• Business

    Φοβού τους μονόκερους και τεχνολογία φέροντας: Η περίπτωση της Lyft, ο Nasdaq και ο Soros

    Σκίτσο: zerohedge.com


    Τι κάνεις όταν παίζεις στο αμερικανικό χρηματιστήριο, στην όαση του growth potential, και αναζητείς συνεχώς νέες ευκαιρίες που θα μεγεθύνουν τις αποδόσεις σου; Διαβάζεις εναγωνίως για τις αγαπημένες σου εταιρείες, αποκρυπτογραφώντας την παραμικρή είδηση που δημοσιεύεται για αυτές, προσπαθώντας να τοποθετηθείς σωστά στη μεγαλύτερη, πιο απρόβλεπτη και πιο δύσκολα ερμηνεύσιμη αγορά του πλανήτη. Εάν δε σε ενθουσιάζουν οι καινοτομίες, οι αγαπημένες startups της Silicon Valley και τα μάτια σου κάνουν δολάρια όταν βλέπεις τον Nasdaq σε ράλι, τότε παρακολουθείς ανελλιπώς τις ειδήσεις που αφορούν στην εισαγωγή startup εταιρειών με αξία άνω του 1 δισ. δολαρίων στο χρηματιστήριο (αυτό που οι γνώστες ονομάζουν unicorn IPOs). Το απόλυτο trend της Wall Street από την επιτυχία των FANGs (Facebook, Amazon, Netflix και Google) και μετά, γιατί, ας μη γελιόμαστε, όλοι θέλουμε να επενδύσουμε από νωρίς στο καινούργιο Facebook. Αυτό που δεν σκεφτόμαστε ποτέ είναι η Στατιστική αλλά και το τι είναι στα αλήθεια τα IPOs…

    Πρόσφατο άρθρο του CNBC αναφέρει ότι οι περισσότερες δημόσιες εγγραφές χάνουν χρήματα για τους επενδυτές σε ορίζοντα 5 ετών. Σύμφωνα με ανάλυση της UBS, πάνω από το 60% των παραπάνω από 7.000 IPOs που πραγματοποιήθηκαν από το 1975 ως το 2011 είχε αρνητικές αποδόσεις μετά από 5 χρόνια στη δευτερογενή αγορά. Η ίδια έρευνα αναφέρει ότι από το 1980 έως το 2016, η μέση εξαμηνιαία απόδοση (οπότε και λήγει το lock up period) για τις δημόσιες εγγραφές είναι περίπου 6%. Εάν δε, εξετάσουμε τις αντίστοιχες αποδόσεις από το 2000 ως το 2016, θα δούμε αρνητικές τιμές.

    Το 2019 είναι το πλέον πολυαναμενόμενο έτος από την άποψη των unicorn IPOs: Lyft, Slack, Pinterest και, βέβαια, Uber και Airbnb.

    H Lyft έκανε την αρχή την προηγούμενη εβδομάδα, ξεκινώντας με μία θεαματική άνοδο 9% την πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης, για να χάσει 12% τη δεύτερη.

    Με τιμή εκκίνησης τα 72$, η μετοχή έκλεισε στα 78,29$ την περασμένη Παρασκευή. Η εικόνα άλλαξε ριζικά τη Δευτέρα, με την τιμή να υποχωρεί στα  69,01$. Και ενώ είναι πολύ νωρίς για να κρίνει κανείς πώς μπορεί να κινηθεί στο μέλλον, ας εστιάσουμε στις λεπτομέρειες. H WSJ ανέφερε ότι το ενδιαφέρον για τη δημόσια προσφορά υπερκάλυψε 20 φορές τις διαθέσιμες μετοχές, παρά το ότι η εταιρεία ανέφερε ζημιές 1 σχεδόν δισεκατομμυρίου δολαρίων για το 2018. Και αν αυτό, δεν κάνει τα δολάρια στα μάτια σας να γίνονται ερωτηματικά, ας σας θυμίσω έναν από τους τελευταίους μονόκερους που εισήχθησαν στο αμερικανικό χρηματιστήριο, όλως τυχαίως ακριβώς ένα χρόνο πριν: τη Spotify.

    Η Spotify δεν ακολούθησε το συνήθη δρόμο της δημόσιας προσφοράς, αλλά αντιθέτως πραγματοποίησε άμεση εισαγωγή (direct listing). Δεν εξέδωσε νέους τίτλους, δεν πούλησε μετοχές σε τράπεζες για να τις περάσουν στη δευτερογενή αγορά και δεν υπήρχε lockup period.

    Η μετοχή άνοιξε στα 165,90 δολάρια στις 3 Απριλίου του 2018, πολύ πάνω από τα 132 δολάρια που είχε δώσει η Morgan Stanley ως «τιμή αναφοράς». Η εταιρεία είχε αναφέρει για την οικονομική περίοδο πριν την εισαγωγή της, ζημίες ανά μετοχή της τάξης των 4,61 δολαρίων.

    Στις επόμενες δύο περιόδους η Spotify εξακολούθησε να παρουσιάζει ζημιές ανά μετοχή μεγαλύτερες των προσδοκώμενων, χάνοντας ταυτόχρονα τις εκτιμήσεις για τον τζίρο.

    Η Spotify επέστρεψε σε θετικότερες κερδοφορίες από τον περασμένο Νοέμβριο, με την τιμή της μετοχής, όμως, να βρίσκεται σήμερα στα 140,27 δολάρια, δηλαδή 15,44% χαμηλότερα από την πρεμιέρα της.

    Exit strategies

    Το οποίο μας οδηγεί στο δεύτερο στοιχείο που αγνοούμε επιμελώς πέραν της Στατιστικής: Όλα τα IPOs είναι exit strategies για τους ιδιοκτήτες και τους προ εισαγωγής επενδυτές τους. Και δεν αναφέρομαι μόνο στους γεμάτους ελπίδες μικροεπενδυτές της αγοράς που «φορτώνουν» μετοχές των «hot» startups με την ελπίδα ότι η Lyft και το Spotify θα γίνουν οι επόμενες Facebook και Apple.

    Παντού υπάρχει ένας (ο ίδιος) Soros…

    Τέσσερις μέρες μετά την έναρξη διαπραγμάτευσης της Lyft, κυκλοφόρησε άρθρο της WSJ με την πληροφορία ότι ο γνωστός ακτιβιστής επενδυτής Carl Icahn πούλησε το γενναίο μερίδιο 2,7% που του ανήκε στον «συνάδελφο δισεκατομμυριούχο» George Soros. Παρόλο που δεν είναι γνωστή η τιμή στην οποία έγινε η συναλλαγή, εκτιμάται ότι η αξία της επένδυσης ήταν της τάξης των 550 εκατομμυρίων δολαρίων. Από τα 150 εκατομμύρια που είχε επενδύσει ο Icahn πριν από τέσσερα περίπου χρόνια, όταν η κεφαλαιοποίηση της Lyft βρισκόταν στα 2,5 δισ. δολάρια.

    Με τους προ IPO επενδυτές να υπόκεινται σε απαγόρευση πώλησης των τίτλων τους πριν από το lock up period των έξι μηνών, ο Soros δεν αποτελεί εξαίρεση και θα έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον να δούμε πώς θα αντιδράσει η μετοχή στη λήξη του 6μήνου, στην περίπτωση που επιχειρήσει το δικό του exit strategy.

    Η μεγαλύτερη δοκιμασία όμως της Lyft θα είναι η είσοδος στο χρηματιστήριο της Uber, της μεγαλύτερης ανταγωνιστικής της, άλλης μία εταιρείας που έχασε 1,8 δισ. δολάρια το 2018, μέγεθος παρ’ όλα αυτά βελτιωμένο από το 2017 και τις ζημιές των 2,2 δισεκατομμυρίων.

    Αντί συμπεράσματος, αναρωτηθείτε: Ξέρουν οι αγοραστές της δευτερογενούς αγοράς σε τι εταιρείες μπαίνουν; Παρασύρονται άραγε από τη δημοτικότητα της Silicon Valley, επιλέγοντας να αγνοήσουν τα fundamentals; Μήπως παρασύρονται από ένα χρηματιστηριακό περιβάλλον που πάσχει από έλλειψη «νέου αίματος»; Και το σημαντικότερο: Θα επιβίωναν οι εταιρείες αυτές χωρίς τα venture capitals και τους angel investors; Και εν πάση περιπτώσει, πόσες φορές κερδίζει και ο μικροεπενδυτής, εκτός από αυτούς;



    ΣΧΟΛΙΑ