Ένα εκτεταμένο κύμα επενδύσεων σε φοιτητικές εστίες μέσω Συμπράξεων Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα διαμορφώνεται σε όλη τη χώρα, όπως αποτυπώθηκε στο 6ο ΣΔΙΤ Forum. Από την Κρήτη έως τη Θράκη και από τη Θεσσαλία έως τη Δυτική Μακεδονία, τα πανεπιστήμια επιχειρούν να απαντήσουν στο χρόνιο πρόβλημα της φοιτητικής στέγης με μεγάλα, σύνθετα έργα, τα οποία βρίσκονται σε διαφορετικά στάδια ωρίμανσης, από τη φάση της κατασκευής έως την εκκίνηση νέων διαγωνισμών μέσα στο 2026.

Στην Κρήτη, το Πανεπιστήμιο Κρήτης υλοποιεί το μεγαλύτερο έργο φοιτητικών εστιών που έχει σχεδιαστεί ποτέ στην Ελλάδα. Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού περίπου 250 εκατ. ευρώ, έχει ήδη εισέλθει στη φάση των αδειοδοτήσεων και των τεχνικών μελετών και αναμένεται μέσα στους επόμενους μήνες να συμβασιοποιηθεί πλήρως, ώστε να ξεκινήσουν τα εργοτάξια της ΑΚΤΩΡ σε Ηράκλειο και Ρέθυμνο. Ο ανάδοχος βρίσκεται σε στενή συνεργασία με την Αναθέτουσα Αρχή και τους συμβούλους του έργου, με τις γεωτεχνικές, περιβαλλοντικές και συγκοινωνιακές μελέτες να βρίσκονται σε εξέλιξη. Το έργο προβλέπει τη δημιουργία περισσότερων από 4.800 κλινών συνολικά, καθώς και εκτεταμένων κοινόχρηστων υποδομών, με χρονοδιάγραμμα κατασκευής τριών ετών και περίοδο λειτουργίας και συντήρησης 27 ετών από την ΑΚΤΩΡ.

1

Πιο σύνθετη είναι η εικόνα στη Θεσσαλία, όπου το Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας προχωρά με αργούς αλλά σταθερούς ρυθμούς την υλοποίηση των φοιτητικών εστιών μέσω ΣΔΙΤ. Ο διαγωνισμός, με προϋπολογισμό που ξεπερνά τα 94 εκατ. ευρώ, έχει αναδείξει προσωρινό ανάδοχο ήδη από τον Οκτώβριο του 2023, ωστόσο η οριστική υπογραφή της σύμβασης μετατίθεται για το πρώτο τετράμηνο του 2026, λόγω πολεοδομικών και περιβαλλοντικών εκκρεμοτήτων. Παράλληλα, σε πιο ώριμο στάδιο βρίσκεται το έργο ανάπλασης της παλιάς Βαμβακουργίας Βόλου και η αντίστοιχη ανάπτυξη στη Λαμία, συνολικού ύψους 116 εκατ. ευρώ, όπου ανάδοχος έχει αναδειχθεί επίσης η ΑΚΤΩΡ. Η χρηματοδότηση έχει ολοκληρωθεί, οι εγκριτικές επιστολές έχουν εκδοθεί και απομένουν τεχνικές διορθώσεις πριν από τις τελικές υπογραφές. Το έργο περιλαμβάνει τη δημιουργία 600 φοιτητικών δωματίων και εκτεταμένων εκπαιδευτικών και κοινόχρηστων υποδομών, συνδυάζοντας τη φοιτητική στέγη με την αστική ανάπλαση.

Στη Δυτική Μακεδονία, ο διαγωνισμός για τις φοιτητικές εστίες του ομώνυμου Πανεπιστημίου εισέρχεται σε κρίσιμη φάση. Το έργο, προϋπολογισμού 105 εκατ. ευρώ, αναμένεται να περάσει στη φάση των δεσμευτικών προσφορών το πρώτο τρίμηνο του 2026, έπειτα από επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού το φθινόπωρο. Στη δεύτερη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου συμμετέχουν ισχυροί παίκτες της αγοράς, όπως η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η κοινοπραξία Ακτωρ Παραχωρήσεις – ΑΚΤΩΡ, η ΜΕΤΚΑ, η ΑΤΕΣΕ και η ΑΒΑΞ. Το έργο προβλέπει την κατασκευή 750 κλινών σε Κοζάνη, Φλώρινα, Καστοριά και Πτολεμαΐδα, με τον ιδιωτικό φορέα να αναλαμβάνει για 30 χρόνια τη μελέτη, χρηματοδότηση, κατασκευή, λειτουργία και συντήρηση των εγκαταστάσεων.

Αντίστοιχα, στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης, ο διαγωνισμός ΣΔΙΤ ύψους 107 εκατ. ευρώ βρίσκεται ένα βήμα πριν την τελική ευθεία. Οι δεσμευτικές οικονομικές προσφορές αναμένονται να κατατεθούν στις 18 Φεβρουαρίου, με πέντε σχήματα να διεκδικούν το έργο: τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, την Ακτωρ Παραχωρήσεις, την ΑΚΤΩΡ, την ΑΒΑΞ και την κοινοπραξία Μυτιληναίος – ΑΤΕΣΕ. Το έργο περιλαμβάνει φοιτητικές εστίες, πανεπιστημιακές κατοικίες, χώρους σίτισης, κεντρική βιβλιοθήκη και ερευνητικό κέντρο σε Αλεξανδρούπολη, Κομοτηνή και Ξάνθη, καλύπτοντας ένα ευρύ φάσμα ακαδημαϊκών και στεγαστικών αναγκών.

Στο μέτωπο της Αττικής, το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής ετοιμάζεται να εισέλθει στον χάρτη των μεγάλων έργων ΣΔΙΤ για φοιτητικές εστίες, με τον διαγωνισμό να αναμένεται να ξεκινήσει στις αρχές του 2026. Ήδη, το Δημοτικό Συμβούλιο Φυλής έχει εγκρίνει την έναρξη της πρώτης φάσης της διαγωνιστικής διαδικασίας για το έργο προϋπολογισμού 64,2 εκατ. ευρώ, το οποίο προβλέπει την κατασκευή συγκροτήματος 1.100 κλινών, φοιτητικού εστιατορίου, αμφιθεάτρων και πολιτιστικών χώρων. Η διαδικασία θα πραγματοποιηθεί μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου και αναμένεται να προσελκύσει το ενδιαφέρον των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων που ήδη δραστηριοποιούνται στα αντίστοιχα έργα ΣΔΙΤ.

Διαβάστε επίσης: