• Business

    easyJet: Υποβάθμιση με προοπτική νέας από τη Moody’s – Δραματικές οι προοπτικές για τις αερομεταφορές


    Σε υποβάθμιση της easyJet, σε Baa2 από Baa1, με προοπτική νέας αναθεώρησης, προχώρησε ο διεθνής οίκος πιστοληπτικής αξιολόγησης Moody’s.

    Όπως αναφέρει ο οίκος, η ραγδαία και συνεχώς διευρυνόμενη εξάπλωση της πανδημίας του κορονοϊού, η επιδείνωση των προοπτικών για την παγκόσμια οικονομία, η μείωση της τιμής του πετρελαίου και η υποχώρηση των τιμών των assets δημιουργούν ένα σοβαρό και εκτεταμένο πιστωτικό σοκ σε πολλούς κλάδους, περιφέρειες και αγορές. Οι συνδυαστικές πιστωτικές επιπτώσεις των εξελίξεων αυτών είναι άνευ προηγουμένου. Ο κλάδος των επιβατικών αερομεταφορών είναι ένας από εκείνους που επηρεάζονται περισσότερο από το σοκ λόγω της έκθεσής του στους ταξιδιωτικούς περιορισμούς και του βαθμού στον οποίο επηρεάζεται από την καταναλωτική ζήτηση και το καταναλωτικό κλίμα.

    Η απόφαση υποβάθμισης της μετοχής ελήφθη μετά την πολύ απότομη μείωση της επιβατικής κίνησης από την ώρα που ξέσπασε η πανδημία, τον Ιανουάριο του 2020, η οποία θα οδηγήσει σε σημαντικές αρνητικές ταμειακές ροές το 2020, αποδυνάμωση του προφίλ ρευστότητας και σημαντική αύξηση της μόχλευσης.

    Το βασικό υποθετικό σενάριο του οίκου Moody’s είναι ότι η πανδημία του κορονοϊού θα οδηγήσει σε μια περίοδο εξαιρετικά μειωμένης κίνησης, τουλάχιστον για τους επόμενους τρεις μήνες, με ακυρώσεις πτήσεων και καθήλωση των αεροσκαφών στο έδαφος. Φαινόμενο που θα επηρεάσει όλες τις περιοχές του πλανήτη. Ωστόσο, υπάρχει μεγάλος κίνδυνος η κατάσταση να εξελιχθεί ακόμη χειρότερα, ενώ η σοβαρότητα και η διάρκεια της πανδημίας, όπως και των ταξιδιωτικών περιορισμών, είναι αβέβαιες.

    Οι αναλυτές του οίκου Moody’s «βλέπουν» μείωση της επιβατικής κίνησης της easyJet της τάξης του 50% στο δεύτερο τρίμηνο και 21% για ολόκληρη τη χρονιά, ενώ επεξεργάζονται και ένα δεύτερο σενάριο, το οποίο προβλέπει πλήρη καθήλωση του στόλου κατά τη διάρκεια του δευτέρου τριμήνου και πιο εκτεταμένη περίοδο πολύ μειωμένων όγκων.

    Η easyJet, επισημαίνεται, εκτέθηκε ιδιαίτερα  στα πρώτα στάδια της επιδημίας του κορονοϊού στην Ευρώπη, λόγω της Ιταλίας, η οποία αντιπροσώπευε γύρω στο 20% του όγκου των επιβατών το 2019.

    Επιπλέον, ο οίκος Moody’s αναμένει πως οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί θα επιδεινωθούν παγκοσμίως τις ερχόμενες εβδομάδες.

    Επίσης, όπως αναφέρεται, η easyJet δεν αναμένεται να ωφεληθεί σημαντικά από τη μείωση της τιμής του πετρελαίου καθώς έχει hedge-άρει γύρω στο 68% του εκτιμώμενου κόστους των καυσίμων της για τη χρήση του 2020, που ολοκληρώθηκε στις 30 Σεπτεμβρίου 2020, σε swaps με τιμή καυσίμου $655 ανά μετρικό τόνο, τη στιγμή που η τρέχουσα τιμή είναι αυτήν τη στιγμή γύρω στα $420 ανά μετρικό τόνο.

    Υπό το φως όλων αυτών, ο οίκος εκτιμά πως η εταιρεία θα πρέπει να μειώσει το βασικό κόστος της, προχωρώντας σε απολύσεις, εθελοντικές και υποχρεωτικές άδειες άνευ αποδοχών και μετακύλιση πληρωμών για την παραλαβή αεροσκαφών σε μεταγενέστερο διάστημα.

    Εκτιμά ακόμη ότι η βιομηχανία των αερομεταφορών θα χρειαστεί επιπλέον στήριξη από ρυθμιστικές Αρχές, εθνικές κυβερνήσεις και εκπροσώπους των εργαζομένων.

    Σημειώνει ακόμη ότι ενώ ο ισχυρός ισολογισμός της easyJet σημαίνει ότι δεν έχει τόση ανάγκη όσο άλλες εταιρείες τη στήριξη αυτή, μπορεί να χρειαστεί να βγει στις αγορές αν η κατάσταση αποδειχθεί πιο δύσκολη απ’ ό,τι στο βασικό σενάριο.



    ΣΧΟΛΙΑ