιτηρητής μηχανοδηγών και εξεταστής, έφευγε σε δύο χρόνια. Πλέον, περιμένουμε την Ελληνική Δικαιοσύνη και καλούμε τη διοίκηση της Hellenic Train να πάρει πίσω τις απολύσεις για όλους τους εργαζόμενους».

Τι αναφέρουν πηγές της Hellenic Train

Μέχρι στιγμής η εταιρεία δεν έχει προχωρήσει σε απάντηση της ανακοίνωσης των εργαζομένων. Ωστόσο, πηγές της Hellenic Train ανέφεραν στο mononews, ότι οι εργαζόμενοι που απολύθηκαν είναι ενήμεροι για τους λόγους της απόλυσής τους. Ανέφεραν δε, ότι οποιαδήποτε ιδιωτική εταιρεία «έχει κάθε δικαίωμα να προβεί, όταν το κρίνει, σε διακοπή της συνεργασίας της με κάποιον εργαζόμενο».

Η Π.Ε.Π.Ε. καλεί τους εργαζομένους να συμμετέχουν «στις συμβολικές δράσεις ως πρώτη απάντηση στην εργοδοτική αυθαιρεσία» και να δώσουν το παρών στα γραφεία της Hellenic Train στις 8 το πρωί (Συγγρού και Πετμεζά) και στον Επιβατικό Σταθμό Θεσσαλονίκης στις 4 το μεσημέρι της ίδιας ημέρας.

Προς επίλυση τα προβλήματα ασφαλείας στον σιδηρόδρομο

Σιδηρόδρομος

Ερωτηθείς σχετικά με τα ζητήματα ασφάλειας στον σιδηρόδρομο, ο κ. Γενιδούνιας επανέλαβε ότι «Δεν έχουν ολοκληρωθεί τα έργα για τα συστήματα ασφαλείας, το ECTS. Υπάρχουν προβλήματα στην τηλεδιοίκηση στην περιοχή που είχε πληγεί από την κακοκαιρία Daniel. Εκεί, δύο χρόνια μετά την Daniel, έχουμε μονή γραμμή χωρίς να λειτουργεί κανένα σύστημα ασφαλείας και μειωμένες ταχύτητες. Επίσης, έχουμε σημαντικά προβλήματα στον προαστιακό Αθήνας και Θεσσαλονίκης, όπου δε λειτουργεί η γραμμή προς Φλώρινα.

Μετά τις Σέρρες δεν έχουμε τρένα προς Δράμα. Στη Θράκη και τον Έβρο δεν έχουμε τρένα προς Κομοτηνή και Ξάνθη, παρά μόνο στον Έβρο δύο δρομολόγια την ημέρα προς Ορμένιο και Ορεστιάδα. Στον Προαστιακό Αθήνας, στη γραμμή προς Κιάτο, δεν λειτουργεί μετά το ΣΚΑ και μέχρι την Κόρινθο δεν λειτουργούν ούτε η τηλεδιοίκηση ούτε τα φωτοσήματα».

Στην συνέχεια ο Πρόεδρος της ΠΕΠΕ αναφέρθηκε στην πρόσφατη συνάντηση με τον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη. «Κάναμε μία συνάντηση με την πολιτική ηγεσία, όπου μας δόθηκε η διαβεβαίωση ότι θα τρέξουν τα έργα το επόμενο διάστημα. Περιμένουμε και εμείς να το δούμε αυτό. Το GSMR επίσης, το σύστημα επικοινωνίας, έχει πολλά κενά. Δεν λειτουργεί σε πολλά σημεία του σιδηροδρομικού δικτύου. Δεν έχει ενεργοποιηθεί και δεν έχει βγει ακόμα εγκύκλιος με βάση την οποία θα δουλεύουν αυτά τα συστήματα . Και εμείς περιμένουμε την ολοκλήρωση αυτών των έργων».

Σε θετικό κλίμα η συνάντηση με τον Κωνσταντίνο Κυρανάκη

Όπως μας αναφέρει ο κ. Γενιδούνιας, στο πλαίσιο της ψήφισης του νέου νομοσχεδίου για την αναδιαμόρφωση του ελληνικού σιδηροδρόμου, η ΠΕΠΕ πραγματοποίησε συνάντηση με τον κ. Κυρανάκη, όπου το κλίμα ήταν θετικό. «Προτείναμε να θεσπιστεί υποχρεωτική επιμόρφωση – επικαιροποίηση των γνώσεων των μηχανοδηγών σε όλες τις σιδηροδρομικές εταιρείες. Αυτό που κοστίζει στον εργοδότη είναι η αρχή επιμόρφωσης προσωπικού, γιατί αποσύρει κόσμο από την παραγωγή, τον εκπαιδεύει, τον μετεκπαιδεύει και συνεχώς μαθαίνεις Προτείναμε να γίνει τουλάχιστον για δύο μέρες υποχρεωτικά, να υπάρχει μετεκπαίδευση των μηχανοδηγών και επιμόρφωσή τους στους κανονισμούς, στο τροχαίο υλικό, σε όλα αυτά που βρίσκονται γύρω από το επάγγελμά μας, το οποίο είναι απόλυτα εξειδικευμένο. Εμείς οι ίδιοι απαιτούμε συνεχώς να έχουμε επιμόρφωση πάνω στον τομέα μας».

Παράλληλα, αναφορικά με τη φύλαξη των σιδηροδρομικών διαβάσεων, που δεν φυλάσσονται και δεν λειτουργούν, η ΠΕΠΕ κατέθεσε στον αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών την πρότασή της για επιπλέον προσλήψεις. «Εμείς είπαμε στον κύριο Κυρανάκη ότι το πρόβλημα με τις σιδηροδρομικές διαβάσεις μπορεί να λυθεί και με την πρόσληψη μόνιμου προσωπικού στον ΟΣΕ, αλλά και με τον τρόπο που έχει συνέβη σε άλλες περιοχές της χώρας. Δηλαδή, υπάρχουν συνάδελφοι σε συνεργαζόμενες εταιρείες μέχρι να ολοκληρωθεί η πρόσληψη μόνιμου προσωπικού στον ΟΣΕ, οι οποίοι αναλαμβάνουν τη φύλαξη των διαβάσεων και μπορούν να κυκλοφορήσουν τα τρένα. Δηλαδή, για παράδειγμα, στη γραμμή προς Σέρρες ή την Έδεσσα, που έχουμε προβλήματα και με τις διαβάσεις, δεν είναι λογικό να είναι ο φύλακας πάνω στο τρένο να κατεβαίνει, να φυλάει τη διάβαση, αφού περάσει το τρένο, να σταματάει πάλι για να το έρχεται να επιβιβαστεί σε αυτό.

Προτείναμε, λοιπόν, σε αυτές τις διαβάσεις να προσληθεί προσωπικό, προκειμένου να σταματήσουν να υπάρχουν αυτά τα προβλήματα, τα οποία δημιουργούν και μια ανησυχία και στο επιβατικό κοινό. Δηλαδή, όταν ο επιβάτης βλέπει ότι σταματάει το τρένο, κατεβαίνει ο φύλακας, φυλάει τη διάβαση, συνεχίζει το τρένο, σταματάει και ξαναεπιβαίνει ο φύλακας πάνω σε αυτό για να συνεχίσει και την επόμενη διάβαση, όπως καταλαβαίνετε δημιουργείται μια ανησυχία. Εμείς προτείναμε, λοιπόν – καθ’ ότι αυτό το μέτρο, μας είχαν πει το Γενάρη του 2024 ότι είναι τελείως προσωρινό-, να προχωρήσουν άμεσα σε προσλήψεις στα σημεία αυτά και να φυλάσσονται οι διαβάσεις, προκειμένου να υπάρχει απρόσκοπτη και με ασφάλεια κυκλοφορία των τρένων».

«Ως συνδικάτο πάντα επιδιώκουμε τον διάλογο»

Καταλήγοντας, ο κ. Γενιδούνιας αναφορικά με τις κινητοποιήσεις, υπογράμμισε ότι σκοπός των εργαζομένων δεν είναι να ταλαιπωρήσουν το επιβατικό κοινό εν μέσω καλοκαιριού, τονίζοντας ότι η ΠΕΠΕ επιδιώκει τον εποικοδομητικό διάλογο προς επίλυση των προβλημάτων. «Ως συνδικάτο πάντα επιδιώκουμε τον διάλογο. Δεν είμαστε ποτέ αρνητικοί στον διάλογο. Δυστυχώς, η εταιρεία μέχρι στιγμής δεν ανταποκρίνεται στα αιτήματά μας για διάλογο. Ασφαλώς, στις προθέσεις μας δεν είναι να ταλαιπωρούμε το επιβατικό κοινό με τις απεργιακές μας κινητοποιήσεις είτε για τα προβλήματα ασφάλειας της σιδηροδρομικής υποδομής είτε για τις απολύσεις των μηχανοδηγών.

Εμείς, θα συνεδριάσουμε εκτάκτως στις 20 Αυγούστου. Ελπίζουμε η διοίκηση της Hellenic Train να μας καλέσει σε διάλογο και να άρει τις απολύσεις, γιατί είναι άδικες και θεωρούμε ότι και  οι συνάδελφοί μας θα δικαιωθούν στο δικαστικό αγώνα που θα ξεκινήσουν. Να άρει τις απολύσεις προκειμένου να μην ταλαιπωρήσουν το κοινό και να σταματήσει και η αυτή η διαδικασία , η οποία είναι αδικαιολόγητη, άδικη και χωρίς πραγματικά να υπάρχει κάποιο σημαντικός λόγος να απολύεται τόσο έμπειρο προσωπικό από τη Hellenic Train. Αυτή είναι η δική μας θέση. Αν αυτό δε συμβεί, προφανώς και θα προχωρήσουμε σε νέες κινητοποιήσεις».

Διαβάστε επίσης:

ΟΣΕ: Ποια θα είναι η ηγεσία του νέου οργανισμού

Σιδηρόδρομος: Αυτοί είναι οι 4 διεκδικητές για τη θέση του Technical Manager στον νέο ΟΣΕ

Κωνσταντίνος Κυρανάκης στο mononews: Ο ΣΥΡΙΖΑ πούλησε ως επιτυχία μεταχειρισμένα τρένα του 1990