• Business

    ΔΕΗ: Πώς θα διεκδικήσει μερίδιο από την «πίτα» των 1,5 δισ. του αερίου


    Με… δύο χρόνια καθυστέρηση σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά, η ΔΕΗ βρίσκεται πλέον στην τελική ευθεία  για να μπει στην αγορά φυσικού αέριου από τον Σεπτέμβριο, διεκδικώντας, τελευταία και καταϊδρωμένη, και αυτή  μερίδιο σε μια αγορά 1,5 δισ. ευρώ με σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης.

    Βλέποντας τους ανταγωνιστές της προμηθευτές να έχουν ήδη καταφέρει να πάρουν το 50% της αναπτυσσόμενης ελληνικής αγοράς φυσικού αερίου, σε τιμές που καθορίζουν σε απευθείας επαφές με τους traders, η ΔΕΗ ετοιμάζεται να κάνει το ίδιο και το ΔΣ της ενέκρινε 14 διεθνείς εταιρείες με τις οποίες διαπραγματεύεται ποσότητες και τιμές.

    Η δραστηριοποίηση της ΔΕΗ στην αγορά αερίου, αν και έχει αργήσει πολύ, αποτελεί σήμερα ένα από τα μεγάλα στοιχήματα για την εταιρεία αφού είναι μια δραστηριότητα από την οποία μπορεί να εξασφαλίσει νέα έσοδα και κέρδη.

    Την αρχή έκανε η Μυτιληναίος που τον Μάρτιο του 2010, αφού προσέφυγε στις Βρυξέλλες, έφερε το πρώτο φορτίο εκτός ΔΕΠΑ μαζί με τη Motor Oil, ενώ το 2017 δραστηριοποιούνταν η Prometheus Gas και η Μυτιληναίος  με αποτέλεσμα το μερίδιο της ΔΕΠΑ από 96% το 2016 (με 42,7 εκατ. MWh σε σύνολο αγοράς 44,5 εκατ. MWh) το 2018 να κλείσει µε τη ΔΕΠΑ να καταγράφει περαιτέρω µείωση της τάξης του 16%.

    Ακολούθησαν οι  Elpedison και Ηρων και σε λίγους μήνες αναμένεται και η ΔΕΗ.

    Με βάση εκτιμήσεις αλλά και τη µέχρι τώρα πορεία της αγοράς το 2019, το µερίδιο της ΔΕΠΑ αναµένεται να πέσει κάτω από το 50%.

    Η Μυτιληναίος, που είναι η δυναμικότερη μεταξύ των ιδιωτών εισαγωγέων, αναµένεται να κινηθεί µεταξύ 30% και 35%, η Prometheus Gas µεταξύ 15% και 20%, ενώ ένα µερίδιο της τάξης του 3% έως 4% θα µοιραστούν οι υπόλοιποι παίκτες που έχουν ξεκινήσει εισαγωγές από Βουλγαρία και από τη Ρεβυθούσα (Elpedison, Ήρων και, αν προλάβει, και η ΔΕΗ).

    Η τάση αυτή συνεχίζεται και το 2019 και στο πρώτο τρίµηνο σημειώθηκε σηµαντική αύξηση του µεριδίου αγοράς των ιδιωτών, κυρίως στο LNG, αλλά και στις εισαγωγές από αγωγό.

    Από τα  11 φορτία αερίου που εισήχθησαν το πρώτο τρίμηνο, τα 6 προήλθαν από ιδιώτες.

    Συγκεκριµένα, η Μυτιληναίος έχει φέρει στη Ρεβυθούσα 4 από τα 11 φορτία, εισάγοντας στο ελληνικό σύστηµα 496.000 κυβικά µέτρα LNG, η ΔΕΠΑ 5 φορτία 311.000 κυβικών µέτρων  και η Elpedison  δυο φορτία 75.000 και 52.000 κυβικών µέτρων.

    Σημειώνεται ότι η ζήτηση για το φυσικό αέριο κινείται σταθερά ανοδικά και θα αποκτά όλο και μεγαλύτερη βαρύτητα τα επόμενα χρόνια.

    Σήμερα η συνολική κατανάλωση αερίου φτάνει τα 4,5 µε 5 δισ. κυβικά µέτρα και ο κύκλος εργασιών το 1,5 δισ. ευρώ.

    Το 60% της ζήτησης προέρχεται από την ηλεκτροπαραγωγή, ενώ το 10% από τη βιοµηχανία και το 20%-25% από τη λιανική.

    Τα επόµενα χρόνια στόχος είναι η ζήτηση να ενισχυθεί στα επίπεδα των 6 έως 7 δισ. κυβικών µέτρων ετησίως.

    Οι κινήσεις της ΔΕΗ

    Για την αποδοτικότερη δραστηριότητα σε αυτή την αγορά η ΔΕΗ αποφάσισε να προμηθευτεί LNG με ορίζοντα τριετίας, μέχρι και το 2021 και ολοκλήρωσε πρόσφατα σχετικό διαγωνισμό.

    Ακολούθως το ΔΣ της εταιρείας ενέκρινε να προχωρήσει σε συμφωνία με 14 από τους μεγαλύτερους οίκους που δραστηριοποιούνται στην εμπορία LNG, τόσο στην εγχώρια όσο και τη διεθνή αγορά, οι οποίοι είναι:

    -CENTRICA LNG COMPANY LIMITED

    -ENI TRADING & SHIPPING SPA

    -ΔΕΠΑ

    -GUNVOR INTERNATIONAL B.V.

    -Μ ΚΑΙ Μ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΦΥΣΙΚΟΥ ΑΕΡΙΟΥ & TRAFIGURA PTE LTD CONSORTIUM

    -VITOL S.A.

    -TRAFIGURA

    -SHELL INTERNATIONAL TRADING MIDDLE EAST LTD (SITME)

    -TELLURIAN TRADING UK LTD

    -CHENIERE MARKETING INTERNATIONAL LLP

    -UNIPER

    -POWERGLOBE (LLC) QATAR

    -MET INTERNATIONAL AG & AEGEAN NET FUELS LTD FZE CONSORTIUM

    -SOCARTRADING S.A.



    ΣΧΟΛΙΑ