Ναυτιλία

Επτά κορυφαίοι εφοπλιστές μιλούν για την αγορά, τις επενδύσεις και τα ναύλα

Νίκος Τσάκος ΤΕΝ

Νίκος Τσάκος, εφοπλιστής Tsakos Energy Navigation Ltd. (TEN)


Ιδιαίτερο ενδιαφέρον είχαν κατά τη χθεσινή πρώτη ημέρα των Ποσειδωνίων 2018 τα δύο τελευταία πάνελ του 6oυ Analyst & Investor Forum της Capital Link, στα οποία συμμετείχαν κορυφαίοι Έλληνες εφοπλιστές, που εξέφρασαν τις απόψεις τους και τις εκτιμήσεις τους για μία ευρεία γκάμα θεμάτων που αφορούν στην ελληνική και παγκόσμια ναυτιλία, μαγνητίζοντας το ενδιαφέρον των παρισταμένων.

Στο πρώτο εκ των δύο πάνελ συμμετείχαν ο πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Πλοιοκτητών Πάνος Λασκαρίδης, ο πρόεδρος της BIMCO Τ. Παπαγιαννόπουλος, ο επικεφαλής της Intertanko Νικόλας Τσάκος και ο πρόεδρος της Intercargo Γ. Πλατσιδάκης, και μεταξύ των θεμάτων που κυριάρχησαν στη συζήτηση ήταν οι δρομολογημένες αλλαγές όσον αφορά στις εκπομπές θείου και οι ανησυχίες για τον κίνδυνο ενός εμπορικού πολέμου.

Ιδιαίτερη σημασία είχε η παρέμβαση του Ν. Τσάκου για τις κυρώσεις κατά του Ιράν και τον εμπορικό πόλεμο των ΗΠΑ με την Ευρώπη, τον Καναδά και το Μεξικό, με τον Έλληνα εφοπλιστή να τάσσεται κατά του προστατευτισμού, τονίζοντας πως οτιδήποτε θέτει εμπόδια στο εμπόριο είναι εξ ορισμού αρνητικό. Μάλιστα, παρατήρησε ότι από τις εξελίξεις αυτές θα επηρεαστεί κυρίως ο κλάδος του ξηρού φορτίου, και λιγότερο τα τάνκερ.

Από την πλευρά του, ο Τ. Παπαγιαννόπουλος αναφέρθηκε στο ζήτημα της επίτευξης των περιβαλλοντικών στόχων που έχουν τεθεί για την παγκόσμια ναυτιλία, ξεκαθαρίζοντας πως οι ίδιοι οι πλοιοκτήτες δεν έχουν καμία διάθεση να αποφύγουν τους νέους κανονισμούς, αλλά και υπογραμμίζοντας πως για να επιτευχθούν οι περιβαλλοντικοί στόχοι με ορίζοντα το 2050 θα πρέπει να ληφθούν υπόψη μία σειρά από παράγοντες που δεν είναι στο χέρι των ναυτιλιακών εταιρειών, αναφέροντας ως παράδειγμα την εξέλιξη της τεχνολογίας και τις λογικές οικονομικού προστατευτισμού.

Στο θέμα των περιβαλλοντικών στόχων αναφέρθηκε και ο Γ. Πλατσιδάκης, που επίσης τόνισε πως οι εφοπλιστές είναι πρόθυμοι να εξοπλίσουν τα πλοία τους με τεχνολογίες φιλικές στο περιβάλλον, θέτοντας ωστόσο το ζήτημα της αυστηρής νομοθεσίας που θέτει εμπόδια προς αυτήν την κατεύθυνση, και κατά τον ίδιο είναι το πραγματικό πρόβλημα που καθυστερεί τη μετάβαση σε ένα τέτοιο, πιο φιλικό προς το περιβάλλον επιχειρησιακό μοντέλο.

Ο Π. Λασκαρίδης έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στο ζήτημα της ανταγωνιστικότητας του ευρωπαϊκού στόλου, που κατά τον ίδιο αποτελεί “το πιο στρατηγικό asset της Ευρώπης”, και άφησε αιχμές για την πολιτική της Ευρωπαϊκής Ένωσης απέναντι στη ναυτιλία, ζητώντας την υλοποίηση πολιτικών που θα αποτρέψουν τη “μετανάστευση” του ευρωπαϊκού στόλου.

Πάνος Λασκαρίδης. Εφοπλιστής

Το δεύτερο πάνελ

Στο δεύτερο πάνελ συμμετείχαν οι εφοπλιστές Γιώργος Προκοπίου (Dynagas), Βαγγέλης Μαρινάκης (Capital), Πέτρος Παππάς (Star Bulk) και Γιώργος Οικονόμου (DryShips), με το θέμα της μείωσης των εκπομπών θείου από το 2020 να συζητείται και εδώ, και τον Γιώργο Προκοπίου να επισημαίνει ότι πέρα από τη χρήση καυσίμων χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο και scrubbers, μία επιπλέον λύση θα ήταν η μείωση των ορίων ταχύτητας για τα πλοία.

Γιώργος Προκοπίου, εφοπλιστής Dynagas LNG Partners
Γιώργος Προκοπίου, εφοπλιστής Dynagas LNG Partners

Από εκεί και πέρα, οι κορυφαίοι Έλληνες εφοπλιστές εξέφρασαν τις εκτιμήσεις τους για την πορεία των διάφορων ναυτιλιακών αγορών, με τον Βαγγέλη Μαρινάκη να αναφέρεται στα τάνκερ, προβλέποντας πως η μαζική παραγωγή πετρελαίου από τις ΗΠΑ, η αύξηση της παραγωγής του ΟΠΕΚ και οι υψηλές τιμές στην αγορά των διαλύσεων παλιών πλοίων αποτελούν παράγοντες που θα ωθήσουν την αγορά των τάνκερ σε ανάκαμψη.

Για τα δεξαμενόπλοια, ο Γιώργος Οικονόμου εμφανίστηκε απαισιόδοξος, προβλέποντας ότι το 2018 θα είναι η χειρότερη χρονιά για τον κλάδο, ενώ ο Βαγγέλης Μαρινάκης στάθηκε στις μαζικές παραγγελίες πλοίων VLCC που επηρέασαν αρνητικά την αγορά, αν και εκτίμησε πως τα δεδομένα πιθανόν να αρχίσουν να βελτιώνονται αν αυξηθεί ο ρυθμός των διαλύσεων παλαιότερων πλοίων.

Οικονόμου ναυτιλία
Γιώργος Οικονόμου, εφοπλιστής Cardiff Marine

Για την αγορά του ξηρού φορτίου, ο Γιώργος Οικονόμου δήλωσε επιφυλακτικά αισιόδοξος για τα επόμενα δύο έως τρία χρόνια, εφόσον δεν παρατηρηθούν προβλήματα στις εξαγωγές σιδήρου και χάλυβα από την Κίνα, ενώ ο ίδιος ανέφερε πως η αγορά των offshore θα ωφεληθεί από την άνοδο της τιμής του αργού, αν και παρατήρησε πως ακόμα οι μεγάλες πετρελαϊκές δεν εμφανίζονται ιδιαίτερα πρόθυμες να δεσμευθούν σε φιλόδοξα μακροχρόνια projects.

Σε ένα γενικότερο σχόλιο, ο Πέτρος Παππάς εκτίμησε πως το 2019 η ζήτηση θα παραμείνει ισχυρή, έστω κι αν θα είναι ένα κάπως πιο “αργό” έτος, ενώ προέβλεψε ότι οι νέοι περιβαλλοντικοί κανονισμοί θα έχουν θετικό αντίκτυπο στην παγκόσμια ναυτιλία. Από την πλευρά του, ο Βαγγέλης Μαρινάκης μίλησε για το ενδεχόμενο αύξησης της ζήτησης για ναυτιλιακές μετοχές τα επόμενα χρόνια, εφόσον αποκατασταθεί η εμπιστοσύνη των επενδυτών προς τη ναυτιλία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ: Τα «Ποσειδώνια 2018» άνοιξαν τις πύλες τους

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ: Iάκωβος Αρχοντάκης (Thenamaris): Γιατί είναι συμφέρουσα η επένδυση σε δεξαμενόπλοια

ΜΗ ΧΑΣΕΤΕ: Ποσειδώνια: Ιστορική αναδρομή στην σημαντικότερη διεθνή ναυτιλιακή έκθεση