• Business

    Έρχεται «καυτός Σεπτέμβρης» με τις τιμές στα σούπερ μάρκετ


    Για «καυτό» φθινόπωρο με νέο κύμα ανατιμήσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ προετοιμάζονται προμηθευτές και επιχειρήσεις.  Ο εφιάλτης των ανατιμήσεων στα ράφια των σούπερ μάρκετ δεν έχει τέλος.

    Οι προειδοποιήσεις για βαρύ και δύσκολο χειμώνα με τις τιμές ηλεκτρισμού και φυσικού αερίου σε όλη  την Ευρώπη να προκαλούν σοκ και δέος «χτυπούν» τον πυρήνα των νοικοκυριών αφού ο αντίκτυπος και στα είδη πρώτης ανάγκης είναι εκρηκτικός.

    «Δεν υπάρχει τρόπος να μην υπάρχουν αυξήσεις στα ράφια των σούπερ μάρκετ»

    «Δεν υπάρχει τρόπος να μην υπάρχουν αυξήσεις στα ράφια του σούπερ μάρκετ. Όλα τα προϊόντα, ακόμη και τα εγχωρίως παραγόμενα έχουν εισαγόμενες πρώτες ύλες, οι οικονομίες μας είναι εξαρτημένες η μία από την άλλη».

    Η παραδοχή αυτή του αρμόδιου υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Αδωνι Γεωργιάδη (μιλώντας χθες στα ΠΑΡΑΠΟΛΙΤΙΚΑ 90,1) αποτυπώνει την πραγματικότητα. Η εισαγόμενη ακρίβεια από τον περασμένο Σεπτέμβριο όχι μόνο δεν υποχωρεί αλλά κλιμακώνεται.

    Προμηθευτές και επιχειρήσεις σε όλους τους τόνους προειδοποιούν ότι έρχεται νέο κύμα από το φθινόπωρο, καθώς δεν είναι εφικτή η απορρόφηση της εκρηκτικής ανόδου των τιμών των πρώτων υλών.

     Εξάλλου για νέες αυξήσεις το επόμενο διάστημα σε προϊόντα τους έχουν εξάλλου «προετοιμάσει» τους καταναλωτές και στελέχη πολυεθνικών κολοσσών τροφίμων.

    Διψήφιες αυξήσεις τιμών σε βασικά προϊόντα μέσα σε έναν χρόνο

    Μπορεί  τον Ιούλιο – και για πρώτη φορά μετά από μήνες – ο πληθωρισμός να επιβραδύνθηκε στο 11,6%, από 12,1% τον Ιούνιο, ωστόσο εξακολουθεί να παραμένει σε πολύ υψηλά επίπεδα.

    Τον τελευταίο χρόνο τα προϊόντα διατροφής έχουν ανατιμηθεί κατά 13%, δηλαδή με ταχύτερο ρυθμό σε σχέση με τους προηγούμενους μήνες, με την αύξηση να είναι πολύ μεγαλύτερη στις επιμέρους κατηγορίες.

    Βασικά προϊόντα όπως είναι το ψωμί, τα δημητριακά και τα κρέατα έχουν αυξηθεί κατά 16,7%, όταν τον Ιούνιο η αύξηση σε ετήσια βάση ήταν 15,9%.

    Αύξηση 16,4% καταγράφηκε στα γαλακτοκομικά προϊόντα και στα αυγά από 15,5% τον Ιούνιο, στο +27,3% ήταν η αύξηση στα έλαια και λίπη από 24,9%, στο +13,4% στα λαχανικά έναντι 11,3%, στο +11,4% σε καφέ-κακάο-τσάι από 8,6%, στο +11% σε είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού από +8,6% και στο +5,6% σε άλλα είδη ατομικής φροντίδας έναντι +5,2% που είχε καταγραφεί στα στοιχεία του Ιουνίου.

    Σύμφωνα με ανάλυση της Alpha Bank  ο πληθωρισμός τροφίμων αναμένεται να παραμείνει υψηλός στους επόμενους μήνες, καθώς η αναζήτηση εναλλακτικών προμηθευτών δεν είναι εφικτή στο άμεσο χρονικό διάστημα για το σύνολο των παραγόμενων προϊόντων ή αν υπάρχει αυτή η δυνατότητα, πιθανότατα οι τιμές θα παραμείνουν σε υψηλά επίπεδα είτε λόγο υψηλού μεταφορικού κόστους ή της μειωμένης προσφοράς.

    Οι ανατιμήσεις κρατούν τον τζίρο στο λιανεμπόριο τροφίμων

    Οι αυξήσεις των τιμών ενισχύουν τον τζίρο στο λιανεμπόριο τροφίμων χωρίς ωστόσο οι καταναλωτές να αυξάνουν τις αγορές τους. Οι ανατιμήσεις ροκανίζουν το διαθέσιμο εισόδημα και οι καταναλωτές βάζουν πλέον λιγότερα τρόφιμα στο καλάθι του σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της NielsenIQ, ο όγκος πωλήσεων στην κατηγορία τρόφιμα – ποτά υποχώρησε το α’ εξάμηνο του 2022 (στοιχεία μέχρι τις 19 Ιουνίου 2022) κατά 2,7%, εξέλιξη η οποία αποδίδεται στις μεγάλες αυξήσεις τιμών.

    Εξάλλου με βάση τα στοιχεία της IRI, οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα ακολούθησαν τον γενικό δείκτη, δηλαδή κινήθηκαν με +3,4%. Σχεδόν διπλάσιo ήταν το ποσοστό στα προϊόντα προσωπικής υγιεινής και φροντίδας (+6%) και στο +4,9% η μεσοσταθμική αύξηση τιμών στα προϊόντα για το σπίτι. Οι μεγαλύτερες ανατιμήσεις καταγράφηκαν στις υποκατηγορίες:  γαλακτοκομικά (+6,2%), προϊόντα υγιεινής (+9%), προϊόντα καθαρισμού για το σπίτι (+5,4%) και προϊόντα μαγειρικής (+9%).

    Αυτές ήταν και οι κατηγορίες που δέχθηκαν τη μεγαλύτερη πίεση στον όγκο πωλήσεων τους. Οι μεγαλύτερες απώλειες σε επίπεδο όγκου καταγράφηκαν στα προϊόντα σπιτιού -7,1%, στα προϊόντα προσωπικής φροντίδας -5,4% ενώ κατά 1,5% υποχώρησαν οι πωλήσεις της κατηγορίας τρόφιμα.

    Στις επιμέρους κατηγορίες των τριών μεγάλων κατηγοριών, οι πωλήσεις των γαλακτοκομικών προϊόντων μειώθηκαν σε όγκο 5,6%, -5,5% των κατεψυγμένων, -9,2% των αλκοολούχων και -5,2% των προϊόντων προσωπικής υγιεινής.

    Διαβάστε επίσης

    ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός: Από την Αίγινα στην πεντάδα των μεγάλων του λιανεμπορίου



    ΣΧΟΛΙΑ