• Business

    Οι Έλληνες εφοπλιστές παλεύουν με τα προβλήματα (και οι περισσότεροι βγαίνουν νικητές)

    Πέτρος Παππάς. Επικεφαλής Star Bulk Carriers

    Πέτρος Παππάς. Επικεφαλής Star Bulk Carriers


    Θα ήταν λίγο να πει κανείς ότι είναι μία καταστροφική χρονιά για τις εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες με Έλληνες ιδιοκτήτες. Όχι μόνο οι περισσότεροι από αυτούς συνέχισαν να συσσωρεύουν ζημίες, που ορισμένες περιπτώσεις ήταν τεράστιες, αλλά και ο ίδιος τους ο χαρακτήρας ως εισηγμένων εταιρειών τέθηκε σε κίνδυνο, καθώς ολόκληροι στόλοι σε κάποιες περιπτώσεις εξαφανίστηκαν ως συνέπεια των αναγκαστικών πωλήσεων πλοίων, την ώρα που οι μικρομέτοχοι έσπευδαν προς την έξοδο.

    Δεν αποτελεί έκπληξη ότι οι εταιρείες που έχουν υποφέρει περισσότερο είναι αυτές που ασχολούνται με τη μεταφορά ξηρού χύδην φορτίου και τα φορτηγά πλοία. Καθώς οι δυσκολίες στην αγορά επιμένουν, παραμένει ακόμη αμφίβολο αν θα επιβιώσουν με τη σημερινή τους κατάσταση. Κάποιες ήδη έχουν βγει από τα χρηματιστήρια. Κάποιες επέλεξαν reverse stock splits για να αποφύγουν την ίδια μοίρα. Άλλες μεταφέρθηκαν από τον small cap στις over-the-counter αγορές.

    Οι περισσότερες ανέστειλαν τις πληρωμές μερισμάτων. Το κακό κλίμα έχει φέρει ξανά στην επιφάνεια καταγγελίες για χειρισμούς των διοικήσεων και για ενδοομιλικές συναλλαγές. Ακόμα και οι ναυτιλιακές με τάνκερ και πλοία μεταφοράς αερίου έχουν επηρεαστεί, καθώς οι επενδυτές παραβλέπουν τα κέρδη-ρεκόρ τους και τις αντιμετωπίζουν σαν τις άλλες προβληματικές μετοχές

    Ωστόσο, δεν είναι όλα μαύρα. Οι περισσότερες εισηγμένες ελληνικές εταιρείες στέκονται ακόμα στα πόδια τους, έστω και βαριά «τραυματισμένες». Οι εταιρείες τάνκερ και πλοίων μεταφοράς αερίου, ακόμα και κάποιες εταιρείες φορτηγών πλοίων, είναι σε πολύ καλή κατάσταση. Δεν μπορεί κανείς να μην εντυπωσιαστεί από την αντοχή τους, ειδικά σε σχέση με την ομοβροντία από χρεοκοπίες και αναδιαρθρώσεις σε άλλες γωνιές του ναυτιλιακού κόσμου. Αρκετές εισηγμένες ελληνικές εταιρείες έχουν καταφέρει να διατηρήσουν ή και να επεκτείνουν τους στόλους τους και να αναδιαρθρώσουν το χρέος τους, δημιουργώντας ένα περιθώριο «ανάσας» μέχρι να έρθει η πολυαναμενόμενη ανάκαμψη.

    Έλληνες ελέγχουν περίπου 25 εισηγμένες ναυτιλιακές εταιρείες. Οι μόνες που απομακρύνθηκαν πλήρως από τα χρηματιστήρια ήταν μέχρι τώρα οι Hellenic Carriers της οικογένειας Καραμανλή και η Goldenport Holdings του Γ. Δράγνη. Αμφότερες ήταν εισηγμένες στο Λονδίνο.

    Φωτεινή Καραμανλή. Ηellenic Carriers
    Φωτεινή Καραμανλή. Ηellenic Carriers

    Στη Νέα Υόρκη, αντίθετα, όπου ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία μπήκε για πρώτη φορά πριν από 16 χρόνια, οι περισσότεροι παίκτες κρατιούνται – με νύχια και με δόντια. Εννέα εταιρείες ειδοποιήθηκαν το τελευταίο 12μηνο από τον Nasdaq ότι δεν πληρούν πλέον τις ελάχιστες απαιτήσεις για την τιμή της μετοχή τους ή την κεφαλαιοποίησή τους. Μέχρι τώρα μόνο μία από αυτές, η Navios Maritime Holdings της Αγγελικής Φράγκου, έχει καταφέρει να συμμορφωθεί, ξεπερνώντας το όριο του 1 δολαρίου ανά μετοχή. Άλλες εταιρείες, όπως η Euroseas της οικογένειας Πίττα, κατέφυγαν σε  reverse stock splits για να το πετύχουν αυτό. Η Star Bulk Carriers του Πέτρου Παππά έχει εξουσιοδοτήσει το διοικητικό της συμβούλιο να κάνει το ίδιο, αν χρειαστεί.

    Αγγελική Φράγκου. Πρόεδρος και Διευθύνουσα σύμβουλος της Navios Maritime Holdings Inc
    Αγγελική Φράγκου. Πρόεδρος και Διευθύνουσα σύμβουλος της Navios Maritime Holdings Inc

    Άλλες εταιρείες πραγματοποίησαν μία τακτική οπισθοχώρηση: Η DryShips του Γιώργου Οικονόμου, η Seanergy της οικογένειας Ρέστη και η Globus Maritime της οικογένειας Φειδάκη μεταφέρθηκαν στο Nasdaq Capital Market, την εκδοχή του Nasdaq για εταιρείες μικρής κεφαλαιοποίησης. Άλλες υποχώρησαν ακόμα περισσότερο, σε συναλλαγές over-the-counter. Την πορεία αυτή ακολούθησαν οι Paragon Shipping και Box Ships του Μιχάλη Μποδούρογλου, η FreeSeas του Ίωνα Βαρουξάκη και η NewLead του Μιχάλη Ζολώτα, που διεγράφη από τον Nasdaq τον Ιούλιο του 2014.

    Το ζεύγος Γιώργου Οικονόμου
    Το ζεύγος Γιώργου Οικονόμου

    Πολλές από αυτές τις εταιρείες έχουν δει τους στόλους τους να συρρικνώνονται. Τον Δεκέμβριο του 2015 η Paragon διέθετε 12 πλοία ξηρού χύδην φορτίου σε κυκλοφορία και είχε πέντε ακόμα υπό κατασκευή. Έξι μήνες αργότερα, μόνο τρία νεότευκτα απέμειναν. Η DryShips τον Δεκέμβριο έβαλε πωλητήριο σε ολόκληρο τον στόλο της των 20 panamax. Η Star Bulk, με κεφαλαιοποίηση 152,4 εκατ. ευρώ, αναμένει να έχει 76 πλοία μετά την παράδοση των πλοίων που βρίσκονται υπό κατασκευή – σχεδόν 30 λιγότερα απ’ όσα υπολόγιζε πριν από δύο χρόνια, όταν εξαγόρασε εμφατικά την Excel Maritime Carriers και έγινε η μεγαλύτερη εισηγμένη στις ΗΠΑ εταιρεία bulk shipping με κεφαλαιοποίηση 1,34 δις ευρώ. Ο όγκος συναλλαγών στη μετοχή της Star Bulk ήταν μηδενικός τις 38 από τις 41 μέρες λειτουργίας του Nasdaq μέχρι τις 17 Μαΐου.

    O εφοπλιστής Βίκτωρ Ρέστης με την μητέρα του
    O εφοπλιστής Βίκτωρ Ρέστης με την μητέρα του

    Οι χρηματιστηριακές αγορές δεν αναγνωρίζουν ούτε καν τα κέρδη-ρεκόρ που κατέγραψαν πέρυσι εταιρείες τάνκερ όπως η Tsakos Energy Navigation (TEN) και η Capital Product Partners του Βαγγέλη Μαρινάκη. Οι τιμές των μετοχών κάποιες φορές «έμοιαζαν με μία βιομηχανία σε κατάσταση ανάγκης», διαμαρτυρόταν τον Μάρτιο ο επικεφαλής της ΤΕΝ, Νικόλας Τσάκος, ένα μήνα αφού αύξησε το μέρισμα της εταιρείας του κατά 33%. Η CPP μείωσε τον Απρίλιο το common unit distribution της, υποστηρίζοντας ότι, όπως πολλές άλλες εισηγμένες ετερόρρυθμες εταιρείες, χρειάστηκε να αντιμετωπίσει μία σοβαρή αποδιοργάνωση της αγοράς μετοχών και χρέους.

    Οι επενδυτές επίσης δεν ενθουσιάστηκαν με τις απόπειρες εκμετάλλευσης των πιο επικερδών δραστηριοτήτων στον τομέα των τάνκερ προς όφελος των προβληματικών bulk. Τον Απρίλιο η Navios Maritime Holdings της Αγγελικής Φράγκου ακύρωσε τη διαδικασία για χορήγηση δανείου από τη θυγατρική της Navios Maritime Acquisition, όταν επενδυτές απείλησαν με προσφυγή στη δικαιοσύνη. Το συνολικό μερίδιο των δραστηριοτήτων του ομίλου Navios στις αγορές dry bulk και φορτηγών πλοίων (σε σχέση με το σύνολο των δραστηριοτήτων του ομίλου) υπολογιζόταν σε 46% στο τρίτο τρίμηνο του 2015, Στο τέλος του τέταρτου τριμήνου, αυτό το μερίδιο είχε υποχωρήσει στο 36%.

    Παρά τα προβλήματα αυτά, οι περισσότερες ελληνικές εταιρείες δεν μπαίνουν στον πειρασμό να αποσυρθούν από τα χρηματιστήρια. «Η αγορά θα βελτιωθεί κάποια στιγμή, και είναι καλύτερο να βρίσκεσαι ήδη μέσα στο παιχνίδι – άπαξ και βγεις, είναι δύσκολο να ξαναμπείς», είπε ο Θάνος Φειδάκης, διευθύνων σύμβουλος της Globus Maritime, σε συνέντευξή του στο TradeWinds. Οι εισηγμένες ελληνικές εταιρείες περνάνε δύσκολα, αλλά δεν το βάζουν κάτω.

    Το κείμενο δημοσιεύθηκε στην ενημερωτική πλατφόρμα  tradewindsnews.com 

    Διαβάστε ακόμα στο mononews.gr:

    http://www.mononews.gr/andreas-martinis-nea-miza-3-ek-dol-fenete-na-echoun-entopisi-anakrites/50938



    ΣΧΟΛΙΑ