• Ενέργεια

    Τιμολόγια ρεύματος: Τι επιλέγουμε όταν οι τιμές πέφτουν

    Θεόδωρος Σκυλακάκης, Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας

    Θεόδωρος Σκυλακάκης, Υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας


    Η πτώση των τιμών ενέργειας που έχει ξεκινήσει και φαίνεται πως θα συνεχιστεί τους επόμενους μήνες, δημιουργώντας ένα νέο περιβάλλον τόσο για τις εμπορικές προτάσεις των εταιρειών προμήθειας, όσο και για τα κριτήρια επιλογής των καταναλωτών και νέους κερδισμένους και χαμένους.

    Η σημασία της επιλογής του σωστού τιμολογίου για τον καταναλωτή είναι μεγάλη ακόμη και όταν οι τιμές πέφτουν, γιατί μπορεί να μην κινδυνεύει πια από την εκτόξευση των τιμών, όμως θα μπορούσε να μειώσει στο μισό  ή και στο ένα τρίτο το  κόστος της ενέργειας που πληρώνει, αν κάνει επιλογή έναντι μιας άλλης. Αντίστοιχα, η επιλογή των κατάλληλων εμπορικών προτάσεων και η τιμολόγησή τους, μπορεί να φέρει μεγάλα κέρδη στις εταιρείες προμήθειας, ή αντίθετα να τις κάνει να χάσουν σημαντικά μερίδια.

    Έτσι η αποκλιμάκωση των τιμών του φυσικού αερίου και ο ήπιος χειμώνας που τελειώνει και μαζί του οι φόβοι για αύξηση των τιμών,  φέρνουν νέα δεδομένα στην αγορά ενέργειας  και χώρο για νέες ανακατατάξεις. Και το κάθε τιμολόγιο πράσινο, μπλέ ή κίτρινο έχει πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα, που τα κάνουν λιγότερο ή περισσότερο συμφέροντα, ανάλογα τη συγκυρία.

    Αναζητούνται νέες εμπορικές προτάσεις

    Η τιμή της χονδρεμπορικής  στο Χρηματιστήριο Ενέργειας ήδη κινείται στα επίπεδα των 65 ευρώ/ μεγαβατώρα, ενώ οι προβλέψεις για τιμές φυσικού αερίου στα 25 ευρώ τους επόμενους μήνες, δείχνουν πως και οι τιμές ενέργειας θα κινηθούν περαιτέρω πτωτικά, φέρνοντας τα τιμολόγια ρεύματος στα προ κρίσης επίπεδα.

    Ο Μάρτιος, στο πλαίσιο αυτό, αναμένεται να κινηθεί χαμηλότερα από το Φεβρουάριο και στα τιμολόγια όλων των χρωμάτων, με τις προοπτικές να δείχνουν ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί.

    Με βάση τα δεδομένα, που αλλάζουν, οι εταιρείες προμήθειας πραγματοποιούν ένα συνεχή αγώνα για τις σωστές κινήσεις, τα σωστά προϊόντα και επιλογές, ώστε να εξασφαλίσουν κέρδη και μερίδια αγοράς. Οι καταναλωτές από την άλλη, αναζητούν το πιο συμφέρον τιμολόγιο, και προσπαθούν να καταλάβουν ποιες είναι τελικά οι επιλογές τους, πώς να τα συγκρίνουν μεταξύ τους και ποιο θα τους κοστίσει λιγότερο.

    Τα εμπορικά τμήματα των εταιρειών, είναι σε εγρήγορση, όπως και τα τμήματα διαχείρισης ενέργειας και trading  για να βρουν ενέργεια σε χαμηλές τιμές από την αγορά και να μπορέσουν με χαμηλό κόστος να διαμορφώσουν νέες προτάσεις.

    Χαμένες και κερδισμένες εταιρείες προμήθειας μέχρι σήμερα

    Από την αρχή του 2024, ξεκίνησε μια νέα εποχή επιστροφής στην κανονικότητα, με πολλές επιλογές τιμολογίων  προς τους καταναλωτές, με το νέο πράσινο τιμολόγιο στο οποίο βρέθηκαν όλοι οι καταναλωτές, με τον τερματισμό των επιδοτήσεων και σε περιβάλλον υψηλού ανταγωνισμό οι εταιρείες προμήθειας επέλεξαν προσεκτικά την εμπορική τους πολιτική, δηλαδή τις τιμές και τις προϋποθέσεις των προσφορών τους.

    Το μήνα Ιανουάριο τι πιο δημοφιλές τιμολόγιο ήταν το πράσινο, καθώς υπήρχε η αίσθηση ότι είναι το πιο ασφαλές, και οι περισσότεροι καταναλωτές δεν έσπευσαν να επιλέξουν κάτι άλλο. Ο μεγάλος κερδισμένος του πράσινου τιμολογίου ήταν η ΔΕΗ που προσέφερε το φθηνότερο πράσινο τιμολόγιο με τιμή από 12,8 μέχρι 13,7 ανάλογα την κατανάλωση. Η ΔΕΗ διαφημίστηκε ως η φθηνότερη εταιρεία τον Ιανουάριο και αύξησε το κύρος της ενισχύοντας τη σχέση με τους πελάτες της.

    Προτεραιότητα των εταιρειών προμήθειας, τον Ιανουάριο,  ήταν να προσελκύσουν όσο γίνεται περισσότερους καταναλωτές, από το πράσινο ειδικό τιμολόγιο, στο οποίο σύμφωνα με το νόμο βρέθηκε το σύνολο των καταναλωτών από 1/1/2024.

    Πρώτη απόπειρα να προσελκυσθούν καταναλωτές από τα πράσινα τιμολόγια έγινε με τα μπλε τιμολόγια. Ειδικά για τη ΔΕΗ για κάθε δικό της πελάτη που από το πράσινο μεταφερόταν στο μπλέ τιμολόγιο της έφερνε παραπάνω έσοδα 4 ευρώ/μεγαβατώρα.

    Το Δεκέμβριο ήρθαν τα πρώτα μπλε σταθερά τιμολόγια, (πρώτα από τη ΔΕΗ με 17,5 λεπτά/κιλοβατώρα, μετά από Protergia με 16,5 λεπτά/κιλοβατώρα , ακολούθησε η   ELpedison με 16,9 και η NRG, με 15,1/λεπτά/κιλοβατώρα κλπ) με μειωμένες  δηλαδή τιμές από τα σταθερά τιμολόγια της κρίσης. Και καθώς ο χειμώνας ήταν μπροστά και ήταν άγνωστο αν οι τιμές θα κινηθούν ανοδικά, ενώ οι τιμές τους δεν ήταν πολύ πάνω από το πράσινο τιμολόγιο, κατάφεραν και κέρδισαν ένα κομμάτι καταναλωτών.

    Από την πώληση των πρώτων μπλε τιμολογίων, οι εταιρείες είναι μόνο κερδισμένες, με δεδομένο ότι ακολούθησε πτωτική πορεία των τιμών.

    Ακολούθησε στις αρχές Ιανουαρίου το σταθερό 8μηνο τιμολόγιο της Φυσικό Αέριο στα 12,3 λεπτά/κιλοβατώρα με πάγιο τα 8 ευρώ, που παρά τις αντιδράσεις που προκάλεσε επειδή δεν ήταν 12μηνο, κατάφερε μέσα σε δύο εβδομάδες να προσελκύσει 10.000 καταναλωτές όπως ήταν ο στόχος του. Η εταιρεία, πέτυχε με το προϊόν αυτό, αλλά και ταυτόχρονα, …μπλόκαρε την αγορά των 12μηνων μπλε τιμολογίων, αφού το δικό της προϊόν εξασφάλιζε σταθερή τιμολόγηση για όποιο δεν θέλει να ανησυχεί σε αρκετά χαμηλότερη τιμή από τα υπόλοιπα μπλε.

    Ακολούθησε το επίσημο άνοιγμα της αγοράς των ολιγόμηνων σταθερών τιμολογίων, και το πρώτο 6μηνο σταθερό μπλε τιμολόγιο της Protergia με 9,7 λεπτά/κιλοβατώρα και 9,9 ευρώ πάγιο, μόλις πριν λίγες ημέρες. Πλέον είναι το φθηνότερο μπλε, αν και μόνο για 6 μήνες και σίγουρα θα βρει το κοινό του.

    Οι τάσεις σήμερα

    Καθώς όμως στο μεταξύ οι τιμές κινούνται πτωτικά, η σταθερότητα του μπλε τιμολογίου γίνεται συνώνυμη  περισσότερο της δέσμευσης παρά της ασφάλειας. Και αυτό που εμφανίζεται φθηνό σήμερα θα είναι ακριβό αύριο.

    Με τις τιμές της μεγαβατώρας στα 6,5 ευρώ στη χονδρεμπορική αγορά και τις τάσεις πτωτικές, ο Μάρτιος θα φέρει ακόμη πιο χαμηλά τιμολόγια σε όλα τα χρώματα, κάτι που θα αποτυπωθεί  πρώτα στα πράσινα τιμολόγια που θα ανακοινωθούν τη Μαρτίου και ακολούθως σε όλα τα άλλα χρωματιστά τιμολόγια που θα ακολουθήσουν.

    Έτσι αν ο Ιανουάριος ξεκίνησε με το πράσινο τιμολόγιο στο επίκεντρο, ακολούθησε τη δόξα του το μπλε που υποσχόταν σταθερές τιμές  όσο ο χειμώνας ήταν ακόμη μπροστά και μαζί η ανησυχία για τις τιμές. Σήμερα όμως, με τις τιμές πτωτικές,  την ανησυχία για απότομες αυξήσεις τιμών να έχει εξασθενίσει,  και κάθε μήνα τις τιμές χαμηλότερα, ο καταναλωτής θέλει να επωφεληθεί από αυτή την πτώση και να πληρώνει όσο γίνεται λιγότερα. Και επομένως το ενδιαφέρον στρέφεται στα κίτρινα που ενσωματώνουν την πτώση των τιμών.

    Δύο κατηγορίες στα κίτρινα τιμολόγια

    Και τα κίτρινα όμως είναι δύο κατηγοριών. Τα ex ante  αυτά που η τιμή τους καθορίζεται στην αρχή του μήνα και δεν μειώνεται αν τελικά η τιμή κινηθεί χαμηλότερα στη χονδρεμπορική  αγορά, και τα ex post αυτά που η τιμή τους καθορίζεται με βάση την πορεία της τιμής της χονδρεμπορικής και ουσιαστικά είναι cost plus, δηλαδή το κόστος της τιμής ενέργειας συν ένα εύλογο κέρδος.

    Με τις τιμές σταθερά πτωτικές τα πιο φθηνά τιμολόγια της αγοράς θα αποδειχθούν  τα κίτρινα ex postюю. Ωστόσο, όλα τα παραπάνω αποτελούν γενικές κατευθύνσεις, και οι ακριβείς όροι του κάθε τιμολογίου, από το πάγιο και τις εκπτώσεις μέχρι το πώς καθορίζεται η τιμή του περιγράφεται στους όρους της σύμβασης, στην οποία πρέπει να δίνεται ιδιαίτερη σημασία.



    ΣΧΟΛΙΑ