• Ενέργεια

    Αποθήκες Καβάλας: Γιατί καθυστερεί το ΤΑΙΠΕΔ- Οι επόμενες κινήσεις ΔΕΣΦΑ, ΡΑΕ και Σκρέκα

    • Μαρίνα Πρωτονοταρίου-Γεράσιμος Σεραφειμίδης


      Τα πολυαναμενόμενα δεδομένα της ανάλυσης κόστους – οφέλους διαφορετικών σεναρίων υλοποίησης ενεργειακών υποδομών, όπως και οι Αποθήκες Καβάλας, που είναι υπό ιδιωτικοποίηση, αναμένεται να γνωστοποιήσουν, στελέχη του ΔΕΣΦΑ, σύμφωνα με πληροφορίες, στον υπουργό Ενέργειας Κώστα Σκρέκα την επόμενη βδομάδα.

    Τα δεδομένα ακολούθως, θα κοινοποιηθούν και στη ΡΑΕ και είναι απαραίτητα για την επικαιροποίηση και κοινοποίηση του επίσης πολυαναμενόμενου Κανονισμού Τιμολόγησης του έργου.

    Σημειώνεται, ότι για την  ιδιωτικοποίηση των Αποθηκών Καβάλας έχει γίνει εκδήλωση ενδιαφέροντος… πριν ακριβώς ένα χρόνο τον Οκτώβριο του 2020 και ακόμη δεν έχουν ζητηθεί οι  προσφορές από τους ενδιαφερόμενους.

    Να υπενθυμίσουμε πως τα σχήματα που έχουν εκδηλώσει αρχικό  ενδιαφέρον  για τις Αποθήκες Καβάλας  είναι οι ΔΕΣΦΑ-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Energean Oil & Gas, η οποία ήδη λειτουργεί το εξαντληθέν κοίτασμα φυσικού αερίου.

    Στη σημερινή συγκυρία, της μεγάλης ανόδου των τιμών του φυσικού αερίου, αν οι Αποθήκες Καβάλας είχαν λειτουργήσει και είχαν γεμίσει με φθηνό αέριο θα συνέβαλαν σημαντικά στην εξοικονόμηση ενεργειακού κόστους. Ωστόσο, η διαδικασία καθυστερεί  και …δυσκολεύει και πολλοί κάνουν λόγο για αδιέξοδο.

    Ο εμφανής λόγος της καθυστέρησης, είναι ότι δεν έχει ακόμη κοινοποιηθεί ο Κανονισμός Τιμολόγησης από τη ΡΑΕ με βάση τον οποίον οι υποψήφιοι επενδυτές θα πραγματοποιήσουν τις αποτιμήσεις, τα επιχειρηματικά τους σχέδια και τις προσφορές τους. Ποιο είναι όμως το πραγματικό πρόβλημα;

    Τροχοπέδη τα υψηλά κόστη

    Πληροφορίες αναφέρουν, ότι το πραγματικό πρόβλημα στην ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης κρύβεται στα δεδομένα κόστους οφέλους, αφού  από αυτά εξαρτάται η βιωσιμότητα και η αποδοτικότητα της επένδυσης. Στη σημερινή συγκυρία, αναφέρουν πηγές κοντά σε υποψήφιο επενδυτή, είναι πολύ υψηλού κόστους τόσο η κατασκευή του έργου, όσο και  η αγορά  φυσικού αερίου για να γεμίσει η αποθήκη. Είναι χαρακτηριστικό, ότι οι υπολογισμοί πριν 1 χρόνο έκαναν λόγο για επένδυση 350 εκατ. ευρώ, ενώ σήμερα εκτιμάται ότι για να λειτουργήσει η αποθήκη απαιτείται επένδυση άνω του 1 δισ ευρώ, αλλάζοντας όλα τα δεδομένα.

    Το έργο αυτό, συμπληρώνουν οι ίδιες πηγές, “μπορεί να ήταν πολύτιμο, αν είχε ολοκληρωθεί ήδη πριν την έναρξη της κρίσης και είχε γεμίσει με φυσικό αέριο όταν η τιμή του  ήταν στα 50 και 60 ευρώ, αλλά τώρα στις σημερινές τιμές πρώτων υλών και φυσικού αερίου το κόστος  είναι τόσο υψηλό που μπορεί η απόκτηση και λειτουργία της αποθήκης να μην είναι βιώσιμη”.

    Υπενθυμίζεται, ότι ο Γιώργος Περιστέρης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) είχε σημειώσει πρόσφατα: “Αν είχαμε σε λειτουργία την υποθαλάσσια αποθήκη αερίου της Νότιας Καβάλας, θα είχαμε ένα σημαντικό όπλο έναντι των διακυμάνσεων των διεθνών τιμών του αερίου και ετήσια εξοικονόμηση της τάξης των 400 εκατ. – με βάση τα τρέχοντα επίπεδα τιμών του φυσικού αερίου”.

    Ο υπολογισμός αυτός, βέβαια, βασίζεται στην υπόθεση οι αγορές αερίου, θα είχαν γίνει πριν ξεκινήσει το ράλι των τιμών. Σημειώνεται, ότι η χωρητικότητα της Αποθήκης Καβάλας είναι 1 bcm ή 12 εκ. MWh και αν για να γεμίσει με φυσικό αέριο χρειαζόταν 600 εκατ ευρώ με την τιμή του αερίου στα 50 ευρώ η MWh,  με τιμή αερίου στα 100 ευρώ ανά MWh θα χρειάζεται 1,2 δισ….

    Για να ξεκινήσει να λειτουργεί βέβαια η αποθήκη αρκούν 800 εκ. κυβικά φυσικού αερίου ή 9,6 MWh και με ενδεικτική τιμή φυσικού αερίου στα 100 ευρώ/MWh χρειάζεται περίπου 1 δισ. ευρώ.

    ΡΑΕ

    Η βιωσιμότητα του έργου εξαρτάται από τον Κανονισμό Τιμολόγησης, που ουσιαστικά καθορίζει πώς θα γίνει η απόσβεση της επένδυσης. Αρχική άποψη της ΡΑΕ σύμφωνα με πληροφορίες ήταν το ύψος της επένδυσης να καλυφθεί κατά 50% από ρυθμιζόμενες χρεώσεις, 35% από επιδότηση και 15% από τον επενδυτή. Άλλες πληροφορίες αναφέρουν ότι άποψη του ΔΕΣΦΑ ήταν και είναι ότι το σύνολο της επένδυσης για το έργο πρέπει να καλύπτεται από ρυθμιζόμενες χρεώσεις, δηλαδή να αποσβαίνεται… από τον καταναλωτή. Τα σενάρια αυτά κοστολόγησης, δεν εγκρίθηκαν από του υπουργείο, καθώς θα χανόταν το όφελος από την εξοικονόμηση κόστους ενέργειας που θα έφερνε η λειτουργία της αποθήκης.

    Πηγές προσκείμενες στη ΡΑΕ, αναφέρουν η Ολομέλεια της ΡΑΕ είχε εγκρίνει στις 2/9  Κανονισμό Τιμολόγησης για το έργο. Μετά από συνάντηση όμως που πραγματοποιήθηκε στις 8/9 με τον υπουργό Ενέργειας κ. Σκρέκα και τη  Διευθύνουσα Σύμβουλο του ΔΕΣΦΑ κ. Γκάλλι, στις 9/9 η Ολομέλεια αποφάσισε να μην κοινοποιήσει τον Κανονισμό Τιμολόγησης, λόγω αβεβαιοτήτων που εισήγαγαν τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ. Σύμφωνα με τη ΡΑΕ, ο ΔΕΣΦΑ είχε ήδη κληθεί από το 2020, να πραγματοποιήσει Ανάλυση Κόστους Οφέλους (CBA) διαφορετικών σεναρίων υλοποίησης ενεργειακών υποδομών, συμπεριλαμβανομένων τω Υπογείων Αποθηκών.

    Στόχος της ανάλυσης είναι να αποφευχθεί η αύξηση κόστους από τα σύνοδα έργα, που πιθανώς να μη χρειάζονται, έργα όπως ο διπλασιασμός του αγωγού Θεσσαλονικής-Κομοτηνής και να αποτυπωθούν οι ανάγκες αναβάθμισης του συστήματος από την υλοποίηση τω διαφορετικών συνδυασμών των επενδύσεων FSRU, Διώρυγα και Αποθήκες Καβάλας.

     Όπως σημειώνουν πηγές προσκείμενες στη ΡΑΕ, αφού λάβει την τεκμηριωμένη Ανάλυση Κόστους Οφέλους διαφορετικών σεναρίων από το ΔΕΣΦΑ, τότε η Ολομέλεια της ΡΑΕ θα συνεδριάσει για να επικαιροποιήσει, αν χρειάζεται, τον Κανονισμό Τιμολόγησης και να τον κοινοποιήσει στο ΤΑΙΠΕΔ.

    ΔΕΣΦΑ

    Όπως αναφέρουν πηγές του ΔΕΣΦΑ, το κυριότερο είναι να επικαιροποιηθεί το ρυθμιστικό πλαίσιο για την αποθήκευση φυσικού αερίου καθώς και το οικονομικό μοντέλο (Κανονισμός Τιμολόγησης) για την ΥΑΦΑ.

    Προσθέτουν, δε, πως δεν υπάρχει επενδυτικό ενδιαφέρον, και γι αυτό μόνο δύο σχήματα έχουν εκδηλώσει μη δεσμευτικό ενδιαφέρον για τις Αποθήκες Καβάλας και ότι το ένα εξ αυτών είναι το σχήμα που εκμεταλλεύεται το κοίτασμα. Εκτιμούν ότι  απουσία  ενός ικανοποιητικού ρυθμιστικού πλαισίου, ενδεχομένως αποδυναμώνεται το ενδιαφέρον των υποψήφιων  επενδυτών και ενδέχεται ο διαγωνισμός να κηρυχθεί άγονος.

    Τα επόμενα βήματα – Θα κηρυχθεί άγονος ο διαγωνισμός;

    Από τον Κανονισμό Τιμολόγησης της ΡΑΕ θα κριθεί το επενδυτικό ενδιαφέρον για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης, ωστόσο  οι ανατιμήσεις πρώτων υλών και φυσικού αερίου ρίχνουν έξω κάθε υπολογισμό για αυτή την επένδυση.

    Από την άλλη πλευρά, είναι σημαντικό για το υπουργείο Ενέργειας να βρεθεί τρόπος αξιοποίησης της δυνατότητας να έχει η χώρα αποθήκες φυσικού αερίου στο χώρο του πρώην κοιτάσματος της  Καβάλας ακόμη και αν δεν ευδοκιμήσει ο συγκεκριμένος διαγωνισμός. Πληροφορίες αναφέρουν, ότι αν τα υψηλά κόστη αποτρέψουν το επενδυτικό ενδιαφέρον και δεν ευδοκιμήσει ο διαγωνισμός, το υπουργείο αναζητά εναλλακτικούς τρόπους. Δηλαδή,  θα εξεταστεί  και το ενδεχόμενο αλλαγής της αρχιτεκτονικής του διαγωνισμού για τις Αποθήκες Καβάλας, ώστε να αξιοποιηθούν, καθώς σε μία περίοδο ενεργειακής κρίσης, όπως αυτή που διανύουμε, αποτελούν σημαντικό περιουσιακό στοιχείο για την εξασφάλιση απαραίτητης ενεργειακής επάρκειας στη χώρα.

    Διαβάστε επίσης

    ΔΕΣΦΑ: Στα 830 εκατ. το νέο πλάνο ανάπτυξης – Tα νέα έργα

    ΔΕΣΦΑ: Συμφωνία με τις τράπεζες για την έκδοση ομολόγου ύψους 505 εκατ. ευρώ

    ΥΠΕΝ: Πράσινο φως σε νέες εγκαταστάσεις ΔΕΣΦΑ, ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ και Παπαδόπουλος ΑΕ



    ΣΧΟΛΙΑ